loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. امضای ۵ سند تفاهم‌نامه همکاری اقتصادی میان ایران و افغانستان  ۱۴۰۲/۰۸/۱۹   در جریان سفر هیئت اقتصادی طالبان به ایران و برگزاری نشست مشترک دو کشور، ۵ سند تفاهم‌نامه همکاری

طاهر مهدوی بازدید : 0 شنبه 20 آبان 1402 نظرات (0)
.
امضای ۵ سند تفاهم‌نامه همکاری اقتصادی
میان ایران و افغانستان 
۱۴۰۲/۰۸/۱۹
امضای ۵ تفاهم‌نامه همکاری اقتصادی میان ایران و افغانستان - ایسناویدیو/ امضای ۵ تفاهم‌نامه همکاری اقتصادی بین ایران و افغانستان - ایسنا
 
در جریان سفر هیئت اقتصادی طالبان به ایران و برگزاری نشست مشترک دو کشور، ۵ سند تفاهم‌نامه همکاری اقتصادی میان ایران و افغانستان به امضا رسید.
در نشست شامگاه پنجشنبه شب ۱۸ آبان با حضور «محمدعلی نیکبخت» وزیر جهاد کشاورزی، «حسن کاظمی قمی» نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان و «ملا عبدالغنی برادر آخوند» معاون اقتصادی نخست‌وزیر دولت افغانستان و «نورالدین عزیزی» سرپرست وزارت صنعت و تجارت این کشور به همراه تعدادی از تجار افغانستانی و فعالان اقتصادی ایرانی، ۵ سند تفاهم‌نامه‌های همکاری اقتصادی میان مسئولان دو کشور امضا و مبادله شد.
سیاست ایران همواره کمک به مردم افغانستان بوده است
کاظمی قمی در این نشست خاطرنشان کرد: ما به عنوان دو کشور همسایه و مسلمان و با توجه به اینکه بیشترین تاثیرات از افغانستان بر محیط ایران وجود دارد، طبیعی است همکاری‌های اقتصادی به ثبات و امنیت و کاهش مشکلات افغانستان کمک می‌کند. سیاست ایران همواره کمک به مردم افغانستان بوده است.
محمد مهدی جوانمرد قصاب، مشاور نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان در حاشیه این نشست درباره هدف‌گذاری تجاری ۵ سال آتی میان ایران و افغانستان گفت: آن‌طور که وزیر صنعت و تجارت افغانستان اعلام کرده در یک بازه ۳ تا ۵ ساله تجارت میان ایران و افغانستان از یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار موجود به حدود ۱۰ میلیارد دلار واقعی خواهد رسید؛ پیش‌تر این رقم تا ۳ میلیارد دلار نیز رسیده بود، اما می‌خواهیم در بازه اعلام شده حجم تبادلات تجاری دو کشور را به رقم مذکور برسانیم؛ البته مطمئناً متغیرهای زیادی از جمله لزوم افزایش تولید در کشور افغانستان در این زمینه وجود دارد.
آمریکایی‌ها می‌خواهند مانع پیشرفت اقتصادی افغانستان شوند
همچنین، ملا عبدالغنی برادر آخوند، معاون اقتصادی نخست‌وزیر حکومت افغانستان در حاشیه مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری‌های اقتصادی میان ایران و افغانستان در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره تمایل آمریکا به دخالت در امور داخلی افغانستان، گفت: آمریکا نمی‌تواند در امور افغانستان مداخله کند و تنها در بخش اقتصادی می‌تواند ورود کند؛ موضع ما در این باره این است که آمریکایی‌ها به دنبال ایجاد موانعی هستند تا مانع پیشرفت اقتصادی افغانستان شوند و همچنین گاهی اوقات نیز در موضوعات سیاسی افغانستان مداخله می‌کنند.
نورالدین عزیزی، وزیر صنعت و تجارت افغانستان نیز در حاشیه این مراسم اظهار داشت: در صحنه عمل، موافقت‌نامه به قرارداد تبدیل خواهد شد و دنبال افزایش تبادلات به ۱۰ میلیارد دلار هستیم.
به گزارش ایرنا، عناوین اسناد مبادله شده میان مقامات دو کشور به شرح زیر است: سند یادداشت تفاهم اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، صورتجلسه نشست کمیته مشترک همکاری حمل و نقل بین‌المللی جاده‌ای، سند یادداشت تفاهم همکاری سازمان هواپیمایی کشوری ایران و طرف افغانستانی، سند همکاری میان ذوب‌آهن اصفهان و طرف افغانستانی، سند همکاری میان مناطق آزاد.
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟