loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. برنامه‌های دولت سیزدهم برای گرامیداشت مفاخر علمی و فرهنگی به شیخ اشراق رسید    ۱۴۰۱/۰۵/۰۱ به گزارش خبرنگار کیهان، طی نشستی خبری با حضور محمود شالویی دستیار ویژه وزیر فرهنگ و

طاهر مهدوی بازدید : 38 یکشنبه 02 مرداد 1401 نظرات (0)

.

برنامه‌های دولت سیزدهم برای گرامیداشت

مفاخر علمی و فرهنگی به شیخ اشراق رسید 

  ۱۴۰۱/۰۵/۰۱

بزرگداشت «شیخ اشراق» در زنجان/ ضرورت معرفی جهانی مفاخر ایرانی | خبر24فکرت
به گزارش خبرنگار کیهان، طی نشستی خبری با حضور محمود شالویی دستیار ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر همایش شیخ اشراق، حسن بلخاری رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، نجفقلی حبیبی استاد دانشگاه، مجید زین‌العابدین مدیرعامل بنیاد رودکی و امرالله حسنی مدیرکل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان، برنامه‌های بزرگداشت شیخ شهاب‌الدین سهروردی (شیخ اشراق) معرفی شد.
براساس این گزارش، شالویی در ابتدای این نشست با اظهار تأسف بابت عدم شناخت شیخ اشراق نزد مردم گفت: دولت مردمی از سال گذشته، اهتمام ویژه‌ای درجهت معرفی و گرامی‌داشت مفاخر علمی و فرهنگی کشورمان را در پیش گرفته است. این برنامه‌ها با بزرگداشت حکیم نظامی آغاز شد و با گرامیداشت سهروردی ادامه می‌یابد.
وی با تأکید بر اینکه تلاش این است که این معرفی‌ها در یک استان یا محدود به مرزهای کشورمان نباشد، افزود: بزرگداشت سهروردی علاوه‌بر ایران در دو کشور سوریه به‌دلیل قرار داشتن مدفن شیخ اشراق و در هند به‌خاطر نفوذ و تأثیرگذاری وی هم برگزار خواهد شد.
دستیار ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: انتظارمان این است که این معرفی فقط محدود به نخبگان نباشد، بلکه سهروردی به همه اقشار و به‌خصوص به دانش‌آموزان معرفی شود.
شالویی درباره برنامه‌های این همایش هم گفت: همایش گرامیداشت شیخ اشراق از دوم مرداد(امروز) با پیام رئیس‌جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سهرود زنجان آغاز می‌شود. ادامه این برنامه‎های این همایش نیز از هشتم مرداد مقارن با روز سهرودی در قالب همایش علمی برگزار خواهد شد.
وی همچنین از تداوم برنامه‌های همایش شیخ اشراق، پس از محرم و صفر خبر داد و بیان کرد: برنامه‌های متعددی در این راستا تدارک دیده شده است، ازجمله تاسیس کتابخانه آثار سهروردی درسهرورد زنجان و تهران، ساخت بنای یادبود سهروردی در سهرورد، اجرای نمایش و...
حسن بلخاری، رئیس انجمن مفاخر فرهنگی نیز در این نشست خبری گفت: ساخت نماد شیخ سهروردی فردا(امروز) در شهر سهرورد زنجان کلنگ خواهد خورد.
وی افزود: همچنین بناست ۱۴سخنرانی علمی با موضوع سهروردی روز ۸ مرداد همزمان با سالروز بزرگداشت این فیلسوف انجام شود، البته از هفته گذشته سخنرانی‌های کوتاه و بلندی در فضای مجازی در این زمینه منتشر شده است. ضمن اینکه سخنرانی‌های مربوط به شیخ اشراق که در سال‌های مختلف ضبط شده است از رادیو فرهنگ پخش خواهد شد و مقالات برگزیده این همایش نیز در دو ‌نشریه تخصصی انجمن مفاخر چاپ خواهد شد.
در ادامه این نشست، امرالله حسنی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی زنجان گفت: همایش شیخ اشراق فردا (امروز) در دو نوبت صبح و عصر برگزار می‌شود.
وی از تولید فیلم درباره سهروردی خبر داد و بیان کرد: پیشنهاد ساخت فیلم راجع به این موضوع به خزاعی رئیس سازمان سینمایی داده شده است. صداوسیمای مرکز زنجان هم برای ساخت سریال شیخ اشراق پیشنهادی داده و کارهای آن در حال انجام است.
نجفقلی حبیبی عضو هیئت امنای موسسه فرهنگی حکمت سهروردی هم در این نشست خبری با تاکید بر لزوم معرفی شیخ اشراق گفت: در دانشگاه‌های آمریکا و فرانسه، حکمت اشراق تدریس می‌شود و در چین نیز تدریس این حکمت به تازگی شروع شده است. در دایرهًْ‌المعارف‌هایی در کشورهای عربی به این فیلسوف ایرانی به خوبی پرداخته شده است.
زین‌العابدین نیز در این نشست درباره برنامه‌های هنری مربوط به همایش گرامیداشت شیخ اشراق گفت: در نیمه دوم سال فراخوان خلق آثار هنری در سه زمینه هنرهای تجسمی، موسیقی و تئاتر در این رابطه منتشر خواهد شد.
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟