loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

در جلسه علنی دیروز مجلس:   اعضا و وظایف شورای پشتیبانی   و رفع موانع تولید کشاورزی تعیین شد    ۱۴۰۰/۰۵/۱۷ جلسه علنی مجلس دیروز در حالی آغاز شد ک

طاهر مهدوی بازدید : 47 دوشنبه 18 مرداد 1400 نظرات (0)
در جلسه علنی دیروز مجلس:
 
اعضا و وظایف شورای پشتیبانی
 
و رفع موانع تولید کشاورزی تعیین شد 
 
۱۴۰۰/۰۵/۱۷
آغاز جلسه علنی 21 اسفند ماه مجلس شورای اسلامی :: خبرگزاری خانه ملت

جلسه علنی مجلس دیروز در حالی آغاز شد که طرح تشکیل «وزارت حمل‌ونقل» و «وزارت ساختمان، شهرسازی و آمایش سرزمین» در دستور کار قرار داشت.
محمد باقر قالیباف رئیس‌مجلس شورای اسلامی در ابتدای جلسه علنی گفت: اگر تلاش‌های خبرنگاران گرامی در مسیر اطلاع‌رسانی نبود و آنها تلاشی برای روشن کردن حقایق در جامعه نمی‌کردند، شاید فرصت نقد، اصلاحات و شفاف‌سازی فراهم نمی‌شد. از خبرنگاران به خاطر تلاش در مسیر شفاف سازی و اطلاع‌رسانی تقدیر و تشکر می‌کنم و از خبرنگاران عزیز پارلمانی که زحمات مضاعفی را انجام می‌دهند تشکر می‌کنم.
رئیس‌مجلس شورای اسلامی همچنین روز جهاد دانشگاهی را تبریک و تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب این نهاد مقدس را به عنوان مولود مبارک انقلاب اسلامی نام می‌برد که یکی از مهم‌ترین مجموعه‌ها در راه خودکفایی و تولید است.
همچنین در بخش دیگری از جلسه دیروز قالیباف به مناسبت «روز خبرنگار» در جایگاه خبرنگاران حاضر شد و از زحمات اصحاب رسانه تقدیر و تشکر کرد. گفتنی است، برخی از نمایندگان مجلس چون حجت‌الاسلام حسن شجاعی، احمد امیرآبادی فراهانی، بیژن نوباوه وطن، مرتضی محمودوند، مجتبی توانگر و محمدمهدی فروردین وی را در این بازدید همراهی کردند.
در ادامه جلسه نمایندگان مجلس پس از استماع گزارش شعب بررسی‌کننده اعتبارنامه منتخبان میان‌دوره‌ای، اعتبارنامه هر ۶ نفر از منتخبان انتخابات میان دوره‌ای مجلس یازدهم را به تصویب رساندند.
بیمه و حقوق خبرنگاران
حجت‌الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی در جلسه علنی دیروز ضمن تبریک روز خبرنگار طی تذکر شفاهی اظهار داشت: مجلس یازدهم به عنوان مجلس انقلابی باید به دنبال رفع مشکلات خبرنگاران باشد. خبرنگاران از هیچ تلاشی در عرصه خبررسانی مضایقه نمی‌کنند و بعضاً در جایگاه‌های خطرناک حضور می‌یابند، اما متاسفانه برخی از آنان از حقوق کافی و بیمه برخوردار نیستند.
نماینده مردم فلاورجان در مجلس تصریح کرد: همچنین برخی از خبرنگاران حقوق ثابت ندارند و حق التحریر هستند و نداشتن حقوق مکفی مشکلات زیادی را از حیث معیشتی برای آنان ایجاد کرده است.
در ادامه جلسه، سیدسلمان ذاکر با تبریک روز خبرنگار اظهار داشت: خبرنگاران مشکلات زیادی دارند و باید وضعیت بیمه و همچنین مسکن آنان ساماندهی شود.
گفتنی است، جمعی دیگر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز، روز خبرنگار را تبریک گفتند و بر ضرورت رفع مشکلات آنان تاکید کردند.
طرح تقویت امنیت غذایی کشور
در ادامه رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در مورد طرح تقویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولیدات کشاورزی در دستور کار جلسه علنی مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.
یوسف داودی، نماینده مردم سراب در مجلس، در جریان بررسی این طرح پیشنهاد داد که «مسئول دفتر نظام دامپزشکی شهرستان» به شورای پشتیبانی و رفع موانع تولید کشاورزی اضافه شود که نمایندگان با ۱۴۰ رأی موافق، ۵۳ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۷ نماینده حاضر در صحن علنی با این پیشنهاد موافقت کردند.
ضرورت تعامل دولت و مجلس
حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر در جلسه علنی طی تذکری شفاهی با‌اشاره به وضعیت شیوع بیماری کرونا در مشهد مقدس اظهار داشت: به دلیل ترددهای بسیار زیاد زائران به مشهد و از آنجایی که مراقبت‌های لازم بهداشتی صورت نگرفته است، مشهد در شرایط کرونایی بسیار سختی است و ما وضعیت نابسامانی را از این لحاظ داریم.
وی بیان کرد: اگرچه باید به مسئله اقتصاد شهر هم توجه شود اما ما باید مدیریت بیماری کرونا را هم در نظر داشته باشیم و به مسئله مدیریت کرونا و مقوله اقتصاد در کنار یکدیگر توجه کرد.
نماینده مردم مشهد در مجلس تصریح کرد: ما امروز یک سرمایه اجتماعی را از دست دادیم و این سرمایه اجتماعی امید مردم به نظام و دولت است که امیدواریم با تعامل جدی بین مجلس و دولت این سرمایه اجتماعی احیا شود تا بتوانیم حداقل در یک سال فعالیت جهادی این امید از دست رفته را به مردم بازگردانیم.
پژمانفر ضمن تبریک روز خبرنگار، گفت: خبرنگاران با تلاش خود توانستند آگاهی بخشی و اطلاع‌رسانی را در کشورمان به درجه‌ای برسانند که حساسیت جامعه ما نسبت به مسائل پیرامونی‌شان بسیار جدی است. متاسفانه معمولا روز خبرنگار صرفا با تبریک گفتن و عکس یادگاری گرفتن با خبرنگاران به اتمام می‌رسد و لازم است توجه ویژه‌ای به آنان شود.
نایب‌رئیس‌کمیسیون اصل ۹۰ مجلس اظهار داشت: متاسفانه ما شاهد حمایت‌های لازم از خبرنگاران نیستیم و باید مسئله بیمه آنان مورد توجه قرار گیرد و امیدوارم رفع مشکلات آنان در برنامه دولت باشد و این موضوع در دولت پیش‌بینی شود.
اصلاح طرح جهش تولید مسکن
در جلسه علنی دیروز، طرح جهش تولید و تأمین مسکن جهت تامین نظر شورای نگهبان اصلاح شد.
بر این اساس نمایندگان مجلس تصویب کردند بانک‌ها و موسسات اعتباری در صورت پرداخت تسهیلات موضوع این ماده مجاز به انتشار اوراق رهنی موضوع ماده ۱۴ قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن در چارچوب مقررات بانک مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار هستند.
در راستای رصد و نظارت بر بازار مسکن، ثبت تحقق کلیه معاملات، املاک و مستغلات اعم از خرید، فروش، پیش‌خرید، پیش‌فروش، رهن و اجاره مسکن برای متعاملین در بنگاه‌های مشاوران املاک در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور توسط بنگاه‌ها و برای سایر متعاملین خارج از بنگاه‌های در سامانه معاملات املاک کشور موضوع تبصره ۳ ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم توسط متعاملین و اخذ شناسه(کد) رهگیری بدون اخذ هزینه الزامی است.
وظایف شورای پشتیبانی
و رفع موانع تولید کشاورزی
نمایندگان در جلسه علنی دیروز در جریان بررسی طرح تقویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولیدات کشاورزی، با ماده ۳ طرح مذکور با ۲۰۶ رأی موافق، ۷ رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۹ نماینده حاضر در صحن علنی موافقت کردند.
بر اساس ماده ۳- «شورای پشتیبانی و رفع موانع تولید کشاورزی» در هر شهرستان با وظایف و ترکیب زیر تشکیل می‌شود:
الف- وظایف:
۱- شناسایی ظرفیت‌ها، موانع و مشکلات تولید در جهت تسهیل و تقویت سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی در شهرستان. 2- بهبود فضای کسب و کارهای بخش کشاورزی در شهرستان در چارچوب قوانین و مقررات مربوط.
۳- کمک به رفع مشکل واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل بخش کشاورزی و صنایع وابسته آن در شهرستان. ۴- رسیدگی، تصمیم گیری و تسریع درخصوص موضوعات مرتبط با مجوزها در شهرستان. ۵- رفع موانع اجرائی مدیریت بازار و تجارت کالاهای کشاورزی در شهرستان. ۶- مدیریت و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلان در حوزه توسعه و تولید روستایی در شهرستان.
ب- ترکیب اعضا:
۱- فرماندار (رئیس ‌شورا) ۲- مدیر جهادکشاورزی شهرستان (دبیر شورا) ۳- دادستان شهرستان ۴- رئیس‌اداره محیط زیست ۵- رئیس‌اداره منابع آب ۶- رئیس‌اداره آب و فاضلاب (آبفا) ۷- رئیس ‌اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ۸- رئیس ‌اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ۹- رئیس ‌اداره راه و شهرسازی ۱۰- رئیس ‌اداره دامپزشکی ۱۱- رئیس ‌اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان ۱۲- رئیس ‌بانک کشاورزی شهرستا ۱۳- رئیس ‌اداره تعاون روستایی شهرستان ۱۴- رئیس ‌اتاق اصناف کشاورزی شهرستان ۱۵- مسئول دفتر نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در شهرستان ۱۶- مسئول دفتر نظام دامپزشکی شهرستان.
تبصره ۱- فرماندار حسب مورد و ضرورت از رؤسای سایر دستگاههای اجرایی شهرستان، بخشداران، شهرداران و رؤسای تشکل‌های مربوطه و سرمایه‌گذاران بخش کشاورزی دعوت می‌نماید.
تبصره ۲- دبیرخانه شورای فوق در مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مستقر می‌باشد.
تبصره ۳- در شهرستان‌های دارای بیش از یک نماینده، مجمع استانی نمایندگان، نماینده ناظر در این شورا را تعیین می‌نماید.
تبصره ۴- جلسات شورا با دعوت فرماندار شهرستان تشکیل و با حضور اکثریت اعضا رسمیت می‌یابد و مصوبات آن با رأی اکثریت مطلق اعضای حاضر معتبر می‌باشد. فرماندار موظف است ظرف حداکثر ده روز مصوبات شورا را برای اجرا ابلاغ نماید. مصوبات شورا با رعایت قوانین و مقررات مربوطه پس از تایید و ابلاغ فرماندار لازم الاجرا است.
تبصره ۵- استانداران مجازند در صورت نیاز «شورای پشتیبانی و رفع موانع تولید کشاورزی استان» را متناظر با ترکیب اعضای شورای پشتیبانی و رفع موانع تولید کشاورزی شهرستان و تبصره‌های این ماده تشکیل دهند.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟