loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. امیرعبداللهیان: به تلاش‌های خود برای برقراری آتش‌بس در اوکراین ادامه می‌دهیم    ۱۴۰۱/۰۶/۱۸  وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگوی تلفنی با وزی

طاهر مهدوی بازدید : 23 شنبه 19 شهریور 1401 نظرات (0)

.

امیرعبداللهیان:

به تلاش‌های خود برای برقراری آتش‌بس در اوکراین ادامه می‌دهیم 

  ۱۴۰۱/۰۶/۱۸

حسین امیرعبداللهیان
 وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر خارجه آفریقای جنوبی گفت: به تلاش‌های خود برای برقراری آتش‌بس در اوکراین ادامه می‌دهیم و موضع اصولی ما مخالفت با جنگ و خاتمه دادن به بحران اوکراین از طریق سیاسی است.
حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران پنجشنبه ۱۷ شهریور ماه با خانم «نالدی پاندور» وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی درخصوص مهم‌ترین موضوعات در دستورکار توسعه روابط دوجانبه و برخی مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی به صورت تلفنی گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اهمیت قاره آفریقا در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، بر عزم جدی دولت ایران برای توسعه روابط با این قاره به ویژه با آفریقای جنوبی تأکید کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان افزود: از دیرباز همکاری‌های خوبی بین دو کشور در زمینه انرژی جریان داشته و آمادگی داریم همکاری‌ها در حوزه‌های مورد علاقه طرفین هر چه بیشتر تقویت شود. 
امیرعبداللهیان همچنین از مواضع آفریقای جنوبی در قبال مسئله فلسطین و سیاست حمایتی این کشور از مردم مظلوم فلسطین قدردانی کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان در ارتباط با جنگ اوکراین اظهار داشت: ما به تلاش‌های خود برای برقراری آتش بس در اوکراین ادامه می‌دهیم و موضع اصولی ما مخالفت با جنگ و خاتمه دادن به بحران اوکراین از طریق سیاسی است.
وزیر خارجه آفریقای جنوبی ضمن اشاره به نقش مهم جمهوری اسلامی ایران برای میانجیگری در بحران اوکراین تاکید کرد: این آتش بس برای همه طرف‌ها و جامعه بین‌المللی مهم است، چون پیامدهای این جنگ، باعث بحران غذایی و انرژی در برخی از کشورها شده است و امیدواریم از طریق مذاکرات نگرانی‌های روسیه و اوکراین پاسخ داده شود.
دعوت از رئیسی برای سفر رسمی به پرتوریا
وی همچنین ابراز امیدواری کرد تا مذاکرات ‌هسته‌ای ایران هر چه زودتر به نتیجه برسد.
خانم نالدی پاندور ضمن تاکید بر دعوت رئیس‌جمهور کشورش از آیت‌الله رئیسی برای سفر رسمی به پرتوریا، ابراز امیدواری کرد، سفر آتی رئیس‌جمهور اسلامی ایران به آفریقای جنوبی پایه گذار جهش در روابط دوجانبه باشد.
طرفین در این رایزنی تلفنی آخرین وضعیت مذاکرات وین برای لغو تحریم‌ها را مورد بررسی قرار دادند.
گفت‌وگوی تلفنی امیرعبداللهیان با همتای عراقی
وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای عراقی از حسن مهمان نوازی مردم و دولت عراق از زوار اربعین قدردانی کرد و خواستار توجه جدی زوار ایرانی به دستورالعمل‌های صادره از سوی ستاد مرکزی اربعین و وزارت کشور شد.
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیروز (جمعه) ۱۸ شهریور ماه در تماس تلفنی با «فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق از حُسن مهمان‌نوازی مردم عزیز و دولت عراق که علی‌رغم تراکم جمعیت، محدویت‌ها و گرمای شدید هوا همه گونه مساعدت را با زائران ایرانی و غیر ایرانی اربعین به عمل می‌آورند، به صورت ویژه قدردانی کرد.
درخواست وزیر خارجه از زوار ایرانی
امیرعبداللهیان همچنین با اشاره به حضور گسترده زائران مشتاق در کربلا و نجف از هموطنان ایرانی درخواست کرد که به دستورالعمل‌های صادره از سوی ستاد مرکزی اربعین و وزارت کشور ایران جدا توجه کنند.
سید مجید میراحمدی رئیس‌ستاد مرکزی اربعین عصر جمعه ۱۸ شهریور در گفت‌وگویی تلویزیونی در تشریح آخرین وضعیت مرزها خواستار عدم مراجعه زائران به پایانه‌های مرزی شد و افزود: توصیه می‌کنیم عزیزان به مرزها مراجعه نکنند. میراحمدی درباره کسانی که بلیت تهیه کرده‌اند نیز، گفت: سفر عزیزان برای زیارت اربعین منتفی است، به جز سفرهای هوایی که برای آن هیچ ممنوعیتی قائل نشدیم؛ البته در داخل عراق مشکلات مختلفی وجود دارد و از نجف هم از ما درخواست شده تا آب آشامیدنی ارسال کنیم. توصیه اکید ما این است که زائران از سفر خود منصرف شوند؛ اگر شرایط تغییر کند طی ۴۸ ساعت آینده اطلاع‌رسانی می‌شود، فکر نمی‌کنم بدون اینکه این مسائل حل شود بتوانیم مجوز حرکت عزیزان را صادر کنیم.
این دومین گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه دو کشور ظرف دو سه روز اخیر است. حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان چهارشنبه شب ۱۶ شهریور ماه نیز با همتای عراقی تلفنی گفت‌وگو و از مهمان نوازی کریمانه دولت و مردم عراق از زوار اربعین حسینی قدردانی کرد.
درخواست امیرعبداللهیان از وزیر خارجه عراق درباره حاجی بازداشت شده در عربستان
حسین امیرعبداللهیان در صفحه اینستاگرامش درباره گفت‌وگوی تلفنی با فؤاد حسین وزیر خارجه عراق نوشت: این چند روز اخباری مبنی بر سختی شرایط برخی زوار ایرانی در مرز ایران و عراق و همچنین مشکلات دیگر در خاک عراق را دریافت کردم که در گفت‌وگوی تلفنی تمام آنها را به آقای فؤاد حسین منتقل کرده و خواستار مساعدت برای رفع مشکلات و موانع شدم.
وی همچنین افزود: مشکل دیگر این است که چند روزی است که زائران افغانستانی و پاکستانی سیدالشهدا‌(ع) برای ورود به عراق با مشکل مواجه شده‌اند، از آقای فؤاد حسین خواستم ورود این برادران و خواهران عزیز ما را تسهیل کنند.
وزیر خارجه اضافه کرد: آقای فؤاد حسین سفر پنج‌شنبه آقای وحیدی وزیر کشور ایران به عراق را جهت پیگیری امور زوار اربعین سازنده دانسته و ابراز امیدواری کردند با این سفر هماهنگی‌ها بیش از پیش خواهد شد.
امیرعبداللهیان اضافه کرد: در این گفت‌وگو طبق وظیفه و قولی که به خانواده حاجی بازداشتی ایران در سعودی داده‌ام خواستار گفت‌وگوی مجدد عراق با عربستان سعودی برای آزادی هرچه زودتر حاجی اسیر ایرانی شدم که آقای فؤاد حسین ضمن شرح مکالمه اخیر خود با وزیر خارجه سعودی ابراز امیدواری کرد شرایط آزادی هموطن عزیز ما هرچه زودتر فراهم شود.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟