loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. در نشست قالیباف با دختران دانشجو بیان شد:  انتقاد دانشجویان از لایحه عفاف و حجاب‌،  عدم پرداخت حق‌آبه هیرمند و نحوه نظارت بر نمایندگان   ۱۴۰۲/۰۴/۲۸ محمدباق

طاهر مهدوی بازدید : 20 پنجشنبه 29 تیر 1402 نظرات (0)
.
در نشست قالیباف با دختران دانشجو بیان شد:
 انتقاد دانشجویان از لایحه عفاف و حجاب‌، 
عدم پرداخت حق‌آبه هیرمند و نحوه نظارت بر نمایندگان 
 ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
در گفت‌وگوی دختران بسیج دانشجویی با قالیباف چه گذشت؟
محمدباقر قالیباف‌، رئیس‌مجلس شورای اسلامی شامگاه دوشنبه 26 تیرماه در جمع دختران بسیجی شرکت‌کننده در دوره آموزشی ‌تشکیلاتی اسلام ناب حاضر شد و به استماع مطالبات دانشجویان و پاسخ به آنها پرداخت.
محدثه رضایی نماینده دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در این نشست اظهار داشت: قانون رتبه‌بندی که از دهه نود با شعار ارتقای صلاحیت‌های حرفه‌ای، تخصصی و عمومی دانشجو معلمان در دستور کار مجلس قرار گرفت از اساس موجب انحراف این هدف گردید. اما آنچه که از این مصوبه مجلس بر می‌آمد تلاش در جهت همسان‌سازی حقوق بود نه هدف والایی چون ارتقای ‌شأن و منزلت معلم نقاط ضعف موجود در معیار‌های ارزیابی رتبه‌بندی، مانع از تحقق صحیح اهداف معین، ارزیابی کیفیت تدریس معلم و نقش وی در تربیت دانش‌آموزان شده است. حال سؤال اصلی این است که عملکرد مجلس در قبال مطالبات بیان شده چه بوده است.
حنانه مولوی نمایندۀ بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران نیز با بیان اینکه سه‌شنبه‌های نظارتی، اقدامات میدانی و ستادی همگی مهره‌هایی از بازی‌های نظارتی نمایندگان است‌، گفت: چطور می‌شود در جریان ابلاغیۀ معاونت سیاسی وزارت کشور در جهت سلامت انتخابات واکنش شخص شما به مثابه پاسدار قانون چیزی غیر از تذکر قانونی باشد و به منفعت‌طلبی برخی دامن بزند، اصلا هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان در چه مختصاتی قرار دارد؟ عملکرد این هیئت استلزام عملی ایجاد می‌کند یا صرفا برای برخی ظواهر مطرح شده است؟باید به این پرداخت آیا اصلا نظارت نمایندگان بر نماینده، رویکرد مطلوبی است؟در کنار این فضای نظارتی، آن هم با این شرح، بایستی در نظر گرفت اصل ۸۵ قانون اساسی ‌شأنیت قانونگذاری را انحصارا برای این نهاد تعیین می‌کند و حق تفویض این ‌شأنیت را از او می‌گیرد.
تصویب لایحه حجاب را به تعویق نیندازید
عارفه رشنو نماینده دانشجویان بسیجی یزد نیز به لایحه عفاف و حجاب ‌اشاره کرد و گفت: وقت آن نرسیده که همت خود را برای اصلاح و تصویب نهایی این لایحه مضاعف کنید و بیش ازاین تصویب این لایحه را به تعویق نیندازید؟ از ایرادات حقوقی این لایحه هیچ نمی‌گویم که خود بهتر از هرکسی به آن واقف هستید،اما باید در نظر داشت که اولاً اگر قانون بازدارنده نباشد، ناهنجاری را تشدید می‌کند و این یعنی لزوم وجود عنصر بازدارندگی در مواد این لایحه در ثانی تصویب قطعی و نهایی این لایحه، به نوعی جدیت به خرج دادن و دفاع از منطق و عقلانیت اقتدار حاکمیت است؛چرا که تجربه نشان داده است که هرکجا حاکمیت به پشتوانه حمایت مردم، اقتدار به خرج داده است،جریان پیشرانِ هنجارشکن عقب‌نشینی کرده و باقی افراد از انجام اقدام هنجارشکنانه منصرف شده‌اند.
 کوثر گمشادزهی نماینده دانشجویان استان سیستان و بلوچستان در این جلسه با بیان اینکه باید سالانه ۸۳۰ میلیون متر مکعب آب از رودخانه هیرمند که در گذشته متعلق به هر دو کشور بوده وارد خاک ایران شود، گفت: عدم پرداخت حق آبه توسط هیئت حاکمه طالبان مشکلات عمده‌ای از جمله معیشتی، زیست محیطی و غیره را تحمیل کرده است.
وی افزود: ما می‌دانیم این مسئله بر عهده وزارت خارجه است، منتهی مسئله طرح این دغدغه حداقل کاری است که انتظار می‌رود؛ مجلس از وزیر مربوطه پیگیری نماید. حال ما در جهت رسیدگی به دو موضوع زیر مطالبه جدی داریم:
اول پیگیری در راستای نظارتی شما نسبت به وزارت امور خارجه جهت پرداخت حق آبه توسط هیئت حاکمه طالبان و دوم نظارت جهت پیگیری و تسریع در انجام طرح آبرسانی از دریای عمان به سراسر استان سیستان و بلوچستان در موضوع انتقال آب و استفاده از منابع و ظرفیت‌های داخلی بر تامین آب شرب کشاورزی برای استان سیستان و بلوچستان ارائه گزارش شود.
به 80 درصد از وعده‌های خود عمل کردیم
پس از بیان نقطه نظرات نمایندگان دانشجویی، رئیس‌مجلس سخنان خود را آغاز کرد. وی در ابتدا با تقدیر از مجاهدت خواهران دانشجوی بسیجی در اغتشاشات سال گذشته گفت: من در جریان حوادث اخیر سال گذشته در دانشگاه‌ها بودم و با تمام وجود درک می‌کنم که شما چگونه از اسلام و انقلاب دفاع کرده و کسانی که آگاهانه و ناآگاهانه به‌دنبال براندازی بودند را ناامید کرده و آنها را با شکست مواجه کردید.
وی ادامه داد: اوج این موضوع آنجا بود که کشورهای غربی و اتحادیۀ اروپا بعد از شکست در این پروژه، بسیج دانشجویی را تحریم کرد و این نشان از عملکرد صحیح و دقیق شما دارد. چنان‌که امام(ره) نیز فرمودند ببینید دشمن کجا را هدف گرفته است. بنده نیز بعد از این تحریم، در یکی از نطق‌های خود در صحن علنی مجلس از بسیج دانشجویی کشور برای اقداماتی که در این مدت کردند تشکر کردم.
رئیس‌مجلس در بخش دیگری از سخنان خود با‌اشاره به صحبت یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه اگر رهبری نمی‌گفتند انقلابی، ما قبول نداشتیم این مجلس انقلابی است، توضیح داد: ما باید تحلیلمان دقیق باشد. ما برای ارزیابی یک مجموعه باید براساس عملکرد در نظر بگیریم و از قضا عملکردها را طبق وظیفه بسنجیم. وظیفۀ مجلس قانون‌گذاری است.
وی ادامه داد: در سه سال قبل، وقتی توفیق پیدا کردم که به مجلس بیایم، به مردم گفتم با همین فهرستی که به مجلس آمده است تعهداتم را انجام می‌دهم. با اینکه مجلس مثل دیگر دستگاه‌ها نیست؛ در مجلس همه نماینده‌اند و تصمیم خودشان را دارند. با این‌حال من در گفت‌وگوی تلویزیونی مردادماه ۹۹ نقشۀ راهی را مطرح کردم و در این سه سال به بیش از ۸۰درصد آن وعده‌ها عمل شد و همه تبدیل به قانون شدند. اگر حضرت آقا این مجلس را انقلابی می‌دانند و می‌گویند نقشۀ راه داشته، به دلیل تصویب قوانین کلیدی و راهبردی است.
 رئیس‌مجلس ادامه داد: از این رو زمانی که رهبر معظم انقلاب، لقب انقلابی را به مجلس می‌دهند یعنی توانسته عملکرد درستی بر اساس قانون داشته باشد. یکی از این قوانین تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها بود در حالی که در دوره‌های گذشته بارها بر سر مسائل هسته‌ای بحث شد و به نتیجه نرسیدیم اما در مجلس یازدهم توانستیم بدون هزینه کردن از رهبری این قانون را تصویب کنیم به گونه‌ای که در برابر کشورهای دیگر دست برتر و قدرت را داشته باشیم.
آرای نمایندگان در سایت مجلس قابل مشاهده است
رئیس‌مجلس همچنین به تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار توسط مجلس‌ اشاره کرد و گفت: مقرر شد همۀ مشاغل به دو دستۀ ثبت‌محور و تأییدمحور تقسیم شوند و آن‌هایی که ثبت‌محورند از درگاه وزارت اقتصاد ثبت‌نام کرده و به‌صورت غیرحضوری مجوز آن را طی ۳ روز دریافت کند و اگر پاسخی دریافت نکرد، شغل خود را آغاز کند.
 وی تصریح کرد: درصورتی‌که این شغل تأییدمحور بود و نیاز به مجوزهای محیط زیستی، امنیتی و غیره داشت پاسخ ظرف سه ماه دریافت شود که اگر دریافت نشد باز هم به معنای اجازه برای آغاز به ‌کار است. در نهایت، اگر به‌دلیل عدم پاسخگویی و آغاز کار، خسارتی حاصل شود، دولت مکلف به جبران خسارت است.
قالیباف همچنین درباره شفافیت مجلس گفت: طرح شفافیت آرا در مجلس تصویب شده، شورای نگهبان آن را تأیید کرده است، مجمع تشخیص نیز خود طرح را تأیید کرده است، اما آن بخشی که دربارۀ خود مجمع تشخیص مصلحت نظام است باید از سوی خود مجمع تصمیم‌گیری شود. اکنون نیز آرای نمایندگان به‌صورت داوطلبانه در حال نمایش در سایت مجلس است.
قانون ما در زمینه حجاب نباید صرفا جرم‌انگارانه باشد
رئیس‌قوه مقننه در بخش دیگری از سخنان خود به لایحه عفاف و حجاب پرداخت و عنوان کرد: ما طبق تجربۀ جمعی‌مان، می‌دانیم که حجاب پیش از آنکه یک موضوع کیفری و جزایی باشد، فرهنگی و اجتماعی و سیاسی و هویتی و شرعی است. این بخش‌های اخیر هم اساس کار است. اگر قانون ما صرفاً جرم‌انگارانه باشد، یعنی ناشیانه کار کرده‌ایم.
رئیس‌مجلس تصریح کرد: اگر دوفوریت رأی می‌آورد، ۷۲ ساعت بعد از تصویب دوفوریت باید به صحن می‌آمد و نماینده‌ها هم ظرف ۸ ساعت پیشنهادهای خودشان را می‌دادند و این کار عجولانه و ناپخته پیش می‌رفت. از سمتی معتقدیم اگر زمان‌بر شود و هنجارشکنی‌ها ادامه پیدا کند، بازگشت به وضع مطلوب سخت‌تر می‌شود. پس زمان برایمان مهم بود و یک‌فوریت آن را تصویب کردیم.
به گزارش فارس‌، قالیباف گفت: الآن این طرح با نظرات مختلف و جمع‌سپاری با نخبگان در چندین جلساتی که خودمان گذاشتیم، بررسی شد. وظایف دستگاه‌ها را در آن پیش‌بینی کردیم و برای تخطی از این قانون جرم‌انگاری کردیم. ما نمی‌خواستیم دوباره یک قانونی بنویسیم که باز دستگاه‌ها به آن عمل نکنند. حتی اقتصاد این حوزه و عرصۀ مد و لباس را هم در این طرح دیدیم. امیدواریم در محرم و صفر از کمیسیون به صحن بیاید و بررسی و تصویبش به اتمام برسد.
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟