loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. در بیانیه نمایندگان مجلس:  فرانسه با تاریخی مملو از جنایت حق ندارد از حقوق­ بشر حرف بزند     ۱۴۰۱/۰۹/۲۳ جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی آ

طاهر مهدوی بازدید : 21 پنجشنبه 24 آذر 1401 نظرات (0)
.
در بیانیه نمایندگان مجلس:
 فرانسه با تاریخی مملو از جنایت حق ندارد از حقوق­ بشر حرف بزند  
  ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی آغاز شد و بررسی لایحه معافیت واردات مواد اولیه دارویی، شیرخشک و تجهیزات پزشکی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده در دستورکار قرار گرفت. حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز اعلام کرد: ۱۱۲ نفر از نمایندگان درخواستی را امضا کردند تا طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس که کلیات آن هفته گذشته بررسی شد اما رأی نیاورد، مجدداً بر اساس ماده ۱۳۰ آئین‌نامه در مجلس شورای اسلامی بررسی شود. وی بیان کرد: اگر این درخواست رأی بیاورد، مجلس اجازه داده تا مجدداً فرآیند رسیدگی به این طرح شروع شود و این به منزله اعلام وصول مجدد طرح است. طرح باید به کمیسیون برود و سپس گزارش کمیسیون مجدداً در صحن مجلس با بررسی نظرات موافقان و مخالفان مورد بررسی قرار می‌گیرد. در ادامه جلسه، این موضوع به رأی گذاشته شد که نمایندگان با ۱۹۰ رأی موافق، ۸۶ رأی مخالف، ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۸ نماینده حاضر در صحن با درخواست بررسی مجدد طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس موافقت کردند.
فرانسه با سابقه ننگین حقوق­ بشری
احمد امیرآبادی فراهانی در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی بیانیه ۱۹۴ نماینده در پاسخ به دخالت‌های مکرر فرانسه در امور داخلی ایران را قرائت کرد. در متن این بیانیه آمده است: «اخیراً نمایندگان مجلس ملی فرانسه و مقامات ارشد این کشور از جمله رئیس‌جمهور و وزیر خارجه آن در اقدامی مداخله جویانه و برخلاف اصل عدم مداخله در امور کشورها که یکی از اصول بنیادین حقوق بین الملل و اصول مندرج در منشور ملل متحد است، به ویژه بند ۷ ماده ۲ منشور ملل متحد اظهارات و اقدامات مداخله جویانه ای در امور جمهوری اسلامی ایران داشته‌اند و جمهوری اسلامی ایران را متهم به اقداماتی کرده‌اند که فرانسه ید طولانی در آنها دارد.»
این بیانیه افزوده: «رئیس‌جمهور فرانسه از یک سو رهبران منافقان را که یک گروه تروریستی است در خاک خود جای داده و از آنها حمایت می‌کند و از سوی دیگر در اقدامی هتاکانه با مخالفان جمهوری اسلامی ایران که رسماً دنبال براندازی کشور عضو سازمان ملل است، جلسه برگزار می‌کند و از سوی دیگر جاسوسان خود را با پوشش‌های مختلف به داخل کشور می‌فرستد تا با حضور در آشوب‌ها و مدیریت آنها به امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران آسیب بزند و آن را خدشه دار کند یا به مراکز حیاتی جمهوری اسلامی ایران آسیب بزند و زمانی که دستگیر می‌شوند، با فشارهای رسانه‌ای و سیاسی دنبال آزادی جاسوسان خود می‌افتند.»
نمایندگان خاطرنشان کرده‌اند: «فرانسه در حالی از حقوق زنان در جمهوری اسلامی دفاع می‌کند که کتب تاریخی مملو از تصاویر جنایاتی است که این کشور در ۳۰ سال جنایت در الجزایر مرتکب شده به ویژه قتل عام اکتبر ۱۹۶۱ که در الجزایر انجام دادند. فرانسه با این تاریخ طولانی در جنایت حق ندارد از حقوق بشر دم بزند و با دخالت‌های نابه‌جای خود در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران، پرچم سفیدی را بر دستان ناپاک خود بلند کند. این موارد و مسائل مهم دیگر نشان می‌دهد که نمایندگان مجلس فرانسه مسائل مهم‌تری برای بررسی و بازخواست از دولت فرانسه دارند تا شاید پاسخی برای مردم این کشور داشته و بهتر است به جای دخالت در امور داخلی ایران، در اسرع وقت پاسخ این همه جنایات فرانسه در تاریخ و دوران معاصر را دهند.»
همچنین نمایندگان مجلس بیانیه در حمایت از شبکه برون مرزی و انگلیسی زبان پرس تی وی صادر کردند. این شبکه به رغم ادعاهای آزادی بیان غربی‌ها از روی ماهواره‌های اروپا حذف شده است.
معافیت از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده
نمایندگان در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی با لایحه یک فوریتی معافیت واردات مواد اولیه دارویی، شیرخشک و تجهیزات پزشکی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده با ۱۷۰ رأی موافق، ۳ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۴ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
بر اساس ماده واحده این لایحه، واردات مواد اولیه دارویی، مواد اولیه شیرخشک اطفال، موارد مصرفی در حوزه پزشکی و توانبخشی شامل لوازم کار، مواد اولیه و قطعات ساخت و یدکی تجهیزات که فاقد مشابه تولید داخل باشند، صرفاً با مجوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تأیید وزارت صنعت، معدن و تجارت از سال ۱۴۰۱ در مبادی گمرکی از پرداخت مالیات و عوارض ارزش افزوده معاف است.
‌تبصره ۱- در صورت عدم استفاده از کالاهای وارداتی مذکور در این قانون، در صنایع دارویی و تجهیزات پزشکی یا عدم ارسال شناسه‌گذاری اقلام محصول نهایی تولید شده از ماده اولیه در «سامانه رهگیری و کنترل اصالت» موضوع بند (پ) ماده (۷) قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور- مصوب ۱۰/ ۱۱/ ۱۳۹۵، واردات مذکور مشمول مالیات و عوارض متعلق با نرخ موضوع ماده (۷) قانون مالیات بر ارزش افزوده- مصوب ۰۲/ ۰۳/ ۱۴۰۰ می‌شود. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف است مراتب را جهت اخذ مالیات و عوارض موضوع این تبصره به سازمان امور مالیاتی کشور اعلام نماید.
تبصره ۲- در صورت ضرورت واردات کالاهای مذکور به دلیل کمبود تولید داخل نسبت به نیاز بازار، واردات آنها به تشخیص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تأیید وزارت صنعت، معدن و تجارت با رعایت قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی- مصوب ۱۵/ ۰۲/ ۱۳۹۸ و شمول مالیات بر ارزش افزوده با نرخ دو درصد (٪۲) در مبادی گمرکی، مجاز است.
تصویب کلیات خدمت پزشکان در مناطق محروم
نمایندگان مجلس کلیات طرح اصلاح قانون برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی و تخصصی درباره خدمت پزشکان در مناطق محروم را با ۱۵۸ رأی موافق، ۳۷ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۲ نماینده حاضر در جلسه تصویب کردند.
گفتنی است نمایندگان در جلسه علنی روز (یکشنبه، ۲۰ آذر ماه) مجلس شورای اسلامی با بررسی اولویت‌دار این طرح موافقت کرده بودند.
مهرداد ویس‌کرمی در تشریح دلایل درخواست بررسی اولویت‌دار طرح مذکور، گفت: شاهد کمبود پزشک متخصص در مناطق محروم کشور هستیم و حدود ۴۰ درصد از پزشکان در پایتخت متمرکز شده‌اند. وی بیان کرد: بر اساس قانون باید
۳۰ درصد پذیرش پزشکی عمومی به مناطق محروم اختصاص یابد که تاکنون به دلایل مختلف اجرایی نشده و برای این امر به ویژه در رشته‌های پزشکی پایه متقاضی وجود ندارد. با افزایش پذیرش دانشجو در رشته‌های پزشکی نیز مشکل کمبود پزشک در مناطق محروم حل نمی‌شود.
نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دلایل مختلفی از جمله عدم امکان برای ادامه تحصیل پزشکان، بی‌توجهی به مشکلات خانوادگی و بیماری افراد موجب شده پزشکان برای حضور در مناطق محروم انگیزه نداشته باشند و بسیاری از دانشجویان رشته‌های دیگری را برای تحصیل انتخاب می‌کنند تا در مناطق محروم حضور نداشته باشند.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: این طرح تعهدات دانشجویان را تسهیل کرده و برای پزشکان عمومی و پایه ضریب ۱.۵ و برای سایر پزشکان ضریب ۱.۷ سال برای حضور در مناطق محروم پیش‌بینی کرده است. همچنین مشوقات کارانه و معافیت‌های مالیاتی جهت افزایش انگیزه پزشکان در نظر گرفته شده است تا پزشکان اجازه تأسیس مطب و یا فعالیت‌های انتفاعی در استان‌های مورد تعهد را برخلاف قانون قبلی داشته باشند.
تعیین سازوکار تعهد خدمت دانش‌آموختگان پزشکی 
نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مورد طرح اصلاح تبصره (۴) بند (۳) ماده واحده قانون برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی و تخصصی مواد ۱ تا ۳ طرح مذکور را بررسی کردند.
ماده یک این طرح برای اصلاح و بررسی بیشتر به کمیسیون مربوطه ارسال شد.
ماده ۲- تبصره (۲) بند (۳) ماده واحده قانون به شرح زیر اصلاح می‌شود:
تبصره ۲- موارد زیر در مورد مشمولان این قانون تا قبل از اتمام تعهدات ممنوع می‌باشد.
ب - تحویل مدرک تحصیلی و ریزنمرات، صدور تاییدیه تحصیلی و گواهینامه علمی
ماده ۳- متن زیر به تبصره (۴) بند (۳) ماده واحده قانون الحاق می‌شود:
دانش‌آموختگان مقاطع پزشکی عمومی، دندانپزشکی عمومی و دارو‌سازی عمومی پذیرفته شده سهمیه این قانون که حائز شرایط آئین‌نامه‌های استعدادهای درخشان مصوب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌باشند، صرفاً در همان سال فارغ التحصیلی مجازند در آزمون‌های دستیاری تخصصی در رشته مورد نیاز دانشگاه دانشکده علوم پزشکی محل تعهد شرکت نمایند و در صورت قبولی مجموع تعهدات دو مقطع را پس از فارغ‌التحصیلی در محل تعهد سپری نمایند.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟