loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. روزی،نامه های غرب گدا....   ۱۴۰۲/۰۸/۰۸ علوی‌تبار: اپوزیسیون، همسنگر صدام بود و حالا مزدبگیر آمریکاست سردبیر روزنامه حجاریان در دوره موسوم به اصلاحات، تاکید کرد

طاهر مهدوی بازدید : 9 سه شنبه 09 آبان 1402 نظرات (0)
.
روزی،نامه های غرب گدا....
  ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
خبری که روزنامه‌های زنجیره‌ای سانسور کردند - مشرق نیوزمنابع مالی شبکه‌های فارسی زبان ماهواره چگونه تامین می‌شود؟ | رویداد24
علوی‌تبار: اپوزیسیون، همسنگر صدام بود و حالا مزدبگیر آمریکاست
سردبیر روزنامه حجاریان در دوره موسوم به اصلاحات، تاکید کرد اپوزیسیون جمهوری اسلامی، مزدبگیر غرب است و مردم ایران از آنها دل‌خوشی ندارد.
علیرضا علوی‌تبار که سردبیر روزنامه افراطی «صبح امروز» بوده، در گفت‌و‌گو با روزنامه شرق و درباره اغتشاشات پارسال اظهار داشت: اتفاقی که سال گذشته رخ داد، جنبش انقلابی نبود. گستره و عمق آن خیلی زیاد نبود. مسائلی فراتر از سبک زندگی هم در این جنبش مطرح شد اما آنچه انگیزه اصلی، عمدتا سبک زندگی بود.
وی افزود: به نظر من اپوزیسیون خارج از کشور، جمهوری اسلامی از ابتدا مردم را همیشه از خود وحشت زده کرده است. به خصوص با ارتباطاتی که با نیروهای خارجی می‌گرفته است. این فقط مختص اپوزیسیون امروز نیست. اپوزیسیون از ابتدای انقلاب به محض اینکه نیروی قابل اتکای خارجی پیدا می‌کرد، به سراغ آن می‌رفت. اپوزیسیون یک بار در دهه 60 به دلیل همسنگرشدن با صدام نابود شد. بعد با آمریکایی‌ها ارتباط گرفتند؛ حقوق بگیری، درخواست تحریم ایران از آمریکا، درخواست حمله به ایران و... اپوزیسیون همیشه مردم را از خودش ترسانده است. آنها فکر می‌کنند مردم متوجه این مسائل نیستند در صورتی که مردم بلافاصله متوجه می‌شوند. همه ما که در ایران زندگی می‌کنیم، می‌دانیم که تحریم‌ها الزاما به دولت لطمه‌ای نمی‌زند. ایرانی‌ها از وابستگی به خارج استقبال نمی‌کنند.
وقتی با برخی از این افراد صحبت می‌کنید، فقط در صورتی حاضر هستند به ایران بازگردند که قرار باشد حاکم باشند. والا حاضر نیستند در این وضعیت با شما شریک باشند. به نظر من اپوزیسیون خارج از کشور ناموفق بوده است.
علوی تبار در پاسخ این سؤال که «آیا اصلاح‌طلبان می‌توانند با توجه به نقطه‌ای که امروز ایستاده‌اند، به شکست سیاست فشار از پایین، چانه زنی از بالا اعتراف کنند؟»، اظهار کرد: به نظر من هنوز هم پروژه درست و خوبی است اگر بتوانید شرایطی ایجاد کنید که شما را جدی بگیرند و با شما 
گفت وگو کنند. مشکل اصلاحات این بود که وقتی قدرت این را داشت که فشاری ایجاد کند، چانه زنی اتفاق نمی‌افتاد و همه فکر می‌کردند کارها پیش می‌رود. در حالی که طرف مقابل ارزیابی می‌کرد که این امکان را از بین ببرد. مشکل این است که کسی اصلاح‌طلبان را جدی نمی‌گیرد که با آنها گفت‌و‌گو و مذاکره کند. وقتی شما را جدی می‌گیرند که قدرت داشته باشید. اگر توانستیم قدرتی هم سنگ ایجاد کنیم، طرف گفت‌و‌گوییم و با ما چانه‌زنی صورت می‌پذیرد و می‌توانیم معامله کنیم اما اگر نتوانیم قدرت هم سنگ ایجاد کنیم، کسی توجهی به ما ندارد.
او همچنین درباره برخی جوانان فعال در اغتشاشات سال گذشته گفت: در مورد نسل Z من چندان امیدوار نیستم. گفت‌و‌گوهایم با آنها امیدبخش نیست. نمی‌خواهم بگویم که همه این نسل این طور هستند، اما نکاتی را می‌بینم که باعث تعجبم می‌شود. من در اینها یک نوع لذت‌گرایی خودمحور لحظه‌ای می‌بینم. در واقع این معیار انتخاب برای همه چیز است. خیلی خودمحور است. همچنین در مطالعه عمیق کم‌حوصله هستند. بیشتر پاراگراف‌های «فجازی» را ترجیح می‌دهند تا کتاب. حوصله گفت‌و‌گو و مخالفت ندارند. وقتی با حرفشان مخالفت می‌کنید، وارد گفت‌و‌گو نمی‌شود. فکر می‌کنند به تجربه‌های تاریخی و قبل نیاز ندارند. نگاهشان به گذشته و سنت تحقیرآمیز و انباشتی از جهل است نه انباشتی از تجربه‌های پیروزمندانه یا شکست خورده نسلی دیگر. نگاه تحقیرآمیز به نسل‌های قبل دارند. من از این جنبه‌ها می‌ترسم. البته آنها حق انتخاب دارند اما وقتی می‌بینم گروهی از این نسل خیلی تعریف می‌کنند، احساس می‌کنم که می‌خواهند از آنها سوءاستفاده کنند. اما اگر کسی با نگاه انتقادی با این نسل برخورد کرد، از نگاه مسئولانه با آن برخورد می‌کند. اینکه نسلی در ایران باشد که از گذشته چیزی نداند، از جنگ، از انقلاب، از اصلاحات، از 88 و... چیزی نداند، نمی‌دانم چطور می‌توان به آن افتخار کرد. من فکر نمی‌کنم این نسل می‌تواند بن بست‌های تاریخی ما را بشکند. هر نسلی خودش را بهترین نسل می‌داند و من معتقدم نسل ما در ایران غیرقابل تکرار است.
ادبیات انتقادی علوی تبار درباره ماهیت اغتشاشات پارسال و فعالان آن و همچنین نقش اپوزیسیون در حالی است که این طیف از مدعیان اصلاح‌طلبی و از جمله امثال خاتمی و حجاریان به شکل ذوق زده از آن اغتشاشات حمایت کرده و هرگز حاضر به نقد و هشدار نشدند. جالب این که اتاق عملیات رسانه‌ای اغتشاشات (شبکه اینترنشنال وابسته به موساد) را علی اصغر رمضانپور، معاون متواری وزیر ارشاد در دولت خاتمی اداره می‌کرد.
 
 
تردید سردبیر BBC درباره توانایی اسرائیل برای جنگ در عمق غزه
شبکه دولتی بی‌بی‌سی دیروز پس از چندین ساعت فضا‌سازی و ادعای ورود ارتش اسرائیل به داخل غزه اذعان کرد؛ ورود جدی اتفاق نیفتاده و ارتش اسرائیل قادر به جنگ در عمق غزه نیست.
وب‌سایت بی‌بی‌سی دیروز از قول پل آدامز، گزارشگر خود در بیت‌المقدس نوشت: حضور یک تانک اسرائیلی در بزرگراه اصلی شمال- جنوب در نوار غزه مطمئناً نشانه‌ای است که حلقه اسرائیل در اطراف شهر غزه تنگ‌تر می‌شود. شلیک یک ‌تانک به خودرویی که به سمت شهر غزه در حال حرکت بود، نشانگر حضور نیروهای اسرائیلی در بزرگراهی است که درست در شمال وادی غزه قرار دارد. واضح است که با تشدید تدریجی عملیات نیروهای اسرائیلی، شهر غزه، شمالی‌ترین شهر نوار غزه، کانون اصلی فعالیت آنها خواهد بود.
بی‌بی‌سی همچنین در خبر دیگری نوشت: فیلمی از شلیک یک‌ تانک اسرائیلی به یک خودرو در جاده صلاح‌الدین منتشر شده است. جاده صلاح‌الدین مهم‌ترین راهی است که شمال و جنوب غزه را به هم وصل می‌کند. این فیلم نشان می‌دهد خودرویی به سمت یک ‌تانک اسرائیلی می‌راند اما بعد تغییر جهت می‌دهد و شروع به دور شدن از آن می‌کند. بعد شلیک ‌تانک دیده می‌شود و انفجار خودرو. خودروی دیگری هم دیده می‌شود که با دیدن این انفجار، شروع به دور شدن از محل می‌کند. این شلیک در جاده صلاح‌الدین در حدود دو کیلومتری وادی غزه نشان می‌دهد.
بی‌بی‌سی همچنین به دروغ مدعی شده بود: ‌تانک‌ها و خودروهای زرهی اسرائیلی یک جاده کلیدی از شمال به جنوب نوار غزه را قطع کرده و به نزدیکی شهر غزه رسیده‌اند. این ‌تانک‌ها در جاده صلاح‌الدین، در نزدیکی تقاطع کارنی-نتزاریم مستقر شدند و این گمانه‌زنی را ایجاد کرده که می‌تواند بخشی از پیشروی نیروهای اسرائیل در بزرگ‌ترین شهر غزه باشد.
از دانیل ‌هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل در یک جلسه خبری صبح به‌طور مشخص در مورد این ‌تانک‌ها سؤال شد اما او از دادن اطلاعات بیشتر خودداری کرد.
اما سرانجام جرمی بوئن، سردبیر بخش بین‌الملل بی‌بی‌سی تاکید کرد: «پی بردن به اتفاقات غزه بسیار سخت است چون اسرائیلی‌ها ارتباطات را بسیار دقیق مدیریت می‌کنند. در یک مورد به نظر می‌رسید که اسرائیلی‌ها به‌طور مختصر یکی از دو جاده شمال به جنوب غزه را مسدود کرده‌اند؛ ویدئویی نشان می‌داد که یک خودرو در حال نزدیک شدن به یک ‌تانک اسرائیلی در جاده است و سپس این خودرو به سرعت دور می‌زند و‌ تانک شلیک می‌کند.
چرا اسرائیلی‌ها چنین کاری می‌کنند؟ شاید به این دلیل که سعی دارند شهر غزه را- که ارتش اسرائیل آنجا را آشیانه اصلی حماس می‌بیند- محاصره کنند. به نظر من اگر آنها تلاش به چنین کاری کنند، ارتش اسرائیل ناگزیر به درگیر شدن در جنگ خانه به خانه خواهد شد. با وجود این،‌ من مطمئن نیستم که ارتش اسرائیل نیروی نظامی کافی برای محاصره جایی بزرگ و پیچیده مانند شهر غزه را داشته باشد. حماس به‌شدت در شهر حضور دارد، از جمله با شبکه‌ای از تونل‌ها و شاید بعضی فکر کنند که آنها در حال آماده‌سازی و تفکر درباره اقدامات احتمالی اسرائیل هستند. بنابراین، این یک چالش بزرگ برای اسرائیلی‌ها خواهد بود».
 
 
فرانس‌پرس: ایران دست خود را رو نمی‌کند اما همه گزینه‌ها را روی میز دارد
 
خبرگزاری فرانسه در گزارشی تاکید کرد: ایران دست خود را در مورد گسترش جنگ غزه رو نمی‌کند.
فرانس‌پرس نوشت: جمهوری اسلامی ایران هر روز به اسرائیل و آمریکا هشدار می‌دهد و تهدیدهایی علیه این دو را اعلام می‌کند، بی‌آنکه دست خود را، در صورت منطقه‌ای شدن جنگ اسرائیل و حماس، از حالا رو کند.
از ابتدای این جنگ که با حمله حماس به اسرائیل در هفتم اکتبر گذشته آغاز شد، ایران در موضع‌گیری‌های شفاهی صریحاً حمایت خود را از گروه حماس و حمله نظامی آن به اسرائیل اعلام کرد، هرچند هرگونه نقش خود را در این حمله انکار نمود.
ایران راهبرد خود را در قبال جنگ جاری میان اسرائیل و حماس در خفا تعیین می‌کند، به‌طوری که دشمنان اصلی آن، یعنی اسرائیل و آمریکا، و همین‌طور جامعه جهانی دائماً مجبور باشند انگیزه‌ها و اهداف او را حدس بزنند.
خبرگزاری فرانسه سپس به نقل از برخی کارشناسان در داخل و خارج از ایران افزوده: جمهوری اسلامی تمام گزینه‌ها را در قبال این جنگ مدنظر دارد تا بتواند خود را با تحولات تطبیق دهد.
یک پژوهشگر مسائل بین‌المللی در تهران، و یک پژوهشگر دیگر ایرانی در آلمان، به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند که در حال حاضر حکومت ایران مایل نیست که مستقیماً درگیر جنگ اسرائیل و حماس شود و کل اقدام خود را به دادن هشدار درخصوص گشایش جبهه‌های جدید درگیری علیه اسرائیل توسط حزب‌الله لبنان یا دیگر نیروها تحت عنوان «محور مقاومت» محدود می‌سازد.
یک تحلیلگر سیاسی، به خبرگزاری فرانسه گفت: هنوز پیش‌بینی واکنش حکومت ایران ناممکن است، اما، اگر جنگ منطقه‌ای بشود و طرف‌های درگیر در جنگ، منافع تهران را هدف بگیرند، ایران ناچار خواهد شد واکنش نشان بدهد.
وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران، سرتیپ محمدرضا آشتیانی، در روزهای گذشته هشدار داد که «هر اقدام نسنجیده‌ای با واکنش قوی تهران رو‌به‌رو خواهد شد.»
 
 
آمریکا نمی‌تواند جنگ بکارد و آرامش درو کند
 
نشریه تایم می‌گوید جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا امیدوار به متقاعد کردن ایران است تا قبل از افزایش بیشتر تنش‌ها، به درگیری‌ها پایان دهد.
این نشریه نوشت: بایدن امیدوار است که تهران را متقاعد کند تا قبل از فراتر رفتن تنش‌ها، به درگیری پایان دهد. برخی ناظران در منطقه نگرانند که سران ایران اکنون علاقه‌ای به عقب‌نشینی نداشته باشند.
رایان کراکر دیپلمات بازنشسته‌ که به‌عنوان سفیر در کشورهای خاورمیانه از جمله لبنان، کویت، سوریه و عراق فعالیت می‌کرد، گفت که به نظر می‌رسد اقدامات ایران برای کشاندن ایالات متحده به سمت درگیری مستقیم طراحی شده است.
وی افزود: اگر حمله گروه‌های مسلح ایرانی، منجر به کشتن نیروهای آمریکایی شود، بایدن برای پاسخ قاطعانه تحت فشار شدیدی قرار می‌گیرد و آمریکا را به جنگ مستقیم با تهران نزدیک‌تر می‌کند.
کراکر که اکنون یک کارشناس ارشد غیرمقیم در مؤسسه صلح بین‌المللی کارنگی است، اضافه کرد: اگر نیروهای تحت حمایت ایران شانس بیاورند و ۲۰ نظامی آمریکایی را بکشند، دولت مجبور خواهد شد یک واکنش بزرگ نشان دهد. این دیپلمات آمریکایی همچنین در مورد استفاده ایران از سلاح هسته‌ای، مدعی شد: من مطمئن هستم که آنها توانایی داخلی برای تولید سلاح هسته‌ای را دارند، بنابراین این فقط یک پرسش است که آیا آنها تصمیم می‌گیرند دکمه آن را بزنند.
تایم افزود: این نشان می‌دهد درگیری‌هایی که با حمله حماس در جنوب اسرائیل آغاز شد چقدر سریع می‌تواند به یک جنگ گسترده‌تر و با پیامدهای ویرانگر تبدیل شود. مقام‌های دفاعی اعلام کردند که یک ناو گروه دیگر یواس‌اس آیزنهاور که به سمت دریای مدیترانه حرکت می‌کند، در نهایت به سمت خلیج‌فارس خواهد رفت و در آب‌های نزدیک سواحل ایران قرار می‌گیرد.
جاناتان پانیکوف مدیر «ابتکار امنیتی خاورمیانه اسکوکرافت» در شورای آتلانتیک، ابراز داشت که تاکنون دولت کار را درست انجام داده، اما خطرات در این لحظه فراتر از حملات هدفمند در منطقه است. بزرگ‌ترین نگرانی من احتمال تشدید تنش ناخواسته است.
وی همچنین تصریح کرد که رگبار موشک‌ها و راکت‌ها از سوی حزب‌الله می‌تواند باعث کشته شدن سربازان اسرائیلی شود. این می‌تواند زنجیره‌ای از وقایع را رقم بزند که متوقف کردن آن دشوار است. من بیشتر نگران این هستم که ممکن است به درگیری ختم شود که هیچ‌کس خواهان آن نیست.
موضع فریبکارانه مقامات آمریکایی مبنی بر درخواست پنهان و آشکار از ایران برای ممانعت از گسترده نشدن تنش‌ها در حالی است که آمریکا خود به این ادعا وفادار نمانده و ضمن تجهیز ارتش صهیونیستی به انواع بمب‌های ممنوعه، از نسل‌کشی بی‌حد و مرز در غزه حمایت کرده و خود در نقش فرماندهی عملیات علیه مردم فلسطین ظاهر شده است. بدین ترتیب روشن است که آمریکایی‌ها از خشم ملت‌های منطقه و زبانه‌های آتشی که خود در حال برافروختن آن هستند، در امان نخواهند ماند. برخی خبرها از هلاکت شماری از نظامیان آمریکایی در جریان انجام عملیات زمینی در غزه حکایت می‌کند و این غیر از حملات و خساراتی است که ظرف دو هفته اخیر به پایگاه‌های آمریکا در سوریه و عراق وارد شده است.
اصرار مدعیان اصلاحات برای تطهیر اغتشاشات 1401 

روزنامه شرق در گفت‌وگویی سؤال خود را این‌گونه مطرح می‌کند: «‌بعد از اعتراضات سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۸ و در ادامه اعتراضات صنفی و اعتراضات آب که رخ داد، تحلیل این بود که فاصله بروز و ظهور اعتراضات از یک دهه به یک تا دو سال رسیده‌ است. با این توصیف به نظر شما اعتراضات سال ۱۴۰۱ که نقطه شروع آن ماجرای مهسا امینی بود، قابل پیش‌بینی بود یا غافلگیرکننده؟»
اگر تنها درکی از ابعاد و فاکتورهای شورش، اغتشاش، اعتراض‌، آشوب و... را داشته باشیم خواهیم دید که خطاب قرار دادن اغتشاشات 1401 به هر چیزی جز اعتراض می‌تواند نام‌گذاری شود. در اغتشاشات 1401 کوکتل مولوتف، میخ‌ (برای پنچر کردن ماشین‌ها به جهت ایجاد ترافیک)، قمه، چاقو، اسلحه گرم، شیشه‌های شکسته در کف خیابان، آتش زدن آمبولانس و... دیده می‌شد. اگر با وجود این موارد هنوز برخی بر اعتراض خواندن این اغتشاش، اصرار دارند باید بدانند که با جریان معاند و رسانه‌های اجیر شده‌ خارجی هم‌صدا هستند. اعتراضی که در آن 90 شهید می‌دهیم اعتراض نیست. یک اغتشاش است که مشخص شد همه این اغتشاشات با هدایت کشورهای خارجی بود.
 انسانیت در رفتار و گفتار خود را نشان می‌دهد. اقدام خاصی برای داشتن انسانیت نیاز نیست. این گفتار ماست که نیت ما را نشان می‌دهد. زمانی که نیروهای سپاه، فراجا و وزارت اطلاعات با گروهک‌های تروریستی در داخل و خارج از کشور درگیر بودند تا سلاح وارد کشور نشود و جلوی آسیب رسیدن به مردم را بگیرند و در این راه شهید دادند، خوب است کمی با دقت‌تر و گزیده‌تر مواضع خود را مشخص کنیم.
 
 

سی‌ان‌ان: گروه‌های مقاومت آماده تشدید حملات خود علیه نیروهای آمریکایی در خاورمیانه هستند

این شبکه آمریکایی عنوان می‌دارد: به گفته مقامات اسرائیلی، حمله حماس، که به کشته شدن 1400 نفر منجر شد، منجر به حمله هوایی شدید به غزه شد که به گفته وزارت بهداشت در غزه تحت کنترل حماس، تاکنون بیش از 7000 کشته برجای گذاشته است. و اکنون این نگرانی وجود دارد که جبهه‌های بیشتری در جنگ باز شود، از جمله مهم‌ترین آنها با ایران. 

سی ان ان می‌افزاید: کارشناسان می‌گویند در حالی که ایران از کشیده شدن به جنگ اسرائیل و حماس محتاط است، اما اگر شبه نظامیان تحت حمایت آن در منطقه به طور مستقل مداخله کنند. این شبکه نزدیک به دمکرات‌ها در آمریکا همچنین اظهار می‌دارد: اطلاعات نشان می‌دهد شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران آماده تشدید حملات خود علیه نیروهای آمریکایی در خاورمیانه (غرب آسیا) هستند. «شاین» رئیس ‌برنامه ایران در مؤسسه مطالعات امنیت ملی (INSS) گفت: «آنچه همه این گروه‌ها را به ایران متصل می‌کند، سیاست‌های ضد اسرائیلی آنهاست.» سی ان ان 
مدعی است: در روزهای اولیه پس از حمله 7 اکتبر، سؤالاتی در مورد احتمال دخالت ایران در قتل‌ها مطرح شد. تهران در آن زمان این عملیات را ستود اما به سرعت هرگونه دخالتی در آن را انکار کرد. سی ان ان گزارش داده است که اطلاعات اولیه ایالات متحده همچنین نشان می‌دهد که مقامات ایرانی از حمله حماس غافلگیر شده‌اند و تهران مستقیماً در برنامه‌ریزی، تأمین منابع یا تأیید آن دخالت نداشته است. با این حال، علی‌رغم انکار، ایران اظهارات خود را علیه دشمن سرسخت خود افزایش داده است. این رسانه مطرح آمریکایی در نقل قولی از حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه عنوان می‌دارد: هشدار دادیم که بمباران غزه توسط اسرائیل می‌تواند عواقب گسترده‌ای داشته باشد و گفت: اگر اسرائیل حملات هوایی خود را متوقف نکند، «به احتمال قوی بسیاری از جبهه‌های دیگر باز خواهد شد». او هفته گذشته به الجزیره گفت: «این گزینه منتفی نیست و این به طور فزاینده‌ای محتمل‌تر می‌شود.» عبداللهیان همچنین روز دوشنبه گفت که آمریکا دو پیام در خصوص تشدید تنش در منطقه به ایران داده است. این رسانه می‌افزاید: عبداللهیان گفت: پیام اول این بود که آمریکا علاقه‌ای به گسترش جنگ ندارد و در پیام دوم از ایران خواسته شده بود که خویشتنداری کند و اصرار داشت که ایران نیز باید از سایر کشورها و طرف‌های دیگر بخواهد که خویشتنداری کنند. وی افزود: در حالی که آمریکا می‌گوید می‌خواهد تنش‌زدایی کند، با ادامه حمایت از اسرائیل، خود را در تضاد قرار داده است.
نیروهای نیابتی «محاسبات استراتژیک خود را دارند»
سی ان ان در نقل قولی از تریتا پارسی، معاون مؤسسه کوئینسی در واشنگتن دی سی و (از بنیانگذاران و رؤسای نایاک) گفت هیچ اشتیاقی یا تمایلی از سوی ایران، آمریکا یا اسرائیل برای جنگ گسترده‌تر وجود ندارد، اما شکست واشنگتن در مهار اسرائیل ممکن است ناخواسته منطقه را به سمت تشدید تنش سوق دهد. این شبکه خبری همچنین عنوان می‌دارد: 
جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده هفته گذشته متعهد شد که از اسرائیل حمایت کند، و این خشم و احساسات را در سراسر منطقه تشدید کرده و به اعتراضات گسترده علیه سیاست‌های اسرائیل و آمریکا تبدیل شده است.
این شبکه با اشاره به سخنان اخیر پارسی گفت: «تنها بازیگری که علاقه آشکار به (یک درگیری گسترده‌تر) دارد، حماس است، با توجه به اینکه گسترش جنگ می‌تواند پویایی را به نحو مطلوبی برای آنها تغییر دهد. در غیاب تلاش‌های ایالات متحده برای مهار اسرائیل، «بسیاری از بازیگران (منطقه‌ای) به دلیل محاسبات استراتژیک خود مجبور به ورود به صحنه خواهند شد.» او گفت: «وقتی اسرائیل 300 هزار نیرو را بسیج می‌کند، بعید نیست که حزب‌الله آنجا بنشیند و تصور کند که این کار فقط برای دنبال کردن حماس انجام می‌شود.»  
سی ان ان در ادامه این گزارش اظهار می‌دارد: حزب‌الله که یک گروه مسلح مورد حمایت ایران و نیروی منطقه‌ای قدرتمند است، از زمان حمله حماس در 7 اکتبر با ارتش اسرائیل تبادل آتش کرده است. این درگیری‌ها بدترین جنگ از زمان جنگ اسرائیل و حزب‌الله در سال 2006 بوده است، اما تاکنون به مرز بین لبنان و اسرائیل محدود شده است.وزیر دفاع اسرائیل هفته گذشته گفت که اسرائیل علاقه‌ای به جنگ دیگری با حزب‌الله ندارد. با این وجود اسرائیل منطقه به شعاع 4 کیلومتری نزدیک مرز خود را به یک منطقه نظامی بسته تبدیل کرده و ساکنان 28 منطقه در 2 کیلومتری مرز لبنان را تخلیه کرده است. سی ان ان تصریح می‌کند: نفوذ حزب‌الله فراتر از لبنان است. همچنین در کنار نیروهای زبده سپاه پاسداران ایران در سوریه، جایی که بلندی‌های جولان تحت اشغال اسرائیل است عمل می‌کند. این گروه لبنانی نیز کانال‌های خود را با حماس دارد. در بیانیه‌ای اعلام شد که حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله، روز چهارشنبه با مقامات ارشد حماس و جهاد اسلامی فلسطین دیدار کرد، بدون اینکه مشخص کند این دیدار در کجا برگزار شده است. در این بیانیه آمده است: ارزیابی شد که احزاب محور مقاومت در این مرحله حساس باید چه کاری انجام دهند تا به پیروزی واقعی مقاومت در غزه و فلسطین دست یابند و از تجاوزات خائنانه و وحشیانه علیه مردم ما جلوگیری کنند. این شبکه می‌افزاید: درگیری حماس و اسرائیل همچنین به درگیری‌هایی در سوریه و عراق منجر شده است که از آن شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران حملات متعددی را با هواپیماهای بدون سرنشین به نیروهای آمریکایی انجام داده‌اند. سی‌ان‌ان این هفته گزارش داد که ایالات متحده اکنون اطلاعات خاصی در اختیار دارد که نشان می‌دهد همان گروه‌ها می‌توانند با ادامه جنگ بین اسرائیل و حماس تشدید شوند.
هیل به نقل از ژنرال رابرت آبرامز: فقط می‌توانیم امیدوار باشیم گروه‌های مورد حمایت ایران درگیری در خاورمیانه را تشدید نکنند
پایگاه خبری تحلیلی هیل در گزارشی از میراندا نازارو گزارشگر اخبار فوری هیل در روز 29 اکتبر7 آبان ماه به سخنان ژنرال چهارستاره دریاسالار بازنشسته آمریکایی رابرت آبرامز فرمانده سابق نیروهای آمریکا در کره و فرمانده سابق نیروهای ترکیبی این کشور اشاره داشته و عنوان می‌دارد:«ما فقط می‌توانیم امیدوار باشیم گروه‌های مورد حمایت ایران جنگ بین اسرائیل و گروه شبه نظامی حماس را به «سطح بسیار بالاتر» نبرند». هیل می‌افزاید: حماس در گذشته مورد حمایت ایران بوده است، هرچند هنوز مشخص نیست که ایران یا نیروهای نیابتی آن در حمله 7 اکتبر چه نقشی ایفا کردند. حملات به نیروهای آمریکایی از زمان تهاجم غافلگیرانه حماس در 7 اکتبر افزایش یافته است و این نگرانی را در مورد اینکه ایران و نیروهای نیابتی آن می‌توانند به دنبال گسترش درگیری و بی‌ثبات کردن منطقه باشند، افزایش داده است.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟