loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. دریادار تنگسیری: اجازه قدرت‌نمایی به هیچ کشوری در خلیج‌فارس نمی‌دهیم    ۱۴۰۲/۰۸/۱۷ «همایش ملی فرصت‌ها و تهدیدات نوپدید دریایی» به &zw

طاهر مهدوی بازدید : 43 پنجشنبه 18 آبان 1402 نظرات (0)
.
دریادار تنگسیری:
اجازه قدرت‌نمایی به هیچ کشوری در خلیج‌فارس نمی‌دهیم
   ۱۴۰۲/۰۸/۱۷

واکنش سردار تنگسیری به حضور ناوگان آمریکایی در خلیج فارس / «

«همایش ملی فرصت‌ها و تهدیدات نوپدید دریایی» به ‌همت نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با هدف پیش‌بینی فرصت‌ها و تهدیدهای نوپدید دریایی و راه‌های مقابله با تهدیدها روز چهارشنبه 17 آبان در سالن همایش‌های صداوسیما مرکز گیلان برگزار شد. 
هدف نیروی دریایی سپاه و ارتش حضور در دریاهای دوردست است
سردار دریادار علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این همایش با اشاره به اینکه هدف از این همایش اجرای فرمایش فرمانده معظم کل قوا است، اظهار کرد: مقام معظم رهبری همواره به حضور مستمر در دریاها و اقیانوس‌ها تأکید داشته و هدف نیروی دریایی سپاه و ارتش علاوه‌بر توجه به حفاظت از مرزهای آبی کشور، حضور در دریاهای دوردست است.
به گزارش فارس، وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های نوین دشمن برای نفوذ به کشور از طریق دریا، گفت: تهدیدها در حال تحول است، لذا دانشگاه‌های نظامی برای مقابله با این تهدیدها باید به خوبی عمل کرده و برنامه‌ریزی‌های دقیق را انجام دهند و یکی از اهداف این همایش توجه به همین مسئله است.
فرمانده نیروی دریایی سپاه با تأکید بر لزوم توجه به استفاده از ظرفیت دریا در حوزه‌های مختلف برای پیشبرد اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی، بیان کرد: ایران در دریا دارای منافع و امکانات بسیار زیادی است، از این رو دریا فرصتی بزرگ و راهبردی برای کشور بوده و باید از آن به درستی استفاده شود و نیروی دریایی سپاه نیز برنامه ویژه‌ای برای تحقق این مهم دارد.
دریادار تنگسیری، نیروی دریایی سپاه پاسداران را مظهر اقتدار جمهوری اسلامی دانست و افزود: اقتدار جمهوری اسلامی در عرصه دریا، زمین و هوا باعث تحمیل اراده بر قدرت‌های سیاسی دشمن و عقب‌نشینی آنان شده و نیروی دریایی سپاه پاسداران نیز اجازه قدرت‌نمایی به هیچ کشوری را در خلیج‌فارس نمی‌دهد.
وی با اشاره به اهمیت برگزاری همایش ملی فرصت‌ها و تهدیدات نوپدید دریایی در شناسایی نقاط قوت کشور در عرصه دریا، تصریح کرد: امروزه در حوزه دریا برای اینکه فرصت را از دست ندهیم و غافلگیر نشویم، باید در مراکز دانشگاهی آگاه و آینده‌نگر باشیم لذا باید در زمینه فرصت‌ها و تهدیدهای پیش رو برنامه‌ریزی داشته باشیم.
سردار تنگسیری: امنیت خلیج‌فارس خط قرمز سپاه است
دریادار تنگسیری همچنین در حاشیه برگزاری این همایش در جمع خبرنگاران گفت: هدف از برگزاری این همایش ملی، اجرای فرمان فرمانده معظم کل قوا در راستای مقابله با تهدیدهای نوظهور در حوزه‌های نظامی و دریایی است.
فرمانده نیروی دریایی سپاه افزود: حوزه ژئوپولیتیک و ژئواستراتژیک با مسئولیت دانشگاه امام خمینی(ره)، علوم فناوری با محوریت دانشگاه افسری امام حسین‌(ع)، حوزه اقتصاد دریا با محوریت دانشگاه علامه طباطبایی، حوزه بهداشت و سلامت با محوریت دانشگاه بقیةالله الأعظم(عج) سپاه و حوزه نظامی و اطلاعات و امنیت از جمله محورهای این همایش است.
وی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد اقتصاد کشور از مسیر دریایی عبور می‌کند، تصریح کرد: دشمنان در خلیج‌فارس مختل‌کننده امنیت بوده و همواره سعی دارند، آرامش منطقه را با تهدید مواجه کنند، از این رو نیروی دریایی با بیگانگان و مختل‌کنندگان امنیت خلیج‌فارس با جدیت برخورد می‌کند؛ زیرا حفظ امنیت خلیج‌فارس خط قرمز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.
دریادار تنگسیری یکی از اهداف دشمن را به خطر انداختن زیست‌محیط خلیج‌فارس دانست و بیان کرد: حضور یک ناو و یا زیردریایی سوخت هسته‌ای در خلیج‌فارس با ۲۵۰ کیلومتر وسعت برای زیست‌محیط منطقه بسیار خطرآفرین است و در این‌خصوص بارها به کشورهای اسلامی حاشیه خلیج‌فارس هشدار دادیم که اگر اتفاقی بیفتد، ممکن است کل خلیج‌فارس با تهدید مواجه شود.
سردار صفوی: مقابله با آمریکا و متحدانش با همکاری ایران، چین و روسیه
سردار سرلشکر سید یحیی صفوی، مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا نیز در این همایش با بیان اینکه صحنه‌های نبرد کنونی و آینده تحت تأثیر پارادایم فناوری در عرصه‌های نظامی قرار دارد، افزود: توسعه روزافزون فناوری امروزه سبب حرکت نیروهای نظامی به‌سمت تقویت توانمندی‌های تکنولوژی متأثر از نیازمندی‌ها شده است.
وی دریا را یک فرصت و تهدید دانست و گفت: «فناوری» قدرتی است که هر دو طرف می‌توانند از آن بهره‌مند شوند از طرفی، تهدیدات آینده علیه ایران به‌نظر بنده دریاپایه و هواپایه است و در چنین شرایطی تشخیص درست راهبرد دشمن، تنظیم راهبرد خودمان و استفاده مطلوب از تکنولوژی از اهمیت خاصی برخوردار است.
سرلشکر صفوی از تدوین چشم‌انداز ایران 1424 شمسی به‌منظور آمایش سرزمینی و جهت‌گیری‌های کلان سیاسی و اقتصادی، فرهنگی و نظامی و لزوم تبعیت دولت‌ها از این سیاست‌گذاری خبر داد و اظهار کرد: در شرایط کنونی، مقوله‌هایی همچون اولویت ایران برای تقویت راهبرد دریایی در ابعاد اقتصادی سیاسی و نظامی، افزایش قدرت هوافضا و قدرت دریایی و پدافند هوایی ایران با حضور در آب‌های اقیانوس هند، آرام و اطلس و همچنین دسترسی ایران به فناوری‌های نوین صنعتی، نظامی، کشاورزی و انرژی‌های تجدیدپذیر برای توسعه همه‌جانبه ایران و مقابله با تحریم‌ها مدنظر خواهد بود.
دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا با تأکید بر ضرورت افزایش قدرت بازدارندگی ایران در ابعاد تهدیدات دریاپایه و هواپایه، بیان کرد: انسجام ملی و استحکام قدرت درون‌زا با حل مشکلات  معیشتی و اقتصادی مردم از جمله مسائلی است که در جمهوری اسلامی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
وی با اشاره به ضرورت مقابله با یکجانبه‌گرایی آمریکا و متحدانش با همکاری قدرت‌های بزرگ نظیر چین و روسیه براساس تهدیدات و منافع مشترک خاطرنشان کرد: با چین و روسیه می‌توانیم در سطح استراتژیک به یک منافع مشترک دست یابیم و با تهدیدات آمریکا و ناتو مقابله کنیم که نیاز به استراتژی دراز‌مدت دارد.
سرلشکر صفوی با یادآوری جنایات صهیونیست‌ها در غزه ابراز کرد: در این حوادث، آرمان‌های جبهه مقاومت و تعیین سرنوشت سرزمین فلسطین به‌دست فلسطینیان رقم خواهد خورد.
وی آزادی قدس و فلسطین را کلید و رمز وحدت مسلمین دانست و تصریح کرد: نیروهای مقاومت در سوریه، عراق و یمن و... روز به روز قوی‌تر خواهند شد.
خداوند به برکت وجود مقام معظم رهبری یک فرصت را در اختیار ملت عزیز ایران اسلامی قرار داده است
به گزارش فارس، سرلشکر صفوی همچنین در حاشیه برگزاری همایش فرصت‌ها و تهدیدهای نوپدید دریایی و در جمع خبرنگاران با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلان دریامحور توسط مقام معظم رهبری اظهار کرد: خداوند به برکت وجود مقام معظم رهبری یک فرصت را در اختیار ملت عزیز ایران اسلامی قرار داده زیرا رهنمودهای فرمانده معظم کل قوا منجر به پیشرفت کشور در حوزه‌های مختلف می‌شود.
دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا با بیان اینکه این همایش با همکاری نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و چندین دانشگاه کشور برگزار می‌شود، بیان کرد: برای این همایش یک سال کارهای پژوهشی و تحقیقاتی توسط دانشگاه‌های کشور و نظامی انجام شد که ماحصل آن برگزاری چنین همایشی شده است.
وی با تاکید بر لزوم توجه به استفاده حداکثری از کریدورهای ترانزیتی شمال به جنوب و شرق به غرب در کشور، گفت: باید نهایت تلاش را کرد با بهره‌مندی از انرژی‌های تجدیدپذیر، آب‌های دریای خزر و خلیج‌فارس را شیرین کرده و به فلات مرکزی برسانیم.
تأکید سردار مهدوی‌نژاد بر استفاده رژیم صهیونیستی از فناوری برای کودک‌کشی
سردار سرتیپ پاسدار محمد مهدی‌نژاد، معاون‌ علوم، تحقیقات و فناوری ستادکل نیروهای مسلح نیز در این همایش ملی اظهار کرد: امروزه عمر فناوری‌ها در عرصه‌های الکترونیک و سایبری و... در حد یک یا دو سال است و بلافاصله موارد جدید جایگزین می‌شوند.
وی با اشاره به فناوری‌های پیش‌رو و متحول‌کننده دنیای امروز، خاطرنشان کرد: اتفاقات اخیر غزه جلوه‌گاهی از به‌کارگیری انواع فناوری‌های توسعه‌یافته است و رژیم صهیونیستی از این ابزارها برای کودک‌کشی و ظلم و جور استفاده کرده است.
سردار مهدی‌نژاد با بیان اینکه بشریت به سمت تحولات دیجیتالی در حال حرکت است، تصریح کرد: فناوری‌های مدنظر ایران نیز شامل هوش مصنوعی، کوانتوم، ارتباطات امن و یکپارچه، پیشرانش هسته‌ای، ریز الکترونیک، واقعیت مجازی، واسط انسان و ماشین، انرژی مستقیم، فراصوت‌ها، سایبر و حسگری یکپارچه، مواد و ساخت پیشرفته و چاپگرهای چند بعدی و فناوری‌های برگرفته از هسته‌ای بوده که همه این موارد توسط ستادکل نیروهای مسلح در حال پیگیری است.
شناورهای سطحی و زیرسطحی را مانند پهپادها هوشمند کردیم
خبر دیگر اینکه، دریادار تنگسیری در تشریح فناوری‌های نوپدیدی که در نیروی دریایی سپاه مورد بهره‌برداری قرار گرفته است، گفت: ما در چهار حوزه اصلی شناوری، پهپادی، موشکی و زیرسطحی از علوم و فناوری‌های نوپدید استفاده کردیم.
فرمانده نیروی دریایی سپاه اظهار کرد: در بخش شناوری، ما توانستیم شناورها را مانند پهپادها هوشمند کنیم، شناورهایی که فاقد انسان هستند و می‌توانند بردهای بسیار بالایی را طی کنند، عملیات انجام دهند و برگردند.
به گزارش مهر، دبیر همایش ملی فرصت‌ها و تهدیدهای نوپدید دریایی در تشریح فناوری‌های نوپدید در بخش موشکی عنوان کرد: برد موشک و دقت موشک را بالا بردیم. موشک را به هوش مصنوعی مجهز کردیم. چون موشک‌های ما مجهز به هوش مصنوعی هستند، امکان شلیک از چند سامانه را دارا هستند و می‌توانند به سمت یک هدف آرایش بگیرند و حتی این موشک‌ها هدایت شوند که مثلاً این هدف را منهدم نکنند و هدف بعدی را بزنند.
سردار تنگسیری با تأکید بر بومی‌سازی تجهیزات و سامانه‌ها با آخرین فناوری‌ها در نیروی دریایی سپاه، تصریح کرد: امروز ما افتخار داریم که موشک‌های ما تماماً ایرانی و از سر موشک تا انتهای موشک ساخته ایران است.
وی در تبیین هوش مصنوعی در بخش پهپادی، گفت: ما توانستیم پهپادها را هم به هوش مصنوعی مجهز کنیم و این فناوری روی بُرد و دقت هدف زنی و رادار‌گریزی آنها مؤثر است و افتخار می‌کنیم که پهپاد را در یک مدت بسیار کوتاه با تبدیل تهدیدات به فرصت‌ها و بهره‌گیری از فناوری‌های نوپدید و با دانش بومی تولید کردیم و تمامی تجهیزات این پهپادها شامل بال، بدنه، موتور، سیستم هدایت آنها و ... ساخت داخل است.
دبیر همایش ملی فرصت‌ها و تهدیدهای نوپدید دریایی با بیان اینکه شناورهای زیرسطحی را نیز مانند پهپاد و شناورهای سطحی هوشمند و به هوش مصنوعی مجهز کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: این شناورها قادر هستند به صورت یک آرایش، فرمان بگیرند و به هدف حمله کنند، مأموریتی را در یک نقطه انجام دهند و بازگردند و حتی کار اطلاعاتی کنند.
سردار تنگسیری با بیان اینکه تحقیقات و علوم و فناوری‌های نوپدید در نیروی دریایی سپاه از اهمیت خاصی برخوردار است، بیان کرد: تکنولوژی‌های جدید و نوپدید در چهار حوزه شناوری، موشکی، پهپادی و زیرسطحی در نیروی دریایی سپاه به خدمت گرفته شده و موجب انباشت قدرت شده است.
وی در تشریح فلسفه برگزاری همایش ملی فرصت‌ها و تهدیدهای نوپدید دریایی به توصیه مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری (مدظله العالی) فرموده‌اند دانشگاه‌های نظامی ما باید برای مقابله با تهدیدات نو به نو و جدید برنامه داشته باشند و این باید در پژوهش‌های دانشگاه‌ها مورد توجه قرار بگیرد.
سردار تنگسیری با اشاره به استقبال جامعه علمی از این همایش اظهار کرد: در مجموع ۲۹۳ مقاله در این همایش دریافت شده که نشان‌دهنده استقبال خوب جامعه علمی است.
وی گفت: پیش از برگزاری همایش، جلسات متعددی را به ریاست سرلشکر رحیم صفوی برگزار کرده‌ایم، همچنین سه پیش‌همایش در دانشگاه جامع امام حسین‌(ع)، دانشگاه دریایی امام خمینی(ره) نداجا و دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد که به غنای علمی این همایش کمک کرد و در روز نخست همایش نیز چندین پنل تخصصی با هدایت دانشگاه‌های معتبر کشور و سازمان‌های مرتبط برگزار خواهد شد.
فرمانده نیروی دریایی سپاه تأکید کرد: هدف ما از این همایش پیش‌بینی فرصت‌ها و تهدیدات نوپدید دریایی، چگونگی مقابله با این تهدیدات و بهره‌برداری عالمانه از فرصت‌هاست.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟