loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

* آخرین اخبار مذاکرات وین   فشار روسیه و چین به آمریکا برای پذیرش خواسته‌های ایران     ۱۴۰۰/۱۱/۲۰ یک رسانه آمریکایی دیروز چهارشنبه گزارش داد چین و روسیه در

طاهر مهدوی بازدید : 19 پنجشنبه 21 بهمن 1400 نظرات (0)
*
آخرین اخبار مذاکرات وین
 
فشار روسیه و چین به آمریکا برای پذیرش خواسته‌های ایران
 
  ۱۴۰۰/۱۱/۲۰

سه مقام آمریکایی: فقط تا پایان فوریه برای توافق وقت هست!/ قانع نشدن کنگره  آمریکا از توضیح غیرعلنی رابرت مالی درباره مذاکرات وین / فشار روسیه و چین به  آمریکا برای پذیرش

یک رسانه آمریکایی دیروز چهارشنبه گزارش داد چین و روسیه در مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین آمریکا را برای پذیرش خواسته‌های ایران تحت فشار قرار داده‌اند.

پایگاه واشنگتن‌فری‌بیکن که از رسانه‌های نزدیک به جریان نومحافظه‌کار در آمریکا است این تحلیل را در داخل گزارشی با موضوع اولین حضور «رابرت مالی»، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در یک جلسه استماع برای گزارش‌دهی محرمانه به کنگره درباره روند مذاکرات وین مطرح کرده است. فری‌بیکن که ارتباطات نزدیکی با تندروترین قانونگذاران ضدایرانی در کنگره آمریکا دارد در این گزارش بر ضرورت حضور رابرت مالی در جلسه علنی کنگره برای گزارش‌دهی به مردم درباره برجام تأکید کرده است.
این رسانه نوشت: «مذاکرات وین، از سوی منتقدان تند و تیز ایران در کنگره هم زیر ذره‌بین قرار گرفته، چرا که شواهد روزافزون حکایت از آن دارند که روسیه و چین رهبری فشارها را بر ایالات متحده در جهت پذیرش خواسته‌های ایران برای رفع تحریم‌ها را بر عهده گرفته‌اند.»
گروهی از رسانه‌های غربی که با مواضع دولت آمریکا درباره برجام مواضع همسوتری دارند از زمان آغاز مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین تلاش کرده‌اند خط خبری شکاف میان هیئت‌های ایران، چین و روسیه را در مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین برجسته کنند. با وجود این، شواهد متعدد دیگری در نقض این گزاره وجود دارد.
به عنوان مثال، نشریه «فارین‌پالیسی» چهارشنبه دو هفته پیش به نقل از یک دیپلمات غربی تصریح کرده بود کشورهای غربی حاضر در مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین کاملاً با روسیه درباره ایران هم‌نظر نیستند. این دیپلمات غربی در ادامه تصریح کرده بود روسیه و کشورهای غربی درخصوص نحوه ایجاد موازنه میان فشارها و امتیازها (که تحلیلگران گاه از عبارت استعاری «چماق و هویج» برای اشاره به آنها استفاده می‌کنند) در قبال ایران دچار اختلاف هستند.
علاوه‌بر این، روسیه، چین و ایران روز ۲۵ آبان‌ماه سال جاری به توافقی برای تقویت همکاری‌ها درخصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین دست پیدا کرده بودند. وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای در آن زمان گفت: «چین، روسیه و ایران همچنان به تقویت هماهنگی و همکاری ادامه می‌دهند تا اطمینان حاصل کنند که مذاکرات درباره ازسرگیری پایبندی به برجام در مسیر درست قرار دارد و برای رسیدن به نتایج مثبت در اسرع وقت تلاش خواهند کرد». ساعاتی قبل‌تر از این بیانیه سه جانبه، علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران هم در پیامی در توئیتر نوشته بود: «امروز نشست مجازی مفیدی با شرکای چینی و روسی داشتم؛ با تاکید بر همسویی سه کشور در مقابله با یکجانبه‌گرایی و تقویت همگرایی در مذاکرات پیش رو، مجددا تصریح شد آمریکا باید همه تحریم‌های غیرقانونی را لغو کند.» چین و روسیه بارها آمریکا را مقصر اصلی وضعیت فعلی پیرامون برجام دانسته و بر ضرورت رفع تمامی تحریم‌های یکجانبه علیه ایران برای هموار کردن مسیر اجرای کامل برجام تأکید کرده‌اند. پکن و مسکو تحریم‌های یکجانبه آمریکا را غیرقانونی و بخشی از «دیپلماسی زورگویانه» واشنگتن می‌دانند.
واشنگتن: برای بازگشت به برجام با کنگره تعامل می‌کنیم
«جالینا پورتر» معاون سخنگوی‌ وزارت امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری سه‌شنبه خود درباره نحوه پایبندی دولت «جو بایدن» به مفاد یکی از قوانین کنگره به نام «اینارا» (قانون بررسی توافق هسته‌ای ایران) که از نگاه تحلیلگران یکی از موانع اصلی واشنگتن برای بازگشت به برجام محسوب می‌شود، توضیحاتی ارائه کرد.
او در واکنش به سؤالی درخصوص نامه ۳۳ سناتور جمهوری‌خواه خطاب به بایدن مبنی بر سنگ‌اندازی در اجرای هر توافقی با ایران در صورتی که آن توافق به بررسی و تایید کنگره نرسد، گفت: فرستاده ویژه (رابرت) مالی همچنان به اعضای کنگره حتی از راه دور اطلاع‌رسانی می‌کند. اما آنچه که من به طور دقیق‌تر می‌گویم این است که دولت حقایق و همچنین شرایط هرگونه بازگشت ایالات متحده به برجام را برای تعیین دلالت‌های قانونی که (موارد) تحت (قانون) اینارا را (INARA) هم شامل می‌شود، به دقت بررسی خواهد کرد. ما متعهد به تحقق الزامات اینارا هستیم. وی در ادامه افزود: رئیس‌جمهور معتقد است که رویکرد دو حزبی در قبال ایران قوی‌ترین راه برای حفاظت از منافع ایالات متحده در دراز مدت است. و مقامات دولت در همه سطوح با اعضای کنگره و همچنین کارکنان آنها برای بحث درخصوص رویکرد ما در قبال ایران تماس داشته‌اند. همان‌طور که سیاست (ما) در قبال ایران به جلو می‌رود، مالی فرستاده ویژه عمیقاً متعهد به ادامه تعامل نزدیک با کنگره به شیوه‌ای دو حزبی است.
دیدار اولیانوف با نمایندگان ایران و آمریکا در وین
«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین اتریش از دیدار خود با «علی باقری» رئیس‌تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات وین خبر داد.
وی در پیامی توئیتری نوشت: «بلافاصله پس از ازسرگیری گفت‌وگوهای وین درباره برنامه جامع اقدام مشترک، با آقای باقری کنی، رئیس‌تیم ایران دیدار کردم.»
اولیانوف ساعتی بعد از دیدار خود با «رابرت مالی» نماینده آمریکا در امور ایران خبر داد. این دیپلمات روس نوشت: «با آقای رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران دیدار کردم. ما چشم‌انداز گفت‌وگوی وین درباره برنامه جامع اقدام مشترک را بررسی کردیم»
دور هشتم مذاکرات وین با برگزاری جلسه دوجانبه بین علی باقری مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و انریکه مورا هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها از سر گرفته شد. علی باقری بدین منظور در رأس هیئتی روز سه‌شنبه وارد وین شد. علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی دیروز (چهارشنبه) در توئیتی نوشت: صداهایی که از هیئت حاکمه آمریکا شنیده می‌شود نشان می‌دهد که انسجام لازم در این کشور برای اتخاذ تصمیمات سیاسی در مسیر پیشبرد مذاکرات وین وجود ندارد. وی تصریح کرد: دولت آمریکا نمی‌تواند هزینه اختلافات داخلی خود را با تضییع حقوق قانونی ملت ایران پرداخت کند.
بورل: روسیه نقش سازنده‌ای در مذاکرات هسته‌ای ایران ایفا می‌کند
«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که روسیه نقش سازنده‌ای را در مذاکرات هسته‌ای ایران ایفا می‌کند. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه اذعان کرد: «ایران پیش از خروج آمریکا از برجام، به این توافق پایبند بود.»
آمریکا دوباره برای برجام ضرب‌الاجل تعیین کرد
به گزارش فارس، شبکه خبری سی ان ان در ادامه فرافکنی‌ها و تعیین ضرب‌الاجل‌های ساختگی درباره مذاکرات وین به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت جو بایدن معتقد است تا پایان ماه فوریه فرصت حصول یک توافق در وین وجود دارد.
طرف آمریکایی تاکنون سه بار ضرب‌الاجل تعیین کرده است که دو ضرب الاجل آن رد شده است! ابتدا اول فوریه را مهلت پایانی اعلام کردند بعد آن را به اواسط فوریه تغییر دادند و در حال حاضر می‌گویند تا آخر فوریه زمان برای احیای برجام وجود دارد.
درحالیکه به گفته مذاکره کنندگان خارجی حاضر در وین به لحظات تصمیم گیری آمریکا در زمینه بازگشت به برجام نزدیک می‌شویم، این سه مقام آمریکایی مدعی شده‌اند که «اگر تا پایان ماه جاری میلادی برجام احیا نشود آمریکا مسیر خود را تغییر خواهد داد.» این درحالی ‌است که بنا به گفته مقامات اروپایی، در حوزه‌های مختلف مذاکراتی پیشرفت‌های قابل توجهی در وین حاصل شده و حصول توافق نهایی به تصمیمات سیاسی در واشنگتن گره خورده است. این مقام آمریکایی همچنین مدعی شده است که ادامه پیشرفت در مذاکرات به تصمیمات سیاسی در تهران نیاز دارد! یکی از این مقامات این دور از مذاکرات وین که از روز سه شنبه در وین آغاز شده است را بسیار حساس خوانده و گفته ما واقعا در مراحل نهایی و لحظات تعیین‌کننده هستیم.
براساس گزارش سی ان ان، یک مقام دیگر نیز گفته، ما پیشرفتهایی
(در وین) داشتیم و اختلافات را به لیستی که اولویت همه طرفها باشد کاهش داده‌ایم. پیش از این مقامات ایرانی درباره تعیین مهلت و ضرب الاجل‌های ساختگی به غربی‌ها هشدار داده بودند. نمایندگان ایران در مذاکرات وین تصریح کرده‌اند برای تهران نتیجه مهم‌تر از زمان است. تهران در تلاش است برجام را که از نخستین روزهای اجرایی شدن در اثر برخی سیاست‌های آمریکا و کشورهای غربی به توافقی تهی از منافع اقتصادی برای طرف ایرانی تبدیل شد به سمت توافقی دوجانبه و متوازن پیش ببرد.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟