loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

* امیرعبداللهیان:   در مذاکرات به سند جدید و مشترکی رسیدیم   و سند ژوئن ۲۰۲۱ را کنار گذاشتیم   ۱۴۰۰/۱۰/۰۶ حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی

طاهر مهدوی بازدید : 15 سه شنبه 07 دی 1400 نظرات (0)
*
امیرعبداللهیان:
 
در مذاکرات به سند جدید و مشترکی رسیدیم
 
و سند ژوئن ۲۰۲۱ را کنار گذاشتیم
 
۱۴۰۰/۱۰/۰۶

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران صبح دیروز (دوشنبه) در جمع خبرنگاران گفت: امروز دور جدید مذاکرات در وین شروع می‌شود، از جمله موضوعاتی که در دستورکار ماست بحث تضمین و راستی‌آزمایی است. فکر می‌کنم با توجه به اینکه امروز سند مشترک و قابل قبولی روی میز مذاکره‌کنندگان داریم که آنها را اسناد یک دسامبر و ۱۵ دسامبر می‌خوانیم هم در موضوع هسته‌ای و هم در بحث تحریم‌ها، یعنی دیگر سند ژوئن ۲۰۲۱ را کنار گذاشتیم، به سند جدید و مشترکی رسیدیم.
وزیر خارجه خاطرنشان کرد: از امروز مذاکرات ما حول آن سند مشترک شروع می‌شود، از جمله موضوعات در دستورکار در مذاکرات جاری ما بحث تضمین و راستی‌آزمایی است.
منظور وزیر امور خارجه کشورمان از سند ژوئن ۲۰۲۱ (خرداد ۱۴۰۰) پیش‌نویس توافقی است که در زمان دولت قبل بین طرف‌های مذاکرات برجام به دست آمده بود.
وی گفت: برای ما مهمترین مسئله این است که باید در ذیل این واژه‌ها و موضوعات به نقطه‌ای برسیم که اولا نفت ایران به آسانی و بدون هیچ منعی فروخته شود و پول نفت به صورت ارزی در حساب‌های بانکی ایران وارد شود و ما از همه مزایای اقتصادی در برجام پیش‌بینی شده بتوانیم استفاده کنیم.
سه کشور اروپایی به بی‌عملی پایان دهند
همچنین سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نیز دیروز دوشنبه در نشست خبری خود در مورد مذاکرات وین گفت: ما در این دور که وارد محتوا شدیم، انتظار داریم که سه کشور اروپایی به بی‌عملی خود پایان دهند و برنامه جدی را برای بازگشت به تعهداتشان در ذیل برجام اعمال کنند.
وی ادامه داد: آنچه که برای جمهوری اسلامی ایران تحمل‌ناپذیر است، این است که برخی از طرف‌ها با اشتباه محاسباتی تصور کنند که می‌توانند با کمپین‌ها و اخبار تحریف شده یا خواسته‌های فراتر، وقت و انرژی جمع را بگیرند.
سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: اگر همگی در وین با این دستورکار به نتیجه رسیدند، نتایج را خواهیم دید.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان همچنین در واکنش به اظهارات «جیک سالیوان» درباره تعیین ضرب الاجل برای مذاکرات نیز گفت: ما امیدواریم که سالیوان، ضرب‌الاجل‌های خودخوانده‌ای را که اعلام می‌کند خود باور داشته باشد. ما در وین هستیم که در اولین فرصت به توافق برسیم. به توافق خوبی که متضمن منافع جمهوری اسلامی ایران از برجام باشد و توافقی که اطمینان حاصل کنیم، ایالات متحده بار دیگر حقوق بین‌الملل را به مسخره نمی‌گیرد.
هیچ‌کدام از ضرب‌الاجل‌های ساختگی
برای ایران الزام‌آور نیست
خطیب‌زاده افزود: به توافقی برسیم که مطمئن شویم آنچه که ایالات متحده در روی کاغذ به آن متعهد می‌شود، در عمل با تضمین‌های عینی که از آن می‌گیریم، اجرا شود و در سفره مردم نتایج آن دیده شود. وی تصریح کرد: هیچکدام از این تاریخ‌های ساختگی برای ایران الزام‌آور نیست، بلکه هدف ما رعایت خطوط قرمز و منافع مردم است. ما به وین می‌رویم که به نتیجه برسیم.
خطیب‌زاده ادامه داد : ما از موضوعات شکلی عبور کردیم و بعد از دور هفتم به دو سند جدید رسیدیم. پیشنهادات و نظرات ایران کاملاً در آنها گنجانده شده و امروز دو سند جدید داریم و سند رفع تحریم‌ها سندی است که به صورت خاص مورد تمرکز ویژه مذاکره‌کنندگان ملت قرار دارد. انتظار داریم تعهد و جدیت طرف مقابل را نشان دهد که آمده‌اند تا به توافق معنادار و منطبق با حقوق بین‌الملل برسند. روزهای آتی نشان می‌دهد پاسخ جدیت ایران از طرف‌های مقابل داده خواهد شد.
رایزنی باقری با نمایندگان روسیه و چین
علی باقری مذاکره کننده ارشد کشورمان و هیئت همراه که صبح دیروز (دوشنبه) ششم دی ماه برای شرکت در دور هشتم مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ به منظور رفع تحریم‌ها وارد وین شده بود ، بعدازظهر دیروز با نمایندگان چین و روسیه در نشستی سه‌جانبه به گفت‌وگو نشست. همچنین در ادامه رایزنی‌های تیم ایرانی در وین رایزنی دوجانبه‌ای بین علی باقری با انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام برگزار شد.
دیدار دوجانبه باقری
با مذاکره‌کننده ارشد فرانسه در وین
باقری همچنین در ادامه رایزنی‌هایش در پایتخت اتریش با مذاکره‌کننده ارشد فرانسه به صورت دوجانبه به گفت‌وگو نشست.
روزنامه تهران تایمز در گزارشی درباره مذاکرات وین نوشت : تیم مذاکره کننده جدید به سرپرستی «علی باقری» معاون وزارت خارجه ایران با مجموعه‌ای از پیشنهادهای جدید در حوزه‌های رفع تحریم و اقدامات هسته‌ای به وین رفت که در قالب دو سند به طرف مقابل ارائه شد.
این در حالی است که با وجود تاکید ایران مبنی بر اینکه پیش‌نویس های پیشنهادی محل مذاکره است، آمریکا و تروئیکای اروپایی ترجیح دادند ایران را به عدم همکاری و جدیت برای پیشبرد مذاکره متهم کنند. آنها همچنین با تکیه بر تصورات واهی خود؛ به پیش‌بینی شکست مذاکرات روی آوردند.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟