loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. مخبر در دیدار با نائب رئیس پارلمان عراق: توجیهی ندارد با ارز کشوری که دشمن مشترک است مبادله داشته باشیم     ۱۴۰۲/۰۹/۱۳ محمد مخبر، در دیدار «محسن المندلاوی»

طاهر مهدوی بازدید : 9 سه شنبه 14 آذر 1402 نظرات (0)
.
مخبر در دیدار با نائب رئیس پارلمان عراق:
توجیهی ندارد با ارز کشوری که دشمن مشترک است
مبادله داشته باشیم 
   ۱۴۰۲/۰۹/۱۳

مخبر در دیدار نائب رئیس پارلمان عراق: باید به دنبال محاکمه بانیان جنایت در  غزه باشیم | خبرگزاری فارس

محمد مخبر، در دیدار «محسن المندلاوی» نائب رئیس پارلمان عراق،‌ از مواضع خوب دولت و مجلس این کشور در قبال مسائل غزه قدردانی کرد و گفت: اقدامات رژیم صهیونیستی در غزه جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت است و ما باید به دنبال محاکمه بانیان این جنایت باشیم.
وی در ادامه روابط جمهوری اسلامی ایران و عراق را روابطی گسترده و مستحکم توصیف کرد و افزود: روابط و مناسبات تهران و بغداد جدای از مسائل سیاسی و اقتصادی،‌ ریشه در فرهنگ دو کشور و علاقه عمیق دو ملت به یکدیگر دارد که نمونه بارز آن حمایت و پشتیبانی همه‌جانبه مردم ایران از حضور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در عراق برای مقابله با داعش بود.
آمریکا به دنبال آسیب زدن به روابط ایران و عراق است
معاون اول رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه دشمنان نمی‌توانند به روابط مستحکم و دیرینه ایران و عراق آسیب وارد کنند، تصریح کرد: مسئولان و دولت‌های دو کشور باید زمینه توسعه روابط اقتصادی فیمابین را به نحوی ساماندهی کنند تا مناسبات اقتصادی نیز متناسب و همپای روابط صمیمانه دو کشور ارتقا پیدا کند.
مخبر با یادآوری ظرفیت‌های مشترک دو کشور نظیر میدان‌های مشترک نفتی خاطرنشان کرد: سطح مناسبات اقتصادی و همکاری‌های ایران و عراق با وجود قرابت و نزدیکی فراوان باید بیش از این ارتقا پیدا کند و دو کشور باید همکاری‌های اقتصادی و تجاری خود را در زمینه‌های مختلف بیش از پیش گسترش دهد.
معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه آمریکا به دنبال آسیب زدن به روابط ایران و عراق است اظهار داشت؛ مناسبات گسترده و ارتباط عمیق تهران و بغداد برای آمریکا و نظام سلطه خوشایند و قابل تحمل نیست اما بی‌تردید مواضع آنها تاثیری در روابط صمیمانه تهران و بغداد نخواهد داشت.
المندلاوی: متأسفانه مواضع کشورهای اروپایی و برخی کشورهای عربی در قبال مسئله فلسطین مواضعی ضعیف بود
نائب رئیس پارلمان عراق نیز در این دیدار روابط دو کشور را دیرینه،‌ راهبردی و برادرانه توصیف کرد و از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران و به‌خصوص سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در مبارزه علیه گروه تروریستی داعش قدردانی کرد.
روابط ایران و عراق تأثیر بسیار عمیقی در روابط کشورهای منطقه دارد
دیدار دو جانبه «محسن المندلاوی» نائب‌رئیس (رئیس موقت) مجلس عراق با محمدباقر قالیباف رئیس ‌مجلس شورای اسلامی در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
بنابراین گزارش، قالیباف در ابتدای صحبت‌های خود ضمن خوش‌آمدگویی به نایب‌رئیس ‌مجلس عراق و هیئت همراه، گفت: امیدوارم سفر جنابعالی و هیئت همراه بتواند در توسعه روابط پارلمانی مؤثر واقع شود، هر چند ارتباطات عمیق میان دو کشور بر کسی پوشیده نیست و در روابط دوجانبه منطقه‌ای و بین‌المللی بسیار تأثیرگذار است، لذا امیدوارم این سفر موجب توسعه بیشتر روابط پارلمانی میان دو کشور نیز شود.
وی با بیان اینکه بی‌شک روابط دوجانبه ایران و عراق تأثیر بسیار عمیقی در روابط کشورهای منطقه اعم از کشورهای اسلامی، عربی و غیرعرب خواهد داشت، مطرح کرد: به یقین توسعه روابط برای تبادل انرژی، ترانزیت، گسترش ارتباطات زمینی و ریلی بسیار حیاتی و اساسی است.
رئیس ‌مجلس، گفت: هر قدر ارتباطات عمیق سیاسی و اقتصادی، همچنین هماهنگی‌های امنیتی میان ایران، عراق، سوریه و لبنان افزایش یابد در تحقق این اهداف بسیار مهم و اثرگذار است.
قالیباف با بیان اینکه لایروبی اروند برای توسعه حمل‌ونقل دریایی به‌ویژه میان خرمشهر و بصره بسیار حائز اهمیت است و شاهراه مهمی به شمار می‌آید، گفت: یکی از نکاتی که باید در توافقات به آن توجه شود، مسئله حمل‌ونقل جاده‌ای تا زمان گسترش ارتباطات ریلی است، چراکه اگر حمل‌ونقل باری به صورت یکسره انجام شود، ضمن کاهش هزینه‌ها، حجم انتقال بار نیز بیشتر خواهد شد.
نائب‌رئیس ‌مجلس عراق: خواستار تحکیم و گسترش روابط در تمامی حوزه‌ها هستیم
در ادامه این دیدار «محسن المندلاوی» نائب‌رئیس (رئیس موقت) مجلس عراق ضمن تشکر از رئیس ‌مجلس به دلیل استقبال و مهمان‌نوازی از وی و تیم همراه، گفت: روابط برادرانه و دیرینه میان دو کشور در تمامی زمینه‌ها به‌ویژه بین نمایندگان عراق و مجلس شورای اسلامی ایران برقرار است و لذا ضمن خرسندی از این روابط موجود، خواستار تحکیم و گسترش این روابط در تمامی حوزه‌ها هستیم.
«محسن المندلاوی» اظهار کرد: به دنبال‌ حل و فصل مشکل جابه‌جایی پول در روابط تجاری با ایران برای توسعه روابط پایدار هستیم.
رئیس‌جمهور کوبا با قالیباف دیدار و گفت‌وگو کرد
میگل دیاز کانل رئیس‌جمهور کوبا در صدر یک هیئت بلندپایه سیاسی و اقتصادی با محمدباقر قالیباف رئیس‌ مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت وگو کرد.
همچنین آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور با رئیس‌جمهور کوبا دیدار و گفت‌وگو کرد و ۷ سند همکاری بین دو کشور به امضاء رسید.
پس از سفر فیدل کاسترو رئیس‌جمهور فقید کوبا در خردادماه سال ۱۳۸۰، این نخستین سفر رئیس‌جمهور این کشور به ایران است.
خردادماه امسال آیت‌الله رئیسی در قالب سفر منطقه‌ای به آمریکای لاتین پس از ۱۲ سال به دعوت رسمی همتای کوبایی خود به ‌هاوانا سفر کرده بود که در جریان این سفر ۶ سند و تفاهمنامه همکاری در بخش‌های قضائی، همکاری‌های جامع سیاسی، مناسبات گمرکی و مشارکت در حوزه فناوری اطلاعات به امضای مقامات عالی‌رتبه دو کشور رسیده بود.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟