loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. امیر سیاری:  مأموریت پهپاد «کمان ۱۹» انجام اخلال راداری و ارتباطی هواپایه است پهپادهای ما کاملاً بومی هستند     ۱۴۰۲/۰۷/۱۴ امیر دریادار حبیب الله سی

طاهر مهدوی بازدید : 9 شنبه 15 مهر 1402 نظرات (0)
.
امیر سیاری:
 مأموریت پهپاد «کمان ۱۹» انجام اخلال راداری
و ارتباطی هواپایه است پهپادهای ما کاملاً بومی هستند  
  ۱۴۰۲/۰۷/۱۴

دریادار سیاری: یکی از قدرت‌های برتر پهپادی در جهان هستیم

امیر دریادار حبیب الله سیاری، معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری خاطرنشان کرد: پهپادهای ما کاملاً بومی است، یعنی نمی‌توانم بگویم حتی یک درصد آنها خارجی است و تماماً بومی است؛ در نیروهای مسلح، ارتش و نیروهای چهارگانه ارتش و صنایع وزارت دفاع با کار مشترک ساخته می‌شود. به طور قطع شرکت‌های دانش‌بنیان در همکاری برای ساخت پهپاد بسیار مؤثر هستند، هم پهپاد و هم مهمات پهپاد، این مسئله حائز اهمیت است، زیرا جمع این‌ها، توان پهپاد را بالا می‌برد که همه اینها بومی است و در داخل کشور ساخته می‌شود؛ شرکت‌های دانش‌بنیان به این موضوع بسیار علاقه‌مند هستند، قشر جوان برای جذب ارتش و وزارت دفاع بسیار علاقه‌مند هستند و به این کار می‌پردازند و پرداخته‌اند. امروز ادعا می‌کنیم یکی از قدرت‌های برتر پهپادی در جهان هستیم و این توانمندی وجود دارد، زیرا انواع پهپادهایی که ساخته شده این را نشان می‌دهد ما چه پهپادهایی در اختیار داریم.
به گزارش ایسنا به نقل از ارتش، وی بیان داشت: پهپاد با موضوع شناسایی، توانمندی رزمی و انهدامی داریم و این پهپادی است که می‌تواند موشک حمل کند، پهپادی که می‌تواند بمب حمل کند و پهپادی داریم که می‌تواند سامانه اخلالگری با خود داشته باشد و حتی پهپادی داریم که می‌تواند اهداف را در روی زمین شناسایی و یا در هوا شناسایی، رصد و کنترل کند، در دریا هم به همین ترتیب، می‌تواند از روی شناور پرواز کند، در آسمان بالای دریا حضور داشته باشد، هدفش را در دریا پیدا و بنا به دستور به هدف حمله کند. پهپاد با این ویژگی‌ها به دست توانمند جوان ایرانی در نیروهای مسلح ارتش و سطح کشور ساخته شده است، این نشان می‌دهد که توانمندی ما در بحث دانش ساخت پهپاد بسیار بالا است و روی لبه دانش حرکت می‌کنیم و به طور قطع می‌توانیم نیازمندی آینده را تأمین کنیم. این اتفاق زمانی می‌افتد که در همه ابعاد با تحریم روبه‌رو هستیم، اما از آنجایی که خواستن، توانستن است و تکیه بر قشر جوان می‌تواند ما را به نتیجه برساند با فکر باز، ذهن روشن، عشق و علاقه و انگیزه با همه تحریم‌هایی که وجود داشته است، دست توانمند جوان ایرانی امروز این را برای ما به نتیجه رسانده است.
امیر سیاری در مورد ویژگی‌های پهپاد کمان ۱۹ اظهار داشت: حجم و وزن پهپاد کم است اما دستگاه‌هایی روی آن نصب شده که توانمندی انجام مأموریت‌های محوله را به خوبی دارد. مأموریت پهپاد کمان ۱۹ انجام اخلال راداری و ارتباطی هواپایه است و این در رزمایش امسال رونمایی شد و مورد ارزیابی قرار گرفت. ابابیل، کمان، کرار، مهاجر انواع و اقسام پهپادهایی است که در رزمایش اخیر مورد ارزیابی قرار گرفت و از قدیم تا به حال هم بوده‌اند، منتهی هرکدام از این‌ها که نام‌شان را می‌آورم نسبت به گذشته تفاوت‌هایی دارد، حتی اگر ظاهرش تغییر نکرده باشد، اما نرم‌افزار و امکاناتش به‌گونه‌ای تغییر کرده که نسبت به گذشته کاملاً متفاوت است.
معاون هماهنگ‌کننده ارتش در مورد ویژگی‌های پهپاد کرار گفت: کرار به موشک هوا به هوا مجهز است و قادر است اهدافش را در آسمان پیدا و دنبال کند، قفل راداری روی آن داشته باشد و اهداف را با موشک مورد اصابت قرار دهد. این یک دستاورد بسیار ارزشمندی است که در این رزمایش پهپادی به معرض نمایش گذاشته شد و اگر دشمنان نسبت به این حساس هستند، می‌شود گفت که حق دارند، دستیابی به این دانش با وجود همه تحریم‌ها موفقیت بسیار بزرگی است.
وی بیان داشت: عملیات در فضای جنگ الکترونیک‌ طوری است که این عملیات قادر است ارتباطاتی را از بین ببرد و سیستم ناوبری را مختل و مشکلاتی ایجاد کند، عملیات‌مان را در فضای جنگ الکترونیک به خوبی انجام دادیم، عملیات به شکل ۳۶۰ درجه را به خوبی انجام دادیم و به صورت انبوه اقدمات را انجام دادیم یعنی پروازهای پهپادی جمع، انبوه، ۳۶۰ درجه در فضای جنگال با ویژگی‌هایی که مهمات این‌ها داشت، یعنی زدن اهداف نقطه‌ای روی زمین و هوا و مورد اصابت قرار دادن اهداف شناور در دریا انجام شد.
امیر سیاری تأکید کرد: پهپادی که بالای سر شناور آمریکایی رفت، درست بالاسر ناوشکن آمریکایی بود، شناورهای فرامنطقه‌ای زمانی که در منطقه هستند، هرگونه وسیله پروازی به آنها نزدیک شود در فاصله ۵ مایلی به آن تذکر می‌دهند، اما چطور پهپاد ما می‌تواند پرواز کند و درست بالای سر ناوشکن حضور پیدا کند و تصاویرش را منتشر کند؟! پهپاد ما عمودپرواز است که خودِ این نیز نیاز به دانش بالایی دارد و نیاز به باند ندارد، برد و مداومت پروازی زیادی هم دارد.
معاون هماهنگ‌کننده ارتش گفت: قسمتی از توان نیروی پهپادی، پدافند ارتش، نیروی هوایی و نیروی دریایی ارتش و جنگال راهبردی ارتش را در این رزمایش مشترک به کار گرفتیم، یعنی خواستیم به طول کامل معنای مشترک بودن جلوه کند.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟