loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. در اعتراض به هتک حرمت قرآن کریم : احضار کاردار سوئد و برگزاری تجمع اعتراضی در تهران     ۱۴۰۲/۰۴/۰۹ غربِ رو به زوال بار دیگر به قرآن کریم اهانت کرد و نام آن را آزادی

طاهر مهدوی بازدید : 50 شنبه 10 تیر 1402 نظرات (0)
.
در اعتراض به هتک حرمت قرآن کریم :
احضار کاردار سوئد و برگزاری تجمع اعتراضی در تهران  
  ۱۴۰۲/۰۴/۰۹
غربِ رو به زوال بار دیگر به قرآن کریم اهانت کرد و نام آن را آزادی بیان گذاشت! غرب با این اقدامِ از سر استیصال دیگر بار ثابت کرد نمی‌تواند از پیشروی موج اسلام‌گرایی ممانعت کند و سیاست‌های عنادآمیزش علیه اسلام و مسلمانان به شکست منجر شده است. بار دیگر نمایان شد که مدعیان دروغین آزادی و حقوق بشر دچار اختلال شخصیت و رو به نابودی‌اند و این‌گونه اقدامات در سرنوشت محتوم جبهه باطل جز نزدیک‌تر کردن هلاکت تغییری ایجاد نمی‌کند. خدای حکیم و قدیر قرآن را روز به روز درخشان‌تر از پیش خواهد کرد، اگرچه شیاطین و معارضان اسلام را خوش نباشد.
در ادامه اهانت به مقدسات مسلمانان در سوئد به بهانه آزادی بیان، پلیس این کشور اعلام کرد مجوز برگزاری اعتراضی را صادر کرده که سازمان‌دهنده آن قصد دارد روز چهارشنبه گذشته و در آغاز تعطیلات سه روزه عید قربان، در بیرون از مسجد اصلی استکهلم به قرآن کریم اهانت کرده و آن را بسوزاند. پس از آن بود که عصر چهارشنبه یک سوئدی عراقی‌الاصل به نام «سلوان مومیکا» در استکهلم و در نخستین روز تعطیلات عید قربان، یک نسخه از قرآن را پاره کرد و آن را در مسجد مرکزی این شهر به آتش کشید. این اقدام موهن و شنیع با واکنش‌های اعتراضی و انزجاری بسیاری در سراسر جهان مواجه شد.
آیت‌الله نوری همدانی: کشورهای اسلامی انزجار خود را از اهانت به قرآن کریم اعلام کنند
به گزارش مهر، آیت‌الله نوری همدانی از مراجع تقلید در دیدار عده‌ای از فضلای حوزه علمیه، ضمن محکوم کردن اهانت به قرآن کریم اظهار داشت: امروز دنیای استکبار بیش از هر زمان دیگری مشغول اسلام‌ستیزی است و به گمان خود با اهانت به مقدسات می‌تواند به مقصود خود دست یابد و در این بین سازمان‌های مدعی آزادی و حقوق بشری با سکوت خود فضا را برای این جریان فراهم می‌کنند که سران کشورهای اسلامی و مردم مسلمان به هر نحو ممکن باید انزجار خود را نسبت به اهانت قرآن کریم اعلام بدارند.
بیانیه جامعه مدرسین در محکومیت اقدام هتاکانه معاندین قرآن
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز با صدور بیانیه‌ای اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم در سرزمین‌های ‌اشغالی را محکوم کرد.
به گزارش رسا، در این بیانیه آمده است:
بسم الله الرحمن الرحیم
«لَا یَأْتِیهِ الْبَاطِلُ مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ وَلَا مِنْ خَلْفِهِ تَنْزِیلٌ مِنْ حَکِیمٍ حَمِیدٍ» (فصلت، ۴۲)
اقدام انزجار برانگیز صهیونیست‌های کودک‌کش در هتک حرمت قرآن مجید و اهانت به مقدسات اسلامی بار دیگر اوج فساد و خباثت این شیاطین را آشکار کرد. سکوت در برابر این جرثومه‌ها جایز نیست و امت اسلامی و آزادگان جهان باید به این مفسده انگیزی‌ها پاسخی کوبنده بدهند.
در ادامه بیانیه مذکور خاطرنشان شده است: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با محکوم کردن اقدام جنایتکارانه صهیونیست‌های ظالم اعلام می‌دارد:
قدسیت و نورانیت قرآن کریم با این جهالت‌ها فرو نخواهد نشست و همچنان تلألؤ پرفروغ آن، چشم خفاشان هتاک را کور خواهد کرد. آینده به اسلام و قرآن تعلق دارد و دشمنان دین، اخلاق و معنویت نمی‌توانند با وعده صدق الهی در تحقق حاکمیت قرآن مقابله کنند. جهان به زودی سقوط و نابودی رژیم غاصب صهیونیستی را خواهد دید و موجودیت سیاه این دوزخیان به پایان خواهد رسید.
آیت‌الله رئیسی: جامعه اسلامی از توهین به قرآن نخواهد گذشت
همچنین، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در جریان سفر یک روزه به استان کرمان در جمع پرشور نمازگزاران جمعه در مصلای شهر رفسنجان ضمن محکومیت شدید اهانت به قرآن کریم در یکی از کشورهای اروپایی تصریح کرد: شما ببینید امروز چه تهدیداتی علیه دین و ارزش‌های دینی است، در کشورهای اروپایی که مدعی آزادی و احترام به عقیده دیگران هستند، به ارزشمندترین کتاب الهی که برای هدایت بشر آمده، یعنی قرآن کریم اهانت می‌کنند و نه فقط قلوب  دو میلیارد مسلمان بلکه قلب پیروان تمام ادیان الهی، آسمانی و ابراهیمی و تمام آزادزنان و آزادمردان را جریحه‌دار می‌کنند. دکتر رئیسی توهین به قرآن  کریم را توهین به همه ادیان الهی، توهین به انسانیت، توهین به بشریت و توهین به همه ارزش‌های الهی دانست و تاکید کرد: جامعه اسلامی از این توهین نخواهد گذشت. رئیس‌جمهور بیان داشت: جوان‌های عزیز بدانند آنهایی که مدعی آزادی بیان و آزادی عقیده هستند چگونه با رویه‌های استبدادی، استکباری و تفرعن، مقدسات مسلمانان را مورد اهانت قرار می‌دهند، این اهانت بزرگ قابل گذشت است؟
وی با بیان اینکه آنها به دروغ طرفدار آزادی بیان، قلم و عقیده هستند چرا که اگر طرفدار آزادی بودند قرآن جلوه آزادی است، افزود: آنها با آزادی مخالف هستند و می‌خواهند همان استبداد رای و نظر باطل خودشان را با تابلوی آزادی بر بشریت تحمیل کنند.
قالیباف: مسلمانان جهان پاسخ اهانت به قرآن را می‌دهند
محمد باقر قالیباف، رئیس‌مجلس شورای اسلامی نیز با ‌اشاره به اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم در صفحه شخصی خود نوشت: بی‌احترامی و جسارت دولت و پلیس سوئد در فراهم ساختن زمینه اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم، با پوشش دروغین آزادی بیان و عمل را به شدت محکوم می‌کنم.
به گزارش مهر، وی افزود: مسلمانان جهان با توجه به مواضع مراجع عظام تقلید و در چارچوب قوانین مقدس اسلام، به نحو مقتضی پاسخگوی این اهانت‌های منزجرکننده خواهند بود.
امیرعبداللهیان: دود اهانت به قرآن کریم قبل از هر طرفی به چشم غرب خواهد رفت
همچنین، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان نیز اعلام کرد: همه جهان ‌اسلام اهانت به کتب‌ آسمانی و قرآن‌ کریم‬ را قویا محکوم می‌کند. وی تصریح کرد: اجازه دادن در اهانت به مقدسات دینی و قرآن‌کریم با هر توجیهی از سوی سوئد پذیرفته نیست. رئیس‌دستگاه دیپلماسی نوشت: دموکراسی و آزادی خواندن این رفتارها، فقط و فقط مشوق تروریسم و افراط‌گرایی است. دودش قبل از هر طرفی به چشم غرب خواهد رفت.
افزون بر این، اهانت به قرآن کریم در سوئد با واکنش‌های زیادی در بین کشورهای مسلمان رو‌به‌رو شد. به گزارش فارس، اردن و امارات عربی متحده نیز ضمن محکوم کردن هتک حرمت قرآن کریم در سوئد، سفرای سوئد در امان و ابوظبی ‌را احضار و تأکید کردند که استفاده از حربه آزادی بیان، چنین اقدام شنیعی را توجیه نمی‌کند.
کنعانی اهانت به قرآن کریم در سوئد را به شدت محکوم کرد
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در واکنش به مجوز و چراغ سبز داده شده از سوی سوئد به اسلام‌ستیزان برای تکرار اهانت به قرآن کریم اظهار داشت: زمینه ‌سازی برای تکرار هتک حرمت مقدسات آسمانی به‌ویژه همزمان با ایام مقدسه امت اسلامی و نیز تجمع میلیونی مسلمانان در کنگره جهانی حج، اقدامی تحریک‌آمیز، نسنجیده و غیرقابل قبول است. به گزارش فارس، وی با ‌اشاره به تلاش‌های جامعه بین‌المللی و مجامع حقوق بشری برای ارتقای احترام به ادیان و مذاهب و آموزه‌های اصیل دینی تصریح کرد: اهانت به کتب آسمانی مصداقی از خشونت‌گرایی و نفرت‌پراکنی و مغایر با ارزش‌های اصیل حقوق بشر است. کنعانی اعلام کرد: دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران همانند سایر مسلمانان و آزاداندیشان جهان چنین اهانتی را برنمی‌تابد و به شدت آن را محکوم می‌کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: از دولت سوئد انتظار می‌رود ضمن جلوگیری از تکرار اهانت به مقدسات، در این خصوص اصل مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی را به‌طور جدی مورد توجه قرار دهد.
به گزارش فارس، اهانت به قرآن کریم در سوئد مسبوق به سابقه است. جمهوری اسلامی ایران پیش از این نیز هتک حرمت قرآن کریم در سوئد و همچنین دانمارک و هلند را محکوم کرده بود. اول بهمن ماه ۱۴۰۱ تعدادی از گروه‌های افراطی در اقدامی هتاکانه اقدام به آتش زدن قرآن کریم در مقابل سفارت ترکیه در استکهلم کردند. سخنگوی پلیس سوئد هم در اقدامی اسلام‌ستیزانه عنوان کرد که به رهبر اسلام‌ستیز حزب راست‌افراطی استرام کورس دانمارک اجازه داده تا در راهپیمایی مقابل سفارت ترکیه، قرآن را بسوزاند. این اقدام هتاکانه واکنش تند دولت ترکیه را به همراه داشت. این اقدام همچنبن واکنش تند جمهوری اسلامی ایران، جهان اسلام و حتی برخی از کشورهای غیرمسلمان را در پی داشت.
کاردار سوئد در تهران به وزارت امور خارجه احضار شد
در پی اهانت به قرآن کریم در سوئد کاردار این کشور در تهران در غیاب سفیر سوئد به وزارت امور خارجه احضار و ضمن محکومیت این اقدام، از سکوت و رفتار منفعلانه دولت این کشور انتقاد شد.
مدیرکل غرب اروپا در احضار کاردار سوئد ضمن محکوم کردن اقدام اخیر صورت گرفته در سوئد در اهانت به مهم‌ترین مقدسات اسلامی، سکوت و رفتار منفعلانه دولت سوئد را عاملی برای جسورتر شدن ناقضان یکی از اصول بنیادین و بدیهی حقوق بشر یعنی اصل احترام به ارزش‌های دینی و آسمانی برشمرد.
به کاردار سوئد اعلام شد در حالی که این روزها مسلمانان در حال انجام مناسک حج و بزرگداشت شعائر دینی و اسلامی هستند، اهانت به مقدسات آنها صرفا در مسیر نفرت‌پراکنی و خشونت‌طلبی با سوءاستفاده از اصل آزادی بیان است.
مدیرکل غرب اروپا در احضار کاردار سوئد با بیان اینکه پیش از این نیز مشابه این اقدام نسنجیده در خاک سوئد انجام شده و مراتب ناخرسندی جمهوری اسلامی ایران قبلا به طرف سوئدی منعکس شده بود، گفت: اگر‌ سوئد به موقع جلوی این‌گونه اهانت‌ها را می‌گرفت، الان شاهد هتک حرمت مجدد مقدسات اسلامی نبودیم.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران همگام با جهان اسلام، هرگونه تعرض به کتاب مقدس مسلمانان جهان و نیز مجوز صدور چنین اقداماتی را تحمل نمی‌کند، لذا انتظار می‌رود دولت سوئد به بدیهی‌ترین وظیفه خود در ممانعت از اهانت به ارزش‌های معنوی و دینی مسلمانان به صورت مسئولانه، مؤثر و بازدارنده عمل کند.
کاردار سوئد پس از احضار توسط مدیرکل غرب اروپای وزارت امور خارجه ایران در پاسخ ضمن تأکید بر مخالفت دولت سوئد با هرگونه ‌اشکال اسلام‌هراسی، گفت که مراتب را در اسرع وقت به پایتخت کشورش منتقل خواهد کرد.
مدیرکل غرب اروپای وزارت امور خارجه همچنین در تماس تلفنی با سفیر سوئد که در خارج از ایران حضور دارد، اهانت به مقدسات اسلامی را محکوم کرد.
وزارت خارجه سوئد از حادثه هتک حرمت قرآن کریم عذرخواهی کرد
به گزارش مهر به نقل از وبگاه السومریه، «جان کنوتسن» معاون وزیر خارجه سوئد روز جمعه ضمن ارسال پیامی برای سفارت عراق در استکهلم از حادثه به آتش کشیدن نسخه‌ای از قرآن کریم در این کشور عمیقاً ابراز تأسف کرد.
بر این اساس، در این پیام وزارت خارجه سوئد اعلام کرده که به طور جدی با هرگونه اقدام ضداسلامی مخالف است و دولت سوئد نیز عزم آن را دارد که درباره اقدام فرد مذکور در به آتش کشیدن قرآن کریم، تحقیقاتی را بر اساس قانون جرایم نژادپرستانه انجام دهد.
در این بیانیه دولت سوئد مدعی شده که از تفکرات افراد حاضر در تجمع اخیر در اطراف مسجد اصلی شهر استکهلم (محل به آتش کشیدن قرآن کریم) حمایت نمی‌کند و احساسات جریحه‌دار شده مسلمانان در سوئد و دیگر کشورها در این زمینه را درک می‌کند. این در حالی است که پلیس سوئد با صدور مجوز و حمایت امنیتی از اقدام یک پناهنده مقیم این کشور، نقش اساسی را در حادثه هتک حرمت قرآن کریم داشته است.
وزارت خارجه عراق در وب‌سایت خود ضمن انتشار این خبر اعلام کرد که این پیام برای نمایندگان کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی ارسال شده است.
وزارت خارجه عراق روز گذشته ضمن احضار سفیر سوئد، مراتب اعتراض بغداد را به اقدام موهن قرآن‌سوزی در سوئد را به وی اعلام کرده بود.
شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی: اهانت به قرآن کریم نابخشودنی است و قابل تحمل نیست
در واکنشی دیگر، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی طی بیانیه‌ای صدور مجوز دولت سوئد به گروه‌ها و جریانات افراطی و نحله‌های شیطانی جهت سوزاندن قرآن کریم را به شدت محکوم کرد.
به گزارش مهر، در این بیانیه آمده است: تابش پرفروغ و روزافزون کلام نورانی خداوند منان، که کامل‌ترین و جامع‌ترین کتاب آسمانی و سرشار از پیام‌ها و آموزه‌های راستین برای هدایت انسان‌ها در مسیر صحیح زندگی و سعادت بشریت در هر عصر و زمان و در هر نقطه و مکان است روزبه‌روز دل‌های بیشتری از مشتاق معنویت و اخلاق و توحید را در سراسر جهان به خدای سبحان رهنمون و مکاتب بی‌فروغ و تهی از هرگونه نورانیت که ثمره تاریک‌خانه‌ها و افکار نحله‌های شیطانی و توطئه‌های صهیونیسم بین‌الملل است را به چالش کشیده است.
در بخش دیگری از بیانیه مذکور خاطرنشان شده است: در ایام مبارک و پر میمنت حج ابراهیمی که دل‌های قریب به ۲ میلیارد مسلمان متوجه خانه وحی و بیت‌الله الحرام است و کنگره عظیم حج با حضور میلیون‌ها مسلمان با ندای لبیک اللهم لبیک دعوت الهی را اجابت می‌کنند، بار دیگر صهیونیسم بین‌الملل و نحله‌های شیطانی عظمت اجتماع عظیم و توحیدی مسلمان را برنتافتند و با کمال وقاحت و بی‌شرمی در بلاد معنویت‌ستیز غرب و مأمن خفاشان و منافقان و بی‌خدایان و به بهانه پوچ و نخ نمای آزادی بیان با پشتیبانی کشور سوئد اهانت و سوزاندن کتاب آسمانی سخن الهی، توسط عناصر افراط‌گرا و تندرو را که در مسیر نفرت‌پراکنی علیه مقدسات است را مجاز شمردند.
شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی این اقدامات نابخشودنی و اهانت به قرآن کریم را یک ‌ستیز سازمان‌یافته از سوی قدرت‌های استکباری دانست و افزود: چنین اقداماتی ریشه در ‌اندیشه‌های غیرتوحیدی و دین‌گریزانه دارد و پس از رشد چشمگیر اسلام در جوامع غربی و با هدف تخریب اسلام صورت گرفته و هرگز با تعالیم ادیان الهی قابل جمع نبوده و قابل تحمل نیست.
شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی ضمن محکومیت این اقدام ننگین کشور سوئد از همه آزادی‌خواهان و موحدان جهان خواست در کنار مسلمانان با سیاست پلید توهین به مقدسات و نفرت‌پراکنی مقابله کرده و با این اقدام نفرت‌انگیز که با هدف اسلام هراسی، ناامن ‌سازی جهان، تقویت افراط‌گری و خشونت در جهان صورت می‌گیرد، مقابله کنند.
تجمع مردم و دانشجویان در اعتراض به هتک حرمت قرآن کریم در سوئد
خبر دیگر اینکه، جمعی از مردم و دانشجویان در اعتراض به اهانت به قرآن کریم در سوئد مقابل سفارت این کشور در تهران تجمع کردند.
این تجمع به همت جمعی از دفاتر بسیج دانشجویی و جمعی از تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌های تهران برگزار شد.
دانشجویان با در دست داشتن پلاکاردها و دست‌نوشته‌های مختلف نسبت به هتک حرمت قرآن در سوئد ابراز انزجار کردند.
تجمع‌کنندگان از مجامع حقوق‌ بشری خواستند نسبت به این اقدام واکنش نشان دهند. همچنین، دانشجویان حاضر در این تجمع از مسلمانان جهان خواستند با ابراز تنفر و انزجار، نسبت به هتک حرمت قرآن واکنش نشان دهند.
در این تجمع، عباس پورزرگری قاری قرآن به تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید پرداخت و پس از آن، جمعیت شعار حیدر حیدر سر دادند.
در بخش دیگری از این مراسم، توسط یکی از دانشجویان، بیانیه ‌این تجمع قرائت شد که با شعار «الله اکبر»، «مرگ بر آمریکا»، «سکوت هر مسلمان، خیانت است به قرآن»، «دانشجوی مسلمان حامی دین و قرآن»، «هیهات منا الذله»، «سفارت اهانت، تعطیل باید گردد» تجمع کنندگان همراه شد.
گفتنی است، دانشجویان مشهدی هم در اعتراض به هتک حرمت قرآن کریم تجمع کردند.
در بیانیه پایانی تجمع دانشجویان آمده است: دولت سوئد و در رأس آن نظام استکباری غرب بداند که ما مسلمانان غیور ایران هم‌صدا با سایر مسلمانان جهان در مقابل این عمل ننگ‌بار سکوت نکرده و با توجه به فرامین الهی که وعده‌ ذلت و خواری دشمنانش را داده است تا زمان احقاق این وعده‌ الهی از اعلام انزجار و بیان نفرت خود دست نمی‌کشیم! و همچنین دانشجویان دانشگاه‌های تهران بزرگ با عرض تسلیت به ساحت مقدس حضرت بقیهًْ الله ارواحنا فداه و ولی امر ایشان خواستار مطالبه و برخورد قاطع از جانب مسئولین وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با عوامل مزدور و حمایت‌کنندگان این اقدام شنیع و ننگین بوده و دولت سوئد و شخص رئیس‌جمهور این کشور را مسئول این جنایت اسلام‌ستیزانه می‌دانند.
 
در پی هتک حرمت قرآن و توهین به مقدسات مسلمانان در سوئد و با مجوز رسمی این کشور، موجی از اعتراضات در سراسر جهان علیه این اقدام غیراخلاقی و خشن به راه افتاده است. مرجع عالی‌قدر شیعیان، آیت‌الله سیستانی، نیز در اعتراض به این اقدام نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل نوشت و این اقدام را محکوم کرد و نوشت که چنین اقداماتی نمی‌تواند مصداق آزادی بیان باشد.
شاید هیچ اصل حقوق بشری چون اصل آزادی بیان، مفهومی سیال نداشته باشد. گاهی کوچک‌ترین انتقادات به رژیم آپارتاید اسرائیل مصداق یهودی‌ستیزی و نژادپرستی قرار می‌گیرد از ذیل عنوان آزادی بیان خارج و محکوم می‌شود و گاهی نیز نفرت‌پراکنیِ خشونت‌آمیز نسبت به مقدساتِ پیروان یک دین (به ویژه اسلام) مصداق آزادی بیان قرار می‌گیرد!
عصر روز چهارشنبه گذشته بود یک سوئدیِ عراقی الاصل به نام «سلوان مومیکا» (۳۷ ساله) در استکهلم، در نخستین روز تعطیلات عید قربان، یک نسخه از قرآن مجید را پاره کرد و آن را در مسجد مرکزی این شهر به آتش کشید. وی پس از آن که پلیس این کشور مجوزی برای برگزاری تظاهرات ضداسلامی صادر کرد، این جنایت را مرتکب شد. این فردِسودا زده که در منطقه قره‌قوش واقع در «بخدیدا» در استان نینوای متولد شده و در شبکه‌های اجتماعی خود را «متفکر، نویسنده و ملحد» معرفی می‌کند! روز چهارشنبه تحت حمایت مقامات سوئدی و برابر چشمان حدود ۲۰۰ مسلمان دست به این اقدام خشن در استکهلم زد. این فرد ۳۷ ساله عراقی الاصل که از کشورش به سوئد‌ گریخته است، در مصاحبه با یک روزنامه سوئدی اعلام کرد که طی ۱۰ روز دیگر پرچم عراق و نسخه‌ای از قرآن را در مقابل سفارت عراق در استکهلم آتش خواهد زد. وی گفت که از تأثیر کاری که کرده، آگاه است و مدعی شد که او هزاران پیام تهدید به قتل دریافت کرده است. «احمد الصحاف»، سخنگوی وزارت خارجه عراق در همان آغاز غائله گفته بود: «فرد موهن به قرآن کریم، دارای تابعیت عراقی است، به همین منظور از مسئولان سوئدی می‌خواهیم وی را به دولت عراق تحویل دهند تا ما بر اساس قوانین کشور اقدام به محاکمه‌ وی کنیم.»
روشن است که این اقدام موهن و نفرت‌پراکنانه با واکنش‌های زیادی از سراسر جهان همراه شده است. دفتر آیت‌الله‌العظمی «سید علی سیستانی»، مرجع عالی‌قدر شیعیان از عراق در نامه خود اعلام کرد: «رسانه‌ها گزارش دادند که یک فرد در سوئد با هدف اهانت به دین حنیف اسلام، به نسخه‌ای از قرآن کریم توهین کرده و تعدادی از برگه‌های آن را سوزانده است. طی سال‌های اخیر چندین مرتبه در کشورهای مختلف چنین رفتار شرم‌آوری رخ داده بود، اما مسئله مورد توجه این است که این بار این اتفاق با مجوز رسمی پلیس سوئد رخ داد؛ آن هم با این بهانه که این اقدام از الزامات احترام به آزادی بیان است! اما قطعا احترام به آزادی بیان به هیچ وجه صدور مجوز چنین رفتار شرم‌آوری را توجیه نمی‌کند؛ رفتاری که نماد تعدی آشکار به مقدسات بیش از 2 میلیارد مسلمان در جهان است و به ایجاد فضایی مناسب برای ‌اشاعه افکار رادیکالی و اقدامات ‌اشتباه منجر می‌شود.»
آن‌طور که ایسنا نوشته، در این نامه آمده است: «مرجعیت عالی‌قدر دینی ضمن محکوم و تقبیح کردن این اقدام، از سازمان ملل می‌خواهد گام‌های کارآمدی را به منظور جلوگیری از تکرار امثال چنین رخدادهایی اتخاذ کند و کشورها را به بازنگری در قوانینی سوق دهد که اجازه وقوع چنین اقداماتی را می‌دهد. مرجعیت عالی دینی همچنین به تثبیت ارزش‌های همزیستی مسالمت‌آمیز بین پیروان ادیان مختلف و رویکردهای فکری مبتنی بر رعایت حقوق و احترام متقابل بین همگان فرامی‌خواند.»
 ناتو: آزادی‌ بیان است!
محکومیت‌ها در حالی صورت گرفته که «ینس استولتنبرگ»، دبیرکل ائتلاف ناتو، روز پنجشنبه، اهانت به کتاب آسمانی مسلمانان در سوئد را «بخشی از آزادی بیان» توصیف کرد. استولتبرگ درباره مخالفت‌های کشورهای مسلمان با این اقدام هتاکانه در سوئد گفت: «من عمق احساساتی که این رویداد ایجاد کرده را می‌فهمم. کارهایی انجام شده‌اند که آزاردهنده‌ و زننده‌اند اما لزوماً در کشوری با حاکمیت مستقل غیرقانونی نیستند. طی هفته‌های گذشته در سوئد شاهد اعتراض‌هایی علیه ترکیه و ناتو-هر دو- بوده‌ایم.» دبیرکل ناتو گفت: «این کارها مورد پسند من نیست اما من از حق مخالفت کردن دفاع می‌کنم. این بخشی از آزادی بیان است.» البته این نظامی- سیاستمدارِ نروژی الاصل توضیح نداده چطور جلوی یهودی‌ستیزی- در حالی که کوچک‌ترین انتقادات به رژیم اسرائیل هم مصداق یهودی‌ستیزی دانسته می‌شود- را می‌توان گرفت، اما جلوی مسلمان‌ستیزی را نه؟
واکنش‌ها به این مصداق نفرت‌پراکنی زیاد بوده است؛ از وزیر امورخارجه ایران و سخنگوی این وزارت‌خانه تا جنبش حزب‌الله لبنان این اقدام را محکوم کرده‌اند. حتی قانونگذاران دومای دولتی روسیه اقدام به سوزاندن کتاب آسمانی مسلمانان را محکوم کردند و «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه نیز مدعی شد که بی‌احترامی به قرآن در روسیه برخلاف برخی از کشورها جرم حساب می‌شود. همچنین گردهمایی‌ها و تظاهرات‌هایی نیز در محکومیت این اقدام در سراسر جهان برگزار شده است؛ از ایران تا عراق، ترکیه و...حتی در مواردی به سفارت‌خانه سوئد نیز حمله شده است.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟