loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. امیرعبداللهیان:   چین از ظرفیت‌های خود برای متوقف کردن حملات به غزه استفاده کند  ۱۴۰۲/۰۷/۲۴ حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران یک&zwnj

طاهر مهدوی بازدید : 21 سه شنبه 25 مهر 1402 نظرات (0)
.
امیرعبداللهیان: 
 چین از ظرفیت‌های خود برای متوقف کردن حملات به غزه استفاده کند
 ۱۴۰۲/۰۷/۲۴

چین ازظرفیت‌ خودبرای توقف حملات صهیونیست‌ها علیه غزه استفاده کند - خبرگزاری  مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران یک‌شنبه با وانگ یی، وزیر امور خارجه چین تلفنی گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.
وزیر امور خارجه در این گفت‌وگوی تلفنی با اشاره به جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه مردم و شهروندان در غزه گفت: شرایط در منطقه بسیار حساس است و اکنون اولویت فوری آن است که حملات و جنایات رژیم صهیونیستی علیه زنان و کودکان و غیرنظامیان غزه متوقف شود.
امیرعبداللهیان با اشاره به آمار تکان‌دهنده شهدا و مجروحان ناشی از حملات رژیم صهیونیستی به منازل و اماکن مسکونی و حتی مراکز درمانی غزه و نیز به‌کارگیری سلاح‌های ممنوعه از جمله وجود گزارش‌هایی مبنی بر کاربرد بمب‌های فسفری، محاصره انسانی و قطع آب و برق و سوخت غزه، این جنایات را مصداق بارز جنایت جنگی و کشتار جمعی ساکنان غزه خواند.
وزیر امور خارجه ایران همچنین با اشاره به سفر منطقه‌ای خود و دیدار با مقامات عالی کشورها و نیز رهبران برخی گروه‌های مقاومت در منطقه گفت: وضعیت بسیار خطرناک و نگران‌کننده است و هر لحظه امکان خارج شدن شرایط از کنترل وجود دارد.
 امیرعبداللهیان افزود: در صورت عدم توقف جنایات صهیونیست‌ها و پایان نیافتن حملات جنایت‌آمیز جاری علیه شهروندان غزه، کسی نمی‌تواند عدم گسترش دامنه بحران را تضمین کند.
وزیر امور خارجه ایران با یادآوری مسئولیت شورای امنیت سازمان ملل متحد در زمینه صلح و امنیت بین‌المللی، خواستار آن شد که چین از ظرفیت‌های خود برای متوقف کردن حملات رژیم صهیونیستی علیه شهروندان غزه استفاده کند. 
وانگ یی وزیر خارجه چین نیز در این گفت‌وگو ضمن ابراز نگرانی از وضعیت حساس موجود گفت: جامعه بین‌المللی باید با حمله به غیرنظامیان مخالفت کند و شورای امنیت سازمان ملل باید این مسئولیت را به عهده گرفته و نقش ذاتی خود را ایفا کند.وی مجازات جمعی علیه مردم غزه را غیرقابل قبول خواند و بر ضرورت ایجاد کریدور کمک‌های انسان‌دوستانه تأکید کرد.
امیرعبداللهیان: اگر تجاوزات صهیونیست‌ها متوقف نشود دست همه طر‌ف‌ها  در منطقه روی ماشه است
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پایان سفرش به چهار کشور منطقه (عراق، لبنان، سوریه و قطر) در پی تحولات اخیر در فلسطین اشغالی و جنایات رژیم صهیونیستی در غزه در جمع خبرنگاران گفت: سفر به چهار کشور عراق، لبنان، سوریه و قطر با دو هدف انجام شد، هدف اول دیدار با رهبران مقاومت و اطلاع از وضعیت دقیق و میدانی مقاومت در مقابله با جنایات جنگی رژیم صهیونیستی و بخش دیگر رایزنی و مشورت با رهبران سیاسی منطقه برای یافتن یک راه‌حل سیاسی فوری در توقف جنایات جنگی و رفع محاصره انسانی.
وی ادامه داد: آنچه مربوط به محور مقاومت بود همه از روحیه بالایی برخوردار بودند و مقاومت فلسطینی بر این تأکید داشت که از امکانات لازم برای پاسخگویی به جنایات جنگی رژیم صهیونیستی برخوردار است، اما صحنه‌ای که الان وجود دارد این است که رژیم اسرائیل تمام تمرکز خودش را به خاطر ضعفی که در میدان جنگ دارد بر کشتار زنان، کودکان و غیرنظامیان متمرکز کرده است. 
وزیر خارجه بیان کرد: شاهد آن این است که در هشت روز گذشته رژیم کودک‌کش اسرائیل قادر نبوده حتی یک تن از فرماندهان نظامی را حذف کند بلکه بیش از ۱۴۰۰ زن و کودک و غیرنظامی را به شهادت رسانده و بیش از ۱۰ هزار نفر هم مجروح و زخمی شده‌اند.
امیرعبداللهیان با بیان اینکه وضعیت انسانی به دلیل تداوم جنایات بسیار وخیم است، عنوان کرد: در بخش گفت‌وگوهای سیاسی توافق شد که اولا نشست وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی به فوریت برگزار شود و قرار است روز چهارشنبه این نشست در جده در محل دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی در جده برگزار شود. دعوت در سطح وزرای خارجه انجام شده است.
 وی گفت: در گفت‌وگو با نخست‌وزیر عراق و امیر قطر همچنین اراده لازم وجود دارد که نشست سران منطقه در صورت ادامه این وضعیت برگزار شود. 
وزیر خارجه ادامه داد: به صراحت به طرف‌های مختلف گفتیم که اگر تجاوزات و کشتار زنان و کودکان به فوریت متوقف نشود دست همه طر‌ف‌ها در منطقه روی ماشه است و وضعیت منطقه مثل یک باروتی است که هر ساعت امکان یک انفجار مهیب وجود دارد و کنترل از دست همه طرف‌ها خارج خواهد شد.
امیرعبداللهیان همچنین یادآور شد: در این دیدارها به طرف آمریکایی هشدار جدی داده شد که نمی‌توانید هم مقاومت و هم دیگر کشورها را دعوت به خویشتنداری بکنید، سخن از عدم توسعه جنگ به میان بیاورید اما خود تمام‌قد در کنار رژیم فروپاشیده اسرائیل بایستید و بخواهید فروریزی سیاسی و امنیتی، بین‌المللی و نظامی رژیم جنگ‌افروز اسرائیل را با برخورد یکجانبه خود و حمایت یکجانبه خود از رژیم صهیونیستی جبران کنید. مسئولیت هرگونه عواقب بعدی و مسئولیت احتمال باز شدن جبهه‌های مقاومت در منطقه و مسئولیت هرگونه توسعه جنگ امروز به طور مستقیم متوجه آمریکا و رژیم صهیونیستی است. 
رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: امیدواریم رایزنی‌های سیاسی کمک کند که تجاوز علیه بی‌گناهان متوقف شود.
وی تأکید کرد: رژیم صهیونیستی اگر می‌خواهد با مجاهدان مقاومت در جنگ و درگیری باشد، مقاومت اعلام کردند که ما آماده‌ایم. اما کشتار زنان و کودکان اوج ذلت و ضعف رژیم صهیونیستی را به تصویر کشیده است.
دیپلمات عالی‌رتبه ایرانی اضافه کرد: امیدواریم هر چه زودتر با اهتمام جامعه بین‌المللی و همه طرف‌ها شاهد توقف جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، رفع محاصره انسانی و برقراری ثبات و آرامش در منطقه باشیم. در غیر این صورت یک ساعت آینده معلوم نیست منطقه چه وضعیتی خواهد داشت. 
وزیر خارجه درباره نشست فوق‌العاده وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی در جده هم گفت: به دلیل اهمیت موضوع از همه اعضای سازمان همکاری اسلامی در سطح وزیر دعوت شده که در این نشست شرکت کنند.
به گزارش ایرنا، وی گفت: طبعا جمهوری اسلامی ایران در دفاع از حقوق مردم فلسطین و امنیت منطقه و محکوم کردن جنایات جنگی رژیم صهیونیستی حضور فعالی در این نشست خواهد داشت.
امیرعبداللهیان: در نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی در جده شرکت می‌کنم
امیرعبداللهیان در پاسخ به سوالی درباره حضورش در نشست فوق‌العاده وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی در روز چهارشنبه در جده گفت که در این نشست شرکت خواهد کرد. وزیر خارجه همچنین در این باره اعلام کرد که به دلیل اهمیت موضوع از همه اعضا در سطح وزیر دعوت شده که در این نشست شرکت کنند. به گزارش فارس، وی گفت: جمهوری اسلامی ایران در راستای در دفاع از حقوق مردم فلسطین و امنیت منطقه و محکوم کردن جنایات جنگی رژیم صهیونیستی حضور فعالی در این نشست خواهد داشت.
امیرعبداللهیان: زمان برای راه‌حل‌های سیاسی در خصوص تحولات فلسطین رو به پایان است
خبر دیگر اینکه، وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با وزرای خارجه مالزی، تونس و پاکستان اعلام کرد: زمان برای راه‌حل‌های سیاسی رو به پایان است و گسترش احتمالی جنگ در دیگر جبهه‌ها به مرحله اجتناب‌ناپذیر نزدیک می‌شود. امیرعبداللهیان در صفحه شخصی خود در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «امروز با همتایانم در مالزی، تونس و پاکستان گفت‌وگو کردم.» وی ادامه داد: بر ضرورت توقف فوری کشتار و جنایات جنگی صهیونیست‌ها در غزه و ارسال سریع کمک‌های انسان‌دوستانه به این منطقه تاکید شد. وزیر امور خارجه همچنین خاطرنشان کرد: تصریح کردم زمان برای راه‌حل‌های سیاسی رو به پایان است و گسترش احتمالی جنگ در دیگر جبهه‌ها به مرحله اجتناب‌ناپذیر نزدیک می‌شود.
وزیران خارجه ایران و پاکستان آخرین تحولات فلسطین را بررسی کردند
روابط عمومی دفتر سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان در اسلام‌آباد، «جلیل عباس جیلانی» درباره تماس تلفنی «حسین امیرعبداللهیان» همتای ایرانی خود گفت: با وزیر امور خارجه ایران درباره فاجعه غزه، کشتار غیرنظامیان و کوچ اجباری فلسطینیان از خانه‌هایشان صحبت کردیم. جیلانی افزود: جمهوری اسلامی ایران و پاکستان بر جلوگیری از تشدید خشونت‌ها توافق دارند و ما تاکید کردیم که باید اقدامات فوری برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم غزه اتخاذ شود.

 

کنعانی : 
 مقاومت منطقه چشم خود را بر جنایت صهیونیست‌ها نمی‌بندد     

یک بنر عجیب درباره سخنگوی وزارت خارجه در گیلان/ راز محبوبیت کنعانی چیست؟

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه صبح دوشنبه 24 مهر در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران با اشاره به تحولات اخیر در سرزمین‌های اشغالی، اظهار داشت: شرایط دردناکی را در باریکه غزه شاهد هستیم و حملات وحشیانه صهیونیست‌ها به شهروندان و غیرنظامیان فلسطینی را می‌بینیم. همزمان شجاعت تاریخی ملتی غیور را داریم که قدمتی هزارساله در سرزمین فلسطین دارند.
به گزارش خبرنگار کیهان، کنعانی در پاسخ به سوال خبرنگار ما درباره اینکه آیا ایران برنامه یا پیشنهادی به کشورهای صادرکننده نفت برای کاهش عرضه به منظور فشار بر شرکای غربی برای قطع حمایت از اسرائیل دارد؟ عنوان داشت که ایده‌ای درباره این موضوع ندارم.
سخنگوی وزارت خارجه عنوان داشت: ارتش صهیونیستی تمام توان خود را علیه یک ملت مظلوم و منطقه محاصره شده به کار گرفته است.
وی بیان داشت: جای بسی تاسف است که کسانی که مدعی دفاع از حقوق بشرند و با این شعار پیگیر اهداف سیاسی خود هستند، امروز چشمان خود را بر تصاویر منتشر شده از غزه بستند. آیا می‌بینید که در این منطقه چه می‌گذرد؟ آیا این کودکان در قاموس غرب و رژیم‌هایی که حمایت از صهیونیست‌ها را در اصول ثابت سیاست خارجی خود قرار دادند، حقوقی ندارند؟ آیا حقوق بشر شامل حال فلسطینیان هم می‌شود؟ 
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: آیا برخورداری از حقوق اولیه و طبیعی انسانی، شامل حال این ملت مظلوم هم می‌شود؟ حامیان رژیم صهیونیستی باید به افکار عمومی جهان پاسخ دهند. امروز از چهره منافق این افراد پرده برداشته شده است.
وی افزود: این مسئولیت دولت‌ها و مجامع بین‌المللی است که از فلسطین حمایت کنند و ایران هم به عنوان کشوری مسئول و متعهد به پیگیری‌ مظلومین در جهان، حمایت از فلسطینیان را در دوران مختلف و سالیان متمادی مورد پیگیری قرار داده است. در موضوعات اخیر هم ایران تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی خودش را افزایش داده است.
کنعانی تصریح کرد: اولویت اول پایان دادن به جنایات صهیونیست‌ها علیه غزه است و قطع بمباران مناطق مسکونی و زیرساخت‌های حیاتی و گسیل اینکه کمک‌های انسانی به سمت غزه است. متأسفانه امروز آمار تکان‌دهنده‌ای را از شهدای فلسطینی که اکثرا زنان و کودکان هستند را شاهدیم‌.
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه سفر منطقه‌ای وزیر امور خارجه در راستای حمایت ایران از مردم فلسطین بود، اظهار داشت: دیدار با مقامات کشورهای همسایه و رهبران گروه‌های مقاومت را در این سفر داشتیم که به منظور پایان دادن به جنایات جنگی رژیم صهیونیستی صورت گرفت.
اجلاس سازمان همکاری اسلامی روز چهارشنبه در سطح وزرای امور خارجه در جده برگزار می‌شود
کنعانی افزود: آقای رئیسی رئیس جمهور کشورمان هم از ظرفیت دیپلماسی عالی استفاده کردند و تماس‌های خوبی را با مقامات عالی برخی کشورها انجام دادند و در نتیجه گفت و گوهای انجام شده قرار شد اجلاس سازمان همکاری اسلامی در روز چهارشنبه در سطح وزرای امور خارجه در جده برگزار شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: مستند‌سازی این جنایات یک ضرورت است که سازمان‌های بین‌المللی و سازمان‌های مردم‌نهاد می‌توانند نقش خویی را ایفا کنند. در بازه زمانی آینده نزدیک می‌تواند این مستند‌سازی‌ها به صورت جدی پیگیری شود تا جنایتکاران صهیونیستی در محاکم بین‌المللی مورد محاکمه قرار بگیرند.
وی در خصوص روند عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی با برخی کشورهای منطقه، بیان داشت: اگر برخی گمان می‌کردند در پرتوی عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی امنیتی خود را تامین کنند، در حال حاضر می‌بینند که این رژیم‌ از تامین امنیت خودش هم ناتوان است. اما اینکه برخی خواهان عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی بودند یا هستند تاثیری بر تصمیم ملت فلسطین در مقابله با رژیم صهیونیستی و آزادسازی سرزمین خود و احقاق حقوق تضییع شده خودشان نخواهد داشت.
طوفان الاقصی خط بطلانی بر روند عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی است
کنعانی افزود: امروز مقاومت فلسطین نشان‌ داد که از توانایی لازم برای مقابله با نیروهای رژیم صهیونیستی برخوردار است و این مسئله و تحولات اخیر می‌تواند خط بطلانی بر موضوع روند عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی باشد.
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران حقوق ملت فلسطین را به رسمیت می‌شناسد و از آن حمایت می‌کند، اظهار داشت: اینکه عده‌ای چشم خود را بر ظلم ببندند، شیوه درستی نیست، اگر خواستار صلح و امنیت در منطقه هستید، باید ابتدا ریشه بحران در منطقه را بشناسید.
قرار دادن یک گروه مقاومتی به عنوان زمینه‌ساز شرایط موجود تلاشی برای تغییر جای ظالم با مظلوم است
وی افزود: مقاومت حق ملت فلسطین است و امروز رژیم صهیونیستی در میدان، بازی را واگذار کرده و آنچه رخ داد شکست واضح رژیم در میدان مقابله با جریان‌های مقاومت فلسطینی بود و برای جبران شکست، همه توان خود را علیه ملت فلسطین استفاده کرده است.
کنعانی اتفاقات اخیر در غزه را جنایت جنگی خواند و خاطرنشان کرد: شاهدیم که به‌کارگیری سلاح ممنوعه به طور مکرر گزارش شده است و همچنان قطع آب و ممانعت از ورود آب و غذا و دارو در جریان است. امروز دیگر افکار عمومی دنیا بیدار شده است. ما شاهد حضور چشمگیر ملت‌های مختلف در حمایت از ملت فلسطین هستیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه تداوم این رویکرد وحشیانه می‌تواند فضای منطقه را ملتهب کرده و شرایط را از کنترل خارج کند، اظهار داشت: ملت فلسطین حق دفاع از خود را دارد، مقاومت منطقه چشم خود را بر جنایت صهیونیستی نخواهد بست.
کنعانی در خصوص احتمال ورود مستقیم ایران به جنگ با رژیم صهیونیستی، گفت: ما خیلی به اظهاراتی از این دست وقعی نمی‌نهیم، آنچه انجام شد اقدام گروه‌های مقاومت فلسطین علیه صهیونیست‌ها بود. طرح این ادعاها تلاشی برای انحراف افکار عمومی در خصوص حمایت بی چون و چرای آمریکا از رژیم صهیونیستی علیه ملت مظلوم فلسطین است.
آمریکا به صورت نظامی  درگیر جنگ غزه است
وی در خصوص احتمال درگیر شدن نظامی آمریکا در تحولات اخیر منطقه، اظهار داشت: ما اعتقاد داریم که همین الان هم آمریکا به صورت نظامی درگیر در این جنگ هست چرا که گفتند ناو هواپیمابر را به منطقه گسیل می‌کنیم و دومین ناو هواپیمابر را هم اعزام کردند، همچنین مبلغی حدود ۸ میلیارد دلار را در اختیار رژیم صهیونیستی قرار دادند و کمک‌هایی هم برای ذخایر راکتی گنبد آهنین داشتند.
سخنگوی وزارت امور خارجه بیان داشت: بنابراین امروز آمریکا به صورت مستقیم در جنگ علیه مردم غزه و جنایات جنگی علیه مردم مظلوم فلسطین درگیر است و در نقض فاحش حقوق بشر از سوی صهیونیست‌ها شریک است.
کنعانی در خصوص شرایط آزادی اسرا نیز گفت: این مقاومت است که باید در ارتباط با مسائل خود تصمیم بگیرد. مقاومت اعلام کرده که ما بارها به صهیونیست‌ها هشدار دادیم تا دست از ترورها بردارند. اینکه از تعرض به مسجدالاقصی دست بردارند و هشدار دادند مسجدالاقصی خط قرمز ماست و رژیم صهیونیستی توجه نکرد.
ایران از حمایت از فلسطین شانه خالی نمی‌کند
به گزارش ایرنا، وی در خصوص حمایت‌های ایران از مردم فلسطین هم اظهار داشت: ایران نشان داده که در حمایت از فلسطین هیچ‌گاه شانه خالی نمی‌کند. ما بارها اعلام کردیم که از مقاومت حمایت می‌کنیم و این امر پوشیده‌ای نیست، حمایت از غزه یک مسئولیت انسانی است. ما هم به سازمان ملل و هم در گفت‌و‌گو با مصر اعلام کردیم که ایران کمک‌های انسان‌دوستانه خود را به غزه ارسال می‌کند.
کنعانی با اشاره با دیداری که وزیر امور خارجه کشورمان که با اسماعیل هنیه داشت گفت: در همان لحظه که این دیدار انجام شد خبر آوردند در اقدام صهیونیست‌ها در شلیک موشک به ۳ مجتمع مسکونی تعداد قابل توجهی کشته و مجروح شدند و اغلب اینان از یک خانواده بودند. در همان جلسه یکی از مقامات حماس اعلام کرد که بیش از ۱۰ نفر از خانواده‌ام در یک حمله شهید شدند. موضوع اساسی اقدام صهیونیست‌ها در انتقال جبهه جنگ به سمت رویایی با شهروندان است.
سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص برگزاری اجلاس «یک کمربند یک راه در پکن» هم بیان داشت: ما از ابتکار کمربند راه استقبال کردیم و در این مسیر تلاش‌های خود را انجام دادیم و معتقدیم اینگونه ابتکارها با نگاه به منافع مشترک است. طبیعتاً چنین ابتکارهایی مورد حمایت ایران است و ما با چین در این زمینه گفت‌و‌گوهای خوبی داریم.
ملت فلسطین دست‌بسته نیست
وی ادامه داد: ما در صحنه فلسطین دوگانگی نمی‌بینیم و آنانی که باید این سرزمین را تخلیه کنند آنانی هستند که این سرزمین را اشغال کردند. ملت فلسطین جایی نخواهد رفت، ملت فلسطین دست‌بسته نیست.
کنعانی در خصوص اظهارات بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا جهت حمله احتمالی آذربایجان به ارمنستان هم بیان داشت: آذری‌ها باید پاسخ دهند. آنچه برای ما حائز اهمیت است صلح و ثبات در منطقه قفقاز است و اینکه رفع اختلافات از طریق سیاسی به مصلحت و منافع همه کشورها در منطقه است و تنها راه، سازوکارهای منطقه‌ای است.
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟