loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. معاون اول رئیس‌جمهور امروز عازم مینسک می‌شود  احیای همکاری‌های اقتصادی در سی‌امین سالگرد روابط ایران و بلاروس   ۱۴۰۲/۰۷/۲۴ در خصوص این سفر مهم برای احیای رواب

طاهر مهدوی بازدید : 58 سه شنبه 25 مهر 1402 نظرات (0)
.
معاون اول رئیس‌جمهور امروز عازم مینسک می‌شود
 احیای همکاری‌های اقتصادی در سی‌امین سالگرد روابط ایران و بلاروس
  ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
معاون اول رئیس جمهور عازم روسیه شد
در خصوص این سفر مهم برای احیای روابط ایران و بلاروس در سی‌امین سالگرد آن و ظرفیت‌های دو کشور برای توسعه همکاری‌های اقتصادی، وزرای مختلف دولت گفت‌وگوهایی انجام داده‌اند.
وزیر صمت: امکان افزایش حجم تجارت ایران و بلاروس تا 400 میلیون دلار
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به سفر معاون اول رئیس جمهور و هیئت همراه به بلاروس و با توجه به تاکیدات روسای جمهور و ظرفیت‌های عظیم اقتصادی – صنعتی دو کشور از امکان و برنامه‌ریزی برای افزایش حجم تجارت و همکاری‌های اقتصادی ایران و بلاروس تا سطح 400 میلیون دلار در سال خبر داد.
عباس علی‌آبادی، سفر چند روز گذشته وزیر صنایع بلاروس به ایران در راستای نهایی‌سازی توافقات را مفید و سازنده خواند و از تلاش‌ها و حمایت‌های دولت بلاروس در توسعه همکاری‌های صنعتی و تولید مشترک خصوصاً در زمینه تجهیزات پزشکی، ماشین‌آلات سنگین معدنی و پروژه‌های خدمات فنی مهندسی تقدیر کرد.
وزیر میراث فرهنگی: ایجاد پروازهای مستقیم و تسهیل اعطای روادید دو اقدام مهم برای توسعه گردشگری 
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز با اشاره به سفر معاون اول رئیس جمهور و هیئت همراه به بلاروس تاکید کرد: ایجاد پروازهای مستقیم و تسهیل اعطای روادید دو اقدام مهم برای تحرک‌بخشی به همکاری‌های دو کشور در زمینه توسعه گردشگری است.  
عزت‌الله ضرغامی، سفر معاون اول رئیس جمهور و هیئت همراه را برای توسعه فعالیت‌های اقتصادی بسیار با اهمیت برشمرد و تصریح کرد: همکاری در زمینه تبادلات بین موزه‌ای، تبادل تجربیات در راستای مدیریت، حفاظت، مرمت و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی و امور دیگری مثل دیجیتالی‌سازی میراث فرهنگی و اشیای تاریخی دو کشور به منظور ترویج و برگزاری نمایشگاه‌های مشترک، همکاری و مشارکت در برگزاری نمایشگاه‌های صنایع دستی و هنرهای سنتی و بزرگداشت‌های فرهنگی مشترک از جمله موارد دیگری است که می‌تواند به توسعه گردشگری بین دو کشور بینجامد.
وزیر بهداشت:صادرات متقابل و تولید مشترک دارو از سوی ایران و بلاروس در حال برنامه‌ریزی است
همچنین، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به سفر معاون اول رئیس جمهور و هیئت همراه به بلاروس تاکید کرد: توافقات خوبی در بخش‌های دولتی و خصوصی دو کشور در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی و همچنین صادرات متقابل و تولید مشترک دارو انجام گرفته و آمادگی برای افزایش همکاری‌ها در این زمینه و رفع موانع وجود دارد.
عین‌اللهی یکی از موانع موجود را زمانبر بودن و هزینه نسبتا بالای ثبت دارو و تجهیزات پزشکی در بلاروس دانست و افزود: در جمهوری بلاروس، ثبت دارو، تجهیزات پزشکی و ایجاد فرایندهای تولید مشترک، هم زمانبر است و هم هزینه‌های زیادی را برای طرف ایرانی ایجاد می کند.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: بلاروس درخواست واردات برخی از محصولات دارویی ایران را دارد که حداکثر همکاری در این زمینه صورت می‌گیرد. با این حال میزان  تولید داروهای خاص در ایران ممکن است زمینه لازم برای صادرات آن به سایر کشورها را فراهم نکند. 
وزیر نفت:  اعلام آمادگی ایران برای تأمین و تعمیر تجهیزات پیشرفته نفتی بلاروس به‌خصوص تامین کاتالیست‌ها 
وزیر نفت هم با اشاره به سفر معاون اول رئیس جمهور و هیئت همراه به بلاروس از اعلام آمادگی ایران برای تامین و تعمیر تجهیزات پیشرفته نفتی بلاروس به‌خصوص تامین کاتالیست‌ها و سایر اقلام مورد مذاکرات طرف‌های نفتی دو کشور خبر داد.
جواد اوجی افزود: اخیراً نیز هیئت‌های نفتی بلاروسی به ایران سفر کرده و متقابلاً برخی از سفرها از سوی طرف ایرانی به بلاروس صورت گرفته است. مذاکرات خوبی بین طرفین درباره همکاری‌های تخصصی نفتی آغاز شده که باید تلاش کنیم در سفر پیش روی معاون اول رئیس جمهور به بلاروس به نتایج مطلوبی منتهی شود.
وزیر جهاد کشاورزی: ایران آماده تبدیل به مرکز توزیع منطقه‌ای و بین‌المللی برای کود پتاس بلاروس است
وزیر جهاد کشاورزی نیز با اشاره به سفر معاون اول رئیس جمهور و هیئت همراه به بلاروس از آمادگی ایران برای تبدیل به مرکز توزیع (هاب منطقه‌ای) و مسیر اصلی انتقال کود پتاس بلاروس به مقاصد منطقه‌ای و بین‌المللی خبر داد. 
محمدعلی نیکبخت افزود: ظرفیت بلاروس در تولید کودهای کشاورزی به‌ویژه کود پتاس بسیار قابل توجه است به شکلی که یکی از منابع اصلی تأمین این کود برای کشور ما و برای کشورهای آسیای جنوب شرقی به‌ویژه هند و ... به‌شمار می‌آید. 
وزیر جهاد کشاورزی گفت: تنوع بخشی صادرات به بازار بلاروس می‌تواند در زمینه محصولات تازه و فرآوری شده سبزی و صیفی گلخانه‌ای، قارچ‌های خوراکی، گیاهان دارویی، محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری (مانند کیوی، خرما و مرکبات)، آجیل، مغزها و خشکبار، میوه خشک، ماهی و محصولات شیلات و غذاهای دریایی و سایر محصولات کشاورزی باشد.
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟