loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. امیرعبداللهیان:   هرگونه اقدام پیشدستانه در ساعت‌های پیش‌رو متصور است     ۱۴۰۲/۰۷/۲۵ وزیر امور خارجه با بیان اینکه گسترش جنگ در حوزه مقاومت به تنهایی صحنه

طاهر مهدوی بازدید : 9 چهارشنبه 26 مهر 1402 نظرات (0)
.
امیرعبداللهیان:
  هرگونه اقدام پیشدستانه در ساعت‌های پیش‌رو متصور است
    ۱۴۰۲/۰۷/۲۵

گفت‌وگوی تلفنی امیرعبداللهیان با وزرای خارجه مصر، روسیه و کویت - خبرگزاری  مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency

وزیر امور خارجه با بیان اینکه گسترش جنگ در حوزه مقاومت به تنهایی صحنه‌ای را ایجاد خواهد کرد که نتیجه‌اش تغییر نقشه جغرافیایی رژیم صهیونیستی است،‌ گفت: هرگونه اقدام پیشدستانه در ساعت‌های پیش‌رو متصور است.
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه شب دوشنبه ۲۴ مهرماه در برنامه‌ای تلویزیونی درباره اوضاع کنونی در فلسطین و موضوع گسترش دامنه جنگ بیان کرد: تلاش‌های زیادی در منطقه در حال انجام است برای اینکه دامنه جنگ گسترش نیابد، ولی آنچه به مقاومت برمی‌گردد، ما امروز وقتی که از مقاومت صحبت می‌کنیم فقط منظورمان حزب‌الله در لبنان نیست.
همه گزینه‌ها و سناریوهای ممکن در مقابل حزب‌الله
امیرعبداللهیان ادامه داد: در سفر ضمن ملاقات با زیاد نخاله و اسماعیل هنیه و دیگر رهبران مقاومت این فرصت را داشتم که با حدود سه ساعت با آقای سید حسن نصرالله راجع به مسائل منطقه گفت‌وگو داشته باشم. طبعا حزب‌الله در تحولات مربوط به حوزه مقاومت نقش مهم و تاثیرگذاری را دارد. بخش عمده گفت‌وگوهای ما بر وضعیت بحرانی کنونی در منطقه متمرکز بود.
وی ادامه داد: در لبنان برخی از رسانه‌ها و یا در فضای مجازی تلاش می‌کنند این‌گونه وانمود کنند که لبنان در مشکلات اقتصادی قرار دارد و لبنان تحمل جنگ را ندارد. همه چیز در محاسبات به‌درستی دیده شده اما طبعا رهبران مقاومت اجازه نخواهند داد که رژیم صهیونیستی هر اقدامی که مایل است در غزه انجام بدهد و بعد از اینکه خیالش از غزه راحت شد به سراغ دیگر حوزه‌های مقاومت در منطقه برود.
رئیس‌دستگاه دیپلماسی ادامه داد: هرگونه اقدام پیشدستانه در ساعت‌های پیش‌رو متصور است.
وی بیان کرد: در سفری که به منطقه داشتم و دیداری که با رهبران مقاومت و مقامات سیاسی منطقه انجام شد آنها توجه ویژه‌ای به این مسئله داشتند که اگر راهکارهای سیاسی بتواند به نتیجه برسد و در راستای برقراری آرامش در منطقه باشد فرصتی را برای این کار در نظر خواهند گرفت، ولی در صورت تداوم جنایات جنگی رژیم کودک‌کش اسرائیل علیه ساکنان غیرنظامی غزه،‌ هر احتمالی متصور است. امروز که من با تعدادی از وزرای خارجه کشورهای اسلامی و منطقه ارتباط داشتم و همچنین با بررسی آخرین وضعیت در قبال تجاوزات رژیم صهیونیستی به غزه، به این جمع‌بندی نزدیک‌تر شدیم که اگر از فرصت‌های محدود و به شدت فشرده‌ای که در اختیار سازمان ملل و کنشگران سیاسی است در ساعات آینده استفاده نشود امکان گشایش جبهه‌های جدید علیه رژیم صهیونیستی اجتناب ناپذیر است.
وی درباره احتمال ورود ایران به جنگ گفت: هر احتمالی متصور است. بار دیگر تأکید می‌کنم که هیچ طرفی نمی‌تواند نسبت به تداوم این جنایات و این وضعیت بی‌تفاوت باشد. درخصوص عربستان سعودی ماه‌ها بحث بود که عربستان به دنبال عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی است ولی در این مرحله موضع منطقی و قابل قبولی را از عربستان شاهد بودیم.
ایران از گسترش جنگ هیچ‌گاه استقبال نکرده
امیرعبداللهیان افزود: ایران از گسترش جنگ هیچ‌گاه استقبال نکرده و تلاش‌های ما متمرکز بر احقاق حقوق فلسطینی‌ها و عدم گسترش جنگ است.  به صراحت به آمریکا گفته‌ایم و مایلم اعلام کنم آمریکایی‌ها نمی‌توانند در جایگاهی قرار بگیرند که همه طرف‌ها را به خویشتنداری دعوت کردند،‌ پیام‌هایی را دائما بدهند که ما خواهان گسترش جنگ نیستیم، ولی به صورت تمام‌قد در کنار ‌اشغالگران رژیم اسرائیل و جنایتکاران جنگی اسرائیلی قرار بگیرند و هیچ حرکتی برای توقف جنایات جنگی سازمان‌یافته اسرائیل و تشدید کامل و ۳۶۰ درجه محاصره انسانی غزه در مقولات اساسی همچون آب، غذا و دارو نکنند.
ما به رهبران مقاومت دستور نمی‌دهیم
وزیر خارجه خاطرنشان کرد: زمان برای این پیام‌های آمریکا کاملا رو به پایان است و مایلم هشدار بدهم تا دیر نشده به جای ارسال پیام‌های ریاکارانه، جنایت جنگی علیه زنان،‌ کودکان و غیرنظامیان را متوقف کنند. رهبران مقاومت به صراحت گفتند ما برای جنگ رویارو با ‌اشغالگران رژیم صهیونیستی آمادگی داریم. اما جدا کردن غیرنظامیان از نظامیان،‌ هدف قرار نگرفتن غیرنظامیان و زنان و کودکان که جزئی از حقوق بشردوستانه و حقوق بین‌الملل است بایستی رعایت شود و مورد توجه قرار بگیرد.
وی همچنین گفت: اما آنچه به فلسطین برمی‌گردد، به لحاظ حقوق بین‌الملل، سرزمینی که ‌اشغال می‌شود قواعد سرزمین ‌اشغالی بر آن حاکم است و از نظر حقوق بین‌الملل سرزمین ‌اشغال شده دارای ‌اشغال و ماهیت ‌اشغال موقتی است، یعنی اگر این ‌اشغال ۷۰ یا ۸۰ سال هم طول بکشد، بالاخره آن سرزمین باید از حالت ‌اشغالی خارج شود. 
امیرعبداللهیان ادامه داد: اما رژیم صهیونیستی با اهداف بلندپروازانه‌ای که دارد، کل امنیت منطقه را هدف قرار داده است. وقتی که رژیم صهیونیستی فرصت پیدا می‌کند و دانشمندان هسته‌ای و نخبگان ما را در وسط خیابان در تهران ترور می‌کند، پس ما نمی‌توانیم نسبت به وجود چنین غده سرطانی بی‌تفاوت باشیم. وقتی نتانیاهو با رفتار غیرمتعادل خودش صراحتا تهدید می‌کند که من فلان اقدام را در ایران انجام خواهم داد، شما نمی‌توانید نسبت به این مسئله بی‌تفاوت باشید.
مردم ما امنیتشان برایشان بسیار مهم است
وزیر خارجه بیان کرد: مردم ما امنیتشان برایشان بسیار مهم است. در مبارزه با داعش کار فوق‌العاده‌ای که سردار سلیمانی و شهدای همرزم در کنار سردار سلیمانی و دیگر مدافعان انجام دادند، اولین محورش به امنیت ملی ما برمی‌گشت، همزمان به مسئولیت‌ها و رسالت‌های ما در قبال امنیت منطقه. ما با داعش یا باید در متروهای تهران رو‌به‌رو می‌شدیم یا با داعش ۲ هزار کیلومتر آن طرف‌تر. نباید به لحاظ امنیتی فرصت داده شود که فردا چکمه‌های صهیونیست‌ها وارد مناطق ما و امنیت ما بشود. این یک امر بسیار طبیعی است.
هفتم اکتبر دولت جعلی اسرائیل فروریخت
امیرعبداللهیان با ذکر این نکته که روز هفتم اکتبر دولت جعلی اسرائیل فروریخت،‌ گفت: امروز بین ۳۰۰ تا ۷۰۰ غیرنظامی روزانه به شهادت می‌رسند، در حالی که اسرائیل قادر نبود طی ۹ روز گذشته یک فرمانده مقاومت را به شهادت برساند اما نتانیاهو به خاطر اینکه این ضعف را دارد و نمی‌تواند با مقاومت رو‌به‌رو شود و در صحنه نبرد بجنگد نبرد را به خانه‌ها و زنان و کودکان و پیران کشانده است. امنیت مقوله به هم پیوسته‌ است.
برای ما یک فرصت است که در درون خانه، صهیونیست‌ها متوقف شوند
وی خاطرنشان کرد: هیچ کشوری علاقه‌مند نیست در سرزمین‌های خودش با ‌اشغالگری که ۷۰ و چند سال حقوق یک ملت را زیر پا گذاشته مواجه شود. برای ما یک فرصت است که در درون خانه صهیونیست‌ها متوقف شوند. امنیت منطقه امنیت ایران است و امنیت منطقه متعلق به همه ماست. در گفت‌وگو با مقامات منطقه همواره این را تأکید کرده‌ام که نمی‌شود یک کشور برای خود امنیت بخواهد،‌ اما امنیت کشورهای دیگر را تهدید کند.
پیام‌هایی که آمریکایی‌ها دادند
وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها همان‌طور که گفتم پیام‌هایی را می‌دهند و به ما هم پیام دادند، افزود: پیام‌شان به ایران شامل تاکید بر خویشتنداری و عدم گسترش جنگ بود. ما به آمریکایی‌ها پاسخ می‌دهیم که ما به دنبال گسترش جنگ نیستیم اما خویشتنداری نمی‌تواند یکجانبه باشد. ما نمی‌توانیم به حزب‌الله لبنان توصیه کنیم خویشتنداری کند بعد به نتانیاهو بگویید دست شما را باز می‌گذاریم هر جنایتی را که می‌خواهی علیه غیرنظامیان انجام بدهی. 
مقایسه حماس با داعش جنایتی رسانه‌ای
امیرعبداللهیان در ادامه این گفت‌وگو با بیان اینکه غربی‌ها در تبلیغات خودشان می‌خواهند حماس را با داعش مقایسه کنند و وجهه مقاومت را تخریب کنند، تصریح کرد: اینها کسانی هستند که در چارچوب حقوق بین‌الملل برای رفع‌ اشغال از سرزمین مادری خودشان تلاش می‌کنند. 
وی بیان کرد: مقایسه حماس به عنوان یک جریان قوی مقاومت با داعش، یک جنایت رسانه‌ای است که علیه یک گروه آزادیبخشی که در چارچوب حقوق بین‌الملل در ارزش‌های انسانی برای دفاع از موجودیت سرزمین مادریشان تلاش می‌کنند، چنین مسئله‌ای مطرح شود.
امیرعبداللهیان اضافه کرد: مایلم قبل از اینکه در منطقه همه چیز به نقطه جوش برسد، این توجه را به آقای دبیرکل بدهم که اقدامات شما و نتیجه برای توقف جنایت جنگی و نسل‌کشی در غزه به‌گونه‌ای است که زمان رو به پایان است و تا فرصت کوتاهی که وجود دارد هر اقدامی که می‌خواهید انجام دهید، انجام بدهید.
آمریکایی‌ها بدانند زمان رو به پایان است
به گفته امیرعبداللهیان دبیرکل سازمان ملل و سازمان ملل باید قبل از بحرانی‌تر و پیچیده‌تر شدن و گسترش دامنه جنگ چاره‌ای در چارچوب همکاری‌های سیاسی و بین‌المللی اتخاذ کنند و نتانیاهو را متوقف کنند.
به گزارش فارس، رئیس‌دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: همین انتظار از مقامات آمریکا که همه را جز اسرائیل به خویشتنداری دعوت می‌کنند، را وجود دارد. آمریکایی‌ها نمی‌توانند با مصاحبه‌های خوب، اما ایستادن تمام قد در کنار رژیم صهیونیستی، با یک رفتار ریاکارانه به صهیونیست‌ها برای قتل عام و تغییر صحنه منطقه فرصت بدهند. آمریکایی‌ها بدانند زمان رو به پایان است و قبل از اینکه منطقه به نقطه جوش برسد باید راهکارهای سیاسی آثار خود را به نمایش بگذارد.
تأکید امیرعبداللهیان بر ضرورت گشودن کریدور برای ارسال کمک‌های فوری انسانی به غزه
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه رایزنی‌ها در پی تحولات اخیر در فلسطین و جنایات صهیونیست‌ها در نوار غزه (دوشنبه) ۲۴ مهرماه با «زمبری عبدالقادر» وزیر امور خارجه مالزی درباره آخرین تحولات  فلسطین تلفنی گفت‌وگو کرد.
وزیر امورخارجه ایران در گفت‌وگوی تلفنی با همتای مالزیایی با ‌اشاره به وخامت اوضاع انسانی در غزه عنوان کرد: تداوم جنایات جنگی علیه غیرنظامیان و نسل‌کشی توسط رژیم صهیونیستی حد و مرزی ندارد و این رژیم بیمارستان کودکان غزه را با بمب‌های فسفری ویران و کودکان بستری در بیمارستان را قتل عام کرده است.
رئیس‌دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین به تلاش‌ها و رایزنی‌های انجام شده با دبیرکل سازمان ملل متحد و رئیس‌صلیب سرخ جهانی به  وخامت اوضاع انسانی در غزه پرداخت و بر ضرورت گشودن کریدور برای ارسال کمک‌های فوری انسانی به غزه تأکید کرد.  
«زمبری عبدالقادر» وزیر امور خارجه مالزی نیز در این تماس تلفنی کشتار زنان و کودکان و غیرنظامیان را محکوم کرد.
وی ضمن تشکر از مواضع جمهوری اسلامی ایران، بر ضرورت همکاری با سایر کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی تأکید و آمادگی خود را برای حضور در این نشست اعلام کرد.
زمبری عبدالقادر همچنین گفت:  ضروری است مسیر‌های تامین کمک‌های انسان دوستانه از جمله آب، برق، دارو و غذا به غزه باز باشد.
وزیر خارجه آفریقای جنوبی در گفت‌وگو با امیرعبداللهیان: امیدواریم تنش‌ها هرچه سریع‌تر در منطقه پایان یابد
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در ادامه تماس‌های تلفنی با همتایان خود در کشورهای مختلف، با خانم «نالدی پاندور» وزیر خارجه آفریقای جنوبی درخصوص آخرین تحولات فلسطین و روابط دوجانبه به گفت‌وگو و تبادل‌نظر پرداخت.
طرفین در این گفت‌وگو آخرین موضوعات مناسبات دوجانبه و تحولات فلسطین را مورد بررسی قرار دادند.
به گزارش فارس، خانم نالدی پاندور خاطرنشان کرد که در موضوع فلسطین با سازمان ملل متحد برای اتخاذ راهکاری مناسب برای توقف تنش‌ها در ارتباط هستیم و امیدواریم تنش‌ها هرچه سریع‌تر خاتمه یابد.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟