loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

تذکر ۳ هزار استاد و مدرس به رئیس‌جمهور:    آقای روحانی قرآن را تحریف نکنید     ۱۳۹۹/۱۲/۱۱ شورای راهبردی نهضت استادی کشور در نامه‌ای انتقادی به رئیس‌

طاهر مهدوی بازدید : 30 سه شنبه 12 اسفند 1399 نظرات (0)
تذکر ۳ هزار استاد و مدرس به رئیس‌جمهور:
 
 آقای روحانی قرآن را تحریف نکنید
 
  ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
شورای راهبردی نهضت استادی کشور در نامه‌ای انتقادی به رئیس‌جمهور، ضمن نقد محتوای سخنرانی وی در جلسه ششم اسفند هیئت دولت و دعوت به پرهیز از دوگانه‌سازی‌های تصنعی، استناد روحانی به آیات سوره انفال برای توجیه متعهد ماندن ایران به برجام پس از خروج یکجانبه آمریکا را «تفسیر به رأی» خواند.

به گزارش رجانیوز، در بخشی از این نامه خطاب به رئیس‌جمهور آمده است: استحضار دارید بیش از ۳ هزار و ۸۸ نفر از استادان و مدرسان نهضت استادی کشور در روز‌های اخیر طی نامه‌ای به ملت شریف ایران، توقف اجرای پروتکل الحاقی از سوی جمهوری اسلامی ایران را دستاورد بزرگ مقاومت ملت ایران و ثمره وحدت قوای حاکم در کشور ارزیابی نمودند؛ مع‌الأسف در روز ششم اسفند حضرتعالی هم زمان با اجرای توقف پروتکل الحاقی و با وجود شرایط خاص منطقه‌ای و بین‌المللی ایران اسلامی، به طرح سخنانی پرداخته‌اید که شگفتی افکار عمومی را درپی داشته و همچنین موجبات تشویش وطن خواهان گردید؛ نهضت استادی ایران با توجه به سرور و شادکامی حاصل از میلاد امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام ترجیح داد نقد برخی اظهارات یاد شده را به روز‌های پس از عید ولادت مولای متقیان موکول کند.
به‌جای اتهام‌زنی از ناکارآمدی‌ها عذرخواهی کنید
در نامه مذکور تصریح شده است: رئیس‌جمهور به گونه‌ای سخن راندند که تصور می‌شود نیرو‌های وطن‌خواه و پر دغدغه و نگران از وضعیت کشور مسئول وضع کنونی از جمله آثار متن و پیرامون پروتکل الحاقی‌اند این در حالی است که در تحمیل پروتکل الحاقی و نقض عهد‌های پر مرارت بیگانگان بر ملت بزرگوار ایران جنابعالی از دوره دبیری شورای عالی امنیت ملی و تاکنون که ریاست آن و نیز اکنون که مسئولیت قوه مجریه بر عهده شما است سهم اصلی در این باره داشته و دارید؛ نهضت استادان ایران بر این باورند پروتکل الحاقی که حاصل تلاش شما و دولت وقت بود همانا نگاه ارباب - رعیتی را بر ایرانیان و دانشمندان میهن تحمیل کرده و فشار‌های اجتماعی و اقتصادی را در ۱۷ سال بر ملت ایران مضاعف کرده است اکنون آیا انصاف است به‌جای عذرخواهی از ناکارآمدی‌ها در تحمیل پیمان‌نامه‌های پرخطای حقوقی، نگرانی‌ها و دلواپسی‌های نیرو‌های انقلابی و ملی را عامل تخریب‌ها و یأس ملی معرفی نموده و خویشتن را در مقام قهرمان ملّی بنمایانید؟!
روشی غیرعلمی، غیرتجربی و غیرانقلابی و دور از کرامت ایرانیان
نهضت استادی کشور افزود: جنابعالی قریب به هشت سال بر مصادر اصلی در امور اقتصادی، اجتماعی و سیاسی تکیه زدید، به جای توجه به توانایی‌های ملی، همواره بهبود در اقتصاد و معیشت را با خواست‌های متکبرانه آمریکا و اروپا گره زده و به خاطر این هدف‌گذاری‌های نادرست و شرطی‌کننده امور داخلی به نگاه‌های بیرونی، حاوی روشی غیرعلمی، غیرتجربی و غیرانقلابی و دور از کرامت ایرانیان، سفره‌های مردم را، امّا روز به روز تنگ‌تر کردید، با توجیه گشایش در امور معیشت، سانتریفیوژ‌ها را از بُن ارّه کردید، قلب نیروگاه و دانش هسته‌ای را از جای کندید و رویش بتن ریختید، چرخ کارخانه‌ها از حرکت باز ایستاد، اما توأمان جوخه‌های ترور اردوگاه غرب علیه دانشمندان و قهرمانان وطن فعال شد، تحریم‌ها گسترده‌تر شد و البته رانت‌هایی شگفت‌آور زیر عنوان تهیه اقلام ضروری کشور با عدم نظارت و حسا‌برسی شما و وزرای محترم ذی‌ربط نصیب افراد و گروه‌هایی خاص و چپاولگر شد؛ نهایتاً با نوع اداره امور مردم در دولت محترم رکورد تورم در ۶۰ سال اخیر شکسته شد!
شائبه انحصارطلبی را از خود دور کنید
در ادامه این نامه خاطرنشان شده است: ریاست محترم جمهوری با نادیده گرفتن اصل مترقی و عقلی تفکیک قوا، مع الأسف خویش را فراتر از سایر قوای رسمی برآمده از قانون اساسی و اراده ملّی دانسته و با این نگاه، خود را علاوه‌بر اجرا، بر فراز نظارت بر اجرای قانون اساسی نیز نشانده و با این توجیه غیرعلمی و دور از نگاه مقام مفسر رسمی قانون اساسی؛ دیگر قوای حاکم بر کشور را به مداخله در امور قوه مجریه متهم می‌کنند؛ امّا ما متواضعانه تأکید می‌کنیم که اصرار بر این نگاه فراقانونی شائبه انحصارطلبی را در اذهان ایرانیان تداعی می‌کند.
نهضت استادی کشور آورده است: آقای رئیس‌جمهور! با اینکه فقیهان، محدثان و مفسران بار‌ها از نقل و تفسیر نادرست روایات و آیات قرآن کریم از سوی جنابعالی در استفاده ابزاری برای دفاع از خویش و دولت محترم و به خصوص تزئین غرب ابراز ناخشنودی نمودند مع الأسف دوباره از حیث علمی، سیاسی و در بیان شأن نزول آیه قرائت شده در روز ششم اسفند دچار‌اشتباهی فاحش شدید و چنین تلقی شده که باز هم ناخواسته به تزئین جبهه مکار و جنایت پیشه غرب مبادرت نمودید. جنابعالی مستحضرید این آیه در سوره انفال است که پس از غزوه بدر در رمضان سال دوم هجری نازل شد. تاریخ نزول این سوره و این آیه، خود مهم‌ترین دلیل بر ابطال فرضیات شما در سخنرانی مذکور است. توضیح آنکه، مفسران، این آیات را ناظر به پیمان رسول خدا (ص) با قبائل سه‌گانه یهود در مدینه می‌دانند؛ یعنی قبائل بنی قینقاع و بنی‌نظیر و بنی قریظه. گو اینکه هنگام نزول این آیات، هنوز نقض عهدی از جانب این سه قبیله صورت نگرفته؛ و نخستین نقض عهد، توسط یهود بنی قینقاع و پس از غزوه بدر و نزول این چنین شد که بلافاصله منجر به مجازات و اخراج آنان از مدینه شد و نه تجدید پیمان!
تقلایی بی‌حاصل
در ادامه این نامه آمده است: با توضیحی که گذشت، روشن شد که مراد از جمله (ثُمَّ ینْقُضُونَ عَهْدَهُمْ فِی کلِّ مَرَّهْ) آن است که شأن و دأب کفار، نقض عهد است؛ نه آنکه آنها نقض عهد کرده‌اند و رسول خدا (ص) مجدداً با آنان تجدید عهد کرده است، از این رو تفسیر به رأی شما نه از آیه قابل استفاده است و نه از تفاسیر و نه از تاریخ! نکته شایان توجه دیگر آنکه آیات بعد به روشنی، مفهومی را که در بطلان فرضیه شما گذشت تأیید می‌کنند. در آیه ۵۸ می‌فرماید: (وَإِمَّا تَخَافَنَّ مِنْ قَوْمٍ خِیانَهْ فَانْبِذْ إِلَیهِمْ عَلَی سَوَاءٍ إِنَّ اللهَ لَا یحِبُّ الْخَائِنِینَ). در این آیه نمی‌فرماید اگر کفار خیانت کردند پیمان را به سویشان بیفکن، بلکه می‌فرماید: حتی اگر خوف و احتمال عقلایی از نقض پیمانشان داشتی این کار را بکن! همچنین خاطر شریف را مستحضر می‌دارد به اینکه با توجه به نزول این آیات در سال دوم و در زمانی که هنوز نقض عهدی صورت نگرفته، بنابر تفسیر دلخواه جنابعالی از این آیات، نعوذبالله رسول خدا (ص) دستور آیه ۵۸ را نه یک بار بلکه مکرراً زیرپا نهاده، زیرا نه تنها با خوف از خیانت کفار، پیمان را به سویشان نیفکنده، بلکه صبر کرده تا آنها مکرراً نقض کنند و رسول خدا نیز مکرراً تجدید پیمان کند! از این رو متواضعانه تأکید می‌کنیم هر گونه تلاش برای تحمیل مفهوم مد نظر جنابعالی بر این آیه، تلاشی است بی‌حاصل؛ زیرا، آنچه که تاریخ از عملکرد و سیره رسول خدا (ص) گزارش کرده، شدت و غلظت بر کفار، و اجرای حکم مجازات پس از نقض پیمان است.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟