loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

.  کنعانی ترور تعدادی از مجروحان فلسطینی در بیمارستان اردوگاه جنین را به شدت محکوم کرد ۱۴۰۲/۱۱/۱۰  ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دهم بهمن ماه اقدام

طاهر مهدوی بازدید : 10 چهارشنبه 11 بهمن 1402 نظرات (0)

.

 کنعانی ترور تعدادی از مجروحان فلسطینی

در بیمارستان اردوگاه جنین را به شدت محکوم کرد

۱۴۰۲/۱۱/۱۰ 

کنعانی ترور تعدادی از مجروحان فلسطینی در بیمارستانی در اردوگاه جنین را محکوم  کرد - ایسنا

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دهم بهمن ماه اقدام رژیم صهیونیستی در ترور تعدادی از مجروحان فلسطینی در بیمارستانی در اردوگاه فلسطینی جنین در کرانه باختری را به شدت
محکوم کرد.
نیروهای ویژه رژیم صهیونیستی (یگان مستعربین) بامداد سه‌شنبه با یورش به بیمارستان ابن سینا در کرانه باختری، سه نیروی مقاومت را بر روی تخت بیمارستان ترور کردند. 
وی افزود: انتظار می‌رود کشورهای جهان و نهادهای بین‌المللی نسبت به این اقدام تروریستی بی‌تفاوت نمانده و این رفتار وحشیانه را که می‌تواند زمینه‌های عادی‌انگاری تروریسم سازمان‌یافته را در جهان فراهم آورد، به عنوان زنگ خطری برای جوامع بشری محسوب کرده و قویا آن را محکوم کنند.
این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: جای تأسف است که حامیان این رژیم که از هیچ‌گونه اعمال فشاری بر مردم مظلوم فلسطین دریغ نکرده و دفاع مشروع ملت فلسطین در برابر اشغالگری را محکوم و متهم می‌کنند، در قبال این‌گونه جنایات آشکار در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و ادامه حرکت ماشین نسل‌کشی صهیونیست‌ها، سکوت اختیار کرده‌اند.
کتائب القسام شاخه نظامی جنبش حماس در جنین، طی بیانیه‌ای شهادت این سه مبارز فلسطینی را تسلیت گفت و تایید کرد که نیروهای «یگان مستعربین» رژیم صهیونیستی با حمله به بیمارستان سینا در جنین، این رزمندگان فلسطینی را ترور کردند.
کنعانی: جهانیان نظاره‌گر افول و فروپاشی اخلاقی غرب در قاب دردآور و تأثربرانگیز ‎غزه هستند
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ناصر کنعانی گفت: آمریکا و اروپا چند دهه‌ متمادی است که از «ارزش‌های جهانشمول» خود، که به زعم آنها بر ارزش‌های دیگر جوامع انسانی جهان برتری دارند، سخن رانده و با همه توان تلاش کرده‌اند جهان را به این باور برسانند که پذیرش این ارزش‌ها، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است و تنها با جهان شمول شدن آنهاست که دنیا مکان امن‌تر و بهتری برای زندگی ابناء بشر خواهد بود.
وی افزود: گذشته از کارنامه سیاه عملکرد آمریکا و اغلب بازیگران مدعی اروپایی در مناطق مختلف جغرافیایی در قرن‌های گذشته -که سیاهی آن با هیچ ترفند و رنگی و نیز با بزرگ‌نمایی ارزش‌های کاذب، از حافظه تاریخ و خاطره بشری پاک نخواهد شد- مناطقی مانند غرب آسیا و شمال آفریقا که خود قربانی رفتارهای بدوی این مدعیان توسعه‌طلب در قرون گذشته بوده‌اند، در طول حدود دو دهه گذشته نیز با تحمل خسارات سنگین مادی و معنوی ناشی از چند جنگ خانمانسوز، ماهیت حقیقی این به اصطلاح ارزش‌ها را با همه وجود و با خون و گوشت و پوست و استخوان خود و بهترین عزیزانشان درک کرده‌اند.
کنعانی یادآور شد: اکنون و در قرن بیست و یکم، نه فقط ملت‌های مناطق جغرافیایی گفته شده، بلکه همه جهانیان با چهره حقیقی مدعیان این ارزش‌ها و عناصر شکل‌دهنده ارزش‌های تولیدی آنان آشنا می‌شوند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به جنگ غزه و جنایات صهیونیست‌ها عنوان کرد: قریب به ۴ ماه است که محاصره کامل همراه با جرم و جنایت علیه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار انسان در یک زندان بدون سقف به نام باریکه غزه، کشتار گسترده زنان و کودکان، جلوگیری از دسترسی مجروحان به دارو، جنایات جنگی و نسل‌کشی فلسطینی‌ها توسط رژیم اسرائیل، مورد تأیید و تشویق تولیدکنندگان و مروجان ارزش‌های آمریکایی- اروپایی قرار دارد.
وی در این خصوص به توقف کمک‌های برخی از کشورهای غربی به آنروا (آژانس امداد رسانی و کاریابی برای فلسطینی‌ها در خاور نزدیک) اشاره کرد و افزود: در تازه‌ترین اقدام، تعدادی از کشورهای غربی مدعی همین ارزش‌ها، اندک کمک‌های به ظاهر انسان‌دوستانه خود به آوارگان و ساکنان فلسطین را که توسط نهاد بین‌المللی «آنروا» صورت می‌گرفت، به بهانه‌های واهی متوقف کردند تا راه را برای سرعت بخشیدن به عملیات کوچاندن اجباری فلسطینی‌ها از غزه و کرانه غربی هموارتر کنند.
این دیپلمات ارشد ایرانی خاطرنشان کرد: به راستی که آمریکا و اروپا در ۴ ماه اخیر از زمان آغاز بحران غزه تاکنون، در شناساندن و گسترش ارزش‌های مورد نظر خود، بسیار موفق عمل کرده‌اند! به‌رغم برخی شعارها و نمایش‌های انساندوستانه، اما چشم‌پوشی عملی آنان نسبت به کشتار جمعی مردم غزه، سلاخی کودکان و زنان، باز گذاشتن دست صهیونیست‌ها برای کشتار جمعی فلسطینی‌ها از طریق گرسنگی دادن و تشدید آوارگی، توقف کمک‌های حداقلی انسان‌دوستانه در عین گسترش صدور تسلیحات و تجهیزات نظامی و ابزارهای کشتارجمعی برای رژیم اشغالگر و متهم به ارتکاب جنایت نسل‌کُشی، جلوه‌های دهشتناکی از درخشش ارزش‌های آمریکایی- اروپایی پیش چشم جهانیان است. کنعانی در پایان بیان کرد که جهانیان نظاره‌گر افول و فروپاشی اخلاقی غرب در قاب دردآور و تأثر برانگیز ‎غزه هستند.
کنعانی اتهام‌های دبیرکل ناتو علیه ایران را «طنز تلخ» خواند
ناصر کنعانی ضمن محکوم کردن ادعاهای بی‌اساس دبیرکل ناتو درباره نقش ایران در منطقه، این ادعاها را به «طنزی تلخ» شبیه دانست و به سابقه تاریک استعمارگری، طراحی و اجرای سیاست‌های مخرب و مداخله‌جویانه و نیز اقدامات نظامی در غرب آسیا و دیگر مناطق جغرافیایی توسط ناتو و برخی از اعضای آن اشاره کرد. 
حضور ۲۰ ساله ناتو در افغانستان که حاصلی جز ۴۵ برابر شدن تولید مواد مخدر در این کشور نداشت و تحریکات این سازمان که از جمله ریشه‌های اصلی جنگ اوکراین است، از جمله سیاست‌های مخرب این ائتلاف نظامی است.
«ینس استولتنبرگ» دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بامداد سه‌شنبه، ایران را به بی‌ثبات کردن مداوم منطقه غرب آسیا متهم کرد و گفت که «ایران به دلیل حمایت از تروریست‌هایی که به کشتی‌ها در دریای سرخ حمله می‌کنند، مسئول آن است». این ادعاها در حالی مطرح شده که مقامات ایران بارها اعلام کرده‌اند که گروه‌های مقاومت در منطقه از ایران دستور نمی‌گیرند و تحت فرمان ایران نیستند.
کنعانی عنوان کرد که سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران همواره مبتنی بر تقویت مناسبات با همسایگان در چارچوب اصل حسن همجواری و احترام متقابل بوده است.
وی گفت که در همین راستا تلاش برای نیل به منطقه‌ای باثبات، امن و شکوفا و همزمان، نفی مداخلات خارجی همواره از اصول مسلم سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود و بر آن تأکید می‌کند.

نخست‌وزیر موقت پاکستان:
 نگرانی‌های امنیتی ایران را به خوبی درک می‌کنیم
 

نخست‌وزیر موقت پاکستان: نگرانی‌های امنیتی ایران را به خوبی درک می‌کنیم |  خبرگزاری فارس

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در رأس هیئت سیاسی و امنیتی و در پاسخ به دعوت جلیل عباس جیلانی همتای پاکستانی و در پی تحولات اخیر در مناسبات ایران و پاکستان دوشنبه نهم بهمن ماه در اسلام‌آباد حضور داشت، شامگاه دوشنبه در آخرین مرحله سفر یک روزه خود به پاکستان با انور‌الحق کاکر، نخست‌وزیر موقت پاکستان دیدار و گفت‌وگو کرد.
وزیر امور خارجه ایران در این ملاقات با اشاره به ملاقات‌های خود با عاصم منیر فرمانده ارتش و وزیر امور خارجه پاکستان عنوان کرد: ما به توافقات خیلی خوبی در زمینه مبارزه با تروریسم رسیدیم. تروریست‌هایی که دولت و مردم دو کشور را هدف قرار داده‌اند.
وی افزود: در این زمینه درخصوص اجرای توافقات قبلی خصوصا توافقنامه امنیتی به امضا رسیده بین مقامات دو کشور به جمع‌بندی خوبی رسیدیم.
رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین گفت که علاوه‌بر موضوعات امنیتی، درخصوص موضوعات تجاری، اقتصادی و اتصالات نیز به پیشرفت‌های خوبی نائل شده‌ایم، زیرا هر دو طرف معتقد هستند که اقتصادی کردن مرزها و گسترش بازارچه‌های مرزی و گذرگاه‌های بیشتر در مرز موجب توسعه منطقه شده و توسعه و رفاه مردم ساکن در مرزها یکی از راهکارهای مهم مبارزه با تروریسم است. 
انوار الحق کاکر نخست‌وزیر موقت پاکستان نیز در این ملاقات ضمن ابراز خرسندی از توافقات به عمل آمده، با اشاره به روابط تاریخی و تمدنی دو کشور عنوان کرد: ما به خوبی نگرانی‌های امنیتی جمهوری اسلامی ایران را درک می‌کنیم و می‌دانیم شما هم نگرانی‌های ما را متوجه هستید.
وی افزود: به طور قطع همکاری‌های ما در همه زمینه‌ها می‌تواند موجب تقویت امنیت در هر دو کشور باشد.
نخست‌وزیر موقت پاکستان همچنین از اجرائی شدن توافقات به عمل آمده بین دو کشور استقبال کرده و بر تشکیل کمیته‌های مختلف کاری برای پیگیری توافقات تأکید کرد.‌ 
امیرعبداللهیان در حاشیه اجلاس داووس نیز با انوار الحق دیدار کرده بود. وزیر امور خارجه در آن دیدار موضوع مبارزه با تروریسم را از موضوعات‌ مهم مورد توجه ۲ کشور خواند و بر لزوم پیگیری اجرای تفاهمات گذشته بین‌ جهات ذی‌ربط تأکید کرد.
این دومین سفر دوجانبه امیرعبداللهیان به اسلام‌آباد بعد از تصدی وزارت امور خارجه بود. او چهارشنبه شب ۱۱ مرداد ماه ۱۴۰۲ در رأس هیئتی و در پاسخ به دعوت «بلاول بوتو زرداری» وزیر خارجه سابق پاکستان در نخستین سفر دوجانبه وارد اسلام‌آباد شد. امیرعبداللهیان آذر ۱۴۰۰ و برای شرکت در نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی درباره اوضاع افغانستان نیز به اسلام‌آباد سفر و در حاشیه این نشست با برخی مقامات پاکستان از جمله عمران خان نخست‌وزیر پیشین این کشور دیدار و گفت‌وگو کرده بود. 
دستیار وزیر امور خارجه: سفر امیرعبداللهیان به پاکستان تبدیل تهدید به فرصت بود
سید رسول موسوی دستیار وزیر و مدیرکل آسیای جنوبی وزارت امورخارجه در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: آن‌چه در روابط ایران و پاکستان رخ داد تهدیدی بود که با سفر وزیرخارجه به فرصت تبدیل شد. عبور از رخداد به آینده، گفت‌وگوهای صریح و شفاف در فضائی دوستانه برای آسیب‌شناختی روابط، یافتن همزمان کاستی‌ها و راهکارها در رویکردی راهبردی و تصمیم‌گیری برای اجرای تصمیمات متخذه.

در پی تداوم اتهام‌زنی‌ها علیه ایران
سفیر انگلیس به وزارت امور خارجه احضار شد

سفیر انگلیس در ایران به وزارت امور خارجه احضار شد - ایرنا

در پی تداوم اتهام‌زنی‌های رژیم انگلیس علیه جمهوری اسلامی ایران، سایمون شرکلیف، سفیر انگلیس در تهران، بعدازظهر سه‌شنبه 10 بهمن از سوی مدیرکل غرب اروپا به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید کشورمان به وی ابلاغ شد.
در این احضار، مدیرکل غرب اروپا ضمن غیرقانونی دانستن تحریم‌های انگلیس به بهانه‌های واهی، اتهام‌زنی مقامات انگلیسی را بی‌پایه و بی‌اساس خوانده و به شدت محکوم کرد.
مدیرکل غرب اروپا جوسازی‌های جاری دولت انگلیس علیه کشورمان را حلقه دیگری از اقدامات غیرسازنده و مخرب در قبال جمهوری اسلامی ایران دانسته و تصریح کرد که این‌گونه فضاسازی‌ها محکوم به شکست است.
وی افزود: این، طنز تلخ تاریخی است کشوری که خود بانی و حامی گروه‌های سازمان‌یافته تروریستی، قاچاق مواد مخدر و باندهای تبهکار است، بخواهد به جمهوری اسلامی ایران و نیروهای وفادار و صادق آن که در صف اول مبارزه با جرائم سازمان یافته هستند، اتهام‌زنی کند.
سفیر انگلیس نیز در پاسخ اظهار داشت مراتب را به پایتخت خود منتقل خواهد کرد.

در نامه‌ای به رئیس شورای امنیت سازمان ملل
سفیر ایران در سازمان ملل: مسئولیتی
در قبال اقدامات هیچ فرد یا گروهی در منطقه نداریم 

سفیر ایران در سازمان ملل: دولت همواره حداکثر تلاش را برای رعایت حقوق بشر و  زندگی بهتر مردم انجام داده؛ در این راستا در جهت ترمیم قوانین و مقررات مورد  نیاز اقدام

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به رئیس شورای امنیت تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران مسئولیتی در قبال اقدامات هیچ فرد یا گروهی در منطقه ندارد.
امیر سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل روز دوشنبه به وقت محلی در نامه‌ای به سفیر فرانسه که کشورش ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل را بر عهده‌ دارد، نوشت: مکاتبه حاضر در پاسخ به نامه مورخ ۲۶ ژانویه۲۰۲۴ (۱۰۱/۲۰۲4/S) نماینده دائم ایالات متحده در سازمان ملل متحد تهیه شده که «حاوی ارجاعات غیرقابل توجیهی و بی‌پایه ‌و اساسی است که مدعی شده گروه‌های شبه نظامی وابسته به نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در اقداماتی علیه پرسنل و تأسیسات آمریکایی در عراق و سوریه دخیل هستند.»
وی تصریح کرد: «جمهوری اسلامی ایران چنین ادعاهای بی‌اساسی را قاطعانه رد می‌کند.»
ارشدترین دیپلمات جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل اظهار داشت: «همان‌طور که قبلاً در مکاتبات ما از جمله نامه‌های مورخ ۴ دسامبر ۲۰۲۳ و ۲ ژانویه ۲۰۲۴ تاکید شده بود، هیچ گروهی وابسته به نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، خواه در عراق، سوریه یا هر جای دیگری که به طور مستقیم یا غیرمستقیم تحت کنترل جمهوری اسلامی ایران یا از طرف آن عمل کنند، وجود ندارد. بنابراین جمهوری اسلامی ایران مسئولیتی در قبال اقدامات هیچ فرد یا گروهی در منطقه ندارد.»
ایروانی افزود: «علاوه‌بر این، اقدامات انجام شده توسط ایالات متحده در سوریه و عراق هم غیرقانونی بوده و هم ناقض قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل، به ویژه ماده ۲ (۴) منشور است. در نتیجه، مطالب ایالات متحده که در نامه فوق‌الذکر به شورای امنیت ذیل ماده ۵۱ منشور ملل متحد ارائه شده است، فاقد مبنای قانونی است و نمی‌تواند چنین اقداماتی را مشروعیت بخشد.»
نماینده دائم ایران در سازمان ملل در پایان از رئیس دوره‌ای شورای امنیت خواست که این نامه به عنوان سند شورای امنیت ثبت و در اختیار اعضا قرار گیرد.







ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟