loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

امیرعبداللهیان:    ظریف از ظرفیت میدان در دیپلماسی استفاده بسیار زیادی کرده است     ۱۴۰۰/۰۲/۱۴ حسین امیرعبداللهیان، دستیار رئیس‌مجلس در امور بین‌الم

طاهر مهدوی بازدید : 110 چهارشنبه 15 اردیبهشت 1400 نظرات (0)
امیرعبداللهیان:
 
 ظریف از ظرفیت میدان در دیپلماسی استفاده بسیار زیادی کرده است
 
  ۱۴۰۰/۰۲/۱۴


حسین امیرعبداللهیان، دستیار رئیس‌مجلس در امور بین‌الملل در گفت‌وگو با مهر با‌اشاره به اینکه در هیچیک از حوادث تروریستی و خرابکاری‌ها، چه آنهایی که در خاک سوریه انجام شده است و همچنین، یک یا دو موردی که در داخل ایران انجام گرفت، صهیونیست‌ها مسئولیت را نپذیرفتند، گفت: با توجه به ویژگی‌هایی که عملیات‌ها داشتند، برای مسئولین ما بسیار مهم بود که بتوانند شناسایی و ردیابی دقیق انجام دهند که مسئولیت این اقدامات خرابکارانه متوجه چه طرفی است. صهیونیست‌ها باید پاسخی را دریافت می‌کردند تا برداشت غلط آنها اصلاح می‌شد. اتفاقاتی که در روزهای اخیر در سرزمین‌های‌اشغالی رخ داد، بخشی از پاسخی است که مقاومت باید به صهیونیست‌ها می‌داد. جمهوری اسلامی ایران نیز در سطح مقامات عالیرتبه نظامی موضع صریح خود را اعلام کرد. به صراحت فرماندهان عالیرتبه نظامی کشورمان گفتند که شر رژیم صهیونیستی به خودش برمی‌گردد و حتماً این روندی که منجر به تغییر معادله شد، خیلی سخت‌تر و پیچیده‌تر خواهد شد. وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران توانست طی سه دهه با درایت، هوشمندی و دقت نظر مقام معظم رهبری و افرادی همچون سردار سلیمانی و تیم همکاران ایشان، با ایجاد یک فرآیند سیاسی - امنیتی جدید در منطقه، که امروز به آن محور مقاومت می‌گویند ترتیباتی جدید در منطقه شکل دهد. برای مثال وقتی که ۸۰ کشور در نشست تونس گردهم می‌آیند و یا همه در اجلاس‌های مختلف در اروپا و در منطقه برای فروپاشی نظام سیاسی سوریه متحد می‌شوند، جمهوری اسلامی ایران در حمایت از مردم سوریه مانع فروپاشی و تبدیل شدن سوریه به لیبی می‌شود. همچنین در کنار رهبران، مردم و نیروهای مسلح عراق از تجزیه این کشور جلوگیری می‌کند.
امیرعبداللهیان بیان داشت: از ویژگی‌های بارز سردار سلیمانی این بود که همیشه اقدامات میدانی، ظرفیت‌های دیپلماسی و همچنین ظرفیت رسانه‌ای را با هم می‌دانست. حتی فراتر از این، در مأموریت‌های خود به ظرفیت‌های فرهنگی موجود در کشورها و منطقه توجه بسیار ویژه‌ای داشت. دستیار رئیس‌مجلس در امور بین‌الملل اظهار داشت: من دیدم آقای ظریف اخیراً فایل‌های مختلفی را منتشر می‌کند که دقیقاً در نقطه مقابل مصاحبه محرمانه ایشان است. ایشان تأیید می‌کند که دیپلماسی و میدان دو بال یک پرنده هستند که باید با هم پرواز کنند. اما درخصوص این بحث‌هایی که امروز مطرح می‌شود مبنی بر اینکه دیپلماسی هزینه میدان شد، من به عنوان یک دیپلمات باید بگویم که هیچ وقت فراموش نمی‌کنم اگر آمریکایی‌ها در یک دهه گذشته، در مقاطع مختلف در موضوع هسته‌ای با ما مذاکره کردند این به خاطر توان ما در میدان بود. توان ما در میدان علم و فناوری، در میدان دانش هسته‌ای و توسعه دانش هسته‌ای و چه در حوزه توان دفاعی. در کنار این، یک واقعیت دیگری را در حوزه میدانی و در ظرفیت‌های خود در اختیار داشته و داریم که همان نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران است.
وی با بیان اینکه سردار سلیمانی هیچ‌گاه دیپلماسی و میدان را جدا از هم نمی‌دید، گفت: سردار سلیمانی نه تنها هیچگاه از دیپلماسی برای میدان هزینه نکرد بلکه از جیب مردم هم برای میدان هزینه نکرد. هر اقدامی که سردار سلیمانی انجام داد و یا نظام در حوزه دیپلماسی و میدان انجام داد، به نظرم مکمل یکدیگر بودند.
امیرعبداللهیان با‌اشاره به اینکه میدان دست ما دیپلمات‌ها را در میز مذاکره به شدت باز کرد، افزود: برای مثال، فکر می‌کنم سال ۹۴ بود که برای مذاکراتی با خانم موگرینی و خانم‌اشمیت در اتحادیه اروپا به بروکسل رفتم. قرار بر این بود که ما ۴۰ دقیقه با هم مذاکره کنیم. من ملاقاتی تشریفاتی به مدت چند دقیقه با خانم موگرینی داشته باشم و سپس با خانم‌اشمیت گفت‌وگو کنم. ولی از همان لحظه اول خانم موگرینی آمد و در محل مذاکره و در حدود سه ساعت با ما در رابطه با مسائل منطقه‌ای گفت‌وگو کرد. چرا خانم موگرینی می‌آید و در مقابل من که سطح بالایی نیز نداشتم و در آن مقطع معاون وزیر خارجه بودم، سه ساعت وقت می‌گذارد و خانم‌اشمیت نیز در تمام این مدت صورتجلسه می‌نویسد؟
دستیار رئیس‌مجلس در امور بین‌الملل ادامه داد: این هیچ ربطی به شخص من به عنوان شخص امیرعبداللهیان ندارد بلکه عقبه قوی و دست پری که کشور در میدان دارد باعث می‌شود اینها احساس کنند که لازم است با ایران بنشینیم، گفت‌وگو کنیم و بده بستان انجام دهیم. من همین وضعیت را در انگلیس نیز دیدم، هاموند وزیر خارجه انگلیس در همان سال بود. در سفری که به انگلیس داشتم، قرار بر این بود که من با همتایم در وزارت خارجه انگلیس مذاکره کنم. در جریان آن مذاکره قرار بود وزیر خارجه انگلیس برای رعایت پروتکل و احترام، پنج دقیقه در محل جلسه حاضر شود و پس از گفت‌وگویی کوتاه از جلسه خارج شود. اما پس از ورود به ساختمان وزارت خارجه انگلیس و حضور در اتاق همتایم، منشی آمد و گفت آقای وزیر به اینجا می‌آید. من فکر کردم آقای وزیر برای احوالپرسی آمده است و پس از آن اینجا را ترک کند. اما آقای وزیر وقتی در جلسه حضور یافت، در جای معاون روبروی من در میز مذاکره نشست. ما حدود یک ساعت و ۲۰ دقیقه در مورد مسائل منطقه گفت‌وگو کردیم. البته چون من جلسه دیگری داشتم و باید به کشور دیگر می‌رفتم فرصت گفت‌‎وگو با همتای خود را نداشتم و قرار شد در زمانی دیگر ایشان به تهران بیاید و صحبت کنیم.
وی گفت: این نحوه برخورد وزیر خارجه انگلیس با نماینده یک کشوری است که دست برتر را در میدان دارد. هرگاه من در مذاکرات حساس و مهمی در مورد منطقه حضور داشتم، آخرین کسی که با آن مشورت می‌کردم سردار سلیمانی بود. وقتی پس از مشورت با سردار سلیمانی تهران را ترک می‌کردم با دست پر نسبت به میدان می‌توانستم بروم و با طرف خارجی مذاکره کنم. طرف خارجی نیز وقتی ببیند شما جواهر و الماس در دست دارید که این همان ظرفیت میدانی است که دست تو را پر کرده است، در گفت‌وگو با شما بسیاری از مسائل را مراعات می‌کند و شما در دفاع از حقوق و منافع کشور می‌توانید از این قدرت میدانی حداکثر استفاده را داشته باشید. تا آنجایی که شاهد هستیم مشخصاً آقای دکتر ظریف از ظرفیت میدان در دیپلماسی استفاده بسیار زیادی کرده است.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟