loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

*  امیرعبداللهیان:   ایران درخواست‌های فرابرجامی را نخواهد پذیرفت   ۱۴۰۰/۰۹/۰۸   وزیرخارجه کشورمان طی یادداشتی تاکید کرد که ایران درخواست‌های فرابرجا

طاهر مهدوی بازدید : 19 سه شنبه 09 آذر 1400 نظرات (0)
*
 امیرعبداللهیان:
 
ایران درخواست‌های فرابرجامی را نخواهد پذیرفت
 
۱۴۰۰/۰۹/۰۸
حسین امیرعبداللهیان

 

وزیرخارجه کشورمان طی یادداشتی تاکید کرد که ایران درخواست‌های فرابرجامی را نخواهد پذیرفت و بدون این درخواست‌های غیرقانونی، توافق در دسترس است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همزمان با دور جدید مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ در وین یادداشتی در ایران آنلاین نوشت: آمریکا در هشتم ماه مه ۲۰۱۸ به صورت یک جانبه از برجام خارج شد؛ اقدامی که در سطح بین‌المللی به عنوان عملی غیرقانونی شناسایی و محکوم گردید. علی‌رغم روی کار آمدن دولت جدید ایالات متحده، نه تنها تمام تحریم‌های غیرقانونی و یک جانبه پابر جا مانده است، بلکه سیاست اعمال تحریم علیه ایران تداوم یافته است. البته دولت‌های سه کشور اروپایی طرف برجام، علی‌رغم غیر قانونی و غیر قابل قبول دانستن این رویکرد آمریکا، در عمل با سکوت و بی‌عملی خود، با آن رویکرد همراهی کرده‌اند. اقدامات مخرب ایالات متحده و همراهی سه کشور اروپایی، برجام را ناکارآمد کرده است و همه مزایای اقتصادی این توافق را برای ایران از بین برده است. اینها واقعیات تلخ چند سال گذشته است که باید چراغ راهی برای آینده باشد.
وی اضافه کرد: هرگز نباید فراموش کرد که آمریکا عامل اصلی ایجاد وضعیت فعلی است. در چهار سال گذشته، کاخ سفید برای از بین بردن برجام از هیچ تلاشی فروگذار نکرد و این ایران بود که تمام توان خود را برای زنده نگاه داشتن این توافق به کار بست.
رئیس‌دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: هدف اصلی مذاکرات پیش رو باید اجرای کامل و مؤثر برجام و با هدف عادی ‌سازی روابط تجاری و همکاری‌های اقتصادی پایدار با جمهوری اسلامی ایران باشد. بدیهی است برای بازگشت به برجام، ایران باید بتواند به طور کامل از لغو تمامی تحریم‌ها منتفع شود. ایران آمادگی دارد تا در صورت ارائه تضمین، بررسی خسارات و لغو مؤثر و قابل راستی آزمایی تحریم‌ها، اقدامات جبرانی خود را متوقف کند.
امیرعبداللهیان یادآور شد: بازگشت احتمالی آمریکا به برجام مورد توجه ما نخواهد بود، مگر اینکه تضمین‌هایی ارائه گردد که تجربه تلخ گذشته تکرار نخواهد شد و شرکای اقتصادی ایران بتوانند با اطمینان خاطر وارد تعاملات اقتصادی پایدار و بدون نگرانی با ایران شوند.
وی در این یادداشت نوشت: آنچه که در مذاکرات آتی مشخص می‌باشد این است که ایران با حسن نیت وارد مذاکرات می‌شود تا به یک توافق خوب برسد، اما درخواست‌های فرابرجامی را نخواهد پذیرفت و جمهوری اسلامی ایران در مورد موضوعات فراتر از برجام وارد مذاکره نخواهد شد.
امیرعبداللهیان افزود: مایلم مجددا تأکید کنم که این فرصت، پنجره‌ای نیست که تا ابد باز بماند و آمریکا و سه کشور اروپایی می‌بایست به خوبی این را درک کنند. جمهوری اسلامی ایران در کنار تلاش متین، قوی و فعال دیپلماتیک برای لغو تحریم‌های ظالمانه ایالات متحده، هم‌زمان برنامه مؤثری برای خنثی ‌سازی تحریم‌ها و در سایه برنامه توسعه پایدار اقتصادی کشور دارد.
وی خاطرنشان کرد: بی‌تردید تهران به همان میزان که متعهد به عدم انحراف برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای خود است، متعهد به حفظ و صیانت از دستاوردهای دانشمندان و صنعت هسته‌ای صلح‌آمیز خویش نیز می‌باشد و علی‌رغم تحریم‌های غیر قانونی و غیر انسانی، نیز دست از توسعه همه‌جانبه کشور در عرصه‌های صنعتی، تجاری، دریانوردی، فضایی، دفاعی، علم و فناوری، رشد فزاینده اقتصادی و ...برنخواهد داشت.
وزیر خارجه بیان کرد: ما معتقدیم توافق ممکن و در دسترس است، اگر اراده سیاسی طرف‌های مقابل نیز در عمل وجود داشته باشد.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟