loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. مرندی:  ایران، رژیم اسرائیل را برای خود تهدیدی نمی‌بیند   ۱۴۰۲/۰۸/۱۶ محمد مرندی، کارشناس مسائل منطقه در گفت‌و‌گوی مجازی با تعدادی از روزنامه‌نگاران یونا

طاهر مهدوی بازدید : 6 چهارشنبه 17 آبان 1402 نظرات (0)
.
مرندی:
 ایران، رژیم اسرائیل را برای خود تهدیدی نمی‌بیند
  ۱۴۰۲/۰۸/۱۶

سید محمد مرندی: فرانسه همیشه خوی مداخله گری در امور کشورها را داشته است -  تسنیم

محمد مرندی، کارشناس مسائل منطقه در گفت‌و‌گوی مجازی با تعدادی از روزنامه‌نگاران یونانی به بررسی مسائل و تحولات اخیر غزه و دیدگاه جمهوری اسلامی ایران در این ارتباط پرداخت.
وی در پاسخ به سؤالی با اینکه مضمون حدود ۵۰۰۰ سرباز تفنگدار در حال عبور از مرزهای یونان برای اعزام به اسرائیل هستند، عنوان داشت: از دیدگاه من به عنوان یک ایرانی، «هرگونه کمک به رژیم اسرائیل کمک در جهت نسل‌کشی است» و بنابراین اگرچه ممکن است یونان این کار را تحت فشار انجام ‌داده باشد، اما باز هم به نوعی همدستی محسوب می‌شود.
مرندی افزود: این یک نسل‌کشی است و واضح است که چه اتفاقی در حال رخ دادن است. این اقدام در نوع خود منحصربه‌فرد است، به این دلیل که به صورت زنده و در مقابل مخاطب جهانی در حال انجام است، چیزی که نمونه آن را در گذشته ندیده بودیم.
این استاد مطالعات جهان دانشگاه تهران همچنین تصریح کرد: ما کشتار تعداد زیادی از مردم که در طول جنگ جهانی اول و دوم، ویتنام و... اتفاق افتاده بود را در کتاب‌های تاریخ خوانده بودیم، اما هرگز به چشم خود ندیده بودیم که این قتل‌عام‌ها یکی پس ‌از دیگری ‌به صورت زنده از تلویزیون پخش شود یا بلافاصله از طریق کلیپ‌های ویدیویی در فضای مجازی بین‌المللی انتشار پیدا کند.
مرندی در پاسخ به اینکه تا چه حدی آمریکا و اسرائیل در تشدید این جنگ تلاش می‌کنند اظهار داشت: «من فکر می‌کنم که قطعاً افرادی در آمریکا و در میان مقامات رسمی رژیم اسرائیل وجود دارند که تمایل به تشدید تنش دارند و فکر می‌کنم دلایل زیادی هم وجود دارد که چرا واشنگتن محتاط‌تر است. اول از همه این واقعیت وجود دارد که فلسطینی‌ها متحدانی در سراسر منطقه ازجمله در یمن، سوریه، عراق، لبنان و البته در ایران دارند. بنابراین، «هرگونه تشدید تنش، نیروهای آمریکایی را به‌ویژه در عراق بسیار آسیب‌پذیر می‌کند».
این استاد دانشگاه همچنین عنوان داشت: فشار برای بیرون راندن نیروهای آمریکا از عراق و سوریه افزون خواهد شد. بنابراین اگر این رخداد گسترده شود، فکر می‌کنم آمریکایی‌ها به‌شدت آسیب‌پذیر خواهند بود و همچنین فکر می‌کنم آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها به‌شدت نگران گسترش نا آرامی‌ها در کشورهای عرب منطقه هستند زیرا اوضاع در نقطه جوش است و احتمال دارد از کنترل خارج شود. در نهایت باید به خلیج‌فارس اشاره کنم.
وی تصریح کرد: اگر نوعی درگیری مستقیم بین ایالات متحد و ایران رخ دهد، ایران در برخورد با مواضع آمریکا در خلیج‌فارس و کشورهایی که حضور نظامی آمریکا را در خلیج‌فارس تسهیل می‌کنند، تردید نخواهد کرد و آمریکا قطعاً هدف قرار خواهد گرفت. اگر این امر به وقوع پیوندد، اقتصاد جهانی ویران خواهد شد. بنابراین فکر می‌کنم «آمریکایی‌ها دلایل زیادی برای محتاط بودن دارند».
مرندی در ادامه این گفت‌و‌گو افزود: ایران رژیم اسرائیل را برای خود تهدیدی نمی‌بیند چون بسیار قدرتمندتر است و این توانایی را دارد که آسیب بیشتری به رژیم اسرائیل وارد سازد. تهدید واقعی برای ایران همیشه آمریکا بوده و همچنان نیز یک تهدید محسوب می‌شود.
وی عنوان داشت: اگر آمریکا تصمیم بگیرد که وارد درگیری مستقیم نظامی با ایران شود، این موضوع بسیار جدی خواهد بود و به‌ نظر من پیامدهای ویرانگری برای جهان خواهد داشت. «از منظر ایران، اسرائیل تهدید جدی نیست»، مخصوصاً وقتی صحبت درباره توانمندی‌های نظامی باشد.
کارشناس مسائل منطقه درباره خط رسانه‌ای رذالت بار رسانه‌های غربی در حمایت از رژیم کودک‌کش صهیونیستی عنوان داشت: فکر می‌کنم این همصدایی در رسانه‌ها نیز مشاهده می‌شود. بنابراین، در این زمینه، خط رسانه‌ای شبکه‌های خبری مانند CNN و BBC و MSNBC، تفاوت اساسی با فاکس‌نیوز یا سایر رسانه‌های به ‌اصطلاح حزب راست، ندارد.
وی در پاسخ به اینکه پیامدهای تشدید این فضا برای اقتصاد جهانی و تجارت در غرب و مردمان این منطقه چه خواهد بود؟ عنوان داشت: من فکر می‌کنم بزرگ‌ترین فاجعه‌ای که برای غرب ایجاد می‌شود تخریب وجهه‌ آمریکا در سراسر جهان است. من فکر می‌کنم بسیاری از نخبگان در غرب هنوز درک درستی از این واقعیت ندارند که وضعیت در آمریکای لاتین، آفریقا و در آسیا، شاید به‌جز یک استثنا، چه میزان تغییر خواهد کرد و این امر قدرت نرم غرب را از بین خواهد برد.
آن هم در زمانی ‌که غرب با روسیه و چین برای نفوذ در میان این کشورها رقابت می‌کند. همچنین فکر می‌کنم که حضور آمریکا در اوکراین و جنگ اوکراین همچنان ادامه دارد. آنها به‌ همراه متحدان ناتوی خود هرچه در توان داشتند انجام دادند. به هر حال مسئله چین و اوکراین هم هست و من فکر نمی‌کنم این وضعیت پایدار بماند.
به گزارش ایرنا، مرندی در پایان این گفت‌و‌گو با خبرنگاران یونانی عنوان داشت: شما بیشتر از من در مورد بدهی‌های آمریکا خبر دارید. پس می‌دانید که پیامد نهائی«تداوم وضعیت فعلی به معنی حرکت به سمت یک فاجعه در اقتصاد جهانی است».

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟