loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. استقبال گرم آفریقا از رئیسی   ۱۴۰۲/۰۴/۲۳ سفر رئیس‌جمهور ایران تهدیدی برای تحریم‌های آمریکاست اگرچه دست و پنجه نرم کردن با تاریخی طولانی از استعمار و میراث شوم آن موجب عقب&zw

طاهر مهدوی بازدید : 12 شنبه 24 تیر 1402 نظرات (0)
.
استقبال گرم آفریقا از رئیسی
  ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
سفر فشرده رئیسی به آفریقا ۲۱‌ سند همکاری امضا شد شروع دوباره تعامل با یک  قاره ثروتمند - جهان نيوزسی‌ان‌ان/ سفر رئیسی تهدیدی برای تحریم‌های آمریکاست
سفر رئیس‌جمهور ایران تهدیدی برای تحریم‌های آمریکاست
اگرچه دست و پنجه نرم کردن با تاریخی طولانی از استعمار و میراث شوم آن موجب عقب‌ماندگی بخش زیادی از کشورهای آفریقایی بوده است اما وجود شاخصه‌هایی همانند گستره جغرافیایی و رشد سریع جمعیت و دارا بودن از منابع بکر طبیعی، موجب شده تا این قاره همچنان جذابیت‌های خود را حفظ کرده و رقابت گسترده‌ای میان قدرت‌های بین‌المللی برای توسعه حضور و نفوذ در قاره سیاه وجود داشته باشد. 
آفریقا از جمله مهم‌ترین مناطقی در جهان بوده که پس از پیروزی انقلاب اسلامی پیام استکبارستیزی، استقلال‌طلبی و عدالت‌خواهی گفتمان انقلاب در آن مورد استقبال ملت‌های ستمدیده قرار گرفت و در واقع قاره سیاه محیط مساعدی برای گسترش روابط خارجی و تقویت نفوذ نرم ایران طی چهار دهه گذشته بوده است با این حال گام‌های برداشته شده برای حضور در آفریقا به هیچ وجه در حد و ‌اندازه ظرفیت‌های موجود برای تقویت همه‌جانبه مناسبات با این قاره به‌ویژه در حوزه اقتصادی نبوده است.
در این شرایط دولت سیزدهم که راهبرد گسترش تعاملات اقتصادی با جهان را در راس اولویت سیاست خارجی خود قرار داده است، پس از سفرهای متعدد به کشورهای همسایه و آمریکای لاتین اکنون به دنبال پیگیری و پیشبرد این راهبرد در قاره سیاه برآمده است.
در همین راستا، سید ابراهیم رئیسی به منظور تقویت روابط با کشورهای همسو و در راستای تنوع‌بخشی به مقاصد صادراتی و ایجاد زمینه‌های همکاری سیاسی و تجاری، به دعوت رسمی رؤسای جمهور کنیا، اوگاندا و زیمبابوه، روز چهارشنبه هفته گذشته عازم سفری سه روزه به این سه کشور شد. 
به گفته کارشناسان اقتصادی، حجم تجارت خارجی ایران با قاره آفریقا نسبت به سال ۹۹ جهش ۱۰۰ درصدی داشته است، اما این حجم از تجارت با تأکید آیت‌الله رئیسی فاصله چشم‌گیری دارد. رئیس‌جمهور پیش از عزیمت به این سفر متذکر شد که روابط اقتصادی ایران با این قاره ثروتمند باید متناسب با بازار حدوداً ۱۲۰۰ میلیارد دلاری قاره آفریقا افزایش پیدا کند.
این نخستین سفر رئیس‌جمهور ایران به آفریقا پس از بیش از یک دهه غفلت به این قاره پهناور است که در این سفر برخی وزرا و مقامات از وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جهاد کشاورزی، کار، تعاون و رفاه اجتماعی و همچنین معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان نیز رئیس‌جمهور را همراهی کردند.
کنیا، نخستین مقصد رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در سفر دوره‌ای به آفریقا بود که در جریان این سفر، «سید ابراهیم رئیسی» با «ویلیام روتو» رئیس‌جمهور این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد و هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور ۵ سند مهم همکاری را به امضا رساندند.
بازدید از خانه نوآوری و فناوری ایران در نایروبی و نشست با تجار و فعالان اقتصادی ایران و کنیا از جمله برنامه‌های سفر آیت‌الله رئیسی به کنیا بود.
دومین مقصد رئیس‌جمهور کشورمان کامپالا پایتخت اوگاندا بود. آیت‌الله رئیسی در سفر به اوگاندا با «یووری موسونی» رئیس‌جمهور این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد و هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور ۴ سند مهم همکاری را به امضا رساندند.
افتتاح دفتر نوآوری و فناوری ایران در اوگاندا، بازدید از مزرعه کشت فراسرزمینی ایران در این کشور، نشست با فعالان اقتصادی ایران و اوگاندا و شرکت در نشست گفت‌وگوی ادیان در مسجد ملی کامپالا بخش‌های دیگر برنامه‌های سفر رئیسی به اوگاندا بود.
آخرین مقصد رئیس‌جمهور کشورمان در جریان سفر به آفریقا به زیمبابوه اختصاص داشت. آیت‌الله رئیسی پس از پایان سفر به اوگاندا، با بدرقه وزیر خارجه این کشور «کامپالا» را به مقصد «هراره» ترک کرد و در سومین مقصد از سفر منطقه‌ای خود به قاره آفریقا با استقبال رئیس‌جمهور زیمبابوه، وارد پایتخت این کشور شد.
اظهار ارادت نوجوانان آفریقایی به حاج قاسم
استقبال در زیمبابوه صحنه‌های زیبایی را برای هیئت ایرانی رقم زد. جلوه‌هایی از حضور مردمی با شور و هیجانی غیر قابل وصف که مشابه آن در سفرهای استانی رئیس‌جمهور زیاد به چشم خورده است. صفا و صمیمیت در این استقبال چه از سوی مردم و چه از سوی مقامات این کشور، صحنه‌های بی‌نظیری را به نمایش گذاشت.
مردم هراره از ساعت‌ها قبل با حضور در فرودگاه و در دست داشتن پرچم کشورمان و عکس‌هایی از رهبر انقلاب و شهید سلیمانی اظهار ارادت خود را به رئیس‌جمهور و ملت ایران نشان دادند.
«امرسون منانگاگوا» هم ترجیح داد شخصاً به فرودگاه رابرت موگابه برود و از رئیس‌جمهور کشورمان استقبال کند. در آن ازدحام جمعیت حضور سران قبایل و طوایف مختلف در این استقبال گرم و صمیمی آن هم با اجرای سرودهای مختلف با زبان‌ محلی به چشم‌ می‌خورد.
در این بین سرودی نام‌آشنا به گوش می‌رسید که شعف‌انگیز بود. اجرای زیبای سرود «سلام فرمانده» آن‌هم به زبان شیرین محلی «شونا» توسط نوجوانان شیعه زیمبابوه‌ای توجه هیئت ایرانی و رئیس‌جمهور کشورمان را به خود جلب کرد و آیت‌الله رئیسی پس از پایان این سرود با دختران و پسران زیمبابوه‌ای عکس یادگاری گرفت.
بعد از این استقبال، هیئت‌های عالی‌رتبه مذاکرات رسمی و دوجانبه را آغاز کردند.
امضای ۱۲ سند همکاری در زیمبابوه
در همین راستا ۱۲ سند همکاری بین مقامات عالی‌رتبه ایران و زیمبابوه در حضور آیت‌الله رئیسی و منانگوگا، رؤسای‌جمهور دو کشور به امضا رسید.
همکاری در زمینه‌های نفت و انرژی، مخابرات و فناوری اطلاعات، تأمین اجتماعی و بیمه، کار و ‌اشتغال، آموزش عالی و علوم و تحقیقات و فناوری، کشاورزی و شیلات، غذایی و دارویی، تأمین، توزیع و تولید تجهیزات پزشکی، ایمنی حرفه‌ای و کاهش آسیب‌های مربوط به کار، حمایت‌های اجتماعی و حمایت از کودکان، توانمند‌سازی افراد معلول و تفاهمنامه همکاری میان شرکت تراکتور‌سازی ایران و شرکت ماگای زیمبابوه محور اسناد همکاری امضا شده میان جمهوری اسلامی ایران و زیمبابوه بود.
ظرفیت‌های تحول‌آفرین و اراده جدی برای توسعه تجارت
پس از مذاکرات رسمی رؤسای جمهور دو کشور در نشست خبری مشترک با همتای زیمبابوه‌ای برگزارشد. رئیس‌جمهور کشورمان در این نشست خبری گفت: آفریقا منابع طبیعی و ذخایر خوبی داشته و نیروی انسانی و جوانان با استعدادی در این قاره وجود دارد که هرکدام می‌توانند سبب تحول باشند.
آیت‌الله رئیسی با تأکید بر اینکه ما مخالف یک‌جانبه‌گرایی و تحریم‌ها هستیم، متذکر شد: تحریم مثل ابزار نظامی است که ملت‌ها را دچار آسیب قرار می‌دهد و ابزاری است که در اختیار آمریکا قرار گرفته است.
ادای احترام به قهرمانان استقلال زیمبابوه
آیت‌الله رئیسی در آخرین برنامه سفر خود به زیمبابوه، با حضور در بنای یادبود مبارزین و قهرمانان استقلال زیمبابوه به مقام آنها ادای احترام کرد.
رئیس‌جمهور پس از پایان سفر منطقه‌ای فشرده به سه کشور قاره آفریقا که به دعوت رسمی رؤسای جمهور «کنیا، اوگاندا و زیمبابوه» انجام شد، عصر روز پنجشنبه ۲۲ تیر ماه به وقت محلی، با بدرقه رئیس‌جمهور زیمبابوه، هراره پایتخت این کشور را به مقصد تهران ترک کرد.
ساعت حوالی ۳:۳۰ بامداد
رئیسی با استقبال معاون اول خود وارد تهران شد
رئیس‌جمهور بامداد جمعه، پس از سفر فشرده و پرکار به سه کشور آفریقایی «کنیا، اوگاندا و زیمبابوه»، در بدو ورود به کشورمان در تشریح نتایج و دستاوردهای این سفر گفت: ارتباطات اقتصادی و تجاری فعلی جمهوری اسلامی ایران با این سه کشور و دیگر کشورهای آفریقایی قابل قبول نیست. این سه کشور هر کدام دارای جایگاه مهمی در آفریقا هستند؛ از جمله کنیا که به نوعی دروازه شرق آفریقاست و این اولین سفر ما به آن کشور بود. تقویت ارتباط با این کشورها می‌تواند به تقویت ارتباط با دیگر کشورهای آفریقایی نیز منتج شود.
آیت‌الله رئیسی در پایان تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران باور دارد که جهان صرفاً در چند کشور غربی محدود نیست و بنا داریم با همه کشورهای جهان ارتباط داشته باشیم؛ همان‌قدر که به قاره آمریکا یا آسیا اهمیت می‌دهیم، برای قاره آفریقا نیز اهمیت قائل هستیم و معتقدیم باید به همه جهان توجه داشت.
اهمیت سفر رئیسی به آفریقا از نگاه رسانه‌های غربی 
اما اهمیت سفر رئیس‌جمهور به قاره آفریقا و امضای ۲۱ سند همکاری در سه کشور کنیا، اوگاندا و زیمبابوه را باید آن‌جا جست‌وجو کرد که رسانه پرنفوذ آمریکایی سی ان ان در گزارشی این سفر و استقبال گرم از رئیس‌جمهور اسلامی ایران را گامی مهم برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها دانسته و از نتایج آن ابراز نگرانی کرده است. 
رسانه‌های غربی نیز با پرداختن به سفر سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری ایران به قاره آفریقا، این سفر دوره‌ای را در راستای تلاش ایران برای کم اثر کردن تحریم‌ها و تعمیق همکاری‌ها با کشورهای مختلف در سراسر جهان ارزیابی کردند.
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟