loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

* رئیس‌جمهور:   امید ما به خدا و مردم است و هرگز به وین و نیویورک امید نداریم   ۱۴۰۰/۱۱/۲۲     رئیس‌‌جمهور با بیان اینکه باید به همه کشورها به

طاهر مهدوی بازدید : 25 شنبه 23 بهمن 1400 نظرات (0)
*
رئیس‌جمهور:
 
امید ما به خدا و مردم است و هرگز به وین و نیویورک امید نداریم
 
۱۴۰۰/۱۱/۲۲
 
سخنان رییس جمهوری در سالروز پیروزی انقلاب اسلامی - ایرنا
 
رئیس‌‌جمهور با بیان اینکه باید به همه کشورها به ویژه همسایگان نگاه ویژه داشته باشیم، گفت: اما امیدمان به خدا و مردم است و هرگز امیدی به وین و نیویورک نداریم.
آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور روز جمعه در سخنان پیش از خطبه نماز جمعه به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و گرامیداشت یوم الله ۲۲ بهمن ۵۷ در مصلی تهران گفت: ۲۲ بهمن یوم الله است. همه روزها روزهای خداست. همه شب‌ها شب‌های خداست. همه ما برای خدا هستیم. اما چرا یک روز یوم‌الله می‌شود؟.
رئیسی با طرح این پرسش که چطور جلوه قدرت الهی در یک روز از غیر مجاری عادی آن روز را روز خدا می‌کند؟، گفت: روز ۲۲ بهمن جلوه قدرت الهی به دست توانای مردم بزرگ ایران و با رهبری امام عظیم‌الشأن‌مان بود. قدرت الهی همه را خیره کرد که چگونه ممکن است ملتی با اتکال به خدا و با اعتماد به نفس به میدان بیاید و حکومتی که مورد حمایت قدرت‌های بزرگ و سلطه‌گر است، کنار بزند و با اراده خود حکومتی به نام دین و ارزش‌های الهی برپا کند. این دست قدرت لایزال الهی بود.
وی با تاکید بر اینکه دور شدن از مردم دور شدن از انقلاب شکوهمند اسلامی است، خاطر نشان کرد: در این ایام آنچه برای همه ما و همه دوستداران انقلاب اسلامی و به‌ویژه نسل جوان ما ضرورت دارد شناخت انقلاب اسلامی به‌ویژه شناخت عناصر هویت‌ساز آن است.
شعار «نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی» باید پایدار بماند
رئیس‌جمهور با بیان اینکه شعارهای آغازین برخی از انقلاب‌ها و خیزش‌ها فراموش شده یا به سردی گراییده است، گفت: اما در جمهوری اسلامی این شعارها همچنان زنده است. اگر آن روز گفته شد استقلال و آزادی امروز نیز بر همان شعار تأکید می‌شود. اگر آن روز فریاد زده شد «نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی»، امروز هم همین شعار باید پایدار بماند. نه سلطه می‌پذیریم و نه از استقلال‌مان دست برمی‌داریم و نه حاضریم نسبت به کسی در عالم ظلم کنیم؛ اینها جزو اصول انقلاب اسلامی است که همچنان پایدار است. رئیسی افزود: امروز مفتخریم که در دولت مردمی، جمهوریت و مردمی بودن و عدالت را به آن معنی محوری که هدف مهم انقلاب اسلامی بود، به عنوان محور اساسی در دولت قرار‌دادیم و خود را موظف می‌دانیم که برای اصلاح امور، مردم باید میدان پیدا کنند. باید به مردم توجه شود و مردم اصل و اساس قرار گیرند.
بی‌توجهی به مردم بی‌توجهی به انقلاب اسلامی است
وی اظهار داشت: گاهی ما را در برخی از رسانه‌ها مورد سؤال قرار می‌دهند که فلانی به اجتماعات و استان‌ها می‌رود، در پاسخ باید گفت، عزیزان دل، بی‌توجهی به مردم، بی‌توجهی به انقلاب اسلامی است. مردم پیوند اساسی با انقلاب اسلامی دارند و بی‌توجهی و دور شدن از مردم، دور شدن از انقلاب شکوهمند اسلامی است.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه در دولت مردمی اجرای عدالت محوری‌ترین کار در دوره تحول محسوب می‌شود که باید همواره مورد تأکید قرار بگیرد، تصریح کرد: عنصر چهارم که در مکتب سیاسی امام و رهبری بسیار مهم است، ضدظلم بودن و ضداستکباری بودن انقلاب اسلامی است. مکتب سیاسی امام و رهبری همواره ضد ظلم، ضداستکباری و ضدفساد بودن را همراه خود دارد.
رئیسی اظهار داشت: نگاه کردن به دست بیگانگان که آنها کاری برای ما انجام دهند، باعث مشکلاتی شده است، اما به لطف خداوند متعال، با همت مردم و با خدمتگزاری دولت، ان‌شاء الله در جهت استقلال اقتصادی و عمل به نسخه نجات‌بخش اقتصاد مقاومتی، گام‌های بلندی برداشته خواهد شد.
امروز هیچ نگرانی در مورد ذخایر کالاهای اساسی در کشور وجود ندارد
وی با اشاره به نگران‌کننده بود وضعیت کالاهای اساسی کشور در زمان تحویل دولت سیزدهم، خاطرنشان کرد: به لطف خداوند متعال امروز هیچ نگرانی در مورد ذخایر کالاهای اساسی در کشور وجود ندارد. زمانی کشور به سمت تولید خواهد رفت که اساس بر سرمایه‌گذاری و افزایش بهره‌وری باشد. امروز ظرفیت‌های کشور شناسایی شده و همه به طرف تولید و مولد شدن هدایت می‌شود.
این دولت آمده است که فساد، بی‌عدالتی، رشوه و روابط ناسالم نباشد
رئیس ‌قوه مجریه در این باره خطاب به مردم تاکید کرد: این دولت آمده است که فساد، بی‌عدالتی، رشوه و روابط ناسالم نباشد. ما با همه قدرت در مقابل «رانت‌خواری‌ها» و «مفسدان» خواهیم ایستاد و ریشه آنها را خواهیم کند. نظام عادلانه در تولید، توزیع، جذب، پرداخت، ارتقاء کارکنان دولت در همه شئون؛ وقتی می‌گوییم عدالت، یعنی عدالت در همه شئون باید اجرایی شود.
رئیسی افزود: بنده به عنوان یک طلبه خدمتگزار به مردم مصمم هستم در این میدان به هیچ عنوان اجازه ندهیم که کوچکترین بی‌عدالتی، مردم عزیز را نگران کند. آنچه امید داریم بعد از خداوند متعال به نگاه‌ و به حضور شما مردم در صحنه است.
وی تاکید کرد: روابط‌مان در سیاست خارجی ایجاد توازن است. نگاه به غرب کشور را نامتوازن کرده است. باید به همه کشورها و ظرفیت‌ها به‌ویژه همسایگان توجه داشته باشیم. اما امیدمان به خداست، امیدمان به خوزستان، به خراسان، به آذربایجان، شرق، غرب، شمال و جنوب کشور است و هرگز امید به وین و نیویورک نداریم.
رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: همه عزیزان که دغدغه انقلاب و نظام را دارند، بدانند ما به آینده بسیار امیدواریم، نه امیدواری در شعار، نه. محضر مقام معظم رهبری حفظه الله تعالی عرض کردم که هر روز که در این دولت حضور دارم، ظرفیت‌ها، حمایت مردم، نیروهای مصمم جوان و فرهیختگانی که دلسوز به انقلاب و نظامند را می‌بینم و امیدم به آینده بیش‌تر و بیش‌تر می‌شود.
تبریک سفرای خارجی به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به رئیس‌جمهور 
رئیسی همچنین روز پنجشنبه در آستانه ۲۲ بهمن و جشن چهل و سومین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، سفرای خارجی مقیم تهران را به حضور پذیرفت.
سفرا و رؤسای نمایندگی‌ها و سازمان‌های خارجی مقیم تهران در این مراسم که در سالن اجلاس سران برگزار شد، چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را به آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور تبریک گفته و برای ملت و دولت ایران آرزوی موفقیت و شادکامی کردند.«احمد قربانف» سفیر جمهوری ترکمنستان در تهران به عنوان مقدم‌السفرا آغازگر این مراسم بود.
رئیسی در این مراسم با گرامی‌داشت مقدم همه سفرا، نمایندگان کشورها و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی اظهار امیدواری کرد تا سالی که در آن قرار داریم، همراه با آرامش، صلح و اعتلای مضامین عالی انسانی در اقصی نقاط جهان باشد.
وی اظهار داشت:‌اندیشه راهبردی جمهوری اسلامی ایران ریشه در مکتب امام خمینی(رض) بنیانگذار انقلاب اسلامی و مفهوم اسلام ناب دارد. وجه منحصر به فرد امام بزرگوار ما این است که توانست یک هویت جدید به نام جمهوری اسلامی یا مردم‌سالاری دینی در دنیای پرآشوب سیاست و در سطح منطقه و جهان به وجود بیاورد.
رئیس‌جمهور همه‌جانبه‌نگری، پویایی و هوشمندی را مشخصات سیاست خارجی جمهوری اسلامی عنوان و خاطرنشان کرد: سیاست خارجی دولت مردمی از آغاز فعالیت براساس اصول و ارزش‌های مندرج در قانون اساسی و نیز با اتکاء به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی بر اولویت‌های سه‌گانه «تعامل حداکثری با کشورهای همسایه، هم‌پیمان و هم‌سو»، «توجه به ظرفیت‌های سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی» و «توسعه دیپلماسی اقتصادی» استوار گردیده که خوشبختانه گام‌های خوبی را هم در این راستا برداشته‌ایم.
رئیسی با بیان اینکه دولت سیزدهم در مدت سپری شده از آغاز فعالیت، صداقت خود را برای تحکیم مناسبات و تعاملات دوستانه با همسایگان و سایر شرکای بین‌المللی ثابت کرده است، گفت: در تلاشیم برای رویکرد نوین در عرصه دیپلماسی، فصل جدیدی از همکاری‌های دو یا چند جانبه را به‌ویژه در محیط پیرامونی و در جهت حفظ امنیت و ثبات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و تأمین نیازهای متقابل ایجاد ‌نماییم.
وی افزود: در این راستا بخشی مهم از موافقتنامه چارچوب مشارکت راهبردی ۲۵ ساله با جمهوری خلق چین را به مرحله اجرایی رساندیم، انعقاد پیمان مشابه با فدراسیون روسیه را در دستور کار داریم، همکاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا را تقویت و به عضویت دائم سازمان همکاری شانگهای درآمدیم.
رئیس‌جمهور اظهار داشت: اگر چه توسعه روابط با کشورهای همسایه و آسیا و فعال کردن دیپلماسی اقتصادی با اولویت دادن به اقتصاد در تعاملات خارجی به‌ویژه با شرکای آسیایی از اولویت‌های دستگاه دیپلماسی است، لکن بنا به سیاست خارجی متوازن، پویا و هوشمند، توجه ویژه‌ای نیز به تعمیق مناسبات و افزایش همکاری‌ها با هدف بهره‌مندی از ظرفیت‌های متقابل با سایر مناطق جغرافیایی از قبیل آفریقا، آمریکای لاتین و اروپا داریم.
جمهوری اسلامی به دنبال روابط متناسب با کشورهای مختلف است
رئیسی تصریح کرد: در تلاش هستیم با نگاهی واقع‌بینانه و به دور از هرگونه تأثیر عوامل و متغیرهای زائد بیرونی، روابطی منسجم و مستمر با حوزه‌های جغرافیایی و متناسب با وزن استراتژیک، موقعیت سیاسی، اقتصادی و تجاری هر یک از مناطق تنظیم و عملیاتی کنیم.
وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران با قرار گرفتن در موقعیت سیاسی و اقتصادی حساس و مهم و با برخورداری از سواحل گسترده دریایی و ظرفیت‌های بسیار بالا به‌خصوص در عرصه‌های ترانزیتی، انرژی، تجارت، کشاورزی، صنعت و فناوری، علاقه‌مند به ایجاد و استمرار فضایی جدید از همکاری‌ها و مناسباتی سودمند با کشورهای همسایه، پیرامون و دوست در جهت تأمین متقابل نیازها و منافع مبتنی بر سیاست تعامل حداکثری است.
رئیس ‌قوه مجریه ادامه داد: فرصت‌های بی‌نظیر سرمایه‌گذاری، بازار مناسب داخلی، موقعیت ممتاز جغرافیایی به همراه امنیت پایدار و مستمر داخلی، شرایط مناسبی برای اتصال ترانزیتی و عبور خطوط انرژی و امکان بهبود کمی و کیفی تجارت کالایی را در سرزمین ایران ایجاد کرده است.
چسبندگی آمریکا به سیاست‌های شکست‌خورده دولت ترامپ مانع اصلی در پیشرفت مذاکرات
رئیس‌جمهور کشورمان چهارشنبه شب در پاسخ به تماس تلفنی «کیشیدا فومیو» نخست‌وزیر ژاپن با استقبال از ابراز علاقه و تمایل این کشور برای تحکیم و تقویت هر چه بیش‌تر سطح روابط و همکاری‌های دوجانبه گفت: ایران و ژاپن دو کشور دارای تمدن و تاریخ شکوهمند و صلح‌طلب هستند که تقویت روابط آنها به نفع همه ملت‌هاست.
وی خاطرنشان کرد: با شناختی که از ظرفیت‌های دو کشور وجود دارد، می‌توان گام‌های بلندی در مسیر تقویت روابط تهران- توکیو برداشت.
رئیسی چسبندگی دولت آمریکا به سیاست‌های شکست‌خورده دولت سابق این کشور را مانع اصلی در پیشرفت قابل قبول مذاکرات دانست و افزود: جمهوری اسلامی ایران فارغ از توافق هسته‌ای آمادگی دارد سطح روابط و همکاری‌های خود را با سایر کشورها از جمله ژاپن در راستای منافع متقابل افزایش دهد.
تاریخ خبر: ۱٤۰۰/۱۱/۲۳، ۱۲:۱۶:۵۶       بازدیدها: 1
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟