loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. درخواست سردار تنگسیری از معاون اول رئیس‌جمهور برای تشکیل کارگروه رفع مشکل جزایر سه‌گانه   ۱۴۰۲/۰۷/۰۳ سردار علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب

طاهر مهدوی بازدید : 8 سه شنبه 04 مهر 1402 نظرات (0)

.

درخواست سردار تنگسیری از معاون اول رئیس‌جمهور

برای تشکیل کارگروه رفع مشکل جزایر سه‌گانه  

۱۴۰۲/۰۷/۰۳

ضرورت تشکیل کارگروه رفع مشکلات جزایر سه‌گانه/مخالفت نیروی دریایی سپاه با  صید ترال - ایسنا
سردار علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در برنامه تلویزیونی ثریا که از شبکه اول سیما پخش شد، خاطرنشان کرد: با نگاه به تاریخ مشاهده می‌کنیم که خلیج‌فارس از گذشته تاکنون پسوند فارسی و ایرانی داشته است که در اسامی آن به زبان‌های مختلف مشاهده می‌شود.
وی بیان داشت: طولانی‌ترین ساحل در خلیج‌فارس متعلق به ایران است که یک هزار و ۳۷۵ کیلومتر را شامل می‌شود‌. کمترین عرض خلیج‌فارس در تنگه هرمز است از جزیره لارک تا جزیره سلامه و بیشترین عرض آن ۳۸۰ کیلومتر است.
به گزارش فارس، سردار تنگسیری گفت: اگر به تاریخ بازگردیم در قرن پانزدهم میلادی یعنی سال ۱۵۰۸ میلادی مشاهده می‌کنیم، پرتغالی‌ها با قایق‌ها و کشتی‌های بادبانی خود از فاصله دور به این منطقه سفر کرده و با مشقت فراوان در ساحل جاسک و مسقط مستقر شده بودند. سپس در جزیره هرمز، بندرعباس و قشم نیز مستقر می‌شوند.
فرمانده نیروی دریایی سپاه با بیان اینکه هنگام حمله پرتغالی‌ها به بندرعباس و استقرار در آن هنوز نفت و گاز این منطقه کشف نشده بود، تصریح کرد: آنها به دلیل اهمیت منطقه خلیج‌فارس در آن مستقر شده بودند و یک قلعه به نام آلوکرک نیز در جزیره هرمز ساخته‌اند.
وی گفت: پرتغالی‌ها برای ساخت این قلعه سنگ خاصی را از زیرزمین استخراج کرده و آنها را با ساروج به یکدیگر متصل کرده بودند. ساخت این قلعه ۳۵ سال به طول می‌انجامد و پرتغالی‌ها ۱۱۷ سال در این منطقه حضور داشته‌اند.
سردار تنگسیری با بیان اینکه جزایر سه‌گانه ایران بهترین صیدگاه ماهی است، اظهار داشت: این سه جزیره و به همراه جزایر فارور، سیری و فارورگان (فارور کوچک) بر آبراه‌های ورودی و خروجی تسلط کامل دارند.
فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: آب در خلیج‌فارس به شکل دوار حرکت می‌کند به نحوی که از قسمت شمال آن حرکت خود را آغاز کرده و با گردشی که انجام می‌دهد، رسوبات را در قسمت جنوبی خلیج‌فارس ته‌نشین می‌کند.
وی با‌اشاره به موقعیت جغرافیایی خلیج‌فارس، عنوان کرد: ما در خلیج‌فارس آب بین‌المللی نداریم چرا که این منطقه فلات قاره است، فلات قاره ادامه خشکی‌ها یک کشور در زیر آب است که عمق آن کمتر از ۲۰۰ متر باشد که این عدد در خلیج‌فارس ۹۹ متر است.
سردار تنگسیری بیان داشت: کنترل آبراه ورودی به تنگه هرمز بر عهده ما قرار دارد. ما کنترل باند را در قشم راه‌اندازی کرده‌ایم و این افتخار جمهوری اسلامی ایران است که پس از انقلاب اسلامی این اتفاق رخ داد و نیروی دریایی سپاه این کار را انجام داد. اکنون هم از تمام کشتی‌ها سؤال می‌شود و به سؤالات پاسخ می‌دهند.
فرمانده نیروی دریایی سپاه با بیان اینکه روزانه ۸۵ فروند شناور از تنگه هرمز عبور می‌کنند که عمدتاً ‌تانکرهای نفتی هستند، گفت: بیش از ۶۰ درصد نفت جهان از این منطقه خارج می‌شود. خلیج‌فارس از حیث منابع گاز نیز دومین منطقه گازی جهان است که ما و قطر دارنده منابع گازی این منطقه هستیم.
دعوت می‌کنم جوانان عزیز از قابلیت‌ها و زیبایی‌های خلیج‌فارس و جزایر آن بازدید کنند
سردار تنگسیری ضمن دعوت از جوانان کشورمان برای بازدید از خلیج‌فارس و جزایر آن، ابراز داشت: دعوت می‌کنم جوانان عزیز از قابلیت‌ها و زیبایی‌های خلیج‌فارس و جزایر آن بازدید کنند. خوشبختانه ما هم در شمال و هم در جنوب کشورمان دریا داریم و یک کشور ذوالبحر محسوب می‌شویم.
رهبر انقلاب همیشه از احوال مردم جزایر هرمز، قشم و لارک و همه این جزایر و آبادانی ‌آن‌ها سؤال می‌کنند
وی با بیان اینکه رهبر انقلاب ‌اشراف کاملی بر جزایر دارند و تاکید دارند که این جزایر را با اسامی ایرانی آنها نام ببریم، بیان داشت: رهبر انقلاب همواره می‌فرمایند صاحبان جزایر مردم ساکن در این مناطق هستند. ایشان همیشه از احوال مردم جزایر هرمز، قشم و لارک و همه این جزایر و آبادانی ‌آن‌ها سؤال می‌کنند.
فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: همسایگان ما باید این را بدانند که سخنان ما از باب دلسوزی است و همواره می‌گوییم که هیچ‌گاه بیگانگان در منطقه ما امنیت‌ساز نیستند. اگر بیگانگان از لفظ گاو شیرده استفاده می‌کنند، همسایگان ما باید بدانند که پس از اینکه شیر این گاو تمام شود آن را ذبح می‌کنند.
سردار تنگسیری بیان داشت: من به عنوان یک سرباز مسلمان درخواست می‌کنم و به همسایگانمان توصیه می‌کنم که باور کنید بیگانگان به دو عنوان در منطقه هستند؛ اولاً، فروش تسلیحات و دوماً، بردن نفت و سوءاستفاده از این منطقه.
وی گفت: ما خود را خادم مردم می‌دانیم و وظیفه داریم به آنها خدمت‌رسانی کنیم. درخواست می‌کنم از برادر عزیزم جناب آقای مخبر تا یک کارگروه برای رفع مشکلات جزایر سه‌گانه ایجاد کنند.
سردار تنگسیری ضمن‌اشاره به حضور خود در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، بیان داشت: از اعضای کمیسیون تشکر می‌کنم که به جزایر سفر کردند و بازدیدی از این جزایر داشتند. مجلس واقعا در قبال جزایر حساسیت خاصی دارد، من روزهای گذشته با آقای قالیباف صحبت کردم و او حساسیت بالایی نسبت به این قضیه نشان داد.
می‌توانیم بهترین گردشگری را در جزایر سه‌گانه ایجاد کنیم
فرمانده نیروی دریایی سپاه با‌اشاره به مزایای گردشگری جزایر سه‌گانه، گفت: می‌توانیم بهترین گردشگری را در این منطقه ‌ایجاد کنیم. مردم روزهای پنجشنبه و جمعه مستقیم از تهران به این منطقه سفر کنند و به جای کشورهای خارجی پول‌های خود را در این منطقه هزینه کنند.
سردار تنگسیری با بیان اینکه نیروی دریایی سپاه همواره حامی ماهیگیران بوده و با صید ترال مخالف است، عنوان کرد: تعدادی کشتی‌های صیادی صنعتی بیگانه به منطقه ما آمدند و صید ترال انجام دادند. نیروی دریایی سپاه ۲۰ فروند از کشتی‌هایی که صید ترال انجام می‌دادند را توقیف کرد، صید ترال را در این منطقه ممنوع کرده‌ایم.
وی گفت: در بحث ماهیگیری در این منطقه و جزایر، اگر مردم به این منطقه بیایند نیاز به شغل وجود دارد. شغلی که می‌شود علاقه‌مندی عزیزان را به دریا افزایش دهیم، ماهیگیری است. هم کسب و کار حلال است و هم می‌توانیم سهم خود را از دریا برداشت کنیم.
فرمانده نیروی دریایی سپاه بیان داشت: ما از آقای حسینی رئیس‌سازمان شیلات تقاضا داریم که مجوز ماهیگیری برای جزایر نازعات را به صورت ویژه صادر کنند تا بتوانیم جمعیت را مطابق با فرمان رهبر انقلاب افزایش دهیم. ما می‌توانیم جمعیت این منطقه را افزایش داده و این منطقه را به قطب اقتصادی، گردشگری و مسکونی تبدیل کنیم.
ورود شناور‌های هسته‌ای به خلیج‌فارس ممنوع است
به گزارش تسنیم، سردار تنگسیری همچنین اظهار داشت: کشور‌های بیگانه مانند آمریکا، فرانسه و سایرین، زیردریایی‌های سوخت هسته‌ای دارند. با توجه به اینکه خلیج‌فارس یک منطقه بسته است، اگر اتفاقی برای یکی از زیردریایی‌ها رخ بدهد و رآکتور زیردریایی مشکل پیدا کند و یا با شناور‌های دیگر تصادف داشته باشد باعث می‌شود تا این منطقه به مدت 11 سال دچار آلودگی شود. یعنی به مدت 11 سال ماهی و آبزیان دریایی در این منطقه نخواهند بود و آب آن غیر قابل استفاده می‌شود. در واقع، یک فاجعه برای منطقه خلیج‌فارس رخ خواهد داد.
وی سپاه گفت: جالب این‌جاست که همین کشور‌ها، شناور‌های هسته‌ای خود را داخل خلیج‌های بسته نمی‌برند، اما این کار را در خلیج‌فارس انجام می‌دهند در صورتی که انجام آن ممنوع است و نباید اتفاق بیفتد.
ساخت پهپاد آب‌نشین و هیبریدی توسط سپاه
خبر دیگر اینکه، سردار تنگسیری در گفت‌وگویی اظهار داشت: نیروی دریایی سپاه به دست جوانان خود پهپادهایی را که از روی آب پرواز می‌کنند و روی آب می‌نشینند، ساخته است. این قابلیتی است که در آینده اعلام می‌شود.
فرمانده نیرویی دریایی سپاه گفت: نیروی دریایی سپاه پهپادهایی هیبریدی هم ساخته که با یک موتور پرواز می‌کنند و موتور دوم، پیشران است و می‌تواند تا ۱۵ ساعت گشت شناسایی داشته باشد.
به گزارش مهر، وی در حاشیه رژه نیروهای مسلح نیز گفته بود: موفقیت‌های دیگری مانند تجهیز شناورهای راکت‌انداز به موشک نیز در دنیا بی‌سابقه است؛ ساخت زیردریایی‌های هوشمند با بُردهای بسیار زیاد و آزمایش موفقیت‌آمیز آنها از دیگر دستاوردهای منحصر به فرد نظامیِ جمهوری اسلامی ایران است. در شرایط تحریم کامل، ساخت پهپاد به پیشرفت‌های بزرگی رسید و از پهپادهای آب‌نشین تا پرنده از روی آب ساخته شد.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟