loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. در نشست خبری وزیران امور خارجه ایران و پاکستان اعلام شد  امیرعبداللهیان: به تروریست‌ها فرصت تهدید امنیت ایران و پاکستان را نمی‌دهیم    ۱۴۰۲/۱۱/۰۹ پس ا

طاهر مهدوی بازدید : 18 سه شنبه 10 بهمن 1402 نظرات (0)
.
در نشست خبری وزیران امور خارجه ایران و پاکستان اعلام شد 
امیرعبداللهیان: به تروریست‌ها فرصت
تهدید امنیت ایران و پاکستان را نمی‌دهیم 
  ۱۴۰۲/۱۱/۰۹

امیرعبداللهیان: حتی یک ساعت فرصت دادن به تروریست‌ها به ضرر امنیت عراق، ایران،‌  منطقه و اقلیم کردستان است | خبرگزاری فارس

پس از سفر وزیر امور خارجه کشورمان به اسلام‌آباد و دیدار و گفت‌وگو با مقامات این کشور، نشست خبری مشترک حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «جلیل عباس جیلانی» وزیر امور خارجه پاکستان در محل وزارت خارجه این کشور برگزار شد.
«جلیل عباس جیلانی» در این نشست خبری ضمن خیر مقدم به وزیر امور خارجه کشورمان و هیئت ایرانی اظهار داشت: من از آقای وزیر برای سفر به پاکستان دعوت کردم و ایشان نیز پذیرفت که همین نشان‌دهنده روابط عمیق دو کشور است. وزیر امور خارجه پاکستان با اشاره به روابط فرهنگی، تاریخی و جغرافیایی و دینی دو کشور ادامه داد: روابط ما و ایران مبتنی بر ویژگی‌های فرهنگی استوار شده است. جیلانی افزود: امروز در خصوص موضوعات مهم دوجانبه بحث و بررسی کردیم و تلاش کردیم موضوعات مهم را به صورت جزئی مورد گفت‌وگو قرار دهیم. دو طرف بر این موضوع تاکید داشتیم که مناسبات دو طرف برای دو ملت ارزشمند است و منبع مهمی برای صلح و ثبات منطقه است.
وی با یادآوری اینکه ایران و پاکستان مصمم به توسعه روابط سیاسی و امنیتی هستند، خاطرنشان کرد: خطر تروریسم چالش مشترک دو کشور است‌. ایران و پاکستان مصمم به رویکرد جمعی و مبتنی بر همکاری جهت مقابله با تروریسم هستند که این مهم قابل تحقق است.
وزیر امور خارجه پاکستان ادامه داد: اهتمام به تمامیت ارضی دو کشور از اصول غیرقابل اجتناب است.
پنج بازارچه مرزی افتتاح می‌شود
جیلانی افزود: توافق کردیم در خصوص مسائل اقتصادی و مرزی همکاری‌های لازم را داشته باشیم. افتتاح بازارچه‌های مرزی دو کشور و افتتاح خط انرژی توسط رهبران دو کشور در‌آوریل ۲۰۲۳ میلادی نشان از اهتمام دو کشور در گسترش روابط است. ما امروز توافق کردیم پنج بازارچه مرزی دیگر را افتتاح کنیم. وی خاطرنشان کرد: توافق کردیم در سطح وزرای خارجه مکانیزم مشورتی ایجاد شود.
 این مکانیزم به صورت منظم و با هدف نظارت بر پیشرفت‌ همکاری‌های دو کشور تشکیل خواهد شد.
توافق در مبارزه با تروریسم
این دیپلمات ارشد پاکستان تصریح کرد: درباره ضرورت همکاری دوطرف در مبارزه با تروریسم توافق کردیم که افسران رابط دو کشور به شهرهای تربت بلوچستان و زاهدان اعزام شوند. همچنین بازارچه‌های مرزی دیگری نیز در آینده نزدیک عملیاتی خواهد شد.
ایران و پاکستان هیچ‌گاه اختلاف ارضی نداشته‌اند / امنیت پاکستان را امنیت ایران و منطقه می‌دانیم
حسین امیرعبداللهیان هم در این نشست خبری ضمن تشکر از حُسن میزبانی و دعوت همتای پاکستانی خود گفت: کمتر کشوری در جهان به اندازه ایران و پاکستان دارای مشترکات فرهنگی تاریخی و دینی است. ایران و پاکستان هیچ‌گاه اختلاف ارضی نداشته‌اند که این یکی دیگر از نقاط روشن در روابط دو کشور است.
وی افزود: روابط دوستانه تاریخی ما تایید می‌کند که ما یک ملت واحد در دو جغرافیای متفاوت هستیم‌. ما امنیت کشور دوست و برادر پاکستان را امنیت جمهوری اسلامی ایران و منطقه می‌دانیم. دو طرف قویا به تمامیت ارضی یکدیگر احترام می‌گذاریم.
وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: ما اینجا در اسلام‌آباد هستیم تا با صدای بلند بگوییم دو کشور به تروریست‌ها مجال نخواهند داد که امنیت دو کشور را تحت تاثیر قرار بدهند. در سال‌های گذشته دو کشور شهدای امنیت بسیاری تقدیم کردند و تروریست‌ها صدمات زیادی به امنیت دو کشور وارد کرده‌اند. تردیدی نیست که ترویست‌ها در مناطق مرزی توسط کشورهای ثالثی مدیریت می‌شوند که هیچ‌گاه خیر ایران و پاکستان را نمی‌خواهند.
امیرعبداللهیان تاکید کرد: امروز در قالب دو هیئت ایرانی و پاکستانی در خصوص امنیت مرزی، توسعه روابط اقتصادی، ایجاد مناطق آزاد و بازارچه‌های مرزی اقدامات پرسرعت و قوی انجام می‌دهیم.
دعوت پاکستان از آیت‌الله رئیسی برای سفر به اسلام‌آباد
وی بیان کرد: ما اعتقاد مشترک‌ داریم تا مرزهای دو کشور را به مرزهای اعتقادی و تجاری تبدیل کنیم، در سایه همکاری مشترک و نیرومند تهران و اسلام‌آباد به تروریست‌ها مجال نخواهیم داد که تروریست‌ها امنیت دو ملت و دو کشور را هدف قرار دهند.
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان تاکید کرد: من دعوت رسمی از آیت‌الله رئیسی برای سفر به پاکستان را دریافت کردم. ما توافق داریم که با یک برنامه مشخص در کنار وزارت خارجه پاکستان می‌توانیم شاهد سفر رئیس‌جمهور ایران به اسلام‌آباد باشیم. وی ادامه داد: توسعه گردشگری و نهائی کردن توافقات مربوط به انرژی که شاهد تبادل هیئت‌هایی در این خصوص خواهیم بود از دیگر محورهای مذاکرات ما بود.
امیرعبداللهیان با بیان اینکه دو کشور در مجامع بین‌المللی همکاری‌های سازنده‌ای با یکدیگر دارند، افزود: من از حمایت‌های قوی دولت و ملت پاکستان در حمایت از ملت مظلوم فلسطین تشکر می‌کنم‌. ما باور داریم شیعه و سنی یک مجموعه واحد و مسلمان هستند لذا ایران قویا به حمایت خود از مردم و مقاومت فلسطین ادامه خواهد داد. این دیپلمات ارشد کشورمان در ادامه گفت: برای پاکستان برگزاری یک انتخابات موفق و امن را آرزو دارم و از خداوند سبحان بهترین‌ها را برای خواهران و برادران پاکستانی خود مسألت دارم.
پاکستان اشتراکات زیادی با ایران دارد
جلیل عباس جیلانی، در پاسخ به سؤالی در خصوص اینکه چطور در زمان کوتاهی دو کشور روابط خود را به حالت عادی برگرداندند، گفت: ما اشتراکات زیادی با ایران داریم. کانال‌های متعددی بین ایران و پاکستان در سطح رهبری دو کشور وجود دارد و در سطح وزرای خارجه و ارتش و نیروهای نظامی ارتباطات‌ خوبی وجود داشت که توانست به سرعت مسئله را حل کند. وی خاطرنشان کرد: اعتقاد داریم امنیت ایران و پاکستان امنیت منطقه است‌.
بحران در مناسبات تهران و اسلام‌آباد جایی نخواهد داشت
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به همین سؤال گفت: آنچه ما شاهد بودیم بحران نبوده است‌. دو کشور پیوندهای عمیقی دارند بنابراین بحران در مناسبات تهران و اسلام آباد جایی نخواهد داشت. ما در سطوح مختلف هیئت‌هایی را تبادل می‌کنیم‌.
وی خاطرنشان کرد: همه شاهد بودند که با حضور رئیس‌جمهور ایران و نخست‌وزیر پاکستان بازارچه مرزی و خط انتقال انرژی افتتاح شد. بنابراین حلقه‌های قوی روابط فرهنگی، نظامی، امنیتی و اقتصادی وجود دارد پس طبیعی بود که به سرعت تنش پشت سر گذاشته شود و نقشه راه جدیدی پیش روی ما قرار بگیرد.
امیرعبداللهیان در پاسخ به این سؤال که چگونه می‌توان از تنش‌های جدید میان دو کشور جلوگیری کرد، گفت: تنش اخیر ریشه در مبارزه با تروریسم داشت. ما توافق کردیم همکاری‌های خود را به سرعت از سر بگیریم‌. ما توافق کردیم کمیته عالی مشورت‌های سیاسی را تشکیل داده و در پایتخت‌های دو کشور این نشست‌ها را داشته باشیم‌. همچنین تقویت روابط اقتصادی، مرزی و سیاسی کمک می‌کند که روابط توسعه یابد. پس ما تا زمان از میان برداشتن تهدیدات تروریستی نسبت به تبادل افسران امنیتی در دو کشور و پیگیری موافقت‌نامه امنیتی به همکاری‌های خود با جدیت ادامه خواهیم داد و همچنین در سطح همکاری‌های استانی و مرزی و همچنین همکاری‌های ملی در راستای اراده رهبران دو کشور فعالیت خود را ادامه خواهیم داد.
هیچ جایگزینی برای روابط و همکاری‌های ایران و پاکستان وجود ندارد
به گزارش ایرنا، جیلانی نیز در همین ارتباط گفت: هیچ جایگزینی برای روابط و همکاری‌های ایران و پاکستان وجود ندارد. بنابراین ما باید برای مقابله با چالش‌های مشترک اقدامات خود را تسریع کنیم. سفر وزیر خارجه ایران بیانگر روابط دیرینه دو کشور است. از هشت فوریه دولت جدید مستقر خواهد شد و مایلم از آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور ایران برای سفر به کشورمان در زمان مناسب دعوت کنم.
دیدار امیرعبداللهیان با نخست‌وزیر موقت پاکستان
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه که در پاسخ به دعوت همتای پاکستانی و در رأس هیئتی در اسلام‌آباد حضور دارد، با انوار الحق نخست‌وزیر موقت پاکستان نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.
امیرعبداللهیان در حاشیه اجلاس داووس نیز با انوار الحق دیدار کرده بود. انوار الحق اخیرا در مصاحبه‌ای با چند شبکه خبری پاکستان گفته بود که پاکستان همواره در فراز و نشیب‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در کنار همسایه و برادر خود ایران ایستاده است‌. به گزارش فارس، وی عنوان کرده بود که ایران همچنان کشور دوست و برادر ما است و خوشبختانه هیچ تقابل راهبردی یا اختلافات اصولی بین دو همسایه وجود ندارد.
دیدار امیرعبداللهیان با عاصم منیر فرمانده ارتش پاکستان
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه که در رأس هیأت سیاسی و امنیتی در اسلا‌م‌آباد حضور دارد دوشنبه نهم بهمن ماه در ادامه رایزنی‌ها با مقامات این کشور با عاصم منیر فرمانده ارتش پاکستان دیدار و گفت‌وگو کرد. امیرعبداللهیان در سفری که مرداد ۱۴۰۲ به پاکستان داشت با عاصم منیر دیدار و گفت‌وگو کرده بود. قبل از آن هم عاصم منیر در سفری که به تهران داشت با وزیر امور خارجه ایران دیدار کرده بود.

 

سفیر ایران در سوریه: 
 به مراکز ایرانی در سوریه هیچ حمله‌ای نشده است

سفیر ایران در سوریه: در حمله اسرائیل هیچ مرکز ایرانی مورد هدف قرار نگرفت -  29.01.2024, اسپوتنیک ایران

«حسین اکبری» سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوریه، عصر دوشنبه، به ادعای برخی از رسانه‌ها درباره حمله به یک مرکز مستشاری ایران در دمشق واکنش نشان داد.
وزارت دفاع سوریه اعلام کرد رژیم صهیونیستی در تجاوزی جدید نقطه‌ای را در دمشق هدف حمله قرار داده که در پی آن، تعدادی شهید و مجروح شده‌اند. به دنبال این حمله، برخی منابع مدعی شدند که یک مرکز مستشاری ایران در سوریه مورد حمله قرار گرفته است.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در واکنش به این ادعا در حساب کاربری خود در شبکه ایکس نوشت: «در حمله جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به حاشیه جنوبی شهر دمشق هیچ مرکز مستشاری جمهوری اسلامی ایران هدف قرار نگرفته است».
به گزارش فارس، اکبری در ادامه اضافه کرد: «همچنین از میان شهروندان یا مستشاران ایرانی کسی به شهادت نرسیده است؛ حملات کور صهیونیست‌ها خللی در عزم محور مقاومت ایجاد نمی‌کند».
 
ناصر کنعانی:
گروه‌های مقاومت در منطقه از ایران دستور نمی‌گیرند

کنعانی: گروه‌های مقاومت از ایران دستور نمی‌گیرند « افسران

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران درخصوص قطع شریان‌های سیاسی و اقتصادی رژیم صهیونیستی، اظهارداشت: در شرایط سختی که مردم مظلوم غزه و کرانه باختری تحت حملات مستمر رژیم صهیونیستی قرار دارند اولین انتظار آنها از ملت‌ها و دولت‌های اسلامی این است که از ابزارهای خود در اعمال فشار به اسرائیل و حمایت از فلسطین استفاده کنند.
وی گفت: کشورهای اسلامی دارای ابزارهایی هستند که در اختیار خودشان است و می‌توانند از آنها برای قطع شریان‌های اقتصادی و سیاسی رژیم صهیونیستی استفاده کنند و نباید منتظر اقدامات سازمان‌های بین‌المللی که تحت نفوذ کشورهای غربی هستند، باشند.
سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: ما در گفت وگوهای دیپلماتیک منطقه‌ای و غیر منطقه‌ای خود استفاده از ابزار فشار و تحریم را به عنوان اقدامی اخلاقی و انسانی در حمایت از ملت فلسطین مورد تاکید قرار دادیم و این انتظارِ به حق ملت فلسطین است. درحالی که اسرائیل تحت حمایت همه‌جانبه کشورهای اروپایی و آمریکا قرار دارد، کشورهای اسلامی هم باید با استفاده از ابزار انرژی که در اختیار دارند، رژیم صهیونیستی را تحت فشار قرار دهند.
کنعانی با تاکید بر اینکه همچنان ایران از این رویه حمایت می‌کند و خوشبختانه در حوزه حقوقی و بین‌المللی هم شاهدیم که اقدامات خوبی صورت گرفته است ابراز امیدواری کرد که بتوان از همه این ابزارها به عنوان عوامل بازدارنده در برابر ماشین کشتار رژیم صهیونیستی به خوبی بهره برد.
ایران در تصمیمات گروه‌های مقاومت دخالتی ندارد
وی درخصوص طرح برخی اتهامات از سوی محافل غربی در قبال کشته شدن نیروهای آمریکایی در منطقه و نقش داشتن ایران در این ارتباط گفت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بحران غزه مکررا نسبت به خطر گسترش درگیری‌ها به دلیل ادامه حملات اسرائیل و پشتیبانی همه‌جانبه آمریکا از جنایات صورت گرفته هشدار داده و نقض پایدار و مکرر حاکمیت سوریه، عراق و یمن از سوی آمریکایی‌ها را تشدید‌کننده این بی‌ثباتی قلمداد کرده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ما معتقدیم جنگ در غزه راه‌حل نیست و آتش‌بس فوری می‌تواند زمینه‌ساز بازگشت آرامش در منطقه باشد. گروه‌های مقاومت منطقه از ایران دستور نمی‌گیرند و ایران در تصمیمات آنها در حمایت از فلسطین یا دفاع از خود دخالتی ندارد.
کنعانی بیان داشت: تکرار اتهامات به ایران فرافکنی از سوی کسانی است که منافع خود را در کشانیدن پای آمریکا به منطقه می‌بینند تا از این طریق مشکلات خود را پوشش دهند.
سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی به عراق در چارچوب هماهنگی برای مبارزه با تروریسم و تقویت همکاری برای صلح است
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤال خبرنگار ایرنا مبنی بر دستورکار سفر احمدیان دبیر شورای عالی امنیت ملی به عراق متعاقب اقدام نظامی ایران به مقر موساد در اربیل اظهارداشت: روابط میان ایران و عراق مبتنی بر روابط دوستانه، برادرانه و سازنده‌ای است که در حوزه‌های مختلف دو طرف در چارچوب سیاست همسایگی و بر اساس اراده عالی رهبران دو کشور بین خود دارند.
وی ادامه داد: ما همواره گفت وگوهای منظم و مستمری را میان دو طرف در سطح مقامات هیئت دولت، مقامات نظامی و امنیتی ایران و عراق  داریم و سفر آقای احمدیان هم در چارچوب هماهنگی ایران و عراق در مبارزه با تروریسم، تقویت همکاری‌ها در جهت صلح، ثبات و امنیت منطقه و مرزهای دو طرف صورت گرفته است.
کنعانی افزود: طبیعتا موضوعات جاری اتفاق افتاده هم در گفت وگوهای میان دبیر شورای عالی امنیت ملی و طرف عراقی مطرح خواهد شد. روابط دو طرف ممتاز و ویژه است و برخی اتفاقات و رخدادها نمی‌تواند بر عمق و استحکام روابط میان ایران و عراق تاثیر منفی و سلبی بگذارد و حتما این می‌تواند زمینه‌ساز روابط و همکاری‌های بهتری برای آینده میان دو کشور همسایه و برادر قلمداد شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص تعرض صورت گرفته به سفارت ایران در سوئد اظهار داشت: در این ارتباط سریع‌ترین اقدامات دیپلماتیک از سوی مرکز و سفارت ایران در استکهلم صورت گرفته و مقامات سوئد هم قول پیگیری سریع موضوع تعرض به سفارت ایران را دادند و ما نیز انتظار داریم که دولت سوئد نسبت به تعهدات خودش در حفظ اماکن دیپلماتیک متعهد و پایبند باشد.
روابط ایران و عراق روابطی قوی و مبتنی بر پایه‌های محکم است
سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص روابط میان ایران و عراق، تاکید کرد: روابط دیپلماتیک میان ایران و عراق روابطی قوی و مبتنی بر پایه‌های محکم و خلل ناپذیر است و موضوعات اخیر خللی بر مناسبات سیاسی دو طرف ایجاد نخواهد کرد و این در راستای اراده عالی رهبران سیاسی دو کشور است. روابط قوی ایران و عراق به نفع منطقه است.
وی گفت: اینکه طرف عراقی خواهان لغو توافقنامه امنیتی باشد را تایید نمی‌کنم چرا که اجرای آن به نفع منافع امنیتی دو کشور است و در چارچوب خواست و اراده دو طرف است و طرفین به دنبال اجرائی کردن کامل آن هستند.
کنعانی بیان کرد: عراق بخش‌های قابل توجهی از تعهداتش را اجرائی کرده و کمیته مشترک ارزیابی این توافقنامه‌ میان دو طرف وجود دارد و دیدارهای صورت گرفته میان مقامات امنیتی ایران و عراق از جمله آقای احمدیان در راستای پیشبرد توافقنامه امنیتی موجود است.
حاکمیت و تمامیت ارضی عراق مورد اهتمام ایران است
سخنگوی وزارت امور خارجه عنوان کرد: حاکمیت و تمامیت ارضی عراق مورد اهتمام ایران است و پایبندی و التزام ایران نسبت به وحدت سرزمینی عراق نیازی به راستی آزمایی ندارد. در دوران سختی و در مسیر مبارزه با تروریسم ایران اولین، مهم‌ترین و اثرگذارترین کشوری بود که در کنار دولت ملت و ارتش عراق در مسیر حفاظت از امنیت و تمامیت ارضی این کشور کوشید.
وی گفت: روابط دو طرف مستحکم به اراده‌های قوی است و وجود برخی سوءتفاهمات خللی در عزم جدی دو کشور ایجاد نخواهد کرد. ما از موضوعات اخیر به سرعت عبور خواهیم کرد و مسیر پیشرفت همکاری‌های دو طرف با قدرت ادامه خواهد داشت.
 ظلم آشکار در غزه 
کنعانی درخصوص خبرهایی مبنی از خواست چین از ایران گفت: توصیه می‌کنم در مباحث از این دست به منابع رسمی رجوع شود. چنین موضوعی مطرح نیست. سخنگوی وزارت خارجه چین هم در این زمینه موضع واضحی داشته است.
وی ادامه داد: ما دو کشور به عنوان طرفدار همگرایی، تعهد و موضع خود را به برقراری عدالت منطقه‌ای، حل منازعات و مقابله با تنش آفرینی‌ها مطرح کردیم. همواره رایزنی‌های مشترکی را داشتیم و گفت وگو داریم. موضع چین هم کاملا روشن است. تحولات دریای سرخ سرریزِ ظلم آشکاری است که در غزه شاهد هستیم، این موضع چین است.
ریل گذاری‌های موجود در روابط ایران و ترکیه قوی و مبتنی بر زیربنای محکمی است
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر رئیس‌جمهور به ترکیه گفت: روابط تهران و آنکارا گسترده و همه‌جانبه و رو به رشد و در چارچوب افق‌های تعیین شده میان دو کشور در حال پیشرفت است. ریل گذاری‌های موجود خوشبختانه قوی و مبتنی بر زیربنای محکمی است. اراده عالی رهبران دو کشور هم مکمل زیربنای ایجاد شده است. دو کشور درخصوص شرایط منطقه دیدگاه مشترکی دارند و بر ضرورت توقف جنایات اسرائیل تاکید مشترک دارند. در طول ماه‌های اخیر گفت‌وگوهای خوبی انجام شده و دستیابی به هدف گذاری‌های اقتصادی و رسیدن به عدد ۳۰ میلیارد دلار مورد تاکید رهبران دو کشور است. ما درخصوص سوریه و کمک به ثبات در این کشور و تلاش برای برقراری مجدد روابط سوریه و ترکیه توجه داشتیم.
صدور قرار موقت دیوان آغاز راهی برای محکومیت قطعی و رسوایی رژیم اسرائیل است
وی درخصوص قرار موقت دیوان بین‌المللی دادگستری علیه اسرائیل گفت: این مسئله دارای آثار مهمی بوده که توجه مجامع بین‌المللی و ملت‌ها را به خودش معطوف کرد. دیوان بین‌المللی دادگستری دو هفته پس از استماع دعوای آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی قرار موقت را صادر کرد. این امر نشان‌دهنده فوریت موضوع بوده است. صدور قرار موقت دیوان آغاز راهی است برای محکومیت قطعی و رسوایی رژیم اسرائیل و گام اول در مسیر مبارزه با بی‌کیفرمانی این رژیم است. جا داشت کشورهای اسلامی در این زمینه اقدام جدی کنند. بار دیگر از اقدام شجاعانه و انسانی آفریقای جنوبی در اقامه دعوا علیه اسرائیل تشکر می‌کنیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: بار دیگر حمایت خودمان را از این اقدام و تکمیل روند اعلام می‌کنیم. خوشبختانه عزم جهانی برای مبارزه به جنایت‌های رژیم اشغالگر جان تازه‌ای گرفته و لازم است تقویت شود. ما از همه کشورها و ملت‌ها می‌خواهیم با حمایت خود از آفریقای جنوبی اقدامات لازم را برای تکمیل اسناد جنایت بی‌شرمانه به عمل آورند. ما اقدام دیوان در رسیدگی به این شکایت و صدور قرار موقت را بارقه امید می‌دانیم. انتظارها بیش از این بود و امیدواریم دیوان در ادامه عادلانه به دعوای آفریقای جنوبی گام تکمیلی را در محکوم کردن رژیم صهیونیستی بردارد و مانع تداوم جنایت جنگی و نسل کشی رژیم بشود. یک آزمون تاریخی برای بشریت و برای محافل حقوقی است.
کنعانی همچنین درخصوص ادعاهای آمریکا درخصوص حمله تروریستی کرمان نیز بیان کرد: ما از هیچ منبع رسمی چنین چیزی را نشنیدیم. ادعا در این مورد به اعتقاد ما با اهداف خاص برای بهره‌برداری سیاسی منتشر شده است. لازم نمی‌دانم واکنش خاصی را داشته باشیم.
ثبات و امنیت در منطقه را به نفع جامعه جهانی می‌دانیم
به گزارش ایرنا، وی در پایان درخصوص افزایش سطح تنش در منطقه و رویکرد ایران نیز خاطرنشان کرد: ایران ثبات و امنیت در منطقه را به نفع جامعه جهانی می‌داند و به دنبال تنش با هیچ طرفی نیست و منطقه پذیرای گسترش تنش نیست. چنین تحولی منافع هیچ طرفی از جمله آمریکا را تامین نمی‌کند. ایران به تلاش‌های دیپلماتیک برای کاهش تنش ادامه خواهد داد. ایران می‌خواهد از مجامع بین‌المللی که تلاش کنند و رژیم را متقاعد کنند جنگ راه‌حل نیست.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟