loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

* معاون حقوقی رئیس‌جمهور در دیدار با سفیر آلمان:    اروپایی‌ها نظاره‌گر نقض برجام توسط آمریکا بودند    ۱۴۰۰/۰۹/۲۹ محمد دهقان با بیان اینکه

طاهر مهدوی بازدید : 18 سه شنبه 30 آذر 1400 نظرات (0)
*
معاون حقوقی رئیس‌جمهور در دیدار با سفیر آلمان:
 
 اروپایی‌ها نظاره‌گر نقض برجام توسط آمریکا بودند 
 
۱۴۰۰/۰۹/۲۹
محمد دهقان با بیان اینکه ایران همواره از مذاکرات استقبال کرده و هیچ‌گاه میز مذاکرات را ترک نکرده، افزود: آمریکا مقصر بر هم خوردن برجام است و اروپا صرفاً نظاره‌گر رفتار این کشور در نقض برجام بود.

در پی دیدار محمد دهقان معاون حقوقی رئیس‌جمهوری با «هانس اودو موتسل» سفیر آلمان در تهران بر همکاری دو جانبه درخصوص مسائل مختلف و آینده مذاکرات هسته‌ای تبادل نظر شد.
معاون حقوقی رئیس‌جمهور در این دیدار با اشاره به روابط حسنه‌ ایران و آلمان در طول ۱۵۰ سال گذشته و اشتراکات فرهنگی دو ملت گفت: نگاه دولت ایران توسعه و تقویت ارتباطات با کشورهای مختلف بوده و امیدواریم ارتباط با آلمان نیز مستحکم ادامه یابد. ما دوست داریم آلمان به عنوان یک کشور قدرتمند اروپا استقلال خود را حفظ کرده و تحت تأثیر یک جانبه‌گرایی آمریکا نبوده و بازیگر مؤثری در عرصه بین‌المللی باشد.
وی افزود: ایران همواره از مذاکرات استقبال کرده و هیچ‌گاه میز مذاکرات را ترک نکرده است. در گذشته نیز با پایبندی یک جانبه به برجام سعی در رفع نگرانی‌های بین‌المللی داشتیم. امروز نیز امیدواریم با استقرار دولت جدید آلمان و حضور پررنگ‌تر اروپایی‌ها به یک توافق متعادل برسیم.
دهقان گفت: آمریکا مقصر بر هم خوردن برجام است و انتظار داشتیم اروپا و به‌ویژه آلمان در این زمینه نقش فعال داشته باشد. برجام یک سند بین‌المللی بود که در شورای امنیت سازمان ملل تصویب شده بود. اروپا صرفاً نظاره‌گر رفتار آمریکا در نقض برجام بود. تاریخ قضاوت خوبی درخصوص رفتار اروپایی‌ها نخواهد داشت. معاون حقوقی رئیس‌جمهوری با اشاره به نقش آمریکا و اروپا در اخلال در روابط کشورهای منطقه گفت: صدام به پشتوانه آمریکا و اروپا جنگ هشت ساله را به ایران تحمیل کرد. کشورهای اروپایی به‌ویژه آلمان سلاح شیمیایی در اختیار صدام قرار‌دادند. جانبازان شیمیایی ما سالهاست با رنج عوارض این سلاح‌ها درگیر هستند. دولت آلمان شریک در این جنایت است. شما اکنون اگر به حلبچه و سردشت در عراق و ایران سفر کنید مردمی را می‌بینید که هنوز با آثار بمباران شیمیایی درگیر هستند.
هیچ‌گاه به دنبال سلاح اتمی نبوده و نیستیم
دهقان گفت: ایران در جنگ تحمیلی سلاح کشتار جمعی نداشت و اعتقادی هم به اینگونه سلاح‌ها نداشته و ندارد. این یک اتهام بی‌اساس به ایران است که به دنبال سلاح اتمی بوده‌ایم. ما هیچ‌گاه دنبال سلاح اتمی نبوده و نیستیم. امروز نگاه ما به آینده است و دوست داریم درباره آینده صحبت کنیم ولی می‌دانیم گذشته چراغ راه آینده است. به تعهداتمان در قبال برجام پایبند بوده و پیشرفت علمی کشور را متوقف کردیم. اما طرف مقابل به تعهداتش در قبال رفع تحریم‌های ظالمانه ملت ایران هیچ‌گاه عمل ننموده است.
اروپا نسبت به سلاح‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی
حساسیتی ندارند
معاون حقوقی رئیس‌جمهوری با اشاره به استانداردهای دوگانه اروپا در قبال سلاح‌ اتمی گفت: اروپا در قبال سلاح‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی که امنیت منطقه را به خطر‌انداخته حساسیتی ندارد.
آمریکا نمی‌تواند منکر نقش خود در به قدرت رسیدن طالبان شود
وی با اشاره به حضور مهاجران افغانستانی در ایران گفت: اروپا و آمریکا نمی‌توانند منکر نقش خود در وضع موجود و به قدرت رسیدن طالبان شوند. اکنون نیزبه جای شعار باید از تمام امکانات خود برای رسیدگی به مردم این کشور و پناهندگان افغانستانی در سایر کشورها اقدام نمایند.
دولت آلمان سعی در تسهیل
یک توافق همه‌جانبه دارد
به گزارش ایرنا،‌ هانس اودو موتسل سفیر دولت آلمان در تهران نیز در این دیدار با اشاره به استقرار دولت جدید آلمان گفت: دولت آلمان به عنوان یک کشور غیرهسته‌ای سعی در تسهیل یک توافق همه‌جانبه و ثبات در روابط میان کشورها دارد.
وی با یادآوری حضور خود در جریان مذاکرات برجام افزود: اکنون مذاکره کنندگان پس از توافق بر روند ادامه مذاکرات به پایتخت‌های خود بازگشته‌اند. امیدوارم دور هشتم مذاکرات پس از تعطیلات سال نو میلادی به نتایج مثبت منجر شود. در این دیدار معاون حقوقی رئیس‌جمهوری در پاسخ به درخواست‌های حقوقی سفیر آلمان قول مساعدت و پیگیری از طریق مراجع ذیربط را داد.
وزیر جنگ تل‌آویو: آمریکا می‌تواند
پیشرفت هسته‌ای ایران را متوقف کند
در ادامه فضا‌سازی‌ها و ادعاهای مقامات رژیم صهیونیستی برای سیاه‌نمایی کردن درباره ایران در جامعه جهانی و از مسیر خارج کردن مذاکرات وین، «بنی گانتز» وزیر جنگ این رژیم تهران را به جدی نبودن در مذاکرات متهم کرد.
گانتز دیروز (دوشنبه) طی سخنرانی برای کمیته نظامی و امور خارجی پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست)، ادعا کرد موضع تیم مذاکره‌کننده ایرانی در وین، جدی نیست و خواستار دخالت کشورهای خارجی در امور داخلی ایران شد.
به نوشته وبگاه روزنامه «جروزالم پست»، وی با ادعای اینکه قدرت‌های جهانی می‌توانند برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کنند، اظهار داشت: «وضعیت داخلی ایران، فرصت‌های زیادی را برای جهان ایجاد کرده است. این کشور، یک قدرت واقعی نیست... سران ایران از ضعف خود آگاه هستند.»
وزیر جنگ رژیم کودک‌کش اسرائیل در ادامه ادعاهای بی‌اساس خود افزود: «ایران با دست ضعیف و بدون پیشنهاد اساسی به گفت‌وگوها در وین رفت. آنها می‌خواهند وقت‌کشی کنند تا غرب را به موافقت با محدودیت‌های هسته‌ای کمتر و کاهش فشار تحریمی بر اقتصاد خود مجاب کنند.»
بر اساس این گزارش، گانتز با درخواست از کشورهای مختلف برای متوقف کردن پیشرفت ایران در حوزه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، مدعی شد: «آمریکا و قدرت‌های جهانی می‌توانند پیشرفت هسته‌ای و در کل اقدامات منطقه‌ای آن را متوقف کنند.»
وی ضمن اشاره به گفت‌وگوهای اخیر خود با مقام‌های آمریکایی از جمله «لوید آستین» وزیر دفاع، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه و «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید در واشنگتن، گفت آنها دوستان واقعی تل‌آویو هستند.
این مقام صهیونیست با بیان اینکه در دیدار با آمریکایی‌ها درباره ایران صحبت کرده، ادعا کرد: «اسرائیل همیشه مسئولانه و در گفت‌وگو با متحدانش عمل می‌کند.»
به گزارش فارس، گانتز پیشتر در آمریکا با ادعای اینکه ایران امنیت اسرائیل را تهدید می‌کند، مدعی شده بود که این رژیم نیز برای هر سناریویی آماده می‌شود و هر کاری را که لازم است برای حفاظت از خود انجام خواهد داد. روز جمعه، «واشنگتن پست» در گزارشی از درخواست رژیم صهیونیستی از دولت بایدن برای اتخاذ رویکرد تهاجمی‌تر در قبال برنامه هسته‌ای ایران، در عین تلاش برای اجتناب از رویارویی با کاخ سفید که به نوشته این روزنامه آمریکایی در برخی مواقع در دوران نخست‌وزیری نتانیاهو بروز می‌کرد، خبر داد.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟