loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. امیرعبداللهیان: دفاع از حقوق بشر و‌ زنان از سوی دولتمردان آمریکا دروغی بیش نیست      ۱۴۰۲/۰۹/۲۰ حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در واکنش به حم

طاهر مهدوی بازدید : 12 سه شنبه 21 آذر 1402 نظرات (0)
.
امیرعبداللهیان:
دفاع از حقوق بشر و‌ زنان از سوی دولتمردان آمریکا دروغی بیش نیست  
   ۱۴۰۲/۰۹/۲۰

امیرعبداللهیان با نخست وزیر سوریه دیدار کرد

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در واکنش به حمایت تمام‌قد آمریکا از رژیم صهیونیستی در جنایت علیه غزه در صفحه شخصی خود نوشت: استمرار کشتار هزاران غیرنظامی به‌ویژه از میان زنان و کودکان در غزه و کرانه باختری در سایه حمایت آشکار آمریکا به ‌واسطه وتوی قطعنامه توقف جنگ علیه غیرنظامیان فلسطینی، بار دیگر ثابت می‌کند که دفاع از حقوق بشر و‌ زنان از سوی دولتمردان آمریکا دروغی بیش نیست.
جنگنده‌های رژیم اسرائیل بامداد دوشنبه، شصت و ششمین روز حمله به نوار غزه، مناطقی از جمله شهر خان‌یونس و شمال را هدف حملات هوائی خود قرار دادند.
در شمال غزه، درگیری‌های بسیار شدیدی بین مقاومت فلسطین و ارتش متجاوز رژیم اسرائیل شروع شده و برای ساعاتی این درگیری ادامه داشته است.
همزمان با اعلام احتمال برگزاری جلسه رأی‌گیری برای توقف جنگ علیه غزه در مجمع عمومی، مناطقی در جهان مانند کانادا، ایرلند و آمریکا شاهد تظاهرات ضدجنگ و ضدصهیونیستی بوده است.
به گزارش تسنیم، رسانه‌های فلسطینی بامداد امروز دوشنبه گزارش دادند که در بمباران منطقه‌ای مسکونی در اردوگاه المغازی واقع در مرکز نوار غزه که آوارگان جنگ اخیر در آن پناه گرفته بودند، 22 نفر شهید شده‌اند.
راه‌حل دو کشوری به رفع مسئله فلسطین کمکی نمی‌کند
امیرعبداللهیان همچنین عصر دوشنبه در نشست وبیناری انجمن دوحه با اشاره به پیشنهاد دیپلماتیک و واقعی جمهوری اسلامی ایران برای حل مسئله فلسطین از جمله برگزاری همه پرسی تحت نظارت سازمان ملل، گفت: آمریکا با تمام توان خود پشت رژیم صهیونیستی ایستاده است و حمایت‌های گسترده‌ای از این رژیم دارد. استفاده از حق وتو توسط واشنگتن برای ادامه جنایات رژیم صهیونیستی این موضوع را نشان می‌دهد.
به گزارش ایرنا، وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: اسرائیل اشغالگر سرزمین فلسطین است و معتقدیم که راه‌حل دو کشوری به حل مسئله فلسطین کمکی نخواهد کرد. در سرزمین فلسطین فقط باید یک دولت فلسطینی مبتنی بر همه‌پرسی تشکیل شود و حتی یهودیان این منطقه باید به طور مشترک تصمیم بگیرند.

 
کنعانی: 
  برجام ۲ زیاده‌خواهی غرب است و به آن توجه نمی‌کنیم

سخنگوی وزارت خارجه : برجام ۲ زیاده خواهی غرب است و به آن توجه نمی‌کنیم

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سؤال خبرنگار کیهان درباره ژست طلبکاری و ریاکارانه طرفین اروپایی در برجام و اقدامات غیرسازنده آنان طی دو ماه اخیر عنوان داشت: به زیاده‌خواهی‌ها وقعی نخواهیم نهاد. آقای دکتر امیرعبداللهیان هم در نشست اخیر اشاره کردند ما در ارتباط با منافع ملی جمهوری اسلامی ایران از خطوط قرمز مربوط به ملت ایران عبور و عدول نخواهیم کرد. بنابراین به مواضع اعلامی و رسانه‌ای کشورها که با انگیزه‌های خاص سیاسی مطرح میشود، به‌ویژه طرفین اروپایی توجهی نخواهیم کرد. 
وی همچنین افزود: توافق روشن است. اصول روشنی دارد تکالیف طرفین و اعضای برجام روشن است. بنابراین اظهارات رسانه‌ای از این دست کمک‌کننده نخواهد بود و برای اظهارات زیاده‌خواهانه ارزشی قائل نیستیم، توافقات تعهدات روشنی را مشخص می‌کند هر توافقی دو یا چند طرف دارد مسئولیت‌ها و تکالیف روشن است جمهوری اسلامی ایران به تکالیف خود عمل کرده است طرف‌های مقابل باید به تکالیف و مسئولیت خود برگردند و عمل کنند اگر صداقتی دیده شود که طرف‌ها حاضر هستند با رعایت خطوط قرمز جمهوری اسلامی و در چارچوب تعهدات مندرج در برجام به توافق برگردند ایران هیچ‌گاه این مسیر را نبسته است در مسیر دیپلماسی باقی مانده و عمل کرده و تا زمانی که منافع ملی ایران در این چارچوب تامین بشود در آن باقی خواهد ماند.
تقدیر از اقدام مسئولانه دبیرکل سازمان ملل متحد
کنعانی در خصوص موضع اخیر دبیرکل سازمان ملل و حمایتش از آتش‌بس در جنگ علیه مردم غزه و وتوی آمریکا در شورای امنیت، اظهار داشت: بر اساس آمار رسمی مراجع فلسطینی در شصت و هفتمین روز حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه، ۱۷۹۹۷ نفر شهید شده‌اند که از این میان تعداد زیادی زنان و کودکان هستند و ۴۲ هزار نفر مجروح هم از دیگر نتایج حملات صهیونیست‌ها علیه مردم غزه است.
وی گفت: بار دیگر تشکر می‌کنم از اقدام مسئولانه دبیرکل سازمان ملل متحد که توجه شورای امنیت را به مسئله غزه جلب کرد و خواستار اقدام فوری این شورا به منظور حفظ صلح و امنیت بین‌المللی شد، اما شاهد اقدام تاسف‌بار رژیم آمریکا در وتوی قطعنامه ارائه شده به شورای امنیت و رد درخواست جامعه جهانی و شخص دبیرکل سازمان ملل برای توقف حملات وحشیانه صهیونیست‌ها علیه غزه بودیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: آمریکا بار دیگر شرکت و همراهی تمام‌عیار خودش را در کنار صهیونیست‌ها نشان داد. ایران مواضع خودش را به صراحت بیان کرده و محکوم کرده است. دولت آمریکا بخشی از راه‌حل جنگ غزه نیست بلکه بخشی از تداوم و استمرار نسل‌کشی علیه مردم غزه است.
کنعانی بیان کرد: دولت آمریکا نشان داد که یک‌تنه در برابر جامعه جهانی ایستاده و ابایی از تنها ماندن در حمایت از رژیم صهیونیستی ندارد و با این رای خودش نشان داد که نه فقط یک رأی منفی به توقف جنگ داده، بلکه رأی به استمرار بربریت ملت مظلوم فلسطین داده است.آمریکا با این رأی در برابر خواست تمام افکار عمومی جهان و خواست شخص دبیرکل سازمان ملل متحد ایستاده و رأی به استمرار توحش صهیونیست‌ها علیه مردم فلسطین داده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: بحث اصلاحات در ساختار سازمان ملل متحد و شورای امنیت این سازمان سال‌هاست که مطرح است و ایران هم یک طرف مهم در این رایزنی‌ها محسوب می‌شود. ایده‌های مختلفی مطرح هست که این ایده‌ها برگرفته از موقعیت‌های ژئوپولیتیک و ژئواستراتژیک کشورهای عضو سازمان ملل است.
وی افزود: برخی قدرت‌ها با سوءاستفاده از قدرت خود مانع از انجام وطیفه و کارکرد خود هستند. ما معتقدیم که ترکیب شورای امنیت باید دموکرات‌تر باشد و شاهد کارآمدتر بودن این شورا در بحث تامین صلح و امنیت بین‌المللی باشیم.
برجام ۲ ضرورتی ندارد
سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: ایده‌های برجام۲ و امثال اینها از طرف کسانی صورت می‌گیرد که نسبت به تعهدات خود پایبند نبودند و با گذشت زمان با طرح برخی ایده‌های انحرافی به دنبال توجیه عدم اقدام خود هستند. ایران ضرورتی به برجام دیگری نمی‌بیند.
کنعانی بیان کرد: آن کسی که به تعهدات و تکلیف خود بر مبنای برجام عمل کرده ایران است و دیگرانی که به تعهدات خود عمل نکرده‌اند حق ندارند از موضوعاتی انحرافی از جمله برجام ۲ صحبت کنند.
سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص مذاکرات لغو تحریم‌ها نیز گفت: از هفته گذشته تا امروز اتفاق جدیدی در روند مذاکرات رخ نداده است. روند دیپلماتیک این موضوع باز هست و مسیر آن همچنان پویایی خودش را دارد. برجام به قوت خودش باقی ‌است و کسی غیر از آمریکا هم از آن خارج نشده و حتی آمریکا هم رسما اعلام نکرده که برجام مرده است.
وی بیان کرد: تا وقتی منافع کشور اقتضا کند به مذاکرات برجامی پایبند هستیم ولی تامین منافع ملی ایران منوط به برجام نیست و در قالب پویایی روابط سیاست خارجی ایران با کشورهای منطقه‌ای و بین‌المللی این موضوع را دنبال خواهیم کرد.
کنعانی افزود: به زیاده‌خواهی توجهی نمی‌کنیم و در ارتباط با منافع ملی از خطوط قرمز عدول و عبور نخواهیم کرد و به مواضع اعلامی و رسانه‌ای طرف‌های غربی توجهی نمی‌کنیم. توافق برجام روشن، تعهدات و تکالیف اعضای آن نیز شفاف است و اظهارات رسانه‌ای در این مسیر کمکی نخواهد کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ایران به تعهداتش عمل کرده و این طرف‌های مقابل هستند که باید به تعهدات خود بازگردند و اگر آنها بخواهند با توجه به خطوط قرمز ایران به برجام بازگردند ایران هیچ‌گاه این مسیر را نبسته است.
وی در خصوص همکاری‌های اخیر قضائی میان ایران و عراق هم افزود: همکاری قضائی میان ایران و عراق از همکاری‌های مهم دو طرف محسوب می‌شود که نیازمند همکاری‌ها و مشورت‌های دو طرف است‌، به‌ویژه آنکه در سایه روابط برادرانه و پیوند عمیق دو کشور و سفرهای متعدد میان مردم ایران و عراق موضوعات زیادی همواره در دستور کار بررسی دو طرف قرار دارد.
کنعانی ادامه داد: پیگیری قضائی و جنائی جنایتکارانی که مرتکب ترور شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس در فرودگاه بغداد شده‌اند هم یکی از محورهای این همکاری قضائی میان تهران و بغداد است.
توضیح کنعانی در خصوص تأخیر در سفر رئیس‌جمهور به ترکیه
سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص لغو سفر رئیس‌جمهور کشورمان به ترکیه گفت: این سفر در چارچوب گفت‌وگوی تلفنی رؤسای جمهور دو طرف و با توجه به وضعیتی که در فلسطین شاهد هستیم لغو و قرار شد بعد از حضور هیئت‌های ایران و ترکیه در نیویورک صورت بگیرد که البته بنا به عدم صدور به‌ هنگام‌ روادید وزیر امور خارجه کشورمان این سفر از سوی هیئت ایران انجام نشد.
حمله به مواضع و منافع ایران هیچ‌گاه بی‌پاسخ نمانده و نخواهد ماند
سخنگوی وزارت امور خارجه بیان داشت: حضور نیروهای مستشاری ایران در سوریه به درخواست رسمی دولت سوریه بوده و قانونی است. این حضور در چارچوب رویکرد اصولی ایران برای مقابله با تروریسم و کمک به کشورهای منطقه‌ای است و در این راستا نیروهای مستشاری ایران در خاک سوریه حضور دارند.
کنعانی افزود: حملات هوائی و موشک‌پراکنی آمریکا به خاک سوریه اقدامی تجاوزکارانه است و جامعه جهانی باید نسبت به نقض حاکمیت ملی و امنیت ملی سوریه واکنش نشان دهند. طرف‌های مقابل بدانند حمله به مواضع و منافع ایران هیچ‌گاه بی‌پاسخ نمانده و نخواهد ماند.
قطعنامه مجمع عمومی برای آتش‌بس در غزه
کنعانی در خصوص رایزنی‌های دیپلماتیک ایران برای آتش‌بس در جنگ غزه تصریح کرد: این موضوع اولویت درجه اول ایران است و جنایت علیه مردم غزه باید متوقف شود و این مسئله را با جدیت از ابتدای حملات تا به‌ امروز پیگیری کرده‌ایم و البته موضوعات مقابله با کوچاندن اجباری مردم غزه و باز شدن مسیر کمک‌رسانی به غزه نیز از دیگر اولویت‌های ایران در این موضوع است. وی ادامه داد: فردا و پس از ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه ارائه شده برای توقف جنگ، مجمع عمومی سازمان ملل جلسه‌ای را برای بررسی یک قطعنامه جدید خواهد داشت و امیدواریم که مجموعه این تلاش‌ها به آتش‌بس در جنگ غزه بینجامد.
روابط ایران و روسیه رو به رشد است
سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص سفر اخیر رئیس‌جمهور کشورمان به روسیه و عصبانیت نتانیاهو از این سفر افزود: به اظهارات طرف‌های خاص در مناسبات دوجانبه ایران با کشورهای دوست توجهی نمی‌کنیم و این‌گونه اظهارات تاثیری در تلاش برای تعمیق مناسبات میان ایران با شرکا در زمینه‌های مختلف نخواهد گذاشت.
وی با بیان اینکه روابط ایران و روسیه در راستای منافع متقابل روند رو به رشدی را شاهد بوده است، اظهار داشت: علاوه ‌بر گسترش روابط سیاسی و فرهنگی، روابط ما در حوزه اقتصادی و تجاری رشد ملموسی تجربه کرده است. حجم روابط تجاری دو کشور بر اساس آمار مراجع رسمی در سال ۲۰۲۲ به بیش از پنج میلیارد دلار رسیده است.
انتظار روشن ایران از دولت عراق
سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص سفر اخیر سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان به عراق و تاکید بر روند اجرائی کردن توافق امنیتی ایران و عراق اظهار داشت: انتظار ایران روشن است و آنچه سازوکارها و نهادهای نظامی انجام می‌دهند در چارچوب وظایف محوله است و تلاش‌ها در این مسیر ادامه دارد و امیدواریم به سطح مورد انتظار دو طرف دست یابیم.
دادگاه تبعه سوئدی
به گزارش ایرنا، کنعانی در خصوص دادگاه تبعه سوئدی در ایران نیز اظهار داشت: اتهامات و جرایم مرتکبه وی روشن بوده و اعلام شده است. جزئیات به دولت متبوع منتقل شده و روند قضائی خودش را طی خواهد کرد و طبیعتاً قوه قضائیه وظایف ذاتی خودش را انجام خواهد داد.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟