loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. کنعانی: ایران موضوع تمامیت ارضی بر جزایر سه‌گانه را هیچ‌گاه قابل مذاکره نمی‌‌داند ۱۴۰۲/۰۴/۲۶ ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری با خبرنگاران که صب

طاهر مهدوی بازدید : 20 سه شنبه 27 تیر 1402 نظرات (0)
.
کنعانی:
ایران موضوع تمامیت ارضی بر جزایر سه‌گانه را هیچ‌گاه قابل مذاکره نمی‌‌داند
۱۴۰۲/۰۴/۲۶

کنعانی: تمامیت ارضی و حاکمیت ایران بر جزایر سه‌گانه هیچ گاه قابل مذاکره نیست

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری با خبرنگاران که صبح دوشنبه برگزار شد، با ‌اشاره به بیانیه اخیر مسکو اظهار داشت: ایران نسبت به هر اقدامی که خلاف تمامیت ارضی ایران باشد واکنش جدی و فوری نشان خواهد داد. بدیهی است که ایران موضوع تمامیت ارضی و حاکمیت خودش را در رابطه با جزایر سه گانه هیچ‌گاه قابل گفت‌وگو ندانسته است. در همین ارتباط نیز موضع و واکنش ایران شفاف و صریح و بدون هیچ مسامحه‌ای بوده است. سخنگوی وزارت امور خارجه با ‌اشاره به سفر وزیرخارجه عمان به ایران، گفت: وزیرخارجه دولت دوست و همسایه عمان امروز به تهران خواهند آمد و دیداری با مقامات کشورمان خواهند داشت.
کنعانی افزود: عمان کشوری است که نقش سازنده‌ای درخصوص برخی از موضوعات بین‌المللی مشترک دارد. طبیعی است که سفر وزیرخارجه عمان به ایران فرصتی برای گفت‌وگوی مشترک و سازنده است.
 میزبانی از منافقین، مصداق بارز حمایت از تروریسم است
کنعانی در مورد اقدام ایتالیا در رابطه با دعوت از منافقین، تصریح کرد: اقدام رسمی ایران در این رابطه به طور جدی انجام شده است. میزبانی از فرقه تروریستی منافقین در هیچ سطحی قابل توجیه نیست. میزبانی از سرکردگان در هر سطحی و توسط هر کشوری مصداق بارز حمایت از تروریسم است که با مسئولیت بین‌المللی دولت‌ها در مبارزه با تروریسم تعارض دارد.
وی گفت: از همه ظرفیت‌ها برای پیگیری و تعقیب سرکردگان این گروهک استفاده کرده و می‌کنیم. متأسفانه بسیاری از دولت‌ها به رغم شعارهایی که می‌دهند به مسئولیت‌های خود عمل نکردند. انتظار ما از این دولت‌ها عمل به مسئولیت‌های بین‌المللی در مبارزه با تروریسم است.
ثبات رژیم صهیونیستی در بی‌ثبات‌‌سازی کشورهای منطقه است
کنعانی در مورد سفر وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به جمهوری آذربایجان گفت: در مورد بازدید وزیر جنگ اسرائیل از مرزهای ارس اطلاعاتی ندارم و مایل به اظهارنظر نیستم. رژیم صهیونیستی مبتنی بر ذات و ماهیت جعلی خود همواره امنیت و ثبات خود را در ایجاد بی‌ثباتی و ناامنی در کشورهای منطقه و خاصه در بین کشورهای اسلامی جست‌وجو کرده است. وی عنوان کرد: آنچه از دولت‌های اسلامی انتظار می‌رود توجه به این واقعیت است که رژیم صهیونیستی به دنبال تأمین منافع نامشروع خود در سایه دامن زدن به سوءتفاهم‌ها بی‌ثباتی‌ها و ناامنی‌ها و ایجاد اختلاف بین کشورهای اسلامی در بین همسایگان است. این رویکرد کاملاً شناخته شده در رفتار سیاسی و امنیت رژیم صهیونیستی در ارتباط با کشورهای اسلامی است.
ایران در توسعه روابط خارجی با کشورهای دنیا تعللی نخواهد کرد
کنعانی در بخش دیگری از سخنان خود با ‌اشاره به سیاست خارجی دولت سیزدهم، گفت: از اولویت‌های دولت توسعه روابط خارجی است. ایران در توسعه روابط خارجی با کشورهای دنیا تعللی نخواهد کرد و در این زمینه همه تلاش‌های خود را به کار بسته است. پویایی دیپلماسی دولت کاملاً خود را در جغرافیای مختلف نشان داده است. ایران سیاست متوازن را در روابط خارجی دنبال خواهد کرد.
وی در مورد سفر فرمانده ارتش پاکستان و دیدارش با امیرعبداللهیان نیز اظهار داشت: سفر مقام عالی نظامی پاکستان در استمرار همکاری‌های سازنده ایران و پاکستان انجام شده است و طرفین بر ضرورت تقویت همکاری‌های دفاعی و نظامی مبتنی بر منافع مشترک و تقویت همکاری‌ها با هدف تأمین امنیت برای دو کشور و تقویت فضای امنیتی در طول مرزهای طولانی مشترک بین دو کشور تأکید دارند و این مذاکرات و سفر فرصت مناسبی برای تکمیل مشورت‌ها بین طرفین و تأکید بر اجرای توافقات در گذشته بود.
انتظار ما پایبندی عراق به توافق امنیتی است
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره گفت‌وگوها با عراق در مورد مبارزه با گروه‌های تروریستی در شمال این کشور گفت: دولت عراق اخیراً اعلام کرد که با مقامات اقلیم کردستان عراق برای استقرار نیروهای دولت فدرال در مرزهای مشترک با ایران به توافق رسیده است، ایران از چنین اقداماتی که در راستای اجرای توافقنامه امنیتی ایران و عراق استقبال می‌کند و این انتظار و توقع را از مقامات عراقی دارد که نسبت به اجرای کامل توافق پایبند باشد و در بازه زمانی توافق شده عملی و اجرایی کند.
وی گفت: در حال حاضر قضاوت درباره کم و کیف اجرا نمی‌کنیم. مذاکرات بین دو طرف برقرار است و سفیر ما در بغداد ملاقاتی با مشاور امنیت ملی عراق داشت و گفت‌وگو کرد و انتظار ما از دولت عراق پایبندی کامل به توافق و اجرای آن در بازه زمانی مورد توافق است.
دعوت از رئیسی برای حضور در اجلاس آتی بریکس
به گزارش مهر‌، کنعانی در بخش دیگری از این نشست از دعوت رئیس‌جمهور برای اجلاس بعدی سران بریکس خبر داد و گفت: اعضای بریکس گفتند در حال مشورت درباره آئین‌نامه عضویت کشورهای جدید هستند و آن را به اجلاس وزرای خارجه و سران بریکس ارائه خواهند داد.
 امیدواریم روند عضویت به سرعت فراهم شود و ایران برای پیوستن به آن اقدامات دیپلماتیک خود را انجام خواهد داد.
 
امیرعبداللهیان:
حجم مبادلات تجاری ایران و عمان 2/5 برابر شده است
 
حسین امیرعبداللهیان
 
وزیر خارجه در دیدار با همتای عمانی از دو‌ و نیم برابر شدن مبادلات دو کشور طی 22 ماه گذشته خبر داد.
روز گذشته بدر بن حمد البوسعیدی وزیر خارجه عمان به تهران سفر کرد و در محل دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه مورد استقبال حسین امیر عبداللهیان همتای ایرانی خود قرار گرفت.
وزرای امور خارجه دو کشور سپس در کنفرانس خبری مشترک با یکدیگر شرکت نمودند.
امیرعبداللهیان در کنفرانس خبری با بیان اینکه پیگیری اجرا شدن توافقات به‌عمل آمده در دیدار‌های سران دو کشور، مهم‌ترین دستور کار مذاکرات ما بود، اظهار داشت: حجم تبادلات میان ایران و عمان در ۲۲ ماه گذشته ۲.۵ برابر افزایش یافته است. وی همچنین با بیان اینکه معتقدیم روابط کشورهای همسایه در منطقه می‌تواند بصورت پیوسته و زنجیره‌ای گسترش پیدا کند، گفت: امروز درخصوص ابتکار ایران برای برپایی نشست ۸ کشور حوزه خلیج‌فارس به همراه یمن مذاکرات مهمی را صورت دادیم.
گفتنی است وزیر خارجه عمان در دولت سیزدهم دوبار دیگر نیز به تهران سفر کرده بود و امیر عبداللهیان هم اواخر خرداد ماه سفری به چهار کشور حوزه خلیج‌فارس از جمله عمان داشت. 
تاکید وزیر خارجه بر تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان دیداری نیز با فریدون سینیرلی اوغلو، هماهنگ‌کننده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در ارزیابی امور افغانستان داشت و ضمن ابراز خرسندی از انتصاب وی در این سمت، آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای پیشبرد ابتکارات منطقه‌ای با محوریت سازمان ملل متحد در موضوع افغانستان را اعلام داشت.
وی در ادامه تشکیل حکومت فراگیر و مبارزه با تروریسم در افغانستان را مهم ارزیابی و بر ضرورت حمایت از ابتکارات منطقه‌ای به ویژه چارچوب همسایگان در راستای کمک به حل چالش‌های افغانستان تاکید کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان افزود: افغانستان نیازمند راه‌حل‌های فوری می‌باشد و اگر جامعه بین‌المللی به چالش‌های امنیتی این کشور ناشی از تحرکات گروه‌های تروریستی توجه جدی نداشته باشد تبعات منفی آن دامنگیر منطقه و جهان خواهد شد.
به گزارش مهر‌، سینیرلی اوغلو نیز در این دیدار از فرصت تبادل نظر و گفت‌وگو با وزیر امور خارجه کشورمان ابراز خرسندی نموده و با ارائه ارزیابی خود از تحولات و شرایط افغانستان در ابعاد مختلف سیاسی و امنیتی، بر اراده سازمان ملل متحد در حمایت از ابتکارات منطقه‌ای و چارچوب همسایگان به منظور کمک به تشکیل دولت فراگیر در این کشور تاکید کرد.
 
 
اسلامی تأکید کرد
لزوم تبدیل فناوری هسته‌ای به باوری فراگیر در میان دانش‌آموزان 

محمد اسلامی» رئیس سازمان انرژی اتمی شد | خبرگزاری فارس

تفاهمنامه همکاری سازمان انرژی اتمی و وزارت آموزش و پرورش در اختتامیه دومین جشنواره ملی «من فناوری هسته‌ای هستم» با حضور محمد اسلامی، معاون رئیس‌جمهور و رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش به امضا رسید.
این تفاهمنامه در راستای اجرای نقشه جامع علمی کشور، سند تحول بنیادین و کلیات نظام تربیت استعدادهای برتر آموزش و پرورش مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و با استناد به قانون تأسیس سازمان انرژی اتمی ایران با هدف تعامل اثربخش مدارس و پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی با مراکز علمی، تحقیقاتی و پژوهشی این سازمان و گسترش همکاری‌های مشترک در زمینه‌های علمی، پژوهشی و فناوری بین سازمان انرژی اتمی ایران و وزارت آموزش و پرورش امضا شد.
در این تفاهمنامه مواردی همچون استفاده بهینه از ظرفیت‌های علمی، پژوهشی و فناورانه طرفین، همکاری در اجرای برنامه‌های متنوع آموزشی و ترویجی در زمینه دانش و فناوری هسته‌ای و کاربردهای صلح‌آمیز این صنعت در مدارس کشور، آگاهی بخشی و فرهنگ‌سازی در نظام تعلیم و تربیت و ارتقای نگرش دانش‌آموزان نسبت به اهمیت و کاربردهای فناوری هسته‌ای در جهت آموزش و تربیت نیروی انسانی ماهر و کارآمد، همکاری در ایجاد، تجهیز و حمایت مادی و معنوی از قطب کشوری و استانی علوم و فنون هسته‌ای پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی، بستر‌سازی و برنامه‌ریزی در زمینه شناسایی و هدایت استعدادهای دانش‌آموزان در حوزه علوم و فنون هسته‌ای و حمایت از ایده‌ها و طرح‌های نوآورانه دانش‌آموزان و معلمان در این حوزه به عنوان محورهای همکاری اعلام شده است.
محمد اسلامی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس ‌سازمان انرژی اتمی در این مراسم گفت: موضوع معرفی فناوری هسته‌ای به مردم از سال ۱۴۰۰ و در این دوره مدیریت سازمان انرژی اتمی ایران در قالب یک همکاری مشترک با وزارت آموزش و پرورش دنبال شد. در سازمان انرژی اتمی ایران به دنبال این هستیم که از سنین پایه، فناوری هسته‌ای برای دانش‌آموزان و خانواده‌ها به یک باور فراگیر تبدیل شود.
رئیس ‌سازمان انرژی اتمی ایران در ادامه با بیان اینکه این اتفاق در جهت جهاد تبیین تعریف شده و در این راستا در سازمان سعی شده با ‌اشکال گوناگون و با زبان و روش‌های مختلف فناوری هسته‌ای برای مردم معرفی شود؛ گفت: دشمن با تهاجم سنگین خود باور مردم را نشانه رفته که فناوری هسته‌ای برای چه هست؟ در حالی‌که فناوری هسته‌ای جزو لاینفک زندگی است که پیشرفت علوم و فنون را تسریع کرده و گشاینده جبهه‌های مختلف محسوب می‌شود.
به گزارش مهر‌، وی با تاکید بر اینکه پیشرفت علوم مختلف، بدون بهره‌گیری از صنعت هسته‌ای میسر نیست، گفت: امروز این تفاهمنامه بر این اساس میان سازمان انرژی اتمی ایران و وزارت آموزش و پرورش به امضا رسید. مطمئن هستیم با اراده وزیر محترم آموزش و پرورش این امکان وجود دارد که در زمینه پرورش استعدادهای درخشان و ظرفیت‌‌سازی در بخش دانش کشور نقش بیشتری ایفا کنیم.
 


 

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟