loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. سخنگوی دولت در جمع دانشجویان: مشکلات اقتصادی مانع دیده‌شدن پیروزی‌های راهبردی نشود  ۱۴۰۲/۰۳/۱۶ علی بهادری جهرمی روز سه شنبه 16 خرداد در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویی در دانش

طاهر مهدوی بازدید : 8 چهارشنبه 17 خرداد 1402 نظرات (0)
.
سخنگوی دولت در جمع دانشجویان:
مشکلات اقتصادی مانع دیده‌شدن پیروزی‌های راهبردی نشود 
۱۴۰۲/۰۳/۱۶

سخنگوی دولت: مشکلات باعث نادیده‌ گرفتن پیروزهای راهبردی نشود

علی بهادری جهرمی روز سه شنبه 16 خرداد در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویی در دانشگاه تهران شرکت کرد و به سؤالات دانشجویان در مسائل گوناگون پاسخ داد.
سخنگوی دولت در ابتدای این جلسه با ‌اشاره به اصل ششم قانون اساسی اظهار داشت: طبق قانون اساسی اداره امور کشور با آرای عمومی است. از مقدمه قانون اساسی تا دیگر اصول آن، اصلی‌ترین سرمایه جمهوری اسلامی مردم است. چون مبنای نگاه انقلاب اسلامی است که در آن مردم اصلی‌ترین، موثرترین و قوی‌ترین عامل در پیشبرد امور و ارتقاء و پیشرفت امور کشور هستند.
وی با بیان اینکه ما نگاه و باور به مردم را گاهی کنار گذاشتیم و ادبیات دیگری مطرح کردیم، گفت: گاهی گفتیم کلید حل مشکلات سازش است و گام برداشتن در مسیری متفاوت، اما دیدیم که دهه اخیر که به عنوان یک دهه از دست رفته شناخته می‌شود، نتیجه‌اش در داخل که قرار بود رشد اقتصادی باشد به تورم بی‌سابقه در سده گذشته رسید. 
بهادری جهرمی همچنین یادآور شد: جنگ ۴۴ ساله‌ دشمن علیه ما قرار بود ایمان مردم را کور کند و نشان دهد مسیر انقلاب ما ناکارآمد است؛ نتیجه این منازعه چه شد؟ آیا ایران منزوی شد؟ نه، نتیجه شد آزادی دیپلمات ایرانی از اروپا بعد از پنج سال، نتیجه شد حضور ایران در پیمان‌های اقتصادی و نتیجه شد ارتباط با عربستان و کشورهای همسایه و جهان.
وی تاکید کرد: اگر مسائل و مشکلاتی در حوزه اقتصادی داریم باعث نشود پیروزی‌های راهبردی ما دیده نشود یا دستاوردهای حاصل از مقاومت ما دیده نشود.
دولت برای اجرای اصل 27 لایحه به مجلس داده است
به گزارش منابع خبری، سخنگوی دولت در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان مبنی بر وعده دولت برای ایجاد فضای مناسب اعتراض گفت: این دولت از ابتدا اعتراضات متعدد را شنیده و واکنش نشان داده است.
وی تصریح کرد: اعتراض کارگران به میزان افزایش حقوق که باعث افزایش 57 درصدی حقوق شد از جمله این موارد است. اعتراض دیگر در مورد رتبه‌بندی معلمان بود که در دولت پیگیری شد. موضوع دیگر افزایش حقوق بازنشستگان بود که شخص رئیس‌جمهور جلسه گذاشت و پیگیری کرد. این دولت نشان داده که از اعتراضات استقبال می‌کند.
بهادری جهرمی خاطرنشان کرد: برای اجرای اصل 27 دولت با قید فوریت و اهمیت لایحه‌ای درخصوص برگزاری تجمعات آماده و تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد. برای اجرایی شدن این اصل دولت نقش خودش را ایفا کرده است.
همه کشورها برای فعالیت پلتفرم‌ها قوانینی دارند
سخنگوی دولت در جمع دانشجویان دانشگاه تهران در پاسخ به سؤالی درخصوص فیلترینگ و اینکه این وضعیت تا کی تداوم خواهد داشت، گفت: حق دسترسی آزاد به اطلاعات یک حق بشری است که البته قیودی دارد. همه حقوق بشری حقوقی هستند که قیودی در سازوکارهای اجتماعی برای
پیاده شدنشان اجرا می‌شود. این قیود وابسته به مصالح عمومی تعیین می‌شود.
وی تصریح کرد: اینترنت ما برای دسترسی علمی به حوزه‌های مختلف باز است. سؤال شما در مورد دو پلتفرم است. طبیعتا همه کشورها برای فعالیت هر سکو اینترنتی قوانینی می‌گذارند. مثلا اینکه باید دفتری در این کشور بگذاری که پاسخگو باشی در قبال مشکلات و تخلفات. همان قواعدی که کشور‌های غربی برای فعالیت پلتفرم‌های خارجی رعایت می‌کنند ما هم همان‌ها را رعایت می‌کنیم.
بهادری جهرمی همچنین درخصوص تبعیض در دسترسی افراد به شبکه‌های اجتماعی گفت: همین الان مثلا در مورد سلاح میگوییم عموم مردم حق دسترسی ندارند ولی پلیس مجوز دارد. یا هر قشری بنا به رعایت قواعد و ضرورتی [دسترسی دارد]. همان مرجعی که ضابطه‌گذاری می‌کند درخصوص مقامات هم استثناگذاری می‌کند. ولی درخصوص فرزندان آنها چنین چیزی وجود ندارد. اگر معرفی شود قطعا برخورد می‌شود.
وعده رئیس‌جمهور در حوزه مسکن تکلیف قانون است
سخنگوی دولت سیزدهم در رابطه با وعده رئیس‌جمهور برای ساخت یک میلیون مسکن در سال اظهار داشت: وعده رئیس‌جمهور در حوزه مسکن تکلیف قانون بوده است. نه در این دولت بلکه در دولت‌های قبل به خاطر کم کاری‌هایی که بوده در نظر گرفته شده است. دولت دارد مسکن‌های قبلی را از جیبش تکمیل می‌کند که تحویل خانواده قبلی بدهد. با تحلیل‌های انجام شده به این رسیدند که کشور باید هر سال برآیند فعالیت‌هایش میانگین ۱ میلیون مسکن تولید کند. وقتی دولت مسائل و آسیب‌ها و تورم حوزه مسکن را دیده زیر بار مسئولیت می‌رود با اینکه به راحتی انجام نمی‌شود و ازش سؤال می‌شود ولی می‌گوید این کار باید انجام شود.
وی همچنین در پاسخ یکی از دانشجویان که گفت هر هفته خبر می‌آید که قرار است وزیر ورزش برکنار شود و شما جایگزین ایشان شوید و این امر با توجه به تخصص شما چطور امکان‌پذیر است گفت: بنده حقوق خوانده‌ام. یک عده تحلیل می‌کنند و شایعه پخش می‌کنند. اگر بخواهم همه را تکذیب کنم روزی ده مورد را باید تکذیب کنم.
کاهش تورم در شرایط تورم جهانی
سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنان خود در مورد نرخ تورم گفت: تورم ما در شهریور 1400 که دولت سیزدهم شروع به کار کرد 59 درصد بود و الان به 46 درصد رسیده است. این در شرایطی بوده که جنگ اوکراین اتفاق افتاده و میانگین تورم جهانی در کالاهای اساسی حدود 33 درصد بوده است.
وی با ‌اشاره به اینکه تورم تولیدکننده ما در ابتدای دولت سیزدهم 80 درصد بود و امروز 37 درصد است، تاکید کرد: من نمی‌گویم تورم 37 درصدی خوب است. همچنان که نمی‌گویم تورم 46 درصدی خوب است. اما کاهش تورم از 80 به 37 در تولیدکننده و از حدود 60 به 46 در مصرف‌کننده در شرایط جنگ اوکراین، تورم جهانی و همچنین اجرای طرح مردمی ‌سازی یارانه‌ها نشان‌دهنده مدیریت اقتصادی قابل قبولی است.
گفتنی است این نشست به دعوت تشکل‌های بسیج دانشجویی و جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران برگزار شد و نمایندگان تشکل‌های مذکور نیز در حضور سخنگوی دولت به ارائه نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟