loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. گزارش‌ها و اخبار سیاسی از ایران و جهان   ۱۴۰۲/۰۴/۱۰    فارن پالیسی:   کشورهای خاورمیانه ایران را جایگزین آمریکا کردند    نشریه آمریکایی فارِن پ

طاهر مهدوی بازدید : 9 دوشنبه 12 تیر 1402 نظرات (0)
.
گزارش‌ها و اخبار سیاسی از ایران و جهان
  ۱۴۰۲/۰۴/۱۰
گزیده خبرهای ایران و جهان – اخترنیوز
 
 فارن پالیسی:   کشورهای خاورمیانه ایران را جایگزین آمریکا کردند   
نشریه آمریکایی فارِن پالیسی در مطلبی با پرداختن به از سرگیری روابط تهران و ریاض، آن را نشانه‌ای از تغییر شرایط منطقه‌ای به نفع ایران و زیان آمریکا می‌داند.
فارن پالیسی مطلب خود را با سفر اوایل دسامبر «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین به ریاض و حضور در نشست سران کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس آغاز کرد. سفری که در آن رئیس‌جمهور چین علاوه ‌بر دیدار و گفت‌وگو با مقامات ارشد ریاض، با سران کشورهای عربی نیز رایزنی کرد. سفری که البته در برهه حساسی صورت گرفت، زمانی که موضوعاتی مانند امنیت انرژی، امنیت منطقه‌ای و حقوق بشر روابط دو متحد قدیمی یعنی ریاض و واشنگتن را شکرآب کرده بود.
روایت فارن پالیسی از این رویداد این‌گونه است: وزرای خارجه چند کشور آسیایی گردهم آمدند تا درباره پایان آشفتگی‌های منطقه‌ای با هم گفت‌وگو کنند. یکی از کشورهای حاضر (چین) در نقش میانجی‌گر برای پایان دادن به خصومت دو کشور دیگر (ایران و عربستان) ظاهر می‌شود و توافق ۲۰۲۳ پکن برای عادی‌سازی روابط ایران و عربستان سعودی شکل گرفت. توافقی که یادآور میانجی‌گری بانکوک در سال ۱۹۶۷ برای پایان دادن به خصومت‌ها بین ‌اندونزی و مالزی بود. در آن نقطه بود که مفهوم یکی از موفق‌ترین سازمان‌های منطقه‌ای جهان شکل گرفت: انجمن کشورهای جنوب شرقی آسیا (آسه آن).
خاورمیانه در مسیر جنوب شرق آسیا
فارن پالیسی با ذکر این تاریخچه می‌نویسد تنش‌زدایی اخیر در غرب آسیا موید آن است که آگاهی منطقه‌ای که آسیای جنوب شرقی در دهه ۱۹۶۰ به آن رسید، حالا در خاورمیانه در حال شکل‌گیری است. گفت وگوهای ایران و عربستان سعودی در ‌آوریل ۲۰۲۱ در بغداد کلید خورد، به مسقط عمان رفت و در نهایت به پکن رسید و در آنجا به توافقی ختم شد که امید تداوم آن می‌رود.
این نشریه آمریکایی از تحولات اخیر در خاورمیانه این‌گونه نتیجه می‌گیرد که کشورهای خاورمیانه به جای رقصیدن با آهنگ بیگانگان، منافع ملی خود را پایه توافقات قرار داده‌اند. با تشدید رقابت بین قدرت‌های بزرگ، قدرت‌های منطقه‌ای گزینه‌های بیشتری را پیش روی خود دارند و ترجیح می‌دهند آزادانه عمل کنند تا متحد متعهد قدرت‌های جهانی باشند.
آمریکا متحدی غیر قابل اعتماد
در حالی که آمریکا قصد ترک خاورمیانه را ندارد، متحدان عرب آن در خلیج‌فارس اعتبار آن را به عنوان یک ضامن و شریک امنیتی زیر سؤال برده‌اند. این همان چیزی است که باعث می‌شود که آنها به جای دور شدن از ایران، به این کشور نزدیک‌تر شوند.
فارن پالیسی برای رویگردانی عربستان از آمریکا به حملات پهپادی سال ۲۰۱۹ به دو پالایشگاه شرکت نفتی آرامکو ‌اشاره می‌کند و می‌نویسد در آن زمان تصور می‌شد که این حملات کار تهران باشد اما دولت دونالد ترامپ با وجود موضع‌گیری‌های تند و فراوان علیه تهران واکنش خاصی به این حادثه نشان نداد.
پس از آن بود که برای سعودی‌ها، دکترین کارتر رنگ باخت، دکترینی که در سال ۱۹۸۰ تحت عنوان تعهد آمریکا استفاده از زور برای دفاع از منافع ملی خود در خلیج‌فارس تدوین شد. بی‌شک این تحول سعودی‌ها را آماده مذاکره با ایران کرد. و پس از سعودی‌ها، حالا امارات متحده عربی و عمان هم برای گسترش گفت‌وگوهای خود با ایران تلاش می‌کنند.
فارن پالیسی می‌نویسد به‌رغم این باور در واشنگتن که خاورمیانه بدون مداخله آمریکا نمی‌تواند به ثبات برسد، اما در شرایط کنونی مسئله بدیهی این است که انگیزه اولیه ایجاد ثبات باید از سوی قدرت‌های منطقه‌ای شکل گیرد. همان‌طور که این تحولات اخیر و رفتن به سوی مذاکره با ایران ثابت کرد که این دیدگاه در منطقه وجود دارد که ثبات و کاهش تنش- از جنگ‌های داخلی در یمن و سوریه تا مشکلات لبنان و عراق- نیازمند همکاری میان بازیگران منطقه‌ای، با یا بدون آمریکا است.
چین طرفدار امنیت منطقه‌ای
این نشریه آمریکایی یادآور می‌شود حالا که چین نقش دیپلماتیک تازه‌ای در خاورمیانه برعهده گرفته، این موضوع می‌تواند به حفظ روند کاهش تنش در منطقه کمک کند. پکن از رویکرد واشنگتن برای ایجاد توازن فراساحلی علیه ایران از طریق عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی پیروی نمی‌کند. بلکه رویکرد خنثی‌تری نسبت به درگیری‌های منطقه‌ای در پیش گرفته، به این صورت که به جای دامن زدن به تنش‌ها، به دنبال آرامش در منطقه است.
فارن پالیسی در اهمیت ثبات در خاورمیانه برای چین می‌نویسد که پکن بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران و عربستان سعودی است، هر چند میزان تجارت چین و عربستان حدود شش برابر بیشتر از تجارت چین و ایران است.
از آن جایی که چین نیمی از نفت خود را از خلیج‌فارس دریافت می‌کند، امنیت انرژی این کشور ایجاب می‌کند که سیاست‌هایی را در پیش بگیرد که احتمال درگیری میان تهران و ریاض را کاهش دهد.
این نشریه آمریکایی بر این باور است که رویکرد دیپلماتیک چین در خاورمیانه چه بسا آمریکا را نیز به سوی در پیش گرفتن دیپلماسی سوق دهد. زیرا حالا که چین با میانجی‌گری، ایران و عربستان را بار دیگر به هم نزدیک کرد، کاخ سفید حالا باید برای ترمیم وجهه خود تلاش کند، چرا که چین وجهه صلح‌طلب گرفته و آمریکا به عنوان جنگ افروزی در عرصه جهانی شناخته می‌شود که فقط می‌خواهد به خاورمیانه سلاح بفروشد.
این نشریه آمریکایی در پایان متذکر می‌شود که محاسبات در حال تغییر در خاورمیانه حکایت از تغییر واقعیت‌ها در سطح منطقه‌ای و جهانی دارد.
 
 
نیویورک تایمز: راب مالی از ماه‌ها پیش نقش کمرنگی در پرونده ایران داشت
 
در بحبوحه برخی گمانه‌زنی‌ها درخصوص تعلیق استعلام امنیتی «راب مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» گزارش کرد که حتی قبل از انتشار اخباری درخصوص تعلیق مالی، وی ظاهراً در ماه‌های اخیر، نقش کمرنگ‌تری در سیاست ایالات متحده در قبال جمهوری اسلامی ایران ایفا کرده است.
به گزارش فارس، وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا روز پنجشنبه هفته گذشته، «رابرت مالی» را در بحبوحه بررسی استعلام امنیتی‌اش به مرخصی بدون حقوق فرستاد.
مالی در ایمیلی در این خصوص گفت: «مطلع شدم که استعلام امنیتی من تحت بررسی قرار گرفته است. اطلاعات بیشتری ارائه نمی‌دهم اما انتظار دارم که تحقیقات به طرز مطلوب و به زودی حل شود. در ضمن، من در مرخصی هستم.»
وزارت خارجه آمریکا تأیید کرد که مالی به مرخصی فرستاده شده است اما از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرد.
وبگاه «آکسیوس» و شبکه آمریکایی «سی ان‌ ان» پیش‌تر گزارش کردند که استعلام امنیتی مالی در حال ارزیابی است.
مالی که یک دیپلمات قدیمی در امور غرب آسیا و یک تحلیلگر است، به عنوان نماینده آمریکا در مذاکرات برجامی در وین حضور داشت.
روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از یک منبع آگاه از اوضاع به وجود آمده در پرونده مالی گزارش کرد که مالی پس از یک دوره مرخصی باحقوق، بعدازظهر پنجشنبه به مرخصی بدون حقوق فرستاده شده است و هنوز مشخص نیست که چه عاملی باعث شده است که وضعیت وی از مرخصی باحقوق به مرخصی بدون حقوق تغییر کند.
وزارت خارجه آمریکا نیز درخصوص این موضوع تنها به بیانیه‌ای یک خطی اکتفا کرد و گفت: «راب مالی در مرخصی است و آبرام پالی به عنوان نماینده ویژه موقت در امور ایران خدمت می‌کند و کارهای وزارتخانه در این حوزه را مدیریت می‌کند.»
بسیاری از تحلیلگران گفته‌اند که حتی قبل از این مرخصی‌های باحقوق و بدون حقوق، نقش مالی در امور ایران بسیار کمرنگ شده است و نیویورک‌تایمز نیز در این خصوص نوشت زمانی که دولت بایدن، مذاکرات غیرمستقیمی را با مقام‌های ایرانی در عمان و در بهار امسال انجام دادند، این «برت مک گورک» مقام ارشد کاخ سفید در امور غرب آسیا بود که نقش رهبری هیئت آمریکایی را ایفا می‌کرد.
این روزنامه آمریکایی می‌گوید که مک گورک در مقایسه با مالی رویکرد سخت‌تری در قبال تهران دارد و آنچه که ممکن است از طریق مذاکره قابل دستیابی باشد، اتخاذ می‌کند.
مذاکرات لغو تحریم‌های یک‌جانبه ایران در وین به ریاست مالی، در تابستان سال گذشته بدون پیشرفت متوقف شد زیرا کشورهای غربی به خصوص آمریکا با درخواست ایران برای ارائه تضمین درخصوص عدم امکان لغو هرگونه توافق آتی در دوران ریاست‌جمهوری‌های مختلف آمریکا مخالفت کردند.
رسانه‌ها پیش از این گزارش کرده بودند که وزارت خارجه آمریکا درباره تعلیق استعلام امنیتی نماینده ویژه دولت جو بایدن در امور ایران کنگره را گمراه کرده است.
در همین راستا، «مایکل مک‌کال»، رئیس‌ کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا خواستار تحقیق درباره پنهان‌کاری وزارتخانه تحت امر او درباره تعلیق استعلام امنیتی «رابرت مالی»، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران شده است.
اقدام برای تعلیق مجوز امنیتی رابرت مالی در وزارت خارجه آمریکا یا در داخل دولت بایدن به صورت گسترده اعلام علنی نشده، زیرا وزارت خارجه آمریکا او را در سمتش حفظ کرده و بیانیه‌ای درباره جایگزینی او صادر نکرده است.

مکر «مکرون» به خودش برگشت مدعیان اصلاحات سانسور کردند  
مدعیان اصلاح‌طلبی نه برای خدمت به مردم ارزش و ضریب اطلاع‌رسانی قائلند نه برای خشم و اعتراض بومی و خودجوش در فرانسه. دیروز روزنامه‌های مدعی اصلاحاتِ شرق، آفتاب یزد، آرمان، سازندگی و... از کنار سفر روز جمعه رئیس‌جمهور به کرمان و افتتاح 10 طرح تولید و انتقال برق و 2 طرح آب‌رسانی و نیز وضعیت بحرانی فرانسه در اعتراض به کشته شدن جوان 17 ساله به دست پلیس این کشور گذشتند و اطلاع‌رسانی برجسته‌ای نسبت به این رویدادها نداشتند.
درباره عدم پوشش مناسب سفر رئیس‌جمهور به کرمان در برخی روزنامه‌های طیف موسوم به اصلاحات باید گفت؛ این طیف پیشبرد امور کشور و خدمت‌رسانی به مردم را به دروغ معطل و منوط به رفع تحریم در ازای واگذاری توانمندی موشکی و نقش‌آفرینی ثبات‌زای منطقه‌ای ایران و الحاق ایران به کارگروه وابسته به آمریکا یعنی FATF جا زده بود و فرصت‌های شکوفایی و رونق اقتصادی را بر باد داد. رکوردهای تورمی برجای گذاشت و با وادادگی مقابل زیاده خواهی و عهدشکنی غرب، تحریم‌ها را دو برابر کرد. همچنین با سوءمدیریت عمدی اثرگذاری تحریم را بیشتر کرد اما دولت مردمی بدون برجام و FATF دولت با تفکر و مدیریت جهادی و انقلابی، موفق به واردات گسترده واکسن و مهار کرونا، گسترش چتر دیپلماسی و سیاست خارجی پویا، عضویت ایران در پیمان‌‌شانگهای، انعقاد قرارداد سوآپ گازی با ترکمنستان و آذربایجان، آغاز اجرای سند همکاری ۲۵ ساله میان ایران و چین، پیگیری همکاری بلندمدت با روسیه، رشد صادرات به همسایگان، افزایش صادرات نفت و رشد متوسط ماهانه صادرات غیرنفتی نسبت به میانگین هشت سال عملکرد دولت روحانی در پنج ماه نخست فعالیت دولت سیزدهم، صادرات سوخت، قراردادهای جدید با ترکیه و پاکستان و عراق، احیای کارخانه‌های تعطیل شده، حمایت از تولیدکنندگان داخلی و دستور محدود کردن واردات دارای مشابه داخلی، اجرای طرح جهش تولید مسکن، مبارزه با فساد و بستن گلوگاه‌های فساد، بازگرداندن تدریجی دلارهای بلوکه شده، حل مشکل قطع پی‌در‌پی برق، فراهم آوردن مقدمات عضویت ایران در سازمان بریکس، توافق با عربستان، قرارداد همکاری با ‌اندونزی، ارسال ماهواره به فضا و رونمایی از موشک‌های خرمشهر 4، فتاح و... شده است و مدعیان اصلاحات حاضر به اعتراف به این واقعیت چشمگیر و درخشان نیستند.
اما درباره سانسور وضعیت بحرانی فرانسه در روزنامه‌های مدعی اصلاحات نیز گفتنی است، در اغتشاشات سال گذشته مدعیان اصلاحات با سرویس‌های جاسوسی دشمن که فرانسه یکی از آنها بود، همپوشانی داشتند و شرارت و آدمکشی را اعتراض مدنی جا می‌زدند. این روزها که در اعتراضات فرانسه با استقرار ۴۵ هزار نیروی پلیس در خیابان‌ها، صدها بازداشتی و مجروح، آتش زدن چند هزار خودرو، اتوبوس و تراموا و 4500 مرکز خرید، بانک و... مکر مکرون به خودش برگشته و فرانسه در اعتراض به کشته شدن جوان 17 ساله آتش گرفته است، مدعیان اصلاحات پوشش برجسته‌ای نمی‌دهند و بحران یکی از اربابان خود را پنهان می‌کنند.
دلتنگی سخنگوی دولت روحانی برای اغتشاشات! 
روزنامه اعتماد روز گذشته در مطلبی به نقل از سخنگوی دولت قبل نوشت: «جاي بسي تاسف است كه تحولات و رخدادهاي پاييز ۱۴۰۱، گويي رنگ فراموشي گرفته و با وقوع پيوستن حوادثي در كشور، خيابان‌ها از صداها و نگراني‌هايي آكنده شده بود كه هزينه‌هاي سنگيني را تحميل كرد... در مجموع در شرايطي كه آميخته‌اي از فشارهاي معيشتي، نااميدي، احساس ترس از امروز و فردا و فشارهاي رواني و فيزيكي بر شيوه و سبك زندگي افراد وارد مي‌شود و افقي براي گشايش هم به چشم نمي‌آيد، جامعه‌اي دلسرد، بي‌نشاط و ناشاد شكل مي‌گيرد. مطالعات نشان مي‌دهد يكي از علل ناآرامي‌هاي پاييز ۱۴۰۱، مسئله كاهش اميد به آينده و شكل‌گيري نوعي ناامني رواني- كه هم مي‌تواند ناشي از توليدات جهت‌دار خبري منفي و ناامن‌كننده رواني و نيز اقدامات تنش‌زا توسط نهادهاي رسمي و بي‌سياست‌ها باشد- در طبقات مختلف اجتماعي بوده است.»
گفتنی است نگارنده این سطور سخنگوی دولتی بود که با بی‌کفایتی، بی‌تدبیری و سوء مدیریت فاجعه بنزینی آبان ماه 98 را رقم زد و تصمیم ‌اشتباه خود برای افزایش قیمت بنزین را با دروغ‌گویی و تکذیب مکرر، عدم اقناع افکار عمومی و مسخره کردن مردم با بیان عباراتی چون «من هم خودم صبح جمعه فهمیدم» اجرایی کرد که منجر به ایجاد آشوب چندین روزه در شهرهای مختلف کشور، وارد آمدن صدها میلیارد خسارت و کشته شدن حدود ۲۳۰ نفر شد که بخش زیادی از آنها مردم عادی یا نیروهای نظامی و انتظامی بودند. فاجعه‌ای که هنوز مقصران و مسببان آن در یک دادگاه عادلانه نسبت به عملکرد و تصمیمات خود پاسخگو نشده‌اند.
نکته دیگر اینکه هرچند بسیاری از مردم، با مشکلات اقتصادی‌ دست و پنجه نرم می‌کنند و گلایه‌ها و نارضایتی‌های به‌حقی دارند، اما اغلب ملت ایران با وجود نارضایتی‌های موجود، مطلقاً با اغتشاشگران در پاییز سال گذشته همراهی نکردند و پهلو ندادند. اولاً به این علت که مشکلات اقتصادی، کمترین جایی در میان شعارها (بخوانید فحاشی‌های) اغتشاشگران نداشت؛ ثانیاً مردم حاضر نبودند برای طرح مشکلات اقتصادی،‌ امنیت و زندگی و معیشت خود را نابود کنند. مردم دیدند که اغتشاشگران ضمن آتش‌افروزی، ‌راه‌بندان،  جنایت و ترور، هیچ ابایی از حمله به کسب و کارها و مغازه‌ها و تهدید و ارعاب برای تطمیع آنها نداشتند.
دیگر آنکه آنچه ظرف ۳ ماه اغتشاش در سال گذشته اتفاق افتاد و نهایتاً به اقدامات تروریستی و تجزیه‌طلبان و جنگ‌افروزانه (ناکام) انجامید، مطلقاً ریشه و خاستگاه اجتماعی و ایرانی نداشت، بلکه یک برنامه کاملاً از پیش طراحی شده توسط اتاق عملیات خارجی و کارگزاری برخی گروهک‌های مزدور خارجی و داخلی بود؛ هر چند که دشمن سعی داشت از ماجرای فوت یک دختر سوءاستفاده کند و با کشته‌‌سازی زنجیره‌ای، آتش اغتشاشات را شعله‌ور سازد.
و نهایتاً کارکرد اقتصادی دولت آقای روحانی و تأثیر مخرب آن بر سفره مردم،‌ عیان‌تر از آن است که نیاز به شرح و بسط در این مجال داشته باشد. دولتی که همه مسئولیت‌ها را به برجام حوالت می‌داد، وقتی خیانت آمریکا و اروپا در برجام را به چشم دید، باز هم اراده و توانی برای اقدام مستقل نداشت. این همان ویژگی‌ای بود که مدیر معدوم کانال آمدنیوز، آن را علت حمایت مافیای بالای سرخود در پاریس و لندن از روحانی در انتخابات سال ۹۶ معرفی کرد: این که فقط روحانی می‌تواند با کارکرد خود، کشور را به نقطه جوش برساند.

نخست‌وزیر آلبانی: اگر مجاهدین خلق(منافقین) می‌خواهند با ایران بجنگند باید خاک ما را ترک کنند
«ادی راما» نخست‌وزیر آلبانی در مصاحبه با یک روزنامه آلمانی تاکید کرد که گروهک مجاهدین خلق نمی‌توانند از آلبانی برای جنگ علیه حکومت ایران استفاده کنند.
براساس گزارش آلبانی دیلی نیوز به نقل از روزنامه ‌اشپیگل، نخست‌وزیر آلبانی در اولین اظهارات بعد از یورش پلیس این کشور به کمپ ‌اشرف 3 که مقر منافقین در این کشور است گفت: مجاهدین چند سال است که در کشور ما هستند. از حضورشان استقبال می‌کنیم اما به این شرط که آنها از آلبانی به عنوان سکویی برای عملیات‌های خود استفاده نکنند. اما مهمانان ما بارها این توافق را نقض کرده‌اند. 
وی در پاسخ به سؤالی درباره اقدامات سایبری منافقین علیه حکومت ایران نیز گفت: آلبانی هیچ قصدی برای در جنگ بودن با ایران ندارد و دوست ندارد که هیچ کسی از مهمان‌نوازی ما سوءاستفاده کند. 
گروهک منافقین در سال‌های اخیر با کمک یکی از دولت‌های حامی خود، پیشرفته‌ترین سرورها را در یگان سایبری به کار گرفته است. گفته می‌شود در این سرورها اطلاعات زیادی از جمله اطلاعات مربوط به مرتبطین و نفوذی‌های منافقین در داخل ایران وجود دارد.
پلیس آلبانی در یورش به مقر منافقین تمام تجهیزات کامپیوتری که این گروهک برای اقدامات سایبری و مجازی خود مورد استفاده قرار می‌دادند را ضبط کرد.
کشور ما به عنوان یک سنگر در جنگ با ایران استفاده می‌شود
ادی راما در ادامه در پاسخ به این سؤال خبرنگار ‌اشپیگل که چرا درخواست «باراک اوباما» در سال 2016 برای میزبانی از هزاران نفر از نیروهای مجاهدین خلق در آلبانی را پذیرفته‌اید گفت: این یک عملیات نجات جان انسانها بود. و وقتی که یک دوست مثل باراک اوباما از ما برای چنین کاری درخواست کمک کرد ما با افتخار آن را قبول کردیم. 
وی در جواب این سؤال که آیا اگر جای مجاهدین بودید آلبانی را ترک می‌‍ کردید نیز گفت: «من از خشم نسبت به حکومت ایران آگاه هستم. اما کشور ما به عنوان یک سنگر در جنگی استفاده می‌شود که جنگ ما نیست. بله شما همیشه حق دارید برای آزادی بجنگید اما اگر این را می‌خواهید خاک آلبانی جای آن نیست و باید آن را ترک کنید.»
به گزارش فارس‌، عصر سه‌شنبه ۳۰ خرداد منابع خبری از حمله پلیس آلبانی به مقر منافقین در این کشور خبر دادند. طبق گزارش همین رسانه خبری، پلیس آلبانی اعلام کرد بر اساس حکم دادگاه و به دلیل نقض توافقات صورت گرفته از سوی عناصر منافقین، به این مقر حمله کرده و با مقاومت تروریست‌های منافق مواجه شده است. وزارت کشور آلبانی تاکید کرد گروهک منافقین از توافقات مربوط تبعیت نکرده و توضیح داد این عملیات در راستای اجرای قانون ویژه پیگرد علیه فساد و جنایت سازمان یافته و همچنین تصمیم دادگاه ویژه مربوط به فساد و جنایت سازمان‌یافته انجام شده است. این وزارتخانه همچنین مقاومت از سوی ساکنان اردوگاه ‌اشرف در برابر اقدام پلیس را تایید کرد.
طبق گزارش رسانه‌های آلبانیایی، پلیس این کشور روز پنج شنبه نیز برای بار دوم به مقر منافقین در منطقه مانز در شهر دورس یورش برد.


 

 هرکی شما بفرمائید! 
گفت: از فرانسه چه خبر؟!
گفتم: «‌امباپه» فوتبالیست معروف و پر‌طرفدار فرانسه با صدور بیانیه‌ای به آتش‌زدن اموال عمومی از سوی معترضان فرانسوی اعتراض کرده و نوشته است؛ آنچه به آتش می‌کشید اموال خودتان است و آنها را ملامت کرده که آتش‌زدن بانک‌ها و فروشگاه‌ها و خودروها روال قابل قبولی برای اعتراض نیست.
گفت: برخی از سلبریتی‌های بی‌شخصیت داخلی را بگو که از آتش‌زدن اماکن عمومی و کشتن مردم و به آتش کشیدن آمبولانس‌ها از سوی اراذل اغتشاشگر و جنایات شرم‌آور دیگر دفاع می‌کردند!
گفتم: یکی از هنرپیشه‌های فرانسوی هم که به حمایت از اغتشاشگران در ایران گیس خود را قیچی کرده بود در مقابل قتل یک جوان ۱۷ ساله توسط پلیس فرانسه و صدها تن از مردمی که مجروح و یا بازداشت شده‌اند خاک مرده به دهانش پاشیده و 
لام تا کام اعتراضی نکرده است.
گفت: آنها طرفدار دولت خودشانند ولی برخی از سلبریتی‌های این‌جا کاسه‌لیس بیگانگان هستند و برای گدایی یک مشت دلار از وطن‌فروشی هم رویگردان نیستند!
 
ماله‌کشی حزب پدرخوانده پس از جراحی در جبهه اصلاحات
علی شکوری‌راد دبیرکل پیشین حزب اتحاد ملت می‌گوید بهزاد نبوی سرمایه نمادین جبهه اصلاحات است.
بهزاد نبوی اسفند گذشته در اثر فشار و توهین برخی عناصر رادیکال‌تر، از ریاست جبهه اصلاحات استعفا کرد. چند روز قبل، آذر منصوری دبیرکل فعلی حزب اتحاد ملت، به جای نبوی، رئیس‌جبهه اصلاحات شد. از حزب اتحاد ملت به عنوان حزب پدر خوانده یاد می‌شود.
حذف محترمانه بهزاد نبوی با برخی اعتراض‌ها در میان اصلاح‌طلبان مواجه شده است. برخی از اعضای حزب کارگزاران و احزاب مشابه، با انتخاب منصوری به ریاست جبهه اصلاحات موافق نبودند و کنار گذاشتن نبوی را نشانه رفتار‌های رادیکال در درون جبهه اصلاحات می‌دانند.
در همین حال علی شکوری‌راد که حزب متبوعش توانسته ریاست جبهه اصلاحات را قبضه کند، در روزنامه اعتماد نوشت: «اگر در سپهر سياسي ايران از بهزاد نام ببريد براي همگان قابل فهم است كه شما داريد در مورد بهزاد نبوي صحبت مي‌كنيد... سرمايه‌هاي نمادين هويت يك ملت را شكل مي‌دهند و عامل همبستگي آنها هستند. اين سرمايه‌هاي ملي در سطح عالي نظير فردوسي، سعدي، حافظ و مولانا عام و بلامنازع هستند.»
شکوری راد در یک گزافه گویی آشکار می‌افزاید:  در ميان اصلاح‌طلبان كه بخش بزرگي از جامعه ما را تشكيل مي‌دهند و اصلي‌ترين آلترناتيو حاكميت موجود در ايران هستند بهزاد نبوي يك سرمايه نمادين است و كمتر كسي از آنها است كه از ‌انديشه، تحليل و‌ منش او در سپهر سياسي ايران تاثير نپذيرفته باشد. در دو سال گذشته بهزاد، رئيس اجماعي جبهه اصلاحات و محور انسجام آن بوده است. او به‌رغم داشتن نقش منحصر به فرد در اين مقام و‌ موقعيت، به دليل كهولت سن و‌ عوارض آن در ميانه دوره قصد كناره‌گيري داشت اما با اصرار پذيرفت يك دوره يكساله ديگر ادامه بدهد و به‌رغم سختي‌ها اين‌بار را بر دوش كشيد اما به دليل مجادلات جلسات مجمع كه از شأن و حوصله او خارج بود، يك هفته به پايان دوره از سمت رياست جبهه استعفا داد تا با جديت اعلام كرده باشد كه در دوره بعد اين مسئوليت را نخواهد پذيرفت. متاسفانه برخي دوستان بدون ملاحظه عوارض سالخوردگي و مشقتي كه بر او تحميل مي‌شود تلاش كردند تا او را وادار به پذيرش اين سمت و مسئوليت كنند و فشار بر او را از حد گذراندند تا آنجا كه او دچار ترديد شد كه مبادا‌ شانه خالي كردن از زير بار مسئوليت موجب عواقبي بشود كه او نتواند پاسخگوي آن باشد. اما او نشان داد كه همچون همه شرايط دشواري كه با صلابت از سرگذرانده است به‌رغم فشارها اصول خود را حفظ و تصميمي همه‌جانبه و در تراز بهزاد مي‌گيرد. او ارتفاع گرفت و از افقي بالاتر از همه با كنشي اثرگذار نه تنها انصراف قطعي خود را از قبول رياست جبهه اصلاحات در عمل نشان داد بلكه با درايت و سعه صدر مثال‌زدني همه شرايط را براي برگزاري انتخابات هيات رئيسه و در نتيجه سپرده شدن رياست جبهه اصلاحات با راي بالاي مجمع عمومي به نفر بعد، فراهم نمود».
گزافه‌گویی شکوری‌راد مبنی بر اینکه اصلاح‌طلبان، آلترناتیو حاکمیت هستند، در حالی است که به گزارش روزنامه اصلاح‌طلب آرمان، بهزاد نبوی از مواضع رادیکال علیه نظام ناخرسند بود آرمان ماه گذشته گزارش داده بود: «بهزاد نبوی آبان سال گذشته اعلام کرد قطعا نمی‌توانیم با معترضان کف خیابان که شعارهای براندازانه می‌دهند، همسو شویم. بحث محافظه‌کاری نیست؛ ما شعارهای آنان را قبول نداریم. ما می‌خواهیم در چارچوب نظام، اصلاح کنیم. نمی‌خواهیم دینامیت زیر ساختمان بگذاریم. این سخنان، انتقاداتی را در جبهه اصلاحات درپی داشت».
حسین مرعشی دبیرکل حزب کارگزاران هم، اواخر اسفند پارسال، درباره علت استعفای بهزاد نبوی گفته بود: «بعضی از دوستان اساساً معتقدند که ادامه ریاست آقای نبوی مناسب با فضای سیاسی پسامهسا نیست؛ در واقع فضا رادیکال‌تر شده. آقای نبوی همیشـه در شرایط اجمـاع آرا رئیس‌ می‌شد. اگر اجماع نباشد‌، ایشان از پذیرش مجدد مسئولیت پرهیز می‌کند. جبهه اصلاحات چند عضو حقوقی دارد که به رغم این‌که اقلیت خیلی کوچکی هستند اما صدای خیلی بلندی دارند. آنها گاهی اوقات مطالبی را می‌گویند که شنیدن این نـوع پرخاش‌ها خیلی شایسته نبوده است. از این جهت برای ایشان دلخوری به وجود آمده است».
در همین حال، غلامحسین کرباسچی می‌گوید: توانمندتر از آذر منصوری هم بود و بهزاد نبوی به خاطر اختلاف رفت. 
مجموعه این تحلیل‌ها نشان می‌دهد که بهزاد نبوی عملا از سوی عناصر تندرو‌تر مجبور به کناره‌گیری شد و حالا که جراحی مطلوب حزب اتحاد ملت (حزب پدرخوانده) با موفقیت انجام شده، شکوری‌راد از فرد جراحی شده به عنوان سرمایه‌ای بزرگ و نمادین نام می‌برد.
بهزاد نبوی، سومین چهره مستعفی در میان سران اداره‌کننده تشکیلات اصلاح‌طلبان است. پس از انتخابات مجلس سال۱۳۹۸ هم، عارف و موسوی ‌لاری، در اثر فشار طیف افراطی، از ریاست و نایب ‌رئیسی «شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان» (شعسا) استعفا دادند.
 
انتقاد وزارت خارجه آمریکا از آشفتگی و بی‌برنامگی در ترک افغانستان
انتشار گزارش دو سال قبل وزارت خارجه آمریکا، از آشفتگی و به‌هم‌ریختگی در زمینه سیاست‌گذاری برای خروج از افغانستان حکایت می‌کند.
وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه نسخه محرمانه گزارش خود در مورد خروج آشفته از افغانستان را بعد از حدود دو سال منتشر کرد که در آن از «اشتباهات» دولت بایدن در مدیریت بحران تخلیه از کابل «شدیداً انتقاد» شده است.
در گزارش آمده که تصمیم‌های دو رئيس‌جمهور آمریکا برای خروج از افغانستان، دیپلمات‌های وزارت خارجه را با چالش‌های جدی مواجه ساخت که در پی حضور قوی و دوام‌دار در کابل بودند.
به گزارش بی‌بی‌سی، در پایان یک کنفرانس خبری در کاخ سفید در روز جمعه از جو بایدن در مورد خروج از افغانستان نیز سؤالی پرسیده شد، که بایدن به‌طور مشخص از یافته‌های این گزارش یاد نکرد اما گفت: «نه، نه. همه شواهد در حال بازیابی هستند. یادتان هست در مورد افغانستان چه می‌گفتم؟ گفتم القاعده باید آن جا نباشد. گفتم که آن جا نباشد. گفتم از طالبان کمک بگیریم. حالا چه رخ داده؟ چه می‌گذرد؟ رسانه‌ خود را مرور کنید. حق با من بود.»
گزارش چهاردهم کمیته تحریم‌های سازمان ملل که براساس گزارش‌های اعضای شورای امنیت در اوایل ماه جون/ ژوئن منتشر شد، می‌گوید ارتباط میان حکومت طالبان و شبکه القاعده و «تحریک طالبان پاکستان»(تی‌تی‌پی) «همچنان قوی و به‌هم پیوسته» مانده و در حکومت طالبان «طیفی از گروه‌های تروریستی آزادی مانور بیشتری» دارند و حکومت طالبان «به‌ خوبی از آن بهره‌برداری» می‌کند. گزارش شورای امنیت افزوده است که «خطر تروریسم هم در افغانستان و هم در منطقه در حال افزایش است.»
وب‌سایت بی‌بی‌سی می‌افزاید: تخلیه آشفته آمریکا از کابل در آگوست ۲۰۲۱‌، جدی‌ترین بحران خروج از زمان سقوط سایگون، پایتخت ویتنام جنوبی در سال ۱۹۷۵ است که سایگون به ‌دست نیروهای ویتنام شمالی افتاد.
در دو سال اخیر تصمیم نهایی پایان دادن به ماموریت نظامی آمریکا در افغانستان از سوی جو بایدن و نحوه خروج آخرین سربازان و روند تخلیه آشفته در روزهای پایانی ماه آگوست ۲۰۲۱ با انتقادهای زیادی از جمله از سوی دونالد ترامپ مواجه شده است.
یافته‌های بررسی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید «تصمیمات ترامپ و بایدن، رؤسای‌جمهور برای پایان دادن به مأموریت نظامی ایالات متحده در افغانستان، پیامدهای جدی برای دوام دولت افغانستان و امنیتش داشت.»
در بررسی وزارت خارجه فاش شده که زمانی که طالبان سریعاً در حال پیشروی به سمت کابل بود، مقام‌های آمریکایی تخمین‌های متفاوت در مورد زمان مقاومت در برابر طالبان داشتند و به نحو موثری برنامه‌ای برای بدترین سناریو نداشتند و متکی به تضمین‌های رئيس‌جمهور وقت افغانستان شده بودند که «تمرکز بر دفاع از کابل می‌کند و می‌توانند طالبان را مدتی دور نگه دارند.»
در بررسی وزارت خارجه مانند بررسی پیش‌تر کاخ سفید به گزارش‌های دیپلمات‌های آمریکایی در ماه جولای/ ژوئن سفارت آمریکا در کابل اشاره شده که در مورد سقوط قریب‌الوقوع حکومت اشرف غنی هشدار می‌دادند و خواستار تسریع روند تخلیه می‌شدند.
خلاصه‌ای از بررسی وزارت خارجه به‌صورت روشن‌تری بیان کرده که رئیس‌جمهور «روند یک تصمیم‌گیری سنجیده‌شده، سریع، دقیق و فراگیری را روی دست گرفت» اما توسط سلف خود، دونالد ترامپ محدود شده بود.
وزارت خارجه آمریکا، حدود یک‌چهارم (۲۱ صفحه) از گزارش
۸۰ صفحه‌ای محرمانه خود را براساس مصاحبه با ۱۵۰ مقام از دولت فعلی و قبلی آمریکا منتشر کرده است.
بررسی وزارت خارجه نشان می‌دهد که «نابسامانی در بالاترین سطوح دولت» وجود داشت. در حالی که در گزارش کاخ سفید به دستور آمادگی در «همه موارد احتمالی» به آژانس‌های آمریکایی یادشده بود.
 
هراس اسرائیل از تقویت سامانه‌های پدافند هوایی حزب الله
رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش دادند که حزب‌الله لبنان، سامانه‌های پدافند هوایی را تقویت کرده است.
به گزارش صدای آمریکا، رسانه‌های اسرائیل از نگرانی ارتش نسبت به دو برابر شدن سامانه‌های پدافند هوایی حزب‌الله طی پنج سال گذشته به منظور محدودکردن آزادی عمل نیروی هوایی اسرائیل خبر دادند.
روزنامه معاریو گزارش داد ارتش اسرائیل استفاده حزب‌الله از سامانه‌های پدافند هوایی اس‌ای٨ و اس‌ای٢٢ ساخت روسیه را تغییری بنیادین در تصور کلی راهبردی حزب‌الله قلمداد می‌کند.
به گزارش این روزنامه، تخمین‌های اسرائیل، حاکی از دوبرابر شدن سامانه‌های پدافند هوایی حزب‌الله طی پنج سال گذشته است و این‌که این سامانه‌ها عمدتا مبتنی بر سامانه‌های مدرن ایرانی هستند.
طبق این گزارش، تداوم بهبود این قابلیت‌ها بر اساس تصمیم حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، است. سازمان‌های امنیتی اسرائیل معتقدند حمله پهپادی اسرائیل به یک مرکز تاسیسات حزب‌الله در جنوب بیروت در اوت ۲۰۱۹ و تهدید متعاقب نصرالله مبنی بر آغاز حمله به پهپادهای اسرائیلی، نقطه عطفی برای تغییر راهبرد حزب‌الله بوده است.
همزمان، وبسایت خبری آکسیوس به نقل از چهار مقام آمریکایی و اسرائیلی گزارش داد واشنگتن، دولت و ارتش لبنان را تحت فشار قرار داده تا یک پایگاه حزب‌الله را از نزدیکی مرز اسرائیل حذف کند. اسرائیل نگران است اقدامات حزب‌الله منجر به درگیری شود. 
آکسیوس به نقل از یک سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده نوشته که این وزارتخانه درباره گفت‌وگوهای دیپلماتیک خصوصی که ممکن است رخ داده یا نداده باشند، اظهارنظر نمی‌کند.
حزب‌الله واکنش علنی به این قضیه از خود نشان نداده، اما روزنامه الاخبار در گزارشی عنوان کرده که حزب‌الله به واسطه‌ها گفته حاضر به ترک منطقه نیست.
 
افزایش 17 میلیارد دلاری در آمد نفتی ایران در سال 2022
اداره اطلاعات انرژی آمریکا از افزایش ۱۷ میلیارد دلاری درآمد نفتی ایران در سال ۲۰۲۲ خبر داد و اعلام کرد: ایران در ۵ ماهه نخست ۲۰۲۳ نیز
۱۹ میلیارد دلار از محل فروش نفت درآمد کسب کرده است.
به گزارش العالم‌، اداره اطلاعات انرژی آمریکا وابسته به وزارت انرژی این کشور در گزارش جدید خود، کل درآمد نفتی 13 عضو اوپک در 5 ماهه سال جاری میلادی را 293 میلیارد دلار اعلام کرده است.
اداره اطلاعات انرژی آمریکا همچنین درآمد نفتی ایران در 5 ماهه نخست سال جاری میلادی را 19 میلیارد دلار برآورد کرده است. این رقم معادل
6.5 درصد از کل درآمد نفتی اوپک در این دوره بوده است.
ایران در میان اعضای اوپک از نظر درآمد نفتی در 5 ماهه 2023 در رتبه پنجم قرار داشته است. عربستان با 101 میلیارد دلار بیشترین درآمد نفتی را در این مدت داشته است. عراق و امارات هرکدام با 41 میلیارد دلار و کویت با 32 میلیارد دلار به ‌ترتیب در رتبه‌های دوم تا چهارم از این نظر قرار داشته‌اند.
درآمد نفتی سایر اعضای اوپک در این دوره عبارت است از:
الجزایر 12 میلیارد دلار، آنگولا 13 میلیارد دلار، کنگو 3 میلیارد دلار، گینه استوایی 1 میلیارد دلار، گابن 2 میلیارد دلار، لیبی 12 میلیارد دلار، نیجریه 12 میلیارد دلار و ونزوئلا 4 میلیارد دلار.
براساس این گزارش ایران در سال میلادی گذشته 54 میلیارد دلار از محل فروش نفت درآمد کسب کرد. این رقم نسبت به سال قبل از آن 17 میلیارد دلار افزایش داشت. درآمد نفتی ایران در سال 2021 بالغ بر 37 میلیارد دلار اعلام شده بود. درآمد نفتی اوپک نیز از 576 میلیارد دلار در سال 2021 به 888 میلیارد دلار در سال 2022 افزایش داشته است.
به‌ دلیل افت قیمت نفت همه اعضای اوپک در سال 2023 با افت درآمد نفتی
مواجه شده‌اند و بر همین اساس اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش‌بینی کرده درآمد نفتی اوپک در این سال به 681 میلیارد دلار دلار کاهش یابد.

 

 اعتراض‌های جهانی جواب داد;

سازمان ملل و اتحادیه اروپا علیه قرآن‌سوزی در سوئد موضع گرفتند

اعتراض‌های هماهنگ جهان اسلام علیه قرآن‌سوزی در سوئد آن هم همزمان با اعلام دولت این کشورِ «بدنام و اسلام‌ستیز» برای رسمیت دادن به اهانت به دین مبین اسلام، جواب داد و پس از عقب‌نشینی سوئد، اتحادیه اروپا و سازمان ملل نیز مجبور شدند، علیه این اقدامات موضع بگیرند.
 چنان‌که در اخبار این روزها خواندید، یک سوئدیِ عراقی‌الاصل عقده‌ای به نام «سلوان مومیکا» (۳۷ ساله) در استکهلم، در نخستین روز تعطیلات عید قربان، یک نسخه از قرآن مجید را پاره کرد و آن را در مسجد مرکزی این شهر به آتش کشید. وی پس از آن که پلیس این کشور مجوزی برای برگزاری تظاهرات ضداسلامی صادر کرد، این جنایت را مرتکب شد تا احتمالا دیده شود! این فردِ سودا زده که در منطقه «قره‌قوش» واقع در «بخدیدا» در استان نینوا متولد شده و خود را «متفکر عرب» هم معرفی می‌کند! عصر روز چهارشنبه تحت حمایت مقامات سوئدی و برابر چشمان حدود ۲۰۰ مسلمان دست به این اقدام خشن در استکهلم زد. این اقدام انجام شد تا بار دیگر «آزادیِ بیان» به مسلخِ «نفرت‌پراکنی» و «توهین» قربانی شود. این اقدام، مسلمانان در سراسر جهان را به خروش درآورد و از ایران و عراق تا برخی از کشورهای اروپایی مسلمانان اعتراضاتی را برپا کردند و کار در برخی کشورها به احضار یا اخراج سفیر این کشور کشیده شد.
 در پی هتک حرمت قرآن و توهین به مقدسات مسلمانان در سوئد، آن هم با مجوز رسمی این کشور، موجی از اعتراضات در سراسر جهان علیه این اقدام غیراخلاقی و خشن به راه افتاده است. در یکی از این واکنش‌ها، مرجع عالی‌قدر شیعیان، آیت‌الله «سید علی سیستانی»، نیز در اعتراض به این اقدام نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل نوشت و این اقدام را محکوم کرد و نوشت که چنین اقداماتی نمی‌تواند مصداق آزادی بیان باشد. آن‌طور که ایسنا نوشته است، دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد، پیام مرجعیت عالی شیعیان را درباره سوزاندن قرآن کریم در استکهلم دریافت کرده و پاسخ آن را خواهد داد. «احمد الصحاف»، سخنگوی وزارت خارجه عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد، «فواد حسین»، وزیر خارجه عراق روز جمعه تماسی تلفنی از سوی «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل دریافت کرد و در آن توهین به قرآن کریم بررسی شد. گوترش در این تماس تلفنی گفته است، این حادثه و واکنش‌های عراق و جهان اسلام را پیگیری کرده است و این عمل شنیع را محکوم کرد. وی تاکید کرد، باید با پدیده اسلام‌هراسی مقابله شود و افزود: «پیام سید علی سیستانی، مرجع عالی شیعه را دریافت کردم، از تلاش‌های ایشان سپاسگزارم و پاسخ پیامش را خواهم داد.» در بیانیه وزارت خارجه عراق آمده است، در پایان این گفت‌وگو فواد حسین از دبیرکل سازمان ملل بابت موضعش و توجه فراوانش به پیام آیت‌الله سیستانی قدردانی و تاکید کرد، همه برای برقراری امنیت، صلح، همزیستی مسالمت‌آمیز و مبارزه با افکار افراطی تلاش می‌کنند. در واکنشی دیگر، آن‌طور که خبرگزاری صدا و سیما از شبکه تلویزیونی الجزیره نقل کرده است، اتحادیه اروپا تأکید کرده است: «سوزاندن قرآن کریم یا دیگر کتاب‌های مقدس، «اهانت‌آمیز، غیرمحترمانه و آشکارا تحریک‌آمیز» است.» این اتحادیه افزوده است: «مظاهر نژاد‌پرستی و نفرت از بیگانگان و هر گونه تعصب هیچ جایی در اروپا ندارد.» اتحادیه اروپا همچنین تأکید کرده است: «بسیار باعث تأسف است که این اقدام همزمان با جشن مسلمانان در روز عید قربان انجام گرفت.» اتحادیه اروپا با ابراز تأسف از این همزمانی، تصریح کرد که به دفاع از آزادی مذهب، عقیده و آزادی بیان در خارج و داخل از این بلوک، ادامه می‌دهد. این اتحادیه آورده است: «اکنون زمان آن است که برای درک و احترام متقابل و جلوگیری از تشدید بیشتر در کنار هم باشیم.»
گفتنی است، این اولین حادثه از این دست در سوئد نیست؛ جایی که بیش از ۶۰۰ هزار مسلمان در آن زندگی می‌کنند. در ۲۱ ژانویه همین سال میلادی (۱ بهمن ۱۴۰۱)، «راسموس پالودان»، رهبر حزب دانمارکیِ راست افراطی یک نسخه از قرآن را در نزدیکی سفارت ترکیه در استکهلم، تحت حفاظت پلیس سوزاند. اما گویا این بار واکنش‌ها از دفعه پیش سنگین‌تر بوده است. باری، امروزه «آزادی بیان» بهانه‌ای شده که سیاستمداران و گروه‌های نژادپرست در کشورهای اروپایی از آن استفاده می‌کنند تا بتوانند به مهاجران و مسلمانان حمله کنند و هر چه می‌خواهند بکنند و بگویند و روشن است که این فقط یک بازی سیاسی است. باید توجه داشت که دولت کنونی سوئد کمابیش بر حمایت‌های حزب راست افراطی تکیه دارد؛ در حالی که تا چندی پیش، فعالیت این حزبِ پوپولیستی به دلیل ارتباط با «نئونازی‌ها» از نظر سیاسی ممنوع بود؛ اما چه می‌شود که حالا به دومین حزب بزرگ سوئد و بخشی از جریان راست‌گرای حاکم تبدیل شده است!

 

دلایل وزارت خارجه آمریکا برای خروج مفتضحانه از افغانستان
وزارت خارجه آمریکا در گزارشی با برشمردن دلایل خروج مفتضحانه این کشور از افغانستان تاکید کرده است که تصمیمات شتابزده رئیس‌جمهوری کنونی و سابق آمریکا برای خروج نیروها از افغانستان آن افتضاح و رسوایی را رقم زد.
نزدیک به دو سال از سقوط کابل و فرار مفتضحانه آمریکا از افغانستان می‌گذرد. روز یک‌شنبه 15 آگوست2021 میلادی(24 مرداد 1400) بود که با فرار «اشرف غنی»، نیروهای طالبان وارد کابل پایتخت شدند و بدین ترتیب ارتش و دولتی که آمریکا طی 20 سال گذشته و پس از ‌اشغال این کشور میلیارد‌ها دلار برای آن هزینه کرده بود بدون کوچک‌ترین مقاومتی فروپاشید. طی این مدت هزاران افغانستانی هم که توسط نیروی هوایی آمریکا با تبلیغات فراوان از کابل تخلیه شده بودند، با شرایط بدی‌گریختند و بسیاری از آنها امروز آواره کشورهای مختلف هستند. گزارش‌های متعددی وجوددارد که نشان می‌دهد این افراد که خدمات زیادی به آمریکا کرده بودند پس از فرار، نه در آمریکا و نه در اروپا زندگی راحتی ندارند و بسیاری از آنها در کمپ‌های آوارگان نگران اخراج هستند. حالا دیروز وزارت خارجه آمریکا گزارشی منتشر کرده تا درباره چرایی این فرار توضیح داده و به انتقادهای بسیاری که شده است پاسخ دهد. وزارت خارجه آمریکا ۲۴ صفحه از گزارش ۸۵ صفحه‌ای موسوم به «گزارش پس از اقدام» را در رابطه با نحوه انجام عملیات تخلیه نیروهای بین‌المللی از کابل منتشر کرده است. باقی صفحات این گزارش محرمانه باقی ‌مانده‌اند!
ایسنا در این باره به نقل از گاردین نوشته است، در داده‌های این گزارش، گرچه نامی از «آنتونیو بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا برده نشده، اما روی او هم تاثیر می‌گذارد. این داده‌ها شامل ناکامی وزارت خارجه در توسعه نیروی ضربت مدیریت بحران همزمان با پیشروی طالبان در کابل در اوت سال 2021 (مرداد 1400) میلادی و نبود یک دیپلمات ارشد برای نظارت بر تمامی عناصر واکنش بحران است. در این گزارش با ‌اشاره به بالاترین طبقه وزارت امور خارجه آمریکا که بلینکن و دیپلمات‌های ارشد در آن‌جا مستقر هستند، می‌خوانیم: «با تعیین یکی از مدیران طبقه هفتم، هماهنگی‌ها در بخش‌های مختلف این اقدام بهبود می‌یافت.»
 بر اساس این گزارش تخلیه و خروج پرآشوب نیروهای آمریکایی و متحدانش باعث شد تا بسیاری از شهروندان و افغان‌هایی که در خطر مجازات طالبان قرار داشتند با استیصال وارد فرودگاه کابل شوند و برخی از آنها در حالی که هواپیما قصد بلند شدن از زمین را داشت به بدنه آن بچسبند. همچنین یکی از عاملان انتحاری داعش جان ۱۳ نیروی آمریکایی و بیش از ۱۵۰ افغان‌ را در مقابل یکی از ورودی‌های فرودگاه کابل گرفت. در این گزارش با انتقاد از عملکرد هر دو دولت بایدن و ترامپ آمده است: «تصمیمات بایدن و ترامپ برای پایان دادن به ماموریت نظامی آمریکا در افغانستان پیامدهای جدی برای ادامه فعالیت و بقای دولت افغانستان و امنیتش داشت. در دو دولت بایدن و ترامپ بررسی‌های کافی در سطح مقامات ارشد نسبت به بدترین سناریوهای ممکن و سرعت انجام این عملیات وجود نداشت... مقامات ارشد دولت همچنین در اتخاذ تصمیمات شفاف در رابطه با تعداد افغان‌های در خطر که باید در این عملیات گنجانده می‌شدند، ناکام بودند و حتی مشخص نکرده بودند که این افغان‌ها کجا باید برده شوند.»

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟