loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

*** علی باقری:   گفت‌وگوهایی را دنبال می‌کنیم   که دستاورد و نتیجه عملی داشته باشد       ۱۴۰۰/۰۸/۰۷ علی باقری معاون سیاسی وزیر امو

طاهر مهدوی بازدید : 20 شنبه 08 آبان 1400 نظرات (0)
***
علی باقری:
 
گفت‌وگوهایی را دنبال می‌کنیم
 
که دستاورد و نتیجه عملی داشته باشد 
 
   ۱۴۰۰/۰۸/۰۷


علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه که چهارشنبه هفته گذشته در مقر اتحادیه اروپا در بروکسل با «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام به مدت پنج ساعت به رایزنی و گفت‌وگو پرداخت در گفت‌وگویی در این‌باره اظهار داشت: نکته‌ای مهم که در جلسه تهران و بروکسل بر آن تأکید شد این است که جمهوری اسلامی ایران گفت‌وگوهایی را دنبال می‌کند که مستلزم دستاورد عملی و نتیجه عملی باشد. جمهوری اسلامی ایران گفت‌وگو برای صرفا دستیابی به یک توافق بر روی کاغذ را دنبال نمی‌کند. باقری که با شبکه پرس‌تی‌وی گفت‌وگو می‌کرد، اظهار داشت: موضوع اصلی در این گفت‌وگوها لغو تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی است که در طول چند سال گذشته علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال شده است، به‌ویژه تحریم‌هایی که به واسطه خروج آمریکا از برجام توسط ‌ترامپ تحت عنوان فشار حداکثری به مردم ما اعمال شده و ما به دنبال رفع این تحریم‌‌ها علیه ملت ایران هستیم. وی بیان کرد: ما گفت‌وگو برای گفت‌وگو و مذاکره برای مذاکره را قبول نداریم و نمی‌پذیریم، ولی گفت‌وگویی که نتیجه آن لغو تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران باشد، این گفت‌وگو می‌تواند مدنظر ما باشد و از چنین گفت‌وگویی استقبال می‌کنیم.
آغاز مذاکرات پیش از پایان ماه نوامبر
علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه همچنین در توئیتی نوشت: با معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام توافق کردیم که پیش از پایان ماه نوامبر مذاکرات را آغاز کنیم. تاریخ دقیق درهفته جاری اعلام خواهد شد. لازم به ذکر است که رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌چهارشنبه هفته گذشته در بروکسل با انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام دیدار کرد. گروسی در مصاحبه با یورو نیوز گفت: تاکنون با آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران دیداری نداشته‌اما امیدوار است در سفر پیش رو به تهران با وی دیدار کند و روابطی بر اساس «اعتماد و اطمینان دوجانبه» ایجاد شود. اتحادیه اروپا روز جمعه دیدار علی باقری و انریکه مورا را مفید ارزیابی کرد. پیتر استانو، سخنگوی امور خارجه اتحادیه اروپا در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری رسمی ‌کویت گفت: می‌توانم تأیید کنم که این دو مقام دیدار مفیدی داشتند. این دیدار به تعیین مسیری به سمت ازسرگیری مذاکرات در وین کمک کرد. این دیپلمات اروپایی افزود: جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده امور برجامی و تیم وی به‌شدت در تلاش برای شروع مجدد گفت‌و‌گوهای وین در اسرع وقت بوده‌اند. استانو افزود: آنها همچنان مشغول هستند و در تلاش با دیگر شرکای خود به‌دنبال تعیین تاریخی برای گردهمایی دوباره در وین در سریع‌ترین زمان ممکن هستند.
رایزنی باقری در مسکو
علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه که بعد از سفر به بروکسل و رایزنی با «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پنج‌شنبه شب هفته گذشته وارد مسکو شد، در بدو ورود به پایتخت فدراسیون روسیه درباره این سفر و همچنین رایزنی‌هایش در بروکسل اظهار داشت: همان‌طور که در جریان هستید چندی قبل (پنجشنبه ۲۲ مهرماه) هم آقای مورا در تهران بود و گفت‌وگوهایی داشتیم و در ادامه آن گفت‌وگوها، چهارشنبه 5 آبان گفت‌وگوهایی سازنده، جدی و صریحی با ایشان داشتیم. برای این‌که چارچوب گفت‌‌وگوها درباره لغو تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه در دوره جدید شکل بگیرد. باقری درباره زمان و مکان مذاکرات با 1+4 خاطرنشان کرد: به اعتقاد من آن‌ چیزی که در دور جدید گفت‌وگوها از اهمیت جدی برخوردار است، آمادگی طرف مقابل برای تصمیم‌گیری جدی در زمینه لغو تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی است. وی در پاسخ به این سؤال که با توجه به استقبال آمریکا از گفت‌وگوهای انجام شده در بروکسل، آمریکا کجای این ماجرا خواهد بود؟ گفت: گفت‌وگوهایمان با 1+4 است. باقری پیش از ظهر دیروز (جمعه) با «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه و نماینده این کشور در مذاکرات وین در تالار تشریفات وزارت خارجه روسیه دیدار کرد. باقری در این دیدار عنوان کرد که ایران و روسیه و همچنین دیدگاه‌‌های نزدیکی درخصوص مسائل منطقه‌ای، بین‌المللی و به خصوص برجام دارند. معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین صبح جمعه با میخائیل بوگدانف نماینده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه در امور خاورمیانه و شمال آفریقا و معاون وزارت خارجه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. دو طرف درباره مناسبات دوجانبه، رفع مسائل و مشکلات موجود، گشایش دریچه‌های جدید در روابط دوجانبه و ارتقای همکاری‌ در عرصه‌های مختلف بحث و  تبادل‌نظر کردند.
واکنش چین به سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران
وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین به اظهارات مقام‌های ایران درباره آغاز مذاکرات وین درباره برجام واکنش نشان داد. باقری ارائه تضمین برای عدم تکرار بدعهدی و رفتارهای غیرقانونی طرف‌های مقابل را خواسته غیرقابل چشم پوشی ایران خواند.  وانگ ون‌بین در نشست خبری روز پنجشنبه در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات علی باقری گفت: بازگرداندن برجام به مسیر درست در اسرع وقت و‌ ترویج صلح و ثبات بین‌المللی در جهت منافع مشترک جامعه بین‌المللی است. وی اضافه کرد: چین از اعلام ایران برای بازگشت به مذاکرات وین قبل از نوامبر استقبال می‌کند و از ایران بابت دعوت از مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌برای سفر به این کشور قدردانی می‌کند. پکن از اینکه دو طرف اختلافات‌شان را از طریق گفت‌وگو حل کنند حمایت می‌کند. سخنگوی وزارت خارجه چین تأکید کرد: آمریکا بایستی سیاست اشتباه فشار حداکثری در قبال ایران را اصلاح کند.
درخواست ضدایرانی نفتالی بنت
نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز پنجشنبه در دیدار با رئیس‌جمهور سوئیس که یکی از اعضای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌است خواسته علیه برنامه هسته‌ای ایران اقدام قاطع انجام دهد. روزنامه صهیونیستی ‌هاآرتص نوشت: بنت در دیدار با «گای پارملین» از او خواسته از کرسی‌اش در شورای حکام آژانس برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران استفاده کند. کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است. ایران تأکید می‌کند به‌عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی ‌(ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.
آمریکا، مقصر عدم بازگشت ایران به برجام است
نشریه آمریکایی ویک طی یادداشتی به قلم «جوئل ماتیس» به بررسی نیات واقعی و تمایلات پشت‌پرده دولت آمریکا درخصوص توافق هسته‌ای ایران پرداخته و تحلیل کرد اگر ایران به توافق هسته‌ای بازنگردد، باید واشنگتن را مقصر آن دانست. این نشریه در توضیح عبارت مذکور نوشت: ما این را می‌دانیم زیرا ایران چهارشنبه هفته گذشته اعلام کرد که برای احیای توافق هسته‌ای، دوباره به مذاکرات خواهد پیوست. این خبر چیزی غافلگیرکننده است؛ زیرا انتخاب ابراهیم رئیسی در ماه ژوئن به ریاست جمهوری، امیدها به توافق آمریکا و ایران را کاهش داد. اما ظاهرا هنوز امیدی هست». ماتیس در ادامه این سؤال را پرسید: اکنون نوبت [جو] بایدن [رئیس‌جمهور آمریکا] است که تلاشی همراه با حسن نیت برای احیای توافق هسته‌ای انجام دهد. سؤال اینجاست که آیا او از این فرصت استفاده خواهد کرد؟.
این نشریه آمریکایی با تشکیک در تمایل رئیس‌جمهور آمریکا برای احیا و بازگشت توافق هسته‌ای ایران نوشت: تهران واقعاً این توافق را می‌خواهد و مقصر عدم بازگشت آن به برجام، واشنگتن است.
جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید شامگاه پنجشنبه مدعی شد هنوز برای او مشخص نیست ایران آماده بازگشت به مذاکرات وین است یا خیر.
مشاور امنیت ملی کاخ سفید بدون‌ اشاره به ادامه سیاست فشار حداکثری از سوی بایدن علیه ایران اضافه کرد: ما برای مذاکره با حسن نیت جهت بازگشت دوجانبه به برجام آماده‌ایم.
امیدواریم آنها هم آماده‌ باشند. به گزارش خبرگزاری‌ها، رئیس‌جمهور آمریکا امروز(شنبه) با سران سه کشور اروپایی دیدار و با آنها درباره برجام رایزنی خواهد کرد.
خیال خام آمریکا درباره غنی‌سازی ایران
وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه‌ پادکستی با برنامه «Negotiators» (مذاکره‌کنندگان) از مجله «فارن‌ پالیسی» تصریح کرده که دولت‌های آمریکا به دنبال تعطیل کردن کل برنامه غنی‌سازی ایران بوده‌اند اما «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا به این نتیجه رسیده که نمی‌توان دانشی که ایجاد شده را پس گرفت.
اظهارات وندی شرمن تا اندازه‌ای با آنچه «جان کری»، وزیر خارجه پیشین آمریکا در کتاب خاطراتش درباره ضرورت پذیرش غنی‌سازی ایران توسط حاکمیت آمریکا نوشته مطابقت دارد. کری، در آن کتاب خاطرنشان کرده بود حتی «جورج دبلیو بوش»، رئیس‌جمهور آمریکا قبل از اوباما هم در محافل خصوصی غنی‌سازی ایران را پذیرفته بود.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟