loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

* رئیس انستیتو پاستور ایران:    2 روز مانده تا انتخابات اسفند98، اولین موارد   شناسایی کرونا بلافاصله به اطلاع مردم رسید     ۱۴۰۰/۱۱/۳۰   

طاهر مهدوی بازدید : 31 شنبه 30 بهمن 1400 نظرات (0)
*
رئیس انستیتو پاستور ایران:
 
 2 روز مانده تا انتخابات اسفند98، اولین موارد
 
شناسایی کرونا بلافاصله به اطلاع مردم رسید
 
  ۱۴۰۰/۱۱/۳۰ 

رئیس انستیتو پاستور ایران:صنعت تولید واکسن کوبا بسیار پیشرفته است

 


به گزارش وبدا، علیرضا بیگلری، در نشست خبری با اشاره به دو ساله شدن ورود ویروس کرونا به کشور، گفت: دقیقا دو سال پیش در ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ اولین موارد کووید۱۹ در کشور مورد تایید قرار گرفت و اقدامات وزارت بهداشت و دولت برای مبارزه با کووید۱۹ آغاز شد.
بیگلری افزود: زمانی‌که اولین اخبار از کشور چین مبنی بر وقوع یک بیماری جدید که آن روزها به عنوان کرونای جدید شناخته می ‌شد، به ما رسید، در اولین گام، در دی ماه ۱۳۹۸ و تقریبا ۵ تا ۶ هفته قبل از تایید اولین موارد در کشور، جلسات مقدماتی در انستیتو پاستور آغاز شده و مشخص شد که اولین گلوگاه و محور، تشخیص بیماری خواهد بود. بنابراین بر روی راه‌های تشخیص کووید۱۹ تمرکز کردیم و در ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ یعنی ۱۱ روز قبل از اینکه اولین موارد تشخیص داده شود، روش های تشخیصی در انستیتو پاستور ایران کاملا راه افتاد و می‌توانستیم تشخیص را با روش PCR انجام دهیم. اولین موارد با علائم تنفسی و به اسم آنفلوآنزا در استان ها بستری شده بودند که قرار شد نمونه های این افراد برای تست کووید۱۹ مورد آزمایش قرار گیرد، با این فرضیه که ممکن است افرادی که با علائم تنفسی بستری شده اند مبتلا به کووید باشند.
وی ادامه داد: در روز ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ نمونه‌هایی که از قم دریافت شده بود و از سوی آزمایشگاه بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، اولین تشخیص کووید۱۹ برایشان اعلام شده بود، توسط وزارت بهداشت به انستیتو پاستور ایران ارسال شد و در ساعات پایانی ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ بود که تایید قطعی را برای اینکه این دو کووید 19 هستند، انجام دادیم و به اطلاع وزیر بهداشت وقت رساندیم.
رئیس انستیتو پاستور ایران گفت: نکته مهم این بود که از نظر زمانی فقط دو روز با یک واقعه مهم در کشور روبرو بودیم؛ چهارشنبه
۳۰ بهمن تایید شد که اولین موارد کووید را داریم و جمعه دوم اسفند ماه، انتخابات مجلس را در پیش داشتیم که وزارتخانه تصمیم گرفت که در اولین ساعات وجود موارد مثبت را به اطلاع مردم برساند.
ویروس کرونا، دست‌ساز است؟
بیگلری در ادامه در پاسخ به سوالی درخصوص احتمال دست ساز بودن ویروس عامل کووید۱۹، گفت: باید توجه کرد که یکی از شاخصه های مهم کووید۱۹ ناشناخته بودنش است. واقعا تمام علوم بشری را به ویژه در حیطه علوم پزشکی و زیستی به چالش کشید. اصلا شروع این بحران که چگونه شروع شد و پیش رفت و چرا اینگونه رفتار می کند و چرا ژنوم و ماده ژنتیکی آن ثبات ندارد، همه بحث هایی است که ساعت ها نیاز به بحث دارد، اما فکر می کنم همانطور که شروعش غیرمنتظره بود، ممکن است پایان غیرمنتظره ‌ای هم داشته باشد، شاید حوادث اُمیکرون و بعد از اُمیکرون بهتر بتواند بگوید که چه اتفاقی می افتد. وقتی که کل این پدیده ها را کنار هم بگذاریم، شاید یک روز بتوانیم قضاوت کنیم که آیا این مداخله انسان در ژنوم ویروس بود و دست ساز بود یا به طور طبیعی ایجاد شده است. طبق اطلاعات کلی که بنده به عنوان یک متخصص ژنتیک دارم، برای بشریت خیلی زود است که بتواند قاطعانه در این باره اعلام نظر کند و بگوید این ویروس طبیعی بوده یا دست ساز. باید توجه کرد که ویروس ها سال ها طول کشیده که به تکامل رسیدند و کوچک ترین تغییر در ژنوم ویروس آنها را مساعد می کند که تغییرات و جهش های بیشتری در ژنوم داشته باشد. اما فعلا شواهد کافی برای پاسخ به این سوال که دست‌ساز بوده یا خیر، وجود ندارد.
وی ادامه داد: طی هفته های آتی دل مردم به شادی بزرگی از بابت افتخار انستیتو پاستور خواهد رسید و کیفیت و استقبال از واکسن ما مشخص است. با هزاران درخواست واکسن مواجه هستیم‌ و دستور میزان تولید را از وزارت بهداشت می ‌گیریم و چون این واکسن برای کودکان در کشور هم مجوز استفاده دارد درخواست وزارت بهداشت در شهریور ماه تمرکز برای تولید این واکسن بود و اکنون هم هرچه پاستوکووک پلاس توزیع شود به سرعت مصرف می‌ شود، چون به عنوان دُز یادآور اکثر واکسن‌ ها مصرف می‌ شود.‌

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟