loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. رئیس ‌مجلس عراق در دیدار با شمخانی:   پارلمان عراق در حال تهیه طرحی برای جرم‌انگاری همکاری و رابطه با اسرائیل است      ۱۴۰۱/۰۲/۰۷ مح

طاهر مهدوی بازدید : 19 پنجشنبه 08 اردیبهشت 1401 نظرات (0)
.
رئیس ‌مجلس عراق در دیدار با شمخانی:
  پارلمان عراق در حال تهیه طرحی برای
جرم‌انگاری همکاری و رابطه با اسرائیل است
     ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
محمد الحلبوسی رئیس‌پارلمان عراق که دیروز در رأس هیئتی و در پاسخ به دعوت محمدباقر قالیباف رئیس‌مجلس شورای اسلامی به تهران سفر کرده، بعدازظهر دیروز با حضور در محل وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با حسین امیرعبداللهیان رئیس‌دستگاه دیپلماسی دیدار و گفت‌وگو کرد.
همچنین علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیروز در دیدار محمد الحلبوسی رئیس‌پارلمان عراق با اشاره به پیوندهای ناگسستنی فرهنگی، سیاسی و امنیتی بین ایران و عراق گفت: جمهوری اسلامی ایران ثبات سیاسی و امنیت پایدار در عراق را ضرورتی ملی و منطقه‌ای می‌داند و آمادگی دارد چون گذشته از همه ظرفیت‌های خود برای تحقق خواست و اراده مردم عراق استفاده کند. منابع و ثروت ملی عراق زمانی می‌تواند در مسیر توسعه همه‌جانبه کشور استفاده شود که استحصال و صادرات آن صرفا با مدیریت و نظارت دولت مرکزی انجام شود.
دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با اشاره به برخی اقدامات غیر قابل قبول که از داخل خاک عراق علیه منافع ایران انجام می‌شود، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با اتخاذ رویکرد مقابله هوشمندانه با تهدیدات، ضمن رصد کامل تحرکات مداخله‌جویانه رژیم صهیونیستی و آمریکا و جریان‌های وابسته به آنان با اقتدار به هرگونه اقدامی که بخواهد به امنیت ایران و منطقه آسیب وارد کند واکنش سریع و قاطع نشان خواهد داد.
شمخانی با بیان اینکه بازگشت عراق به جایگاه واقعی خود در جهان اسلام و دنیای عرب نقش تعیین‌کننده‌ای در ایجاد ثبات و امنیت در منطقه دارد، افزود: همکاری همه‌جانبه برای ایجاد عراق قدرتمند، ثروتمند، توسعه‌یافته و با ثبات در همسایگی ایران، سیاست دائمی و غیر قابل تغییر جمهوری اسلامی است. شرکت‌های ایرانی آمادگی دارند با حضور در پروژه‌های اقتصادی و فنی عراق روند همکاری‌های دو کشور در این حوزه را بیش از گذشته تقویت کنند.
در این دیدار محمد الحلبوسی رئیس‌پارلمان عراق نیز با اشاره بر دوستی پایدار دو کشور بر تقویت بیش از  پیش مناسبات تهران- بغداد تاکید کرد. الحلبوسی با اشاره به رویکرد ضد اسرائیلی دولت و ملت عراق خاطرنشان کرد: پارلمان عراق در حال تهیه طرحی برای جرم‌انگاری همکاری و رابطه با اسرائیل است تا از این طریق از هرگونه اقدام احتمالی برای گام برداشتن در این مسیر جلوگیری کند.
رئیس‌پارلمان عراق گفت‌وگوی مستمر و همکاری مشترک گروه‌های اصلی مذهبی و قومی در عراق را شرط شکل‌گیری دولتی کارآمد و مقتدر در این کشور عنوان کرد و افزود: ایران به دلیل نفوذ معنوی در بین برخی گروه‌های مذهبی و سیاسی در عراق می‌تواند نقش مهمی در شکل‌گیری انسجام سیاسی در این کشور داشته باشد.
وی با تأکید بر ضرورت توسعه همکاری‌های همه‌جانبه بین دو کشور به ویژه استمرار صادرات گاز ایران به عراق گفت: هرچند به دلیل تحریم‌های آمریکا مشکلاتی در زمینه پرداخت طلب ایران ناشی از صادرات گاز به عراق وجود دارد، اما با تلاش مستمری که در حال انجام است، امیدواریم بزودی این مشکل برطرف شود.
دیدار رؤسای مجلس ایران و عراق 
رئیس‌مجلس شورای اسلامی صبح دیروز با محمد الحلبوسی رئیس‌مجلس نمایندگان عراق، دیدار و گفت‌و‌گو کرد. قالیباف در این دیدار ضمن خیرمقدم به رئیس‌مجلس نمایندگان عراق که برای دومین بار به ریاست مجلس این کشور انتخاب شده است، گفت: امیدواریم این دیدار بتواند زمینه توسعه روابط اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی میان دو کشور همسایه و مسلمان را فراهم کرده و بر آن تأثیرگذار باشد.
وی همچنین با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران، چه در سطح حاکمیت و چه در سطح مردم، همواره به دنبال ثبات و امنیت در عراق و رشد و توسعه این کشور هستند، یادآور شد: آرزوی قلبی ما، ایجاد عراق قوی و ایران قوی برای تسهیل روابط دوجانبه و جهانی است.
قالیباف با اشاره به قانونی که برای جرم انگاری ارتباط با رژیم صهیونیستی در مجلس عراق درحال تصویب است گفت: همه کشورهای اسلامی باید تلاش کنیم قبح ارتباط با رژیم صهیونیستی شکسته نشود.
رئیس‌قوه مقننه در ادامه به نقش اساسی مسائل اقتصادی در توسعه روابط دو کشور اشاره و تأکید کرد: همکاری‌های پارلمانی می‌تواند در این موضوع تأثیرگذار باشد به‌خصوص بخش‌های خصوصی دو کشور می‌توانند با حفظ ثبات در حوزه روابط اقتصادی و تجاری به سمت توسعه روابط بروند.
وی در ادامه تسهیل زیارت و عبور و مرور مرزی را یکی از مطالبات جدی ملت ایران از عراق عنوان کرد و افزود: تعداد زیادی از مردم ایران قصد سفر زمینی به عراق به خصوص در ایام اربعین را دارند که لازم است این موضوع تسهیل شود تا زائران ایرانی بتوانند بعد از مدت‌ها به زیارت عتبات عالیات بروند.
محمد الحلبوسی نیز در این دیدار ضمن تشکر از دعوت برای سفر به جمهوری اسلامی ایران، گفت: از استقبال گرم شما در این ملاقات تشکر کرده و از همین طریق ماه مبارک رمضان را به شما و ملت ایران تبریک می‌گویم.
رئیس‌مجلس نمایندگان عراق در ادامه با بیان اینکه روابط و همکاری‌های بین دو کشور در حوزه پارلمانی، دولتی و سایر بخش‌ها وجود دارد، عنوان کرد: وظیفه ما این است که برای از بین بردن موانع بر سر راه توسعه روابط تلاش کنیم که البته چه در این دوره و چه در گذشته هماهنگی همیشگی میان مجلس شورای اسلامی و مجلس نمایندگان عراق برقرار بوده است.
وی در ادامه با تأکید بر اینکه باید همکاری‌ها را در سطح بین‌المجالس جهانی توسعه دهیم، اظهار داشت: لازم است بیش از پیش تلاش کنیم مشکلات منطقه حل شود و شرایط به حالت طبیعی بازگردد تا ملت‌ها به یکدیگر نزدیک‌تر شوند که این مهم به جز همدلی و همراهی میسر نمی‌شود لذا امیدواریم بتوانیم در سازمان‌ها و نهادهای مختلف مشترک، همکاری‌های خوبی داشته باشیم تا شاهد بهبود شرایط باشیم.

 

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟