loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. امیرعبداللهیان در گفت‌و‌گو با وزیر خارجه مصر:  قاهره گذرگاه رفح را باز کند حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان درباره دیدارش با وزیر امور خارجه مصر در ریاض د

طاهر مهدوی بازدید : 39 سه شنبه 23 آبان 1402 نظرات (0)
.
امیرعبداللهیان در گفت‌و‌گو با وزیر خارجه مصر:
 قاهره گذرگاه رفح را باز کند
گفت و گوی تلفنی دکتر امیرعبداللهیان با وزیر امور خارجه مصر - وزارت امور  خارجه جمهوری اسلامی ایران
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان درباره دیدارش با وزیر امور خارجه مصر در ریاض در صفحه شخصی در یکی از شبکه‌های اجتماعی نوشت: در ریاض به وزیر خارجه (مصر) آقای سامح الشکری گفتم؛ «امروز روز امتحان ماست و انتظار می‌رود مصر گذرگاه رفح را برای ارسال آب، دارو، غذا و سوخت به غزه باز کند».
وی همچنین نوشت: ‏رژیم اسرائیل در 7 اکتبر فروپاشید و اکنون با تنفس مصنوعی آمریکا زنده است. آنچه جهان شاهد است، جنگ تمام‌عیار آمریکا علیه غزه است.
وزیر امور خارجه کشورمان درخصوص نشست سران کشورهای اسلامی گفت: نشست سران کشورهای اسلامی و عربی به‌درخواست آقای رئیسی که البته از سه هفته پیش این درخواست را داشتند و با کمک مقامات کشور عربستان و دعوت از سران کشورها، روز شنبه در ریاض برگزار شد.
وی اضافه کرد: آقای رئیس‌جمهور علاوه‌بر سخنرانی شفاف و صریح و منتج به 10 راهکار عملی که در جلسه ارائه دادند، 9 دیدار نیز با سران برخی از کشورها از جمله رئیس‌جمهور مصر، ولیعهد سعودی، نخست‌وزیر مالزی و سران کشورهای نیجریه، موریتانی و برخی دیگر از کشورها داشتند.
به گزارش تسنیم، امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: در این دیدارها محور اصلی بحث بر مسئله فلسطین و راهکارهای برون‌رفت از این موضوع و در عین حال حمایت قوی‌تر از مردم فلسطین در غزه و کرانه باختری بود.

کنعانی: 4 پیشنهاد ایران برای توقف جنگ در غزه
وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران- پاسخ کنعانی به پرسشی درباره قطعنامه  مصوب اجلاس فوق العاده سران سازمان همکاری اسلامی در ریاض

 

 
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه صبح روز دوشنبه 22 آبان در نشست هفتگی خود با خبرنگاران درخصوص وضعیت اسفبار مردم غزه، اظهار داشت: بر اساس اعلام رسانه‌ها، مدیر بخش غزه در صلیب سرخ گفته که ما با یک فاجعه وحشتناک در این باریکه مواجه هستیم و این اظهارات یک مقام مسئول در صلیب سرخ جهانی است.
وی گفت: سازمان جهانی بهداشت هم وضعیت بیمارستان شفا در شمال غزه را نگران‌کننده و وحشتناک اعلام کرده و گفته ارتباطشان را با این بیمارستان از دست داده‌اند. حال سؤال این است که چه کسی محل خطاب این اظهارات است؟ غیر از آمریکا و رژیم صهیونیستی و کسانی که گمان می‌کنند هنوز زمان آتش بس فرا نرسیده است.
کنعانی افزود: دولت آمریکا تمام عیار در حال حمایت از رژیم صهیونیستی است. در همه دنیا در مقابل بیمارستان‌ها یک تصویر وجود دارد که بوق زدن ممنوع تا مزاحم بیماران نشوند. حال باید برای رژیم صهیونیستی تصویر جدیدی نصب کنند که حمله با‌ تانک و بمباران بیمارستان‌ها ممنوع، چرا که این رژیم در کمال بی‌رحمی و وقیحانه در حال بمباران بیمارستان‌های غزه هست.
سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: دنیا هیچ واکنش بازدارنده ‌ای در برابر این رژیم نشان نمی‌دهد و نتیجه آن می‌شود که بیمارستان‌های غزه یکی یکی مورد حمله قرار می‌گیرند و آب، برق و سوخت آنها قطع می‌شود و بیماران مظلوم آن بیمارستان‌ها شهید می‌شوند.
وی گفت: دولت‌های آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان مخاطب اظهارات مسئولین صلیب سرخ جهانی هستند. این مسئولیت دنیا است که در برابر یک رژیم افسارگسیخته‌ای اقدام کنند که تحت حمایت آمریکا است و با آسودگی خاطر در حال انجام جنایاتی است که زبان از بیان آنها قاصر است.
وی تاکید کرد: تلاش‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی برای بسیج کردن کشورهای عربی و اسلامی و جلب توجه افکار عمومی به جنایات رژیم صهیونیستی موفق بوده است.
4 پیشنهاد ایران برای توقف جنگ در غزه
سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص تلاش‌های ایران برای توقف جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه گفت: از ابتدای این حملات چهار اولویت ایران شامل توقف جنگ، رفع محاصره و بازشدن فوری ارسال کمک‌های انسانی، گسیل کمک‌های انسان‌دوستانه و مقابله با سیاست کوچاندن اجباری مردم غزه است.
کنعانی با اشاره به اینکه رایزنی‌های بسیاری تاکنون در این رابطه انجام شده است، بیان داشت: با دولت مصر ۳ بار تماس تلفنی میان وزرای خارجه صورت گرفت و همچنین دیدار خوبی هم در حاشیه نشست اخیر ریاض میان رؤسای جمهور دو کشور انجام شد و در نهایت بازشدن گذرگاه رفح یکی از دستور کارهای مهم گفت‌وگوهای ایران با مصر بوده است.
وی با اشاره به اینکه تا به امروز با جدیت این تلاش‌ها انجام شده و اقدامات گسترده دیپلماتیک ما ادامه دارد، افزود: از اقدام خوبی که قشر هنرمندان انجام دادند که از دبیرکل سازمان ملل متحد درخواست کردند تا به وظیفه خود در قبال فاجعه غزه عمل کند، تشکر می‌کنم. 
مدافعان حقوق بشر غربی چرا توجهی به تهدید هسته‌ای رژیم صهیونیستی ندارند
وی با طرح این سؤال از مدافعان حقوق بشر غربی مبنی بر اینکه چرا توجهی به تهدید هسته‌ای رژیم صهیونیستی و استفاده‌ از بمب‌های فسفری این رژیم ندارند، گفت: لازم‌ است مجامع بین‌المللی نسبت به این موضوع توجه لازم و واکنشی بازدارنده داشته باشند.  
کنعانی گفت: حمایت ایران از مقاومت فلسطین علیه رژیم نامشروع صهیونیستی امر پوشیده‌ای نیست و ما آن را کتمان نمی‌کنیم. 
وی ادامه داد: عملیات اخیر حماس نشان داد که مقاومت در منطقه توانایی طراحی، عملیات و دفاع از خود در برابر رژیم صهیونیستی را دارد و می‌تواند ضربه سختی را به آنها وارد کند.
ارتقاء سطح روابط تهران و قاهره به نفع دو طرف و کشورهای منطقه است
سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص آخرین وضعیت روابط میان ایران و مصر اظهارداشت: دیدار رؤسای جمهور دو کشور در ریاض ملاقات مهمی بود و رخدادی تاثیرگذار در روند مناسبات سیاسی دو طرف محسوب می‌شود.
کنعانی با بیان اینکه ما ارزیابی مثبتی از این دیدار در ریاض داریم و گفت‌وگوهای خوبی درخصوص موضوع فلسطین انجام شد، افزود: در این گفت‌وگوها درخصوص اهمیت گشایش مرز رفح صحبت و مقرر شد وزرای خارجه دو کشور به دیدارها و برداشتن گام‌های متقابل برای تقویت ارتباط دو طرف مبادرت کنند. در مجموع ارتقاء سطح روابط تهران و قاهره را به نفع دو کشور و سایر کشورهای منطقه می‌دانیم.
بارها اعلام کردیم که نه گروه‌های مقاومت از ایران دستور می‌گیرند و نه ما دستوری می‌دهیم 
سخنگوی وزارت امور خارجه عنوان کرد: بارها اعلام کردیم که نه گروه‌های مقاومت در منطقه از ایران دستور می‌گیرند و نه ما دستوری می‌دهیم. آنها راساً تصمیم می‌گیرند. آمریکا به جای اتهام‌زنی، به رفتار خود و اقدامات غیرقابل قبول در حمایت از رژیم صهیونیستی توجه کند.
کنعانی بیان داشت: ایران از همان ابتدا نگرانی خود را از گسترش جنگ اعلام کرده و از طرفی اعلام کردیم استمرار پشتیبانی آمریکا از جنایات رژیم صهیونیستی و مخالفت با برقراری آتش‌بس می‌تواند زمینه‌ساز گشایش جبهه‌های جدید شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص نظر برخی کشورها مبنی بر تشکیل دو دولت در اراضی اشغالی فلسطین هم بیان داشت: ایران در ارتباط با مسئله فلسطین به تشکیل دولت واحد فلسطینی از بحر تا نهر اعتقاد دارد. آیت‌الله رئیسی هم در ریاض این موضوع را مورد تاکید قرار دادند و راهکار دیپلماتیک ایران را که در سازمان ملل به ثبت رسیده مبنی بر برگزاری همه پرسی فراگیر از همه شهروندان فلسطین است، موضع ایران در ارتباط با مسئله فلسطین روشن است و تغییر نکرده است.
آمریکا باید به تناقضات در قبال جنگ غزه پاسخگو باشد
کنعانی درخصوص آخرین شرایط پیام‌های ارسالی آمریکا تصریح کرد: آمریکایی‌ها پیام می‌دادند که ما به دنبال گسترش جنگ نیستیم و شما هم از نفوذ خود برای جلوگیری از تشدید جنگ استفاده کنید. پاسخ ما هم این بود که گروه‌های مقاومت، مستقل تصمیم می‌گیرند.
سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: بیش از پنجاه کشور در ریاض اعلام کردند که خواستار آتش بس هستند. بیش از ۱۲۰ کشور در سازمان ملل اعلام کردند که خواستار پایان یافتن جنگ هستند. ملت‌های دنیا هم در کف خیابان‌ها به طور مستمر این مطالبه را اعلام می‌کنند. توقف جنگ یک خواسته جهانی است. اما کسی که اجرا و تمکین نمی‌کند، دولت آمریکا و چند کشور اروپایی هستند که در این رابطه اذهان دنیا قضاوت خواهند کرد.
ایران خواستار آزادی بدون قید و شرط حمید نوری است
کنعانی درخصوص روند دادگاه حمید نوری در سوئد هم گفت: در ارتباط با پرونده نوری موضع ما روشن بوده و هست. آزادی بدون قید و شرط وی و اینکه روند دادگاه غیرقانونی شکل گرفته به روند صحیح خودش برگردد، خواسته ما است که امید است رایی که از روند دادگاه‌های طولانی مدت این شهروند ایرانی صادر خواهد شد عادلانه باشد. این موضوع همواره در مذاکرات ما با مقامات سوئد مورد توجه بوده است.
وی درخصوص بازدید سفیر عربستان از نمایشگاه علم و فناوری در ایران بیان کرد: در سایه از سرگیری روابط دیپلماتیک ایران و عربستان، زمینه برای تقویت همکاری‌ها از جمله اقتصادی و تجاری فراهم شده است. این جزو موضوعات مورد اتفاق نظر دو کشور است، ما سازوکارها و اسناد همکاری که از قبل داشته‌ایم و این جزو موضوعات مورد اتفاق دو کشور است و می‌تواند کمک‌کننده باشد.
ایران به دنبال تنش در منطقه نیست
سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اتهامات آمریکا درخصوص گسترش دامنه جنگ توسط ایران هم اظهار داشت: ایران طبعاً به دنبال تنش در منطقه نیست.
کنعانی ادامه داد: از ابتدای بحران در غزه تلاش‌های ایران بر پایان این جنگ ظالمانه علیه غزه و همچنین عدم گسترش دامنه جنگ متمرکز بود. ما این را بارها اعلام کرده‌ایم که به دنبال گسترش جنگ نیستیم.
وی ادامه داد: کسانی به دنبال گسترش جنگ هستند که به جای فشار بر رژیم صهیونیستی، به صراحت اعلام می‌کنند که هنوز وقت آتش بس فرا نرسیده و برای گسیل تسلیحات به منطقه تلاش می‌کنند.
وی تصریح کرد: اقدامات گروه‌ها در سوریه ربطی به ایران ندارد و ما اظهارات آمریکا را نوعی فرار به جلو می‌دانیم.
کنعانی درباره نامه همسر رئیس‌جمهور به همسران رؤسای جمهور در جهان نیز اظهار داشت: این اقدامات در چارچوب حمایت از ملت فلسطین است و اثرات خود را خواهد داشت. اینکه ایران در سطوح مختلف، موضوع فلسطین را مورد توجه قرار داده، نشان‌دهنده این است که مسئله فلسطین هنوز مورد توجه جدی است، این دقیقاً همان چیزی است که ایران بر آن تاکید دارد.
به گزارش ایرنا، سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: مسئله فلسطین قبل از اینکه سیاسی باشد، انسانی است. همسر محترم رئیس‌جمهور هم در همین چارچوب به مسئولیت اخلاقی خود عمل کرد و به عنوان جایگاهی که دارد به طور طبیعی اقداماتش مؤثر است.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟