loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. کنعانی: اقدام ایران علیه تروریست‌ها در عراق کاملا قانونی است   ۱۴۰۱/۰۸/۲۳ سخنگوی وزارت خارجه گفت: اقدام نظامی ایران علیه گروه‌های تروریست مسلح تجزیه طلب در عراق، اقدامی کاملا قا

طاهر مهدوی بازدید : 13 سه شنبه 24 آبان 1401 نظرات (0)

.

کنعانی:

اقدام ایران علیه تروریست‌ها در عراق کاملا قانونی است

  ۱۴۰۱/۰۸/۲۳

سخنگوی وزارت خارجه: اقدام‌مان علیه تروریست‌ها در عراق کاملا قانونی است/  عقلای آلمان در برابر تندروی‌ها بایستند
سخنگوی وزارت خارجه گفت: اقدام نظامی ایران علیه گروه‌های تروریست مسلح تجزیه طلب در عراق، اقدامی کاملا قانونی است.
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه  در نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در ارتباط با تلاش آمریکا و سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان برای تصویب قطعنامه علیه ایران در جلسه پیش روی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح کرد: به رغم تعامل نزدیک و مستمر ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متاسفانه شاهد رفتارهای عجولانه و غیر سازنده این کشورها هستیم. 
وی افزود: آنها در تلاش هستند که با رویکرد سیاسی محملی برای اعمال فشار سیاسی به ایران ایجاد کنند و این‌گونه رویکردها در حالی‌که مذاکرات فنی و تکنیکی هیات ایرانی با آژانس ادامه دارد جای تاسف دارد. ما با رویکرد سیاسی چهار کشور مورد اشاره مواجه هستیم. اقدام به صدور قطعنامه در شورای حکام هیچ کمکی به حل و فصل امور فنی و پادمانی ایران نمی‌کند و صرفا روند همکاری های فنی را با اختلال مواجه می‌کند. ما مخالف این روند هستیم. این کشورها قبلا نیز اقدام به اتخاذ چنین رویکرد غیر سازنده‌ای کردند و قطعنامه علیه ایران صادر کردند. ایران نیز واکنش مناسب در چارچوب قانون مجلس به این اقدام نشان داد، ما به طرف‌های اروپایی توصیه می‌کنیم که رفتاری توام با درایت و تدبیر داشته باشند، در مسیر دیپلماسی حرکت کنند و از رفتارهای غیر سازنده خودداری کنند؛ چرا که این رفتارهای غیر سازنده مسیر دیپلماسی را دچار مشکل می‌کند.
واکنش کنعانی به اظهارات اخیر علی‌اف؛ کسی صبر و حلم ایران را به ضعف، تفسیر نکند
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه در مدت اخیر شاهد طرح اظهاراتی ضد ایرانی از سوی رئیس جمهور آذربایجان و رسانه‌های آذربایجانی بوده‌ایم. در این مدت ایران بارها در برابر این اظهارات سکوت کرده است ولی این‌گونه رفتارها از سوی مقامات و رسانه‌های آذربایجانی تکرار شده و سیاست ایران در ارتباط با این تحرکات چیست؟ گفت: همان‌طور که می‌دانید وزارت خارجه در واکنش به اظهارات صورت گرفته هفته گذشته سفیر آذربایجان در تهران را احضار کرد و اعتراض شدید ایران را به وی اعلام کرد.
وی ادامه داد: سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با همسایگان مبتنی بر سیاست حسن همجواری و گسترش همکاری با آنهاست و آذربایجان نیز از این امر استثنا نیست ولی کسی حق ندارد از سیاست حکیمانه ایران سوء برداشت کند. سکوت و احیانا عدم اقدام متقابل از سوی ایران در مورد برخی از اظهارات محاسبه نشده و یا اظهاراتی که ناشی از محاسبات غلط است به معنای ناتوانی نیست بلکه برآمده از سیاست اقتدار ایران است. برآمده از سیاست مسئولانه یک کشور مقتدر است.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به این سوال گفت:‌ در همین چارچوب تاکید می‌کنیم کسی صبر و حلم ایران را به ضعف تفسیر و تحلیل نکند، تاریخ کشورهای منطقه شفاف، گویا و غیر قابل تحریف است. بهتر است تاریخ را درست بخوانیم و آن را قرائت کنیم. همان‌طور که اشاره کردم سیاست جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با همسایگان توام با سیاست حسن همسایگی و مبتنی بر حفظ حرمت‌ها و گسترش تعامل با آنهاست و این شامل آذربایجان نیز می‌شود. ما تاکید داریم مواضع خود را مدیریت کنیم. ما معتقدیم اعلام مواضع و گله‌مندی از پشت تریبون‌ها و رسانه‌ها کمک کننده به مناسبات دو کشور نیست. ما چارچوب‌های مختلفی برای گفت‌وگو با آذربایجان داریم و می‌توانیم در چارچوب‌های دیپلماتیک گفت‌وگو کنیم.
وی ادامه داد: تاکید می‌کنیم که قطعا دست‌های خارج از منطقه که همواره نقش آنها در مناسبات همسایگان منفی بوده و منافع خود را در ایجاد آشوب دنبال می‌کنند برای تخریب روابط تلاش می‌کنند. ما به دوستان خود در منطقه توصیه می‌کنیم که در چارچوب بازی‌های دیگران قرار نگیرند و به چارچوب‌های دیپلماتیک پایبند باشند.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد اخبار منتشر شده در ارتباط با حمله مجدد سپاه به مقر گروه‌های تروریستی در منطقه اقلیم کردستان عراق، اظهار کرد: ایران بارها تاکید کرده است که نسبت به امنیت سرزمینی خود و فعالیت گروه‌های تجزیه طلب در این منطقه سکوت نخواهد کرد و مبتنی بر قوانین بین‌المللی از امنیت خود و شهروندانش دفاع خواهد کرد و این اقدام نیز در همین چارچوب صورت گرفته است.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری در مورد حملات ایران به مقر گروه های تروریستی و
تجزیه طلب در منطقه اقلیم کردستان عراق گفت: اقدام نظامی ایران علیه گروه‌های تروریست مسلح تجزیه طلبی که از خاک دولت عراق و اقلیم کردستان عراق برای نقض حاکمیت ایران و نقض امنیت مرزی ایران و سلب امنیت شهروندان ایرانی استفاده و اقدام می‌کنند، اقدامی کاملا قانونی است.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری در مورد اظهارات اخیر مکرون رئیس جمهور فرانسه در ارتباط با توافق برجام، نوع موضع گیری‌های وی در ارتباط با تحولات داخلی ایران و دیدار وی با برخی از چهره‌های مخالف جمهوری اسلامی ایران نیز گفت: ما هیچ ارتباطی بین مذاکرات رفع تحریم‌ها و دیگر تحولات قائل نیستیم و اگر کسانی مسیر مذاکرات را با حوادث داخلی ایران گره زده‌اند بر اسب بازنده شرط بندی کرده‌اند. ایران کشور مقتدر و با ثباتی است و آنها سیاست‌های اشتباه و نادرست گذشته را بار دیگر تکرار کردند.
وی همچنین با اشاره به دیدار مکرون با برخی از چهره‌های مخالف ایران، گفت: اینکه در کنار مخالفانی قرار می‌گیرند که ماهیت آنها برای ملت ایران روشن است سیاست غلط و کوته بینانه‌ای است.
به گزارش ایسنا، کنعانی در ادامه خطاب به خبرنگار پرسش کننده گفت: مسیحی که رئیس کشور مورد اشاره شما در کنار آن قرار گرفته کور می‌کند و شفا نمی‌دهد.
وی با توصیه به مقامات فرانسوی مبنی بر اینکه در کنار ملت ایران قرار بگیرند و به مناسبات دو جانبه و بلندمدت دو کشور توجه کنند، گفت: همان‌طور که پیش از این گفتم ما هیچ گونه ارتباطی را بین مذاکرات رفع تحریم‌ها با هیچ تحول دیگری قائل نیستیم و معتقدیم که این کشورها بهتر است به روند مذاکرات اهتمام جدی نشان دهند و در این چارچوب از همراهی با دولت آمریکا و رفتارهای غیر سازنده‌ای که این کشور در ارتباط با برجام داشته تبعیت نکند و توجه داشته باشد که حمایت از اغتشاش گران برای این کشورها مسئولیت بین‌المللی دارد.
سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس در کنار دولت آمریکا مسئول شرایط جاری برجام هستند و اگر این کشورها به تعهدات خود عمل کرده بودند قطعا برجام شاهد این روند طولانی نبود. بنابراین آنها در جایگاهی نیستند که ایران را متهم کنند و باید به مسئولیت خود در ارتباط با برجام به صورت جدی عمل کنند.



 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟