loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. زائران اباعبدالله باشکوه‌­ترین راه­پیمایی اربعین را رقم زدند:  24میلیون پروانه گِرد یک شمع   ۱۴۰۱/۰۶/۲۶   زیارت اربعین اباعبدالله امسال باشکوه‌­

طاهر مهدوی بازدید : 10 یکشنبه 27 شهریور 1401 نظرات (0)
.
زائران اباعبدالله باشکوه‌­ترین راه­پیمایی اربعین را رقم زدند:
 24میلیون پروانه گِرد یک شمع
  ۱۴۰۱/۰۶/۲۶
شوق حضور در راهپیمایی اربعین حسینی(ع) امسال بیشتر از همیشهنکات مهم برای پیاده‌روی آسان از نجف تا کربلا - تابناک | TABNAK

 

زیارت اربعین اباعبدالله امسال باشکوه‌­تر از سال‌های قبل برگزار شد که در این میان از نقش مردم عراق در میهمان نوازی نباید غافل شد، خبرنگار شبکه عراقی جمعیت زائران را 24میلیون توصیف کرد و عاشقان جامانده آن حضرت در داخل کشور نیز با راهپیمایی نمادین نامشان را در شمار عاشقان زیارت اربعین نوشتند.

اربعین میعادگاه عاشقان ثارالله(ع) است. مراسمی که پس از سرنگونی صدام در عراق هرسال باشکوه‌تر از سال قبل برگزار شده است. خیل عاشقانی که مانند قطرات به هم پیوسته در مسیرهای گوناگون جویبارهایی را شکل داده‌اند که هر چه به مقصد و مقصودشان نزدیک‌تر می‌شوند با به هم پیوستن جویبارها، رودهای خروشانی شکل می‌گیرد که عاشقانه به سمت وطن خود در حرکت هستند.
در این میان مردم عراق نیز بهتر از هر سال دیگر تمام همت و دارایی خویش را به میدان آوردند تا به نیابت از امام شهیدشان میزبان زائران او باشند. مردمان شریفی که خدمت به زائر اباعبدالله(ع) را شرف خود می‌دانند.
شب اربعین تلویزیون الغدیر عراق با اشاره به حضور انبوهی از دلدادگان حسینی در کربلای معلی، زیارت امسال را بزرگ‌ترین زیارت طی سال‌های اخیر توصیف کرد.
خبرنگار تلویزیون الغدیر در گزارشی که به صورت تصویری ارائه می‌داد افزود، عشق و محبت کم نظیر و دلدادگی که هیچ روزی شبیه آن یافت نشده و نخواهد شد. این همان عشق به امام حسین (علیه‌السلام) است. چگونه خداوند دل‌ها را عاشق او کرده است، هم او که سرور جوانان بهشت است.
بر اساس گزارش ستاد رسانه‌ای در کربلای مقدس، زیارت اربعین امسال زودهنگام از چهاردهم صفر آغاز شد و مراسم زیارتی با حضور حجم انبوهی از زائران رقم زد. خیابان‌های کربلای معلی مملو از زائران بوده است. آمار موجود نشان می‌دهد که شمار زائران بالغ بر ۲۴ میلیون نفر باشد که در بین الحرمین بوده‌اند. تاکنون آمار غیر رسمی حکایت از این عدد دارد.
جاماندگان اربعین حسینی(ع)
دیروز و همزمان با اربعین  حسینی، مراسم آیینی جاماندگان اربعین حسینی در سرتاسر ایران برگزار شد و عاشقان امام حسین‌(ع) از شهرهایشان تا کربلا رهسپار شدند؛ چه اینکه «بُعد منزل نبود در سفر روحانی.»
تهران قلب تپنده جاماندگان اربعین حسینی بود؛ اگرچه قرارها برای شروع مراسم ساعت
7 صبح بود اما مردم بعد از خواندن نماز صبح عزم میدان امام حسین‌(ع) کرده بودند؛ ساعت 6 نشده بود که میدان تقریبا پر شد. مسئولان برگزاری هم که با استقبال مردم مواجه شدند با قرائت زیارت اربعین مراسم را آغاز کرده و پیش‌قراولان لشکر حسینی، میدان امام حسین(ع) را به سمت حرم سید الکریم در شهر ری ترک کردند.
در مسیر نیز بیش از 900 موکب از شرکت‌کنندگان در این مراسم پذیرایی می‌کردند.
در مشهد مقدس جاماندگان از مسیرهای تعیین شده خود را به حرم مطهرعلی‌بن‌موسی‌الرضا‌(ع) رساندند، زائران و مجاوران حریم امام مهربانی‌ها که بیشتر با خانواده‌های خود در این مراسم حاضر شده بودند، با طنین لبیک یا حسین دل‌هایشان را راهی کربلای معلی کردند.
در شهر مقدس قم نیز دیروز از صبح حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) و مسیرهای منتهی به حرم مطهر شاهد حضور عزاداران و هیئت‌های مذهبی بود.
مراسم پیاده‌روی و اجتماع دلدادگان حسینی نیز از عصر دیروز در دونقطه شهر قم و ۶ نقطه شهرهای تابعه استان برگزار شد و بسیاری از زائران و مجاوران در این مراسم، حضور پیدا کردند.
در استان فارس، حرم احمدبن‌موسی(ع) نقطه طلایی اجتماع جاماندگان اربعین حسینی بود؛ عاشقان حسینی با چشمان اشک‌بار و دل‌های محزون از فراق کربلای معلی قدم‌ به خیابان‌های منتهی به شاه‌چراغ گذاشتند. به گزارش فارس، خوزستان نیز در اربعین حسینی یکپارچه عزادار امام حسین‌(ع) بود، پیاده‌روی ۱۰۰ هزار نفری عزاداران اربعین حسینی از آستان متبرک سبزقبا(ع) تا بقعه محمد ابن جعفر طیار‌(ع) شهرستان دزفول برگزار شد.
 مسیرهای منتهی به قدمگاه حضرت خضر نبی‌(ع) هم همزمان با اربعین حسینی شاهد حضور هزاران شیفته حضرت اباعبدالله‌الحسین‌(ع) بود که با حمل بیرق‌های سیاه به نشانه عزا برای عرض تسلیت با پای پیاده خود را به روستای خضر آبادان رساندند.
ندای لبیک یا حسین(ع)
در استان مازندران نیز همچون سالیان پیش جاماندگان از اربعین حسینی و دلباختگان به حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در جوار بیش از ۳۰۰ امامزاده و سایر بقاع متبرکه دل‌های خود را راهی کربلای معلی کردند. حاضران در طی این مسیر با شعارهای «لبیک یا حسین(ع)» و «لبیک یا زینب(س)» عشق و ارادت خود را به سید الشهدا‌(ع) و اهل بیت به وی ابراز کرده و به سینه زنی و عزاداری پرداختند.
گوشه و کنار آذربایجان شرقی دیروز از صبح شاهد برگزاری مراسم جاماندگان اربعین حسینی بود. در تبریز اما نماز ظهر و عصر سرآغاز آئین پیاده‌روی جاماندگان اربعین بود، پیاده‌روی اربعین حسینی تبریز پس از قرائت زیارت اربعین در مصلای این شهر به سمت میدان امام حسین‌(ع) انجام و در گلزار شهدا به پایان رسید.
مردم سیستان و بلوچستان نیز به نیت پیاده‌روی در مسیر کربلا در خیابان‌های زاهدان پیاده‌روی و عزاداری کردند. جاماندگان اربعین حسینی، برای بهره‌مندی از فیوضات این گردهمایی عظیم در مراسم نمادین گردهمایی لشکر امام حسین‌(ع) و پیاده‌روی اربعین که از مزار شهدای زاهدان تا کهف الشهدای این شهر برگزار شد شرکت کردند.
در استان مرکزی نیز مردم از صبح زود دل‌هایشان را راهی دیار طف کرده‌اند؛ حضور چشم‌گیر مردم اراک نشان از اوج دلدادگی مردم به سالار شهیدان دارد. در شهر اراک عاشقان و دلسوختگان حسینی از اراک تا مسیر امامزاده محمد عابد را با پای پیاده طی کردند.
دل­تنگ حریم دوست
در گوشه و کنار استان همدان نیز هر کس دل‌تنگ حریم دوست است خود را به خیل لشکر حسین‌(ع) رسانده و به سمت میعادگاه قدم می‌زند؛ خادمان و موکب‌داران نیز همچون کوکب‌داران طریق‌الحسین‌(ع) در حال پذیرایی از جاماندگانند.
جاماندگان اربعین حسینی(ع) در استان چهارمحال و بختیاری هم صبح دیروز از محل امام زاده سلطان سبزپوش در غرب شهرکرد تا امامزادگان حلیمه و حکیمه خاتون در این شهر را طی مسیر کردند و به عزاداری پرداختند.
در استان اردبیل نیز مردم در شهرستان‌های مختلف در مراسم آیینی جاماندگان اربعین حسینی شرکت کردند؛ خلخالی‌ها در مسیر پارک چمران تا امامزاده سید دانیال(ع) از نوادگان امام موسی کاظم(ع) راهپیمایی برگزار کردند و مردم شهرستان مشگین‌شهر هم از گلزار شهدای گمنام شهرستان پیاده‌روی خود را آغاز کرده و با سینه‌زنی به عزاداری پرداختند.
استان قزوین هم دیروز شاهد عرض ارادت و عاشقی جاماندگان اربعین حسینی بود. پیاده‌روی روز اربعین قزوین با عنوان دلدادگان حسینی در ۲ مسیر از میدان میرعماد تا امامزاده حسین‌(ع) و از میدان جانبازان تا مزار شهدای گمنام (تپه نورالشهدا) با قرائت زیارت عاشورا و مراسم سوگواری برگزار شد.
در استان اصفهان نیز آیین پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی با عنوان «کاروان الی اصحاب‌الحسین»، از صبح دیروز در شهر شهیدان آغاز شده و مردم اصفهان تا عصر امروز با پای پیاده خود را به گلستان شهدا ‌رساندند.
خراسان شمالی هم شاهد حضور چشمگیر جاماندگان اربعین حسینی در آیین پیاده‌روی اربعین بود، شهروندان بجنوردی با طی مسیر تا آستان مقدس امامزاده سیدعباس(ع) بجنورد، ارادت و اخلاص خود را به شهدای دشت نینوا نشان دادند. شیروانی‌ها هم از امام زاده نقی الهادی(ع) به سمت امام‌زاده حمزه رضا(ع) شهر زیارت شهرستان شیروان راهپیمایی کردند.
راهپیمایی جاماندگان اربعین حسینی در خراسان جنوبی هم مطابق رسم هر سال در شهرها و روستاهای مختلف برپا شد. در بیرجند عاشقان حسینی از میدان آزادی بیرجند راهپیمایی خود را آغاز و با طی مسیر در بلوار امام رضا‌(ع) به سمت آستان مقدس امامزادگان باقریه بیرجند ندای لبیک یا حسین را طنین‌انداز کردند.
در استان سمنان نیز مراسم پیاده‌روی دلدادگان اربعین حسینی دیروز صبح با حضور پرشور عزاداران و عاشقان اباعبدالله‌(ع) برگزار شد، پیاده‌روی دلدادگان اربعین در شهر سمنان از ساعت ۱۰ صبح از میدان امام رضا‌(ع) آغاز و به سمت مصلای امام (ره) ادامه پیدا کرد.
همچنین مراسم پیاده‌روی دلدادگان اربعین در شاهرود از سه‌راه مجن تا امامزاده سیدابوالقاسم‌(ع) بسطام با حضور پرشور مردم برگزار شد.
عاشقان کوی یار
همزمان با روز اربعین آیین جاماندگان حسینی در ۱۰ بقعه متبرکه استان البرز هم برگزار شد و ده‌ها هزار نفر از عاشقان راه حسین‌(ع) که نتوانستند در پیاده‌روی اربعین حضور پیدا کنند در این آیین‌ها حضور پیدا کردند؛ امسال نیز همچون سال‌های گذشته بزرگ‌ترین تجمع در آستان مقدس امامزاده محمد(ع) حصارک کرج بود.
در استان کرمان نیز همزمان با اربعین سرور و سالار شهیدان اباعبدالله‌الحسین(ع)، جاماندگان اربعین در مناطق مختلف رفسنجان و سیرجان حماسه آفریدند و دل‌شان را به دل زائران پیاده کربلا گره زده و به سوی کوی یار عزیمت کردند.
مراسم پیاده‌روی جاماندگان اربعین در شهر کرمان نیز از امامزاده محمد به سمت گلزار شهدای کرمان و مزار سردار دل‌ها برگزار شد و خیل عظیم عاشقان حسینی در کنار مزار حاج قاسم به عزاداری پرداختند.
دلدادگان حسینی در استان گلستان و شهرستان گنبدکاووس میدان بسیج را تا حرم امامزاده یحیی بن زید(ع) به یاد قافله آل الله قدم زدند و دل‌های خود را به صحن و سرای امام حسین‌(ع) راهی کردند.
در استان کردستان نیز جاماندگان اربعین حسینی در شهرستان مریوان دل‌های خود را بین‌الحرمین فرستادند و ندای لبیک یا حسین سردادند.
در استان لرستان پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی، در خرم‌آباد از حرم امامزاده زید بن علی‌(ع) تا امامزاده عبدالله‌(ع) خرم‌آباد با حضور مردم مومن و ولایت‌مدار این شهرستان برگزار شد.
دوستداران خاندان عصمت و طهارت(ع) در پل‌دختر نیز در سالروز اربعین حسینی با برگزاری آیین راه‌پیمایی دل‌دادگان و جاماندگان اربعین، ندای لبیک یاحسین‌(ع) را در آسمان این شهر طنین‌انداز کردند.
گیلانی‌ها نیز در میعادگاه شهدای گیلان یعنی میدان شهدای ذهاب جمع شدند و به یاد کاروان حضرت زینب(س) به عزاداری پرداخته و نوای «همه جا کربلاست و همه جا نینواست» را از عمق جان فریاد زدند تا ارادت خود را به ساحت مقدس حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام ابراز کنند.
همایش پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی، همزمان با سراسر کشور با حضور پرشور مردم دارالعباده در استان یزد برگزار شد و دلدادگان حسینی مسیر24 کیلومتری یزد تا شهرستان تفت را به عشق شهدای دشت نینوا راهپیمایی و عزاداری کردند.
مراسم جاماندگان اربعین در تمام نقاط کهگیلویه و بویراحمد نیز برگزار شد. راهپیمایی در یاسوج شیفتگان و عزاداران اهل بیت از میدان جهاد آغاز و عزاداران پس از طی مسافت طولانی در جوار حرم امامزاده مختار‌(ع) به عزاداری و سینه‌زنی پرداختند و فریاد لبیک یا حسین(ع) و لبیک یا ابوالفضل‌(ع)  سر دادند.
کرمانشاه نیز که در روزهای اخیر پذیرای زائران اربعین حسینی بوده همچون دیگر شهرها شاهد حضور مردم در مراسم جاماندگان اربعین بود. این مراسم از میدان آزادی آغاز و به سمت مزار شهدا‌ی شهر کرمانشاه ادامه پیدا کرد. در پایان این مراسم در مزار شهدا زیارت اربعین قرائت و نماز اقامه شد. جاماندگان بوشهری هم از دل نخیله‌های بوشهر روح خود را تا کربلا به پرواز درآوردند و به یاد کاروان عشاق‌الحسین‌(ع) که از نزدیک زائر مزار امام شهید هستند از میدان رمیله تا امامزاده میر بهزاد را قدم زدند.
گرمای سوزان هرمزگان هم مانع حضور عاشقان اباعبدالله در مراسم جاماندگان اربعین نشد. دلسوختگان حسینی در بندرعباس دیروز از صبح مسیر امامزاده سید مظفر تا مسجد جامع بندرعباس را طی کردند تا نشان دهند اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه‌السّلام حَرارَهًْ فى قُلُوبِ الْمُؤمنینَ لا تَبْرُدُ اَبَداً.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟