loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در تماس تلفنی با همتای نروژی،:   یمن بخشی از واقعیت و امنیت منطقه غرب آسیاست  ۱۴۰۲/۱۰/۲۲ حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه و &l

طاهر مهدوی بازدید : 0 شنبه 23 دی 1402 نظرات (0)
.
امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در تماس تلفنی با همتای نروژی،: 
 یمن بخشی از واقعیت و امنیت منطقه غرب آسیاست 
۱۴۰۲/۱۰/۲۲

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران- گفتگوی تلفنی وزیر امور خارجه جمهوری  اسلامی ایران و وزیر امور خارجه نروژ

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه و «اسپن بارت اید» وزیر امور خارجه نروژ پنج‌شنبه شب ۲۱ دی‌ماه در تماس تلفنی، درباره مناسبات دوجانبه، آخرین تحولات فلسطین و تداوم جنایات صهیونیست‌ها در غزه و کرانه باختری بحث و تبادل نظر کردند.
امیرعبداللهیان در این تماس تلفنی با تبریک سال نو میلادی به دولت و مردم نروژ گفت: نباید اجازه داد برخی موضوعات حاشیه‌ای روابط خوب دو کشور را تحت‌الشعاع قرار دهد.
رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: اتفاق نظر داریم که تداوم رایزنی بین ایران و نروژ به گسترش روابط در ابعاد مورد علاقه کمک شایانی خواهد کرد.
وزیر امور خارجه ایران ضمن اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در قبال مردم غزه و کرانه باختری و تقدیر از اقدام دولت آفریقای جنوبی در طرح شکایت از این رژیم گفت: لازم است نسل‌کشی علیه غزه و کرانه متوقف و محاصره انسانی فورا خاتمه یابد.
امیرعبداللهیان افزود: ورود آمریکا به جنگ مستقیم علیه غیرنظامیان و زنان و کودکان غزه خطای راهبردی آمریکاست. ما از روزهای آغاز بمباران و نسل‌کشی در غزه هشدار دادیم که جنگ راه‌حل نیست، اما در صورت تداوم کشتار غیرنظامیان غزه و کرانه دامنه جنگ توسعه می‌یابد. این هشدار به واسطه شناخت ما از وضعیت منطقه در حمایت از فلسطین است.
وزیر خارجه ایران با اشاره به پایبندی همه طرف‌ها به امنیت دریانوردی، به اقدامات یمن در حمایت از مردم فلسطین پرداخت و گفت: یمن بخشی از واقعیت و امنیت منطقه غرب آسیاست و رهبران یمنی با تاکید بر امنیت دریانوردی می‌گویند تنها کشتی‌هایی که با هدف گسترش جنگ و ارسال سلاح عازم سرزمین‌های اشغالی هستند را متوقف می‌کنند.
اسپن بارت اید، وزیر امور خارجه نروژ نیز در این گفت‌وگوی تلفنی، با محکوم کردن حادثه تروریستی کرمان و تسلیت به دولت و مردم ایران گفت: نروژ تسلیت عمیق خود را به دولت و مردم ایران در مورد حادثه تروریستی کرمان اعلام می‌کند.
وزیر خارجه نروژ همچنین تأکید کرد: توسعه روابط بین دو کشور همواره مورد توجه نروژ است و مواضع رسمی نروژ توسط مقامات دولتی اعلام می‌شود.
وزیر امور خارجه نروژ لزوم آتش بس فوری، خروج نیروهای اسرائیلی از غزه، ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه و شروع فرآیند سیاسی مبتنی بر شکل‌گیری حکومت مستقل فلسطینی را مورد تأکید قرار داد و از نقش سازنده ایران در منطقه برای کاهش تنش‌ها استقبال کرد.
طرفین بر ادامه تماس‌ها، مشورت و تبادل نظرهای سیاسی در موضوعات مورد اهتمام دو کشور تفاهم کردند.
وزیر خارجه عربستان:مشکل پرواز عمره‌گزاران ایرانی به‌زودی حل می‌شود
خبر دیگر اینکه، امیرعبداللهیان و فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان سعودی پنج‌شنبه شب ۲۱ دی‌ماه تلفنی گفت‌وگو کرده و برخی موضوعات مورد اهتمام دو کشور در حوزه‌ مناسبات دوجانبه و آخرین تحولات فلسطین را مورد مشورت و تبادل نظر قرار دادند.
امیرعبداللهیان در این تماس تلفنی، به سفر هیئت پارلمانی عربستان سعودی به ایران و سفر هیئت وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران به عربستان و همچنین دیدار رئیس سازمان حج و زیارت با وزیر حج عربستان اشاره کرد و افزود: روابط سیاسی دو کشور در مسیر درست خود قرار دارد و در چارچوب توافق رئیس‌جمهور ایران و ولیعهد عربستان سعودی رو به گسترش است.
وی با اشاره به توافق دو کشور در موضوع اعزام ایرانیان به حج عمره، در خصوص تاخیر به‌وجود آمده در این موضوع و چگونگی حل آن با همتای عربستانی خود به گفت‌وگو پرداخت.
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران با اشاره به اقدام عربستان در برگزاری نشست سران کشورهای اسلامی و عربی با هدف توقف جنگ در غزه و ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به این منطقه گفت: در این راستا ما همچنین از اقدام آفریقای جنوبی در طرح شکایت از رژیم صهیونیستی در دیوان بین‌المللی دادگستری حمایت می‌کنیم.
امیرعبداللهیان با اشاره به تداوم جنایات صهیونیست‌ها در کشتار مردم فلسطین خاطرنشان کرد: آمریکا صد روز است که از عدم توسعه جنگ سخن می‌گوید، اما در عمل هیچ جدیتی برای توقف جنگ و نسل‌کشی در غزه از خود نشان نمی‌دهد.
فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان نیز در این گفت‌وگو روابط دو کشور را رو به گسترش ارزیابی کرد و گفت: همچنان در انتظار سفر رسمی دوجانبه آقای رئیسی رئیس‌جمهور اسلامی ایران به عربستان هستیم.
وزیر خارجه عربستان سعودی در خصوص مشکل پرواز عمره‌گزاران ایرانی، به امیرعبداللهیان اطمینان داد که این موضوع صرفا مسئله‌ای فنی است که به‌زودی حل خواهد شد تا عمره‌گزاران ایرانی بتوانند برای اعمال حج عمره به سرزمین وحی مشرف شوند.
وزیر امور خارجه عربستان در پاسخ به اشاره امیرعبداللهیان به اقدام آفریقای جنوبی در شکایت از رژیم صهیونیستی نزد دیوان بین‌المللی دادگستری گفت: باید تا جای ممکن به اعمال فشار برای پایان دادن به جنگ علیه غزه ادامه دهیم.
به گزارش فارس، وزرای خارجه ایران و‌ عربستان ضمن ابلاغ سلام رؤسای دو کشور به یکدیگر، تداوم رایزنی بین دو طرف را سازنده ارزیابی کردند.
امیرعبداللهیان ضمن پیگیری سفر ولیعهد عربستان به تهران، از همتای عربستانی خود برای سفر به ایران دعوت کرد.
 

 

 ناصر کنعانی،

ایران حملات نظامی آمریکا و انگلیس به یمن را شدیداً محکوم کرد

سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران - قندهار- یادداشت جناب آقای ناصر کنعانی  سخنگوی محترم وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص حمله رژیم  صهیونیستی به امدادگران در غزه
 ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه حملات نظامی بامداد روز جمعه ۲۲ دی‌ماه آمریکا و انگلیس به چند شهر یمن را شدیدا محکوم کرد.
آمریکا و انگلیس از حمله به بیش از ۱۲ نقطه در یمن خبر دادند.
ناصر کنعانی این حملات را اقدامی خودسرانه، نقض آشکار حاکمیت و تمامیت ارضی یمن و نقض قوانین و مقررات و حقوق بین‌الملل برشمرد.
یکی از مقام‌های ارشد انصارالله در این باره گفت که در شهرهای صنعا، الحدیده، صعده و ذمار انفجار گزارش شده و یک مقام آمریکایی هم اعلام کرد که حملات آمریکا و انگلیس علیه یمن با هواپیما، کشتی و زیردریایی انجام شد.
کنعانی در این باره افزود: این حملات نظامی در راستای استمرار حمایت کامل آمریکا و انگلیس در صد روز گذشته از جنایات جنگی رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین و شهروندان مظلوم و تحت محاصره کاملِ نوار غزه صورت می‌گیرد.
سخنگوی وزارت خارجه با تأکید بر اینکه این حملات خودسرانه نتیجه‌ای جز دامن زدن به ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه نخواهد داشت، افزود: در حالی‌که رژیم صهیونیستی همچنان به حملات و جنایات جنگی خود در نوار غزه و کرانه باختری در فلسطین ادامه می‌دهد، آمریکا و انگلیس درصددند با گسترش چتر حمایتی خود از رژیم صهیونیستی، توجه مردم جهان را از جنایات این رژیم جعلی، جنایتکار و متجاوز علیه مردم فلسطین منحرف کنند.
کنعانی با ابراز نگرانی نسبت به پیامدهای تکرار این‌گونه حملات خودسرانه برای صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی، از جامعه جهانی خواست با واکنش‌ها و اقدامات مسئولانه، از گسترش دامنه‌های جنگ، بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه جلوگیری کنند.
به گزارش فارس، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد: «ما با همکاری با بریتانیا و با حمایت استرالیا، بحرین، کانادا و هلند حملات موفقیت‌آمیزی علیه چند هدف در یمن انجام دادیم. وی مدعی شد حملات انجام‌ شده علیه مواضعی بوده‌اند که انصارالله از آنها برای تهدید آزادی تردید دریایی استفاده می‌کند.»
ایران: قطعنامه ۲۷۲۲ با هدف ایجاد سپر دفاعی برای صهیونیست‌ها صادر شده است
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در واکنش به قطعنامه ۲۷۲۲ شورای امنیت سازمان ملل متحد که با مباشرت و محوریت آمریکا ارائه و تصویب شده، گفت: این قطعنامه ظاهراً ادعای حمایت از حقوق کشتیرانی در دریای سرخ را دارد اما در اصل پوششی برای تأمین اهداف سیاسی آمریکا در حمایت از رژیم صهیونیستی و تداوم جنایات این رژیم علیه مردم بی‌دفاع غزه است.کنعانی تصریح کرد: دولت آمریکا به جای اقدام قاطع برای توقف جنایات رژیم اسرائیل، همچنان با حمایت کامل سیاسی، نظامی، بین‌المللی و دیپلماتیک، در کنار رژیم یادشده ایستاده است. وی افزود: به‌رغم بیش از ۳ ماه حملات نظامی ویرانگر و ضدبشری رژیم صهیونیستی علیه مردم بی‌دفاع نوار غزه و ویرانی گسترده منازل و زیرساخت‌های شهری، خدماتی، درمانی و بهداشتی، اقدام آمریکا در ممانعت از تصویب قطعنامه‌ای در شورای امنیت متضمن درخواست توقف جنگ علیه غزه، عملاً ممانعت از اجرای وظایف شورای امنیت در حفظ صلح و امنیت بین‌المللی و مخالفت با خواست جامعه بین‌المللی برای پایان دادن به کشتار فلسطینی‌ها و برقراری آتش‌بس است.
سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: آمریکا با فشار بر اعضای شورای امنیت و بدون توجه به ریشه اصلی وضعیت بحرانی و تنش در منطقه، قطعنامه‌ای در شورای امنیت به تصویب رساند که ظاهراً بر حقوق و آزادی دریانوردی در دریای سرخ تمرکز دارد، اما هدف اصلی آن مشروعیت بخشیدن به «ائتلاف دریایی خوساخته» به رهبری واشنگتن برای تحقق اهداف خاص سیاسی و ایجاد سپر لازم برای ادامه جنایات جنگی رژیم اسرائیل در غزه است.
کنعانی اظهارات نماینده آمریکا در نشست شورای امنیت درباره آنچه را که وی «حقوق و آزادی کشتیرانی همه کشورها در دریای سرخ» خوانده است، تنها با هدف انحراف اذهان از حقیقت جنایات جاری در غزه و سرزمین‌های اشغالی فلسطین توسط رژیم اشغالگر دانست و تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران ضمن رد ادعاهای بی‌اساس آمریکا و هشدار نسبت به هرگونه اقدام تحریک‌آمیز و غیرمسئولانه این کشور که صلح و امنیت منطقه را به خطر می‌اندازد، از شورای امنیت می‌خواهد که به مسئولیت‌های خود برای رسیدگی به علل وضعیت و تنش کنونی دریای سرخ عمل کند.
به گزارش ایرنا، سخنگوی دستگاه دیپلماسی متذکر شد: شورای امنیت باید سریعاً تدابیری قاطع اتخاذ کند تا رژیم اسرائیل را وادار به توقف خونریزی و اجرای کامل قطعنامه‌های ۲۷۱۲ و ۲۷۲۰ کند تا الزامات لازم برای تسهیل و تضمین ارسال سریع، ایمن و بدون مانع کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان فلسطینی در سراسر نوار غزه تضمین شود.
 
کنعانی در نشست «اتحاد رسانه‌ای مقابله با تروریسم»: دادگاه لاهه در قضیه فلسطین تسلیم فشارهای آمریکا نشود
خبر دیگر اینکه، سخنگوی وزارت امور خارجه صبح پنج‌شنبه در «اجلاس بین‌المللی رسانه‌ای تهران؛ اتحاد رسانه‌ای مقابله با تروریسم»، اظهار داشت: عملیات طوفان الاقصی سیلی محکم و تعیین‌کننده خداوند به رژیم صهیونیستی و تجلی اراده خدا در تحقق مشیت خود مبنی بر ذلت مستکبران است. رژیم صهیونیستی پس از متحمل شدن شکستی بی‌سابقه که به تعبیر حکیمانه رهبری شکستی غیرقابل ترمیم بود، نسل‌کشی و جنایت بی‌سابقه علیه مردم غزه را با حمایت بدون قید و شرط و نامحدود رژیم آمریکا آغاز کرد و تا به امروز بیش از ۲۵ هزار شهروند فلسطینی را به خاک و خون کشیده است.
رژیم صهیونیستی پس از هفتم اکتبر عملاً فروپاشید و این آمریکا است که این رژیم فروپاشیده را اداره می‌کند
کنعانی بیان داشت: برخی افراد آمریکا را بخشی از جنگ اسرائیل علیه غزه می‌دانند، اما حقیقت این است که رژیم آمریکا تمام این جنگ است و از اول تا به آخر این جنگ محسوب می‌شود. رژیم صهیونیستی پس از هفتم اکتبر عملاً فروپاشید و این آمریکا است که این رژیم فروپاشیده را اداره می‌کند و برای ترمیم هویت منحوس این رژیم شکست خورده و فروپاشیده تلاشی بی‌حاصل می‌کند.
وی ادامه داد: این آمریکا است که تمام تلاش‌های سیاسی، رسانه‌ای، حقوقی و نظامی خود را به پای رژیم صهیونیستی ریخته تا مانع از تحقق فروپاشی حقیقی رژیم صهیونیستی شود. این رژیم آمریکا پس از عملیات طوفان‌الاقصی اندک اعتبار باقیمانده خود نزد افکار عمومی جهانی را به پای رژیم صهیونیستی گذاشت و امروز شکست خورده این جنگ به حساب می‌آید.
سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: تاکنون پنج مرتبه سفر اعلام شده وزیر امور خارجه آمریکا به سرزمین‌های اشغالی، حضور وزیر دفاع و فرماندهان ارشد آمریکا در اتاق‌های جنگ تل‌آویو، ارسال مستمر تسلیحات و تجهیزات نظامی برای اسرائیل، به‌کارگیری حق وتو به نفع رژیم صهیونیستی، حمایت از رژیم صهیونیست در دریای سرخ، تلاشی از پیش شکست خورده برای ایجاد ائتلافی دریایی در حمایت از رژیم، ارسال پیام‌های مستمر برای جبهه مقاومت به جهت ایجاد فضای تنفسی برای رژیم صهیونیستی و همچنین عبور از همه اصول شناخته‌شده انسانی، اخلاقی و قوانین حقوقی بشردوستانه، نشان می‌دهند که آمریکا نه‌تنها بخشی از این جنگ بلکه تمام جنگ است.
کنعانی تصریح کرد: عملیات طوفان‌الاقصی رژیم صهیونیستی را که با کمک آمریکا و در چهارچوب عملیات عادی سازی روابط سیاسی با دولت‌های عربی و اسلامی منطقه برای بلعیدن کامل فلسطین امیدوار کرده بود، اکنون به عنوان متهم در افکار عمومی جهانی رسوا کرده است و این رژیم را امروز به عنوان متهم، مجرم و مرتکب جنایات وسیع در سرزمین‌های اشغالی در دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه نشانده است. امیدواریم و می‌خواهیم که دیوان بین‌المللی دادگستری شکایت آفریقای جنوبی و برخی دیگر از دولت‌ها از رژیم صهیونیستی در خصوص جنایت علیه مردم غزه را بی‌طرفانه بررسی کرده و تسلیم فشارهای سیاسی و غیرسیاسی آمریکا نشود.
وی افزود: آمریکا و رژیم صهیونیستی به دنبال این هستند تا آنچه را که نتوانستند در میدان جنگ علیه مردم غزه عملی کنند، در میدان سیاسی و رسانه‌ای عملیاتی کنند، اما ملت فلسطین هوشیارتر از آن است که در معرض طرح‌های مزورانه سیاسی دولت آمریکا، میدان را به نفع سازش‌طلبان ترک و عرصه را برای رژیم صهیونیستی و حامیان آن خالی کنند.
کنعانی بیان داشت: یکی از مهم‌ترین تحولات پس از عملیات طوفان‌الاقصی که اتفاقاً شأن برگزاری این نشست هم بر آن متمرکز است، شکست امپراتوری رسانه‌ای آمریکایی صهیونیستی در روایت‌سازی جعلی جهانی به نفع رژیم صهیونیستی و نشاندن مظلوم به جای ظالم بود.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در ماه‌های اخیر رسانه‌های خُرد و رسانه‌های حامی رژیم صهیونیستی توانستند رسانه‌های اصلی نظام سلطه را که همواره در کنار رژیم و در مسیر قلب واقعیات بودند به حاشیه برانند و صدای مظلومیت مردم فلسطین را به سمع و نظر مردم جهان برسانند.
وی عنوان داشت: جنایت رژیم صهیونیستی در به شهادت رساندن بیش از ۱۱۰ خبرنگار در جنگ غزه، نشان از ترس و نگرانی رژیم صهیونیستی از بیان اطلاع‌رسانی و بیان حقایق دارد. اما پُرواضح است که آمریکا به عنوان بزرگ‌ترین حامی و شریک جنایات رژیم صهیونیستی در میدان سیاست نیز همانند میدان نبرد نظامی شکست بزرگ دیگری را تجربه خواهد کرد و بی‌شک آینده از آن فلسطین و ملت فلسطین است.
به گزارش ایرنا، کنعانی در پایان گفت: به روح بلند شهدای مقاومت و شهید حاج قاسم سلیمانی چهره شاخص مقاومت و قهرمان مبارزه با تروریسم در منطقه درود می‌فرستیم.
سفیر ایران در لبنان:
تجاوز آمریکا علیه مردم یمن محکوم به شکست است
 
سفیر ایران در لبنان: به دنبال توسعه روابط دو کشور در زمینه های حیاتی مختلف  هستیم - تسنیم
 
 سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان با هشدار به واشنگتن در تکرار تجربه ناکام جنگ علیه ملت یمن اظهار کرد: تجاوز وحشیانه آمریکا علیه مردم یمن محکوم به شکست است.
مجتبی امانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بیروت با محکوم کردن حمله آمریکا و انگلیس به چند شهر یمن، به واشنگتن هشدار داد که از تجارب جنگ ناکام ۸ ساله علیه یمن درس بگیرد.
او با تأکید بر اینکه «تجاوز وحشیانه آمریکا علیه مردم یمن محکوم به شکست است»، به طرح این سؤال از سران کاخ سفید پرداخت که آمریکا چگونه می‌خواهد تجربه ناکام هشت سال جنگ ناعادلانه علیه یمن سربلند را تکرار کند؟
به گزارش ایرنا، ارتش متجاوز آمریکا و انگلیس در اقدامی یکجانبه‌گرایانه، بامداد روز جمعه ۲۲ دی، اهدافی را در چهار نقطه یمن از جمله، صنعا، تعز و صعده مورد هدف قرار دادند.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟