loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. امیرعبداللهیان: به حمایت از دولت و ملت سوریه ادامه می‌دهیم   ۱۴۰۲/۰۶/۳۱ قائم‌مقام وزیر خارجه سوریه پنج‌شنبه ۳۰ شهریور در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل با و

طاهر مهدوی بازدید : 18 شنبه 01 مهر 1402 نظرات (0)
.
امیرعبداللهیان:
به حمایت از دولت و ملت سوریه ادامه می‌دهیم
  ۱۴۰۲/۰۶/۳۱

امیرعبداللهیان: به حمایت از دولت و ملت سوریه ادامه می‌دهیم - حیات

قائم‌مقام وزیر خارجه سوریه پنج‌شنبه ۳۰ شهریور در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در این دیدار با ‌اشاره به گفت‌وگوهای خوب انجام شده با رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر و وزیر خارجه سوریه در سفر اخیرش به دمشق، گفت: خوشبختانه مشورت‌ها و همکار‌ی‌ها بین دو کشور در عالی‌ترین سطح ادامه دارد.
وزیر امور خارجه بر لزوم پایبندی همه طرف‌ها به حمایت از تحکیم ثبات و امنیت در سوریه و احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور تأکید کرد و گفت: ایران در حوزه بین‌المللی از  جمله سازمان ملل متحد به سیاست‌های اصولی خود در حمایت از دولت و ملت سوریه ادامه خواهد داد.
 قائم‌مقام وزیر خارجه سوریه نیز تحریم‌های آمریکا را یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش سختی‌های مردم سوریه دانست و گفت: «مردم سوریه بیشترین آسیب‌ها را از این تحریم‌ها متحمل می‌شوند، هر چند دولت سوریه بیشترین تلاش خود را برای کاهش رنج‌های مردم انجام می‌دهد». در این دیدار آخرین تحولات سوریه مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار گرفت.
امیرعبداللهیان: جنگ را راه‌حل بحران اوکراین نمی‌دانیم
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه پنج‌شنبه ۳۰ شهریورماه با «دنیس فرانسس» رئیس ‌مجمع عمومی سازمان ملل متحد دیدار و گفت‌وگو کرد. وزیر امور خارجه ضمن ابراز خرسندی از این دیدار گفت «توجه شما به ارزش‌های انسانی در تحولات پیچیده کنونی دنیا بسیار ارزشمند است و شما در نقطه مهمی از تحولات بین‌المللی مسئولیت ریاست مجمع عمومی سازمان ملل را در اختیار دارید و این فرصت مهم در اختیار دارید که‌ ایده‌های ارزشمندتان را دنبال کنید».
وزیر امور خارجه گفت: ما در اوکراین جنگ را راه‌حل نمی‌دانیم، همچنین سرنوشت ملت اصیل فلسطین برای ما مهم است و معتقدیم که سازمان ملل به‌ عنوان مرجع صلح و امنیت در جهت احقاق حقوق ملت فلسطین باید توجه ویژه‌ای داشته باشد.
رئیس ‌دستگاه دیپلماسی تأکید کرد: برای ما مهم است که در مجمع عمومی تصمیمات از طریق حداکثر مشارکت جمعی حاصل شود که نتیجه آن اعتبار بخشی بیشتر به مجمع عمومی خواهد بود. دنیس فرانسس رئیس‌ مجمع عمومی سازمان ملل نیز ضمن ابراز خرسندی از این دیدار و تجلیل از تمدن قدیمی و غنی ایران گفت: به‌رغم شرایط پیچیده و تنش‌های زیاد بین‌المللی که هر کسی سعی دارد موضع خود را داشته باشد، ما تلاش می‌کنیم که به این تنوع احترام بگذاریم و در عین حال به حل مشکلات کمک کنیم و اینکه جهان جای بهتری برای زندگی بشریت و فرزندان آنها در آینده باشد.
ضرورت ترسیم نقشه راه توسعه روابط ایران و اکوادور
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در ادامه دیدارهایش در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، عصر پنج‌شنبه ۳۰ شهریور با «گوستاو مانریک»وزیر امور خارجه اکوادور در محل اقامت خود دیدار و گفت‌وگو کرد.
وزیر امور خارجه تقویت روابط با کشورهای حوزه آمریکای لاتین را برای جمهوری اسلامی ایران حائز اهمیت خواند و گفت: اخیرا به همراه رئیس‌ جمهور سفری به آمریکای لاتین داشتیم و امیدوارم که در مرحله آتی فرصت دیدار از کشور شما به منظور تقویت روابط دوجانبه فراهم شود.
امیرعبداللهیان همچنین عضویت اکوادور در شورای امنیت سازمان ملل را تبریک گفت و افزود: مواضع سازنده کشور شما موجب اعتبار شورای امنیت خواهد بود.
گوستاو مانریک وزیر امور خارجه اکوادور نیز ضمن ابراز خرسندی از این دیدار گفت: علاقه‌مند به توسعه روابط با ایران در زمینه‌های مختلف زیرساختی، انرژی، گردشگری، فرهنگی، شیلات و آبزیان هستیم و مشورت‌ها و گفت‌وگوهای مشترک را برای تقویت روابط دو کشور ادامه خواهیم داد.
وزیر خارجه مالت: علاقه‌مند به همکاری‌های سازنده با ایران هستیم
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران عصر پنج‌شنبه ۳۰ شهریور به وقت محلی در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک با «یان بورگ» وزیر امور خارجه، امور اروپایی و تجارت مالت دیدار و گفت‌وگو کرد.
وزیر امور خارجه به ظرفیت‌های همکاری دو کشور در زمینه‌های شیلات، کشاورزی، دارو و فناوری ‌اشاره کرد و گفت: علاقه‌مند به تقویت همکاری دو کشور در زمینه‌های بندری و کشتیرانی هستیم. 
وی همچنین با ‌اشاره به عضویت مالت در شورای امنیت سازمان ملل، آن را یک فرصت برای نقش‌آفرینی سازنده در فضای بین‌المللی خواند. امیرعبداللهیان همچنین با‌ اشاره به عضویت مالت در اتحادیه اروپا و ساختارهای اروپایی، گفت: در دیدار با آقای بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا توافق کردیم که گفت‌وگوهای قوی‌تری بین ایران و اتحادیه اروپا انجام شود. یان بورگ وزیر امور خارجه، امور اروپایی و تجارت مالت نیز ضمن ابراز خرسندی از این دیدار گفت: علاقه‌مند به همکاری‌های دوستانه و سازنده با ایران هستیم. 
سفر وزیر خارجه امارات به تهران در آینده نزدیک
حسین امیرعبداللهیان در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل با شیخ عبدالله بن زاید وزیر امور خارجه امارات دیدار و گفت‌وگو کرد.
امیرعبداللهیان در این دیدار ضمن تشکر از میزبانی گرم طرف اماراتی در سفر اخیرش به امارات و نیز گفت‌وگوهای بسیار خوب انجام شده، گفت: شاهد تحولات سریعی در منطقه هستیم و لازم است اجرای توافقات فیمابین دو کشور نیز با همان سرعت به پیش برود. امیرعبداللهیان با ابراز خرسندی از حجم بالای تبادل تجاری بین دو کشور و با ‌اشاره به تأکید مشترک در دیدار با شیخ محمد بن زاید رئیس‌ امارات در گفت‌وگوهای ابوظبی برای دستیابی به سقف بالاتری از روابط تجاری، بر لزوم تمهید برگزاری دور بعدی اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور تاکید کرد. 
وزیر امور خارجه دعوت آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور از شیخ محمد بن زاید رئیس ‌امارات و نیز دعوت خود از همتای اماراتی برای سفر به ایران را تجدید کرد. شیخ عبدالله بن زاید وزیر خارجه امارات نیز ضمن اظهار خرسندی از این دیدار و تشکر از دعوت به‌عمل آمده، از تمایل خود برای سفر به ایران در آینده نزدیک خبر داد و گفت: لازم است مقدمات سفر رئیس ‌امارات به ایران را نیز فراهم کنیم. وی همچنین بر ضرورت امضای موافقتنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف با هدف کمک به افزایش تجارت میان دو کشور تأکید کرد. در این دیدار همچنین برخی دیگر از زمینه‌های همکاری مشترک بین دو کشور از جمله همکاری‌های کنسولی مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار گرفت.
دعوت امیرعبداللهیان از وزیر خارجه آفریقای جنوبی برای سفر به ایران
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد با «نالدی پاندور» وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی دیدار و گفت‌وگو کرد.
امیرعبداللهیان با تبریک به آفریقای جنوبی برای برگزاری موفق اجلاس سران بریکس، از ابتکارات بسیار خوب آفریقای جنوبی در خصوص مجموعه بریکس و نیز حمایت مؤثر از عضویت کامل ایران در بریکس تشکر کرد. وی افزود: شما پیام مهمی برای چندجانبه‌گرایی در جهان فرستادید و در این زمینه نقش تعیین‌کننده‌ای از طریق بریکس ایفا کردید.
 امیرعبداللهیان گفت: برای ما رابطه با آفریقای جنوبی یک اولویت بسیار مهم است و ما هیچ محدودیتی برای توسعه روابط با این کشور نداریم.
وی از عضویت ایران در بریکس ابراز خرسندی کرد و با ‌اشاره به درخواست کشورهای مختلفی در جهان برای عضویت و همکاری در بریکس، ابراز امیدواری کرد که بریکس یک تشکل پیش رو برای تحولات آتی جهانی باشد. در این دیدار همچنین برخی دیگر از موضوعات مورد  علاقه دو کشور در حوزه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار گرفت.
تصمیم ایران و جیبوتی برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک
حسین امیرعبداللهیان و «محمود علی یوسف» وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، (پنج‌شنبه
۳۰ شهریورماه/ ۲۱ سپتامبر، در نیویورک و در حاشیه هفتاد و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک دیدار و گفت‌وگو کردند.
 در پی این دیدار، جمهوری اسلامی ایران و جمهوری جیبوتی در راستای منافع و آرمان‌های دو ملت خود تصمیم گرفتند روابط دیپلماتیک خود را از سر بگیرند. این نخستین دیدار وزرای خارجه دو کشور بعد از قطع رابطه جیبوتی با ایران پس از حادثه سفارت عربستان در تهران است. جیبوتی در آن زمان و به تبعیت از عربستان اقدام به قطع رابطه با ایران کرد. پس از احیای روابط دیپلماتیک ایران و عربستان تعدادی از کشورهایی که در تبعیت از عربستان اقدام به قطع رابطه با ایران کرده بودند، از آمادگی برای از سرگیری روابط با ایران خبر دادند که از آن جمله می‌توان به سودان و کومور ‌اشاره کرد. 
قدردانی وزیر خارجه لبنان از حمایت سازنده ایران از این کشور
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در  حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد با  «عبدالله بوحبیب» وزیر امور خارجه لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار موضوعات مورد علاقه دو کشور و نیز آخرین وضعیت روند سیاسی لبنان مورد تبادل نظر قرار گرفت. امیرعبداللهیان گفت: ما برای کمک به روند سیاسی در لبنان براساس تصمیمی که لبنانی‌ها خواهند گرفت، تردید نخواهیم کرد. عبدالله بوحبیب در این دیدار با ‌اشاره به آخرین تحولات لبنان، از حمایت سازنده جمهوری اسلامی ایران از لبنان قدردانی کرد.
استقبال دبیرکل شورای همکاری از اهتمام ایران برای ارتقای سطح همکاری‌ها در منطقه
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه رایزنی‌هایش با مقامات حاضر در نیویورک امشب (پنج‌شنبه) ۳۰ شهریورماه به وقت تهران در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد با «جاسم البدیوی» دبیرکل شورای همکاری خلیج‌فارس دیدار و گفت‌وگو کرد.
 امیرعبداللهیان ضمن ابراز خرسندی از این دیدار و تأکید بر اهمیت گسترش روابط ایران و کشورهای حوزه جنوبی خلیج‌فارس، به سفر اخیر خود به کشورهای حوزه خلیج‌فارس و ابتکار ارائه شده توسط ایران در این سفر ‌اشاره کرد و گفت: ما پیشنهاد تشکیل مجمع گفت‌وگو و همکاری را مطرح کردیم.
همچنین قرار است نشست وزرای خارجه هشت کشور حوزه خلیج فارس به ابتکار دبیرکل سازمان ملل در نیویورک و در حاشیه نشست مجمع عمومی برگزار شود. رئیس ‌دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران افزود: امروز رهبران منطقه بیش از گفت‌وگو به همکاری علاقه نشان می‌دهند، فلذا ابتکار پیشنهادی ایران مورد استقبال قرار گرفت.
امیرعبداللهیان عنوان کرد: هرگونه اختلاف نظر در منطقه لازم است از طریق گفت‌وگوهای سازنده دیپلماتیک مورد حل و فصل قرار گیرد.
البدیوی نیز در این دیدار از روند رو به توسعه روابط بین ایران و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس استقبال و ابراز خرسندی کرد و گفت: منطقه خلیج‌فارس منطقه مهمی است و خوشبختانه در فضای جدید زمینه برای همکاری‌های هر‌چه بیشتر بین کشورهای منطقه وجود دارد.
قدردانی وزیر خارجه هلند از تلاش‌های ایران برای کمک به صلح و ثبات در منطقه
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پنج‌شنبه ۳۰ شهریورماه در  حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد با خانم
«هانکه برونس اسلات» وزیر امور خارجه هلند دیدار و گفت‌وگو کرد.
امیرعبداللهیان ضمن تبریک مجدد انتصاب خانم «هانکه برونس اسلات» به عنوان وزیر خارجه هلند، گفت: همانند روابط خوب با وزیر خارجه سابق، برای ادامه گفت‌وگو و تقویت همکاری با شما آماده هستیم.
امیرعبداللهیان بر آمادگی ایران برای تقویت روابط با هلند و نیز اتحادیه اروپا تاکید کرد و افزود: زمینه‌های مختلفی برای همکاری از جمله در زمینه‌های محیط زیست، آب و همکاری‌های صنعتی داریم. وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد، ایران برای مبارزه با تروریسم هزینه‌های زیادی داد و تجارب ارزنده‌ای در این زمینه دارد و برای گفت‌وگو و تبادل تجربه در این زمینه آمادگی داریم.
خانم «هانکه برونس اسلات» وزیر خارجه هلند نیز ضمن ابراز خرسندی از این دیدار، گفت روابط دیپلماتیک دو کشور ایران و هلند بسیار قدیمی است و علاقه‌مندیم این روابط و همکاری‌های دیپلماتیک تقویت شود. 
وزیر خارجه هلند همچنین از تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران برای کمک به صلح و ثبات در منطقه تشکر کرد و برای تداوم تماس‌ها و گفت‌وگوهای سازنده با همتای ایرانی اظهار آمادگی نمود.
امیرعبداللهیان به مانیل دعوت شد
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه پنج‌شنبه ۳۰ شهریور در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد با «انریکه مانالو» وزیر امور خارجه فیلیپین دیدار و گفت‌وگو کرد.
امیرعبداللهیان با ابراز خرسندی از این دیدار گفت: «تاریخ روابط قدیمی و دوستانه دو کشور، سرمایه بسیار خوبی برای روابط آینده ماست». وی با ابلاغ سلام رئیس‌جمهور به همتای وی افزود: علاقه‌مندیم دیپلماسی سران بین دو کشور بیش از گذشته فعال شود. وزیر امور خارجه با‌ اشاره به حرکت جهانی به سمت چندجانبه‌گرایی، این روند را برای کشورهایی مثل ایران و فیلیپین یک فرصت دانست. وی افزود: «در سازمان‌های بین‌المللی دیدگاه‌های مشترک و همکاری‌های خوبی داریم و مایل هستیم این همکاری‌ها ادامه یابد». انریکه مانالو وزیر خارجه فیلیپین نیز با اشاره به روابط و همکاری‌های خوب دو کشور گفت: «زمینه‌های متنوعی برای همکاری داریم و می‌توانیم زمینه همکاری‌های دو کشور را در زمینه‌های جدید مورد علاقه فراهم کنیم». وی بر اهمیت تقویت تبادلات فرهنگی بین دو کشور تأکید کرد.
به گزارش فارس، وزیر خارجه فیلیپین با ‌اشاره به اینکه در خصوص احترام به حقوق بین‌المللی ‌و حمایت از چندجانبه‌گرایی در حوزه بین‌المللی با هم‌ نگاه مشترک داریم، گفت: همیشه روابط ما هم در حوزه دوجانبه هم بین‌المللی از جمله در سازمان ملل خوب بود و آماده ادامه این همکاری‌ها هستیم.

 

 

 باقری: گفت‌وگوی صریحی با انریکه مورا در نیویورک داشتم

دیدار علی باقری و انریکه مورا ‏در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل |  شهرآرانیوز

معاون سیاسی وزیر امور خارجه با بیان اینکه گفت‌وگوهای صریحی در مورد بسیاری از حوزه‌های روابط ایران و اتحادیه اروپا و تحولات مربوط به مذاکرات رفع تحریم با انریکه مورا داشته، گفت: رایزنی‌ها در آینده، ادامه خواهد داشت.
علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در حاشیه هفتاد و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل با «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و گفت‌وگو کرد. باقری که پیش از این و در نیویورک هم با مدیران سیاسی سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلیس دیدار و گفت‌وگو کرده بود، امشب (پنجشنبه) ۳۰ مرداد ماه از دیدار و گفت‌وگوی صریحش با انریکه مورا معاون جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خبر داد.
وی در این خصوص در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: ‏در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل، با انریکه مورا ملاقات کردم. ما گفت‌وگوهای صریحی در مورد بسیاری از حوزه‌های روابط ایران و اتحادیه اروپا، از جمله تحولات مربوط به مذاکرات رفع تحریم داشتیم. 
معاون وزیر امور خارجه یادآور شد: رایزنی‌ها در آینده، ادامه خواهد داشت. جوزپ بورل هم اخیرا در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل با حضور در محل اقامت حسین امیرعبداللهیان با وی دیدار و گفت‌وگو کرده بود. در آن ملاقات باقری و مورا نیز حضور داشتند. علی باقری پیش از این از برگزاری نشست‌ با طرف‌های مذاکره‌کننده در برجام خبر داده بود و گفته بود که در حاشیه مجمع عمومی در نیویورک تاریخ‌هایی را برای مذاکره با دست‌اندرکاران مذاکرات تعیین کرده‌ایم.
ریابکوف: روسیه برای ازسرگرفتن کار بر روی برجام آمادگی دارد
«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه در گفت‌وگو با خبرگزاری «اسپوتنیک» اظهار داشت ارتباطی میان تبادل زندانی بین ایران و آمریکا و از سرگیری مذاکرات برجام وجود ندارد، اما سیگنالی است مبنی بر اینکه درک متقابل امکان‌پذیر است.
وی افزود: روسیه آماده است تا در صورت بروز درک مناسب از سوی همکاران غربی کار بر روی برجام را در وین از سر بگیرد. ریابکوف در‌اشاره به تبادل زندانی اخیر بین ایران و آمریکا گفت: «مسکو معتقد است تبادل زندانیان بین ایالات متحده و ایران تغییر اساسی در روابط تهران و واشنگتن ایجاد نمی‌کند». این مقام روس همچنین گفت سفر «علی باقری کنی» معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران به روسیه در سال جاری بعید نیست. 
اخیراً «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در پیامی در ایکس (توئیتر سابق) خواستار بازگشت به میز مذاکرات و توافقات سریع برای احیای برجام شد. وی در پیام خود به نشست اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی‌اشاره کرد و گفت: «در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، کشورهای غربی، فهرست بلندی از نگرانی‌ها درباره انحرافات ایران از پارامترهای برجام ارائه کردند. پاسخ ما این است: بگذارید به مذاکرات بازگردیم، و توافق برای احیای برجام را نهایی کنیم و نگرانی‌ها یکی یکی ظرف چهار ماه برطرف
می‌شود».
«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه هم تصمیم اخیر تروئیکای اروپا (بریتانیا، فرانسه و آلمان) برای حفظ تحریم‌های هسته‌ای و موشکی علیه جمهوری اسلامی ایران را نقض توافقات برجامی خواند.
سخنگوی وزارت خارجه روسیه شنبه در بیانیه‌ای با‌اشاره به توافقات ۲۰۱۵ برجام بین ایران و گروه موسوم به ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) که ایالات متحده به صورت یک‌جانبه از آن خارج شد، تصریح کرد:‌ «مسکو به شدت قصد بریتانیا، آلمان و فرانسه برای نقض عامدانه مفاد برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل را محکوم می‌کند». وی تأکید کرد تصمیم سه کشور اروپایی از روی خشم گرفته و دقیقاً در زمانی گرفته شده که شرایطی خاص برای «احیای برجام» از طریق مذاکرات غیرمستقیم بین جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا به وجود آمده است.
به گزارش فارس، سخنگوی وزارت خارجه روسیه با‌اشاره به این موارد تصریح کرد: «از طرف‌‌های اروپایی برجام می‌خواهیم که هرچه سریع‌تر مسیر مخرب خود را تغییر داده و با پایبندی کامل به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل به طور کامل به تعهدات بین‌المللی‌شان پایبند باشند».
سرلشکر باقری: تروریست‌های تجزیه‌طلب مسلح باید خلع سلاح شده و از عراق اخراج شوند
رئیس‌ستاد کل نیروهای مسلح همچنین در گفت‌وگویی تلویزیونی که در حاشیه رژه نیروهای مسلح انجام شد، گفت: قرارمان در این بود که این گروهک‌ها ۲۸ شهریور ماه به طور کامل خلع سلاح شده باشند. اما آنچه در این مهلت شش ماهه رخ داد، این بود که فقط قدری از مرزهای کشور ما فاصله گرفته‌اند. وی ضمن قدردانی از آغاز تلاش‌های دولت عراق برای خلع سلاح گروهک‌های تروریستی در اقلیم شمال عراق، تصریح کرد: آنچه در متن قرارداد دبیران شورای عالی امنیت دو کشور آمده، کاملا باید انجام شود. سرلشکر باقری ادامه داد: رئیس‌جمهور محترم فرمودند؛ در کل منطقه اقلیم و همه عراق، نیروهای تجزیه‌طلب تروریست مسلح نباید حضور داشته باشند. این تروریست‌ها باید به طور کامل خلع سلاح شده و از عراق اخراج شوند.
رئیس‌ستاد کل نیروهای مسلح بیان کرد:‌ رئیس‌جمهور فرمودند که نیروهای مسلح چند روزی مهلت بدهند و صبر کنند، ما برای چند روز صبر خواهیم کرد و تیم‌های ناظر را به این منطقه می‌فرستیم تا بررسی کنند که آیا این خلع سلاح به طور کامل انجام شده است یا خیر.
وی خاطرنشان کرد:‌ پس از این اتفاق برای چگونگی اقدام خود تصمیم می‌گیریم.

طبق پیش‌بینی نماینده مجلس سنای مصر
  السیسی و رئیسی با هم دیدار خواهند کرد

السیسی و رئیسی با هم دیدار خواهند کرد

سماء سلیمان عضو کمیسیون امور خارجه و عربی آفریقای مجلس سنای مصر و دبیر امور سیاسی حزب حافظان میهن مصر به تحولات جدید در روابط میان مصر و ایران واکنش نشان داد.
وی افزود: دیدار حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه ایران با سامح شکری وزیر خارجه مصر دال بر تمایل طرفین برای تقویت روابط و همکاری است.
خانم سماء سلیمان بیان کرد: این دیدار فرصتی برای طرفین بود تا از ضوابط و عوامل تعیین‌کننده حاکم بر روابط دو کشور آگاه شوند تا روابط را به نحوی که منافع دو ملت مصر و ایران را برآورده سازد، توسعه دهند.
وی از تاریخ و تمدن و ‌اشتراکات فرهنگی به عنوان بستر روابط نام برد و اینکه از طریق تداوم گفت‌وگو می‌توان مسیر را هموار کرد.
این نماینده مجلس سنای مصر ادامه داد: تقویت روابط دارای نتایج منطقه‌ای مثبتی هم خواهد بود.
وی پیش‌بینی کرد که نشستی در سطح سران دو کشور برگزار شود و طی ماههای آتی مصر و ایران به دیدگاه فراگیر و مشترکی برسند.
به گزارش مهر، سماء سلیمان تاکید کرد: تصمیم مصر برای حضور گردشگران ایرانی در مصر به مثابه گامی به سمت تقویت روابط سیاسی میان دو کشور است و این رویداد می‌تواند عاملی برای تقویت و عادی‌سازی روابط میان دو کشور در زمینه‌های دیگر از جمله سیاسی و اقتصادی شود.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟