loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. تأکید مجدد روسیه بر احترام به تمامیت ارضی ایران    ۱۴۰۲/۱۰/۰۶ حسین امیرعبداللهیان و سرگئی لاوروف وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه شامگاه سه‌شنبه پنجم دی ماه و

طاهر مهدوی بازدید : 10 پنجشنبه 07 دی 1402 نظرات (0)

.

تأکید مجدد روسیه بر احترام به تمامیت ارضی ایران 

  ۱۴۰۲/۱۰/۰۶

تأکید مجدد روسیه بر احترام به تمامیت ارضی ایران - عصر امروز | خبر فارسی

حسین امیرعبداللهیان و سرگئی لاوروف وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه شامگاه سه‌شنبه پنجم دی ماه و برای دومین بار ظرف پنج روز گذشته تلفنی گفت‌وگو کردند.
تحولات مربوط به قفقاز جنوبی از جمله بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان، آخرین وضعیت همکاری‌ها و روابط دوجانبه و برخی موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله مباحث‌ مورد گفت‌وگو در این تماس تلفنی بود.
امیرعبداللهیان در این تماس تلفنی با اشاره به تحولات جاری در قفقاز، از روند مذاکرات بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان برای دستیابی به یک توافق صلح پایدار استقبال و بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از تثبیت صلح و ثبات در منطقه تأکید کرد.
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز در تماس تلفنی با امیرعبداللهیان با تبریک به جمهوری اسلامی ایران برای امضای موافقتنامه تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، آن را گام بسیار مهمی در توسعه روابط اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با روسیه و کشورهای عضو این اتحادیه خواند.
وی بار دیگر اعلام کرد که روسیه صمیمانه و صادقانه و بدون قید و شرط به تمامیت ارضی ایران احترام می‌گذارد و این موضع غیر قابل تغییر فدراسیون روسیه است.
لاوروف جمعه نیز در پی بیانیه نشست مراکش با حضور کشورهای عربی و روسیه و طرح ادعاهای بی‌اساس درباره جزایر سه‌گانه ایرانی با امیرعبداللهیان تلفنی گفت‌وگو کرده بود. این بیانیه به احضار کاردار روسیه به وزارت خارجه ایران در غیاب سفیر این کشور و تسلیم یادداشت اعتراضی ایران نیز منجر شد.
وزیر امور خارجه روسیه همچنین با اشاره به همکاری دو کشور در احداث راه آهن رشت- آستارا و با توجه به انجام تمام تشریفات داخلی اجرای این توافق از سوی روسیه، بر عزم کشورش برای تسریع در اجرای این طرح توسعه همکاری‌ها بین دو کشور تأکید کرد.
احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی یکدیگر از دیگر مباحثی بود که وزرای خارجه ایران و روسیه در این تماس تلفنی بر آن تأکید کردند.
امیرعبداللهیان و لاوروف اخیرا و در حاشیه نشست وزرای خارجه پنج کشور ساحلی دریای خزر در مسکو با یکدیگر دیدار کرده بودند.
نشست مشترک وزارت امور خارجه
و نهادهای مرتبط با حج
 نشست مشورتی مشترک وزارت امور خارجه، بعثه مقام معظم رهبری، سازمان حج زیارت و دیگر نهادهای ذی‌ربط روز سه‌شنبه پنجم دی ماه با حضور حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، حجت‌الاسلام و المسلمین نواب رئیس بعثه مقام معظم رهبری، حسینی رئیس سازمان حج و زیارت و مدیران ارشد سایر دستگاه‌های ذی‌ربط برگزار شد.
در این نشست مسائل و مباحث مرتبط با هماهنگی‌ها و امور اجرائی حج عمره مفرده مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار گرفت و بر ضرورت همکاری و هماهنگی مشترک همه دستگاه‌های ذی‌ربط برای پیشبرد امور مربوط به آن تأکید شد.
حجت‌الاسلام نواب، رئیس بعثه مقام معظم رهبری توصیه‌های لازم را بیان و همچنین حسینی رئیس سازمان حج و زیارت ضمن تبیین تلاش‌ها و هماهنگی‌های انجام شده تا این مقطع زمانی درخصوص عمره مفرده، بر ضرورت هماهنگی‌ها و زمینه‌سازی‌ها برای برگزاری شایسته عمره تأکید کردند.
امیرعبداللهیان نیز ضمن ارائه گزارشی از رایزنی با وزیر خارجه عربستان آمادگی وزارت امور خارجه را برای هماهنگی و مساعدت‌های لازم اعلام کرد.
هشدار امیرعبداللهیان به آمریکا از ایروان:
دست از حمایت نظامی از رژیم اسرائیل بردارید
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران حسین امیرعبداللهیان که در رأس هیئتی به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات ارشد ارمنستان و در دومین سفرش به ایروان بعد از تصدی وزارت خارجه در پایتخت جمهوری ارمنستان حضور دارد، در نشست خبری مشترک با همتای ارمنستانی به تشریح رایزنی‌های انجام شده پرداخت.
رئیس دستگاه دیپلماسی ضمن ابراز خرسندی از حضور در ایروان و تبریک سال نو میلادی و میلاد حضرت عیسی مسیح‌(ع) عنوان کرد که گفت‌وگوهای خوبی با همتای ارمنستانی داشته و به ملاقاتش با نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان اشاره کرد و این ملاقات را مهم خواند.
وزیر امور خارجه با بیان اینکه در این ملاقات‌ها روند همکاری‌های دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت، افزود: درخصوص صلح و ثبات در قفقاز جنوبی گفت‌وگو و بر نقش جمهوری اسلامی ایران در برقراری ثبات تأکید شد.
وی با اعلام حمایت جمهوری اسلامی ایران از تمامیت ارضی ارمنستان و حاکمیت آن، به روابط تاریخی و مهم ایران با این کشور اشاره کرد و گفت: روابط با ارمنستان را هر روز نیرومندتر از روز قبل حفظ خواهیم کرد و ارتقا خواهیم داد. امروز درخصوص تعمیق بر ابعاد متنوع مناسبات دو کشور اتفاق نظر داشتیم.
وزیر خارجه که اواخر مهر ماه سال گذشته به همراه آرارات میرزویان سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در قاپان را افتتاح کرد، از موافقت و همکاری دولت ارمنستان برای تاسیس این سرکنسولگری تشکر کرد و افزود: در دیدار با وزیر خارجه موافقت ایران را با افتتاح سرکنسولگری جمهوری ارمنستان در شهر تبریز اعلام کردیم و امیدواریم که در هفته‌های آغازین سال جدید میلادی با حضور همتایم در تبریز شاهد گشایش رسمی سرکنسولگری این کشور باشیم.
امیرعبداللهیان با ذکر این نکته که درخصوص ابعاد مختلف مناسبات دوجانبه اتفاق نظر داریم، اظهار کرد: ارزیابی هر دو ما همان‌طور که همتایم نیز اعلام کرد از توسعه و پیشرفت روابط، ارزیابی کاملا مثبت است. رئیس‌جمهور کشورم آقای دکتر رئیسی و آقای پاشینیان در تماس تلفنی اخیر و در دیدارهایی که در دو سال گذشته با یکدیگر داشتند، توافقات مهمی را در راستای منافع دو ملت و دو کشور انجام دادند.
وی افزود: ما در دولت و وزارت خارجه و بخش‌های خصوصی و پارلمان‌های دو کشور متعهد هستیم که همکاری‌ها و توافقات به عمل آمده توسط رهبران دو کشور را با دقت و با سرعت و به خوبی عملیاتی کنیم، به گونه‌ای که آثار آن را مردم دو کشور در اجزای زندگی خود در تجارت، اقتصاد، همکاری‌های عملی و دانشگاهی و فرهنگی و سایر حوزه‌های مورد توافق به خوبی مشاهده کنند.
رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین تأکید کرد: از صلح پایدار در منطقه قفقاز جنوبی قویا حمایت می‌کنیم.
این دیپلمات عالی‌رتبه ایرانی از ابتکار عمل مطرح شده توسط نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان مبنی بر چهارراه صلح نیز استقبال کرد و گفت: ایران آمادگی دارد در این مسیر رویکرد تقویت خط ترانزیتی شمال- جنوب را با سرعت بیشتر پیگیری کند. وی گفت: صلح، ثبات و امنیت ارمنستان همان چیزی است که ایران می‌‌خواهد.
امیرعبداللهیان بیان کرد: تحقق صلح پایدار در قفقاز جنوبی بدون مداخله قدرت‌های خارجی و از طریق ضامن‌های منطقه‌ای می‌تواند منافعی سرشار برای همه طرف‌‌ها به همراه داشته باشد.
به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: در گفت‌وگوها با همتای ارمنستان کاملا درک کردیم ارمنستان برای رسیدن به صلح پایدار جدی است و صادقانه حرکت می‌کند. سه‌شنبه شب در گفت‌وگوی تلفنی با همتای آذربایجانی به این نکته رسیدم که اظهارات ایشان ناظر بر تداوم تلاش‌ها برای رسیدن به صلح پایدار با ارمنستان است. با لاوروف طی هفته گذشته دو بار گفت‌وگو کردیم.
امیرعبداللهیان اضافه کرد: فکر می‌کنم رسیدن به یک صلح پایدار در ماه‌های آغازین سال جدید میلادی دست یافتنی است و خوشبین هستیم با رویکرد مثبتی که در منطقه و بین دو کشور وجود دارد و بدون مداخله و تحریکات خارجی و با نوعی ضمانت منطقه‌ای که ایران ترکیه و روسیه می‌توانند نقش ضامن را در ایجاد صلح ایفا کنند می‌توانیم با نگاه خوشبینانه و واقع بینانه به تحقق صلح پایدار در قفقاز جنوبی بین ارمنستان و آذربایجان امیدوار باشیم.
هشدار به آمریکا از ایروان
وی در پایان از همتای ارمنستانی به خاطر مواضع سازنده وی در نشست اخیر ۳+۳ در تهران در مخالفت با جنگ و کشتار زنان و کودکان در غزه و کرانه باختری تشکر کرد و گفت: امروز در موضوع فلسطین نیز با همتای خود گفت‌وگو کردیم و با استفاده از این فرصت مایلم تأکید کنم و به آمریکا هشدار دهم که اگر دنبال خروج آبرومندانه از نسل کشی در غزه هستند، فورا دست از حمایت نظامی گسترده خود از رژیم اسرائیل بردارند و تردید نکنند که پیروزی برای رژیم اسرائیل در غزه نخواهد بود.
وزیر امور خارجه بیان کرد: هشتاد روز نسل‌کشی تکرار همان شکست هفت اکتبر رژیم اشغالگر اسرائیل است و به آمریکا با صدای بلند می‌گویم تجربه شکست را ادامه ندهید و به خانه برگردید و بگذارید مردم فلسطین و غزه خود برای سرنوشتشان تصمیم بگیرند.
رایزنی تلفنی وزرای خارجه ایران
و جمهوری آذربایجان
امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه ایران با استقبال از پیشرفت مذکرات صلح آذربایجان و ارمنستان و با اشاره به سفر خود به ارمنستان، بار دیگر بر ادامه تلاش‌های سازنده جمهوری اسلامی ایران برای حصول صلح پایدار میان باکو و ایروان تاکید کرد.
جیحون بایراموف، وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان نیز ضمن تقدیر از مواضع سازنده جمهوری اسلامی ایران، روند مذاکرات میان آذربایجان و ارمنستان را مثبت ارزیابی کرد و ابراز امیدواری کرد، قرارداد نهائی صلح میان دو کشور در آینده نزدیک به امضا برسد.
به گزارش فارس، طرفین در این گفت‌وگوی تلفنی از افتتاح اولیه پل مرزی آستاراچای در آخرین روزهای سال جاری میلادی استقبال نموده و اهمیت احداث این پل در توسعه روابط تجاری میان دو کشور را خاطر نشان ساختند.
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟