loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. امیرعبداللهیان در مسکو: صادرات کالا و انرژی به اسرائیل متوقف شود    ۱۴۰۲/۰۹/۱۴ نشست سالانه وزرای خارجه پنج کشور ساحلی دریای خزر به ریاست وزیر خارجه فدراسیون روسیه و با حضور وزر

طاهر مهدوی بازدید : 6 چهارشنبه 15 آذر 1402 نظرات (0)
.
امیرعبداللهیان در مسکو:
صادرات کالا و انرژی به اسرائیل متوقف شود
   ۱۴۰۲/۰۹/۱۴

امیرعبداللهیان در مسکو: صادرات کالا و انرژی به اسرائیل متوقف شود | خبرگزاری  فارس

نشست سالانه وزرای خارجه پنج کشور ساحلی دریای خزر به ریاست وزیر خارجه فدراسیون روسیه و با حضور وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران، روسیه، جمهوری آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان ظهر روز سه‌شنبه ۱۴ آذرماه در شهر مسکو آغاز به کار کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران حسین امیرعبداللهیان دیروز در این نشست طی سخنانی گفت: دریای خزر میراث مشترک و کانون دوستی بین ما و منشأ خیر و برکت برای بیش از ۲۷۰ میلیون جمعیت کشورهای حاشیه این دریاست.
وی افزود: همان‌طور که گذشتگان این گوهر با ارزش الهی را برای ما به ارث گذاشته‌اند، باید تلاش کنیم این موهبت ارزشمند را برای نسل‌های آینده حفاظت کنیم.
رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: منطقه دریای خزر یک منطقه استراتژیک و حلقه وصل کریدورهای شمال - جنوب و شرق به غرب است. 
وی با بیان اینکه امنیت در منطقه دریای خزر تفکیک‌ناپذیر است، افزود: همه ما نسبت به حفظ ثبات، امنیت و توسعه پایدار در پهنه آبی دریای خزر مسئولیت داریم.
همه تصمیمات درباره مسائل این دریا باید با اجماع و توافق پنج کشور ساحلی باشد
این دیپلمات عالی‌رتبه ایرانی گفت: همچنان معتقدیم همه تصمیمات درباره مسائل این دریا باید با اجماع و توافق پنج کشور ساحلی باشد. تلاش کنیم تحرک بیشتری در همکاری‌ها در دریای خزر ایجاد شود. 
وی خطاب به وزرای حاضر در این نشست بیان کرد: به منظور تبدیل دریای خزر به نماد واقعی دوستی، پیشرفت و توسعه، نیازمند تقویت هر چه بیشتر تعامل و همکاری‌های جمعی هستیم. ما چاره‌ای نداریم که به سمت ساختارمند کردن همکاری‌ها در دریای خزر به پیش برویم. در این راستا، ایجاد یک دبیرخانه و یا سازمانی که بتواند همه حوزه‌های همکاری در دریای خزر را مدیریت و نظارت کند، امری ضروری است.
رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: جمهوری اسلامی ایران از توسعه اقتصاد دریامحور و سرمایه‌گذاری‌های مشترک در حوزه‌های حمل‌ونقل دریایی، بنادر و دریانوردی، شیلات، گردشگری دریایی، ایجاد مناطق آزاد تجاری و بهره‌برداری معقول و پایدار از منابع زنده دریای خزر استقبال می‌کند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر تهدیدات و چالش‌های فراوان زیست‌محیطی پیش روی ما قرار دارد، بیان کرد: حل آنها نیازمند همکاری جمعی پنج کشور ساحلی است. یکی از مهم‌ترین چالش‌ها، تهدید پایین آمدن سطح تراز آب خزر ناشی از عوامل انسانی و غیرانسانی، از جمله کاهش آب رودخانه‌های ورودی به دریای خزر، تغییرات اقلیمی، احداث سدها و مخازن و تاسیسات صنعتی و کشاورزی در مسیر رودخانه‌های ورودی به دریای خزر است.
وزیر خارجه گفت: متاسفانه تداوم پس‌روی آب دریای خزر طی سال‌های اخیر تاثیرات منفی بر تأسیسات بندری و کشتیرانی اکوسیستم، زندگی آبزیان و تالاب‌های منحصر به فرد دریای خزر گذاشته و باعث افزایش آلاینده‌ها در استان‌های ساحلی دریای خزر شده است.
به باور امیرعبداللهیان، حل این معضل قطعا نیازمند عزم جمعی پنج کشور ساحلی است.
وضعیت در غزه از یک بحران به یک فاجعه و تراژدی بزرگ و غم‌انگیز انسانی تبدیل شده
وی همچنین گفت: در عصر ما امنیت یک مقوله به هم پیوسته است و ناامنی در هر بخش از منطقه و جهان بر امنیت سایر مناطق تاثیر منفی می‌گذارد. لذا می‌خواهیم تحولات غزه را از این نظر مورد توجه قرار دهیم. هم اکنون که اینجا نشسته‌ایم، دور جدید رژیم اشغالگر اسرائیل علیه مردم بی‌دفاع غزه بی‌محابا و وحشیانه ادامه دارد. وضعیت در غزه از یک بحران به یک فاجعه و تراژدی بزرگ و غم‌انگیز انسانی تبدیل شده است. در شرایطی که بسیاری امیدوار بودند آتش‌بس موقت به آتش‌بسی پایدار و دائمی تبدیل شود، رژیم اسرائیل حتی با وجود فشار افکار عمومی داخلی و بین‌المللی، همچنان جنایات و نسل‌کشی در غزه و کرانه باختری فلسطین را در دستورکار خود قرار داده است.
تحریم کالاهای ساخت اسرائیل
وزیر خارجه افزود: جمهوری اسلامی ایران در چارچوب حقوق بین‌الملل ضمن به رسمیت شناخته حق مقاومت مردم فلسطین در برابر اشغالگر و ضمن اینکه حماس را یک سازمان فلسطینی آزادیبخش در مقابل اشغال می‌داند، بر ضرورت اعمال تعیین حق سرنوشت و تشکیل دولت فلسطینی به پایتختی قدس شریف و بازگشت آوارگان تأکید داشته و از تمامی کشورها می‌خواهیم که رسیدگی به این موضوع را در دستورکار فوری و جدی خود به‌ویژه در سازمان ملل قرار دهند.
وی ادامه داد: باید جنایتکاران جنگی رژیم اسرائیل در محکمه‌ای بین‌المللی محاکمه و مجازات شوند. صادرات کالا و انرژی به سرزمین‌های اشغال شده فلسطین متوقف شود و تحریم کالاهای ساخت اسرائیل، حداقل کاری است که برای همبستگی با مردم غزه و کرانه باختری باید انجام دهیم.
آمادگی برگزاری سومین همایش اقتصادی نخست‌وزیران خزر در تهران
وزیر خارجه همچنین در این نشست گفت: متاسفانه برگزاری سومین همایش اقتصادی نخست‌وزیران خزر در تهران با وجود موافقت و هماهنگی قبلی همه کشورها و برنامه‌ریزی انجام شده به تعویق افتاد. درصدد هستیم بار دیگر تاریخ جدیدی را برای برگزاری این همایش در سطح نخست‌وزیران کشورهای ساحلی دریای خزر به میزبانی معاون اول رئیس‌جمهور ایران پیشنهاد کنیم. تردیدی وجود ندارد که برگزاری منظم این همایش و اجرای تصمیمات آن تامین‌کننده منافع اقتصادی همه کشورهای ساحلی خواهد بود.
لاوروف: ۵ کشور ساحلی صلاحیت انحصاری برای حل مسائل مربوط به دریای خزر را دارند
وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه سرگئی لاوروف روز سه‌شنبه ۱۴ آذر در نشست سالانه وزرای خارجه پنج کشور ساحلی دریای خزر طی اظهاراتی به موضوع ترانزیت و اهمیت راهبردی راه‌اندازی کریدور حمل‌ونقل شمال - جنوب اشاره کرد و گفت: تعمیق همکاری‌های کاربردی در دریای خزر به‌خصوص در راستای شکل‌گیری جهان چندقطبی دارای اهمیت است.
وی در این نشست که وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران، ترکمنستان، قزاقستان و جمهوری آذربایجان حضور داشتند، افزود: کشورهای ساحلی دریای خزر نقش مهمی را در برقراری امنیت و توسعه پایدار در حوزه اوراسیا ایفا می‌کنند.
وزیر خارجه روسیه بر گسترش همکاری‌های فرهنگی و تماس بین مردم و ایجاد مسیرهای جدید گردشگری بین کشورهای ساحلی دریای خزر تأکید کرد.
وی به چالش‌های مشترکی که کشورهای ساحلی دریای خزر (ایران، روسیه، جمهوری آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان) با آن رو‌به‌رو هستند از جمله امنیت محیط زیست، کاهش سطح آب دریای خزر و حفظ منابع زنده آبی آین دریا اشاره کرد و افزود: حل این مشکلات نیازمند یکسان‌سازی مقررات بر اساس کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر که ۲۰۱۸ امضا شد.
وزیر خارجه فدراسیون روسیه همچنین تصریح کرد: کشورهای ساحلی صلاحیت انحصاری برای حل مسائل مربوط به دریای خزر را دارند و این موضوع می‌تواند مبنای توسعه را برای کشورهای ساحلی این دریا ایجاد کند.
لاوروف خاطرنشان کرد: همکاری در دریای خزر به سطح بالایی دست یافته، ولی نیاز به تلاش‌های مضاعف است برای اینکه بتوانیم کیفیت همکاری‌های پنج‌جانبه را افزایش دهیم و مبانی حقوقی بین‌المللی آن را ارتقا دهیم.
وی اعلام کرد که در نشست امروز وزرای خارجه، طیف گسترده‌ای از مسائلی که در چارچوب اجرای تصمیمات اجلاس سران خزر هست و همچنین پیش‌نویس اسناد و... مورد گفت‌‌وگو قرار خواهد گرفت.
وی همچنین عنوان کرد که شورای خزر می‌تواند به ارتقای همکاری‌ها بین کشورهای ساحلی دریای خزر کمک کند. 
لاوروف در پایان بیان کرد که نشست امروز می‌تواند به تقویت و همکاری ثمربخش بین دولت‌های ساحلی دریای خزر منجر شود.
به گزارش فارس، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شب گذشته به منظور شرکت در این نشست راهی مسکو شد.
امضای بیانیه مشترک ایران و روسیه برای مقابله با پیامدهای اقدامات قهرآمیز یکجانبه
همزمان با حضور وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مسکو برای شرکت در نشست سالانه وزرای خارجه پنج کشور ساحلی دریای خزر، بعدازظهر روز سه‌شنبه ۱۴ آذرماه بیانیه مشترک جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه به منظور همکاری درباره راه‌ها و ابزارهای مقابله، کاهش و جبران آثار منفی و پیامدهای اقدامات قهرآمیز یکجانبه به امضای او و سرگئی لاوروف وزیر خارجه فدراسیون روسیه رسید.

 

کنعانی خطاب به مقامات انگلیس:
گروه‌های مقاومت از ما دستور نمی‌گیرند

واکنش کنعانی به بیانیه تروئیکای اروپایی

در ادامه طرح ادعاهای بی‌اساس علیه جمهوری اسلامی ایران از سوی آمریکا و همچنین رژیم صهیونیستی درباره حملات گروه‌های مقاومت در منطقه، این بار دولت انگلیس، اتهاماتی بی‌اساس علیه ایران درباره حملات صورت گرفته در دریای سرخ مطرح کرد، ادعاهایی که با واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه ناصر کنعانی رو‌به‌رو شد.
وزارت امور خارجه انگلیس در بیانیه‌ای حمله به کشتی‌های صهیونیستی در دریای سرخ را محکوم کرد و ضمن تکرار ادعاهای بی‌اساس، ایران را مرتبط با این حملات خواند و مسئولیت این حملات را برعهده ایران دانست.
در همین ارتباط ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه روز سه‌شنبه ۱۴ آذرماه ضمن رد اتهام بی‌پایه و اساس دولت انگلیس درباره ارتباط ایران با حملات انجام شده در دریای سرخ، طرح این ادعاها را با اهداف خاص سیاسی برشمرد و گفت طرح این ادعاها حاکی از تلاش مقامات انگلیس برای وارونه‌نمایی واقعیت‌های منطقه و نیز بیانگر تأثیرپذیری آنها از ترجیحات طرف‌های ثالث از جمله رژیم کودک‌کش صهیونیستی است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین اظهارات و اقدامات غیرسازنده برخی مقامات انگلیسی که خود عاملی برای تهدید صلح و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی هستند را محکوم کرد و افزود: همان طور که قبلا به صراحت اعلام‌ کرده‌ایم، گروه‌های مقاومت در منطقه برای مقابله و پاسخگویی به جنایات جنگی و نسل‌کشی رژیم کودک‌کش صهیونیستی از جمهوری اسلامی ایران دستور نمی‌گیرند.
به گفته کنعانی این گروه‌ها به تشخیص خود و بر اساس اصول و اولویت‌ها و منافع کشور و مردمشان تصمیم گرفته و عمل می‌کنند.
ناصر کنعانی و همچنین حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه پیش از این بارها و بارها به کرات اعلام کرده بودند که گروه‌های مقاومت از ایران دستور نمی‌گیرند و ایران گروه نیابتی در منطقه ندارد. در همین خصوص ناصر کنعانی روز دوشنبه ۱۳ آذرماه در نشست هفتگی با خبرنگاران با بیان اینکه گروه‌های مقاومت در منطقه برای پاسخ به نسل‌کشی رژیم صهیونیستی نه از ایران دستور می‌گیرند و نه ما به آنها دستورالعمل می‌دهیم، گفت که این گروه‌ها نمایندگان ملت‌های خود هستند و واکنش آنها واکنش طبیعی در پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی است.
این دیپلمات ارشد ایرانی همچنین به مقامات انگلیس توصیه کرد به جای اتهام‌زنی‌های بی‌پایه و اساس، جنایات رژیم اشغالگر صهیونیستی را محکوم کرده و تلاش خود را صرف توقف جنایات جنگی این رژیم علیه شهروندان و زنان و کودکان فلسطین و تسهیل ارائه کمک‌های بشردوستانه وفق مقررات و مسئولیت‌های بین‌المللی کنند.
به گزارش فارس، پیش از این نیز نماینده انگلیس در جلسه توجیهی شورای امنیت سازمان ملل درباره فلسطین علیه جمهوری اسلامی ایران ادعاهایی را مطرح و اعلام کرده بود که ایران از طریق فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده و حمایت از گروه‌های نیابتی از جمله حماس، حزب‌الله و جهاد اسلامی تهدید علیه منطقه است که در همین خصوص امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در نامه‌ای به رئیس شورای امنیت سازمان ملل و دبیرکل این سازمان، این اتهامات را به‌شدت محکوم و رد کرد.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟